AndroidHealthClinic

vervaldatum proteine shake

Bezoekers in dit topic

In4 een test door topicstarter!

Standaard testje bij biologielessen :D

Erg leuk ook om te zien hoe vies je handen eigenlijk zijn :rolleyes:
Ik werk in de voeding, af en toe komt de kwaliteitsverantwoordelijke steekproefsgewijs swapjes nemen van de handen van de werknemers. Dit om te controleren of de handhygiëne toegepast wordt, echt fucked up (vooral bij de interimmers) wat de resultaten hiervan zijn. En dat dan in de voeding waar we toch wel felle controles hebben en sancties volgen.

Ik werk in de voeding, af en toe komt de kwaliteitsverantwoordelijke steekproefsgewijs swapjes nemen van de handen van de werknemers. Dit om te controleren of de handhygiëne toegepast wordt, echt fucked up (vooral bij de interimmers) wat de resultaten hiervan zijn. En dat dan in de voeding waar we toch wel felle controles hebben en sancties volgen.
ik ken t vanuit de farma... ;)

Daar zal het nog beter gecontroleerd worden denk ik zo, bij ons gaat gelukkig alles nog door een pasteur na de handelingen :)

Kan dit topic een award krijgen?
Gvd gewoon een volwassen discussie hier.
*Pinkt traantje weg*
Dat ik dit nog op dbb heb mee mogen maken
Nu weer rellen

Ik denk dat TS overleden is door zijn shakes want geen reactie meer :(

Om te weten of er bacteriën aanwezig in je pot is trouwens best simpel.
Koop 2 petrischalen en wat agar.
Bereidt je agar en vul je petrischaal.

Laat dit nu stollen.

Neem met een steriel voorwerp een swipe van de inhoud van je pot en swipe hier vervolgens de agar in de petrischaal mee.

Als steriel voorwerp kan je een metalen mes gebruiken dat je eerst een minuut boven

Gebruik om te swipen bijvoorbeeld een metalen voorwerp (zoals een mes) dat je eerst een minuut boven een vuur verhit (tot deze wit wordt). Deze is nu steriel. Je hoeft natuurlijk niet het hele mes te verhitten, alleen uiteinde waarmee je swiped (duh).

Laat dit nu een paar dagen staan bij kamertemperatuur. Indien je steriel hebt gewerkt kan je nu met het blote oog de bacterie koloniës waarnemen. Elke kolonie was 1 bacterie die zich op je swipe bevond.

Dit is trouwens ook een leuk, veilig en goedkoop experiment om thuis uit te voeren met je kids.

Maak die agarschaaltjes en laat ze dan een vingerafdruk nemen erop. Dan kan je zien hoeveel bacteriën er zich op je vinger bevinden. Laat ze er ook 1 doen nadat ze hun handen hebben gewassen om te zien hoe goed dit antibacterieel werkt. (Handen drogen aan lucht, niet aan een handdoek of iets dergelijks).
Je kan dit met vanalles doen. Met speeksel is ook leuk.

En dan weet je of er koloniën zijn die op agar groeien, wat heb je aan die kennis. Het lijkt met trouwens vreemd als je niets gaat vinden, als ik een nieuwe pot open dan moet ik altijd flinke zoeken en graaien naar de scoop, m.a.g. besmetting alom.

Maar iets anders, ten eerste is agar een polysacharide en geen eiwit, maar ok er zit voldoende suiker in eiwitpoeder om je daar geen zorgen om te maken. Ten tweede is het vochtgehalte in eiwitpoeder zo laag dat er daardoor zo goed als niets in zal groeien (vandaar mijn vergelijking met suiker ;))

En dan weet je of er koloniën zijn die op agar groeien, wat heb je aan die kennis. Het lijkt met trouwens vreemd als je niets gaat vinden, als ik een nieuwe pot open dan moet ik altijd flinke zoeken en graaien naar de scoop, m.a.g. besmetting alom.

Maar iets anders, ten eerste is agar een polysacharide en geen eiwit, maar ok er zit voldoende suiker in eiwitpoeder om je daar geen zorgen om te maken. Ten tweede is het vochtgehalte in eiwitpoeder zo laag dat er daardoor zo goed als niets in zal groeien (vandaar mijn vergelijking met suiker ;))
In dat opzicht heb je inderdaad niet veel aan die kennis natuurlijk. Zolang je de verschillende bacteriën niet kan determineren heb je natuurlijk geen flauw idee waar je mee te maken hebt.

Wat ik wilde weten was niet zozeer of de bacteriën schadelijk waren, maar in hoeverre de inhoud besmet was. Het aantal bacterie kolonies op je agar plaat kan hier wel een uitspraak over doen. Het aantal kolonies op je agar plaat is immers een maatstaf voor de mate van bacteriële besmetting van je product (eiwitpoeder). Hiervoor zou je, wetenschappelijk gezien, natuurlijk wel een controle voor uit moeten voeren op hetzelfde ongeopende product. Anders heb je natuurlijk geen referentie en kan je geen uitspraak doen over wat je ziet. Leuk, je ziet 10 kolonies, maar hoeveel zijn het er normaal? Wanneer zijn het er veel en wanneer zijn het er weinig?. Dit is immers relatief.

Maar stel je doet deze test en je treft geen kolonies aan, dan weet je in ieder geval dat de inhoud niet erg besmet is.

Het klopt trouwens dat agar geen eiwit is. Het is ook niet bedoelt om de voedingsbodem na te bootsen. Het is bedoelt als groeimedium. Met een agarplaat kan je snel kolonies kweken uit een sample swap.

Ruik eraan. Proef een beetje.
Eiwitten gaan wel achteruit maar vaak kan het ook na jaren nog goed zijn.

Heb zelf wel eens een sample gehad 2 jaar over datum. Geen problemen mee gehad.
Heb ook wel eens een pot van een jaar overvdatum gehad en was ook gewoon nog goed (tja... ook ivm kosten :o )
Wilt niet persee zeggen dat het microbiologisch veilig is.

Die garantie heb je al niet meer vanaf het moment dat je iets geopend hebt en bewaard tot een volgende keer.

Die garantie heb je al niet meer vanaf het moment dat je iets geopend hebt en bewaard tot een volgende keer.
Qua microbiologie? Hangt helemaal af hoe je het bewaard, welke temperaturen, aw waarde etc. Nou heeft de gemiddelde consumenten geen microbiologische kennis. Maar normaalgesproken is het openmaken van poeders en weer sluiten van de verpakking geen risico voor M.O. hoogstens krijg je wat gist, schimmel, bij slechte hygiëne enterobacteriaceae in, echter groeien die niet. Wordt wat anders als je 5 jaar bewaard hebt en miswat vocht bij is gekomen waardoor de aw boven +- 0,8komt

Back
Naar boven