MuscleMeat

Vet kwijtraken lukt niet meer

Bezoekers in dit topic

Sigma

Novice
Lid geworden
7 mei 2019
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
86kg
Vetpercentage
18%
Hallo allemaal,

Enkele jaren geleden woog ik 110 kg met een vetpercentage van 28%. Onder andere met hulp van informatie op dit forum heb ik enorme stappen kunnen maken en heb ik mijn gewicht kunnen verminderen met 24 kg en mijn vetpercentage naar 18% gekregen. Uiteraard ook met de nodige toename in spiermassa. Daar ben ik al best trots op, maar het is zeker niet genoeg!

Mijn doel is toch wel om m'n vetpercentage onder de 10% te krijgen en ik heb dus nog een lange weg te gaan. Het probleem is dat ik alweer ruim een jaar geen vooruitgang boek. Tot de 18% was het vrij simpel. Ik at grofweg m'n onderhoudsniveau - een paar honderd kcal en het vet vloog er vanaf. Af en toe raakte ik even een plateau, maar uiteindelijk ging het altijd weer de goede kant op. Nu staat het dus al ruim een jaar stil, terwijl ik in de tussentijd van alles geprobeerd heb.

Ik train 4-5x per week vrij intensief. Daar ligt het denk ik niet aan. Ik zoek het dus bij m'n voeding. Het afgelopen jaar heb ik dan ook van alles geprobeerd, waaronder 4 maanden gedisciplineerd keto, maar dat vetpercentage krijg ik niet omlaag.

De laatste paar maanden heb ik bijvoorbeeld het advies uit de sticky post van marina1975 gebruikt. Ik eet heel gedisciplineerd m'n onderhoud -500kcal. Ik weeg alles af en zet het in een appje. Maar er gaat nog steeds nauwelijks iets af. Inmiddels weet ik daardoor al niet meer zo goed wat m'n lichaam nu eigenlijk nodig heeft aan calorieën en macro's. Misschien eet ik de verkeerde calorieën? Misschien moet ik nog minder eten? Ik ben dus een beetje ten einde raad.

Wie heeft nog advies? Ik weet dat er geen magisch universeel plan is, maar een beetje hulp kan ik goed gebruiken. Alvast bedankt!
 
Grote kans dat die -500kcal niet genoeg is voor je om af te vallen. Ga eens naar -750kcal of zelfs -1000kcal op basis van de huidige berekeningen. Geen mens is hetzelfde en niet iedereen valt binnen hetzelfde stramien.

Tenzij je alleen maar Burger King, MacDonalds en Haribo eet zijn er niet echt "verkeerde kcal". Hoe zijn de verhoudingen van je voeding nu? (macro's van E/K/V)
 
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik eet in ieder geval geen fast food / gefrituurd voedsel of iets wat onder snoepgoed valt (ik ben totaal geen zoetekauw). Alleen bij hoge uitzondering drink ik alcohol.

M'n verhoudingen zijn nu K40% / V25% / E35%. Meestal lukt het om daar heel dicht in de buurt bij te komen (met 1-2% afwijking).
 
Kwestie van nog minder gaan eten
of mee gaan bewegen.
 
Misschien ligt jouw onderhoud wel lager dan de berekening. Vergeet niet dat een berekening gebaseerd is op een gemiddeld persoon. Het blijven formules.
Daarbij... post je schema eens.. misschien zit er toch ergens een rekenfoutje in.

Hou geen % aan maar gebruik de regel 2 gr eiwit per kg BW en 1 gr vet per kg BW en rest kh...
Kan best zijn als je al heel laag zit in kcal dat je vet inname gewoonweg veel te laag is ... Je hebt vetten nodig voor je hormonen en je vetstofwisseling...

Kortom post je stats eens en je voeding etc.. met alle macro's erbij.

Verder is het ook vaak proberen.. welke voeding voor jou werkt. Soms zitten er gekke tegenstrijdigheden in.. Niet iedereen is gelijk dus het kan ook totaal persoonsgebonden zijn en dan is het een kwestei van proberen en testen.
 
Back
Naar boven