AndroidHealthClinic

Vet omlaag en spiermassa omhoog: waar beginnen?

Bezoekers in dit topic

Ananasi

Novice
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m73
Na heel wat tegenstrijdige informatie te hebben op internet gelezen graag jullie input...

Ik ben niet nieuw met krachttraining en cardio, maar wel wat roestig. In mijn tienerjaren erg fanatiek geweest, maar het was altijd 'voor de leuk' en echt veel kennis heb ik nooit gehad. Inmiddels loop ik tegen de dertig, ben ik drie zwangerschappen en heel wat gejojo verder. Sinds de laatste zwangerschap ben ik weliswaar acht kilo afgevallen, maar ik ben nog steeds veel te zwaar. Ik ben nu 88 kilo bij een lengte van 1.73, en wil graag slanker en fitter worden. Daarmee bedoel ik: een gemiddeld vetpercentage en een gemiddelde spiermassa.

Mijn probleem is dit: al sinds ik me kan herinneren (ook toen ik fanatieker trainde in mijn tienerjaren en slank was) heb ik verhoudingsgewijs (heel) veel vet en weinig spieren. Inmiddels is dat (door al het gejojo) echt de spuigaten uitgelopen. Als ik mijn vetpercentage omlaag wil krijgen en mijn spiermassa omhoog, waar begin ik dan? Die eerste 8 kilo heb ik gedaan door minder te eten (ongeveer 1800 kcal), 3x per week krachttraining en in mindere mate cardio. Is dit een goede aanpak als ik nu door wil? Want hiermee hield ik mijn toch al weinige spiermassa maar ternauwernood in stand. Het gaat me echt om de lange termijn, waarbij ik graag van mijn overgewicht af zou willen komen en blijven. Mijn grootste angst is dat het met mijn lichaamsbouw niet voor mij is weggelegd om een normaal vetpercentage en spiermassa te hebben.

Op dit moment doe ik 1x per week 10 min cardio en 50 min kracht. Het is een redelijk sneu basisschema voor beginnende sporters. Ik ben klaar voor meer. Alle tips zijn welkom.
 
Het is geen rocketscience :)

Door blijven gaan tot het stagneert, stagneert het dan voer je de activiteiten op en kijk je weer kritisch naar je voeding of dat minder of anders moet worden ingericht. Vooralsnog zou ik me lekker focussen op het bereiken van een gezond gewicht en het naar beneden brengen van je vetpercentage. Het verbranden van vet en het aanzetten van spiermassa (Afgezien van het eventuele geheugen dat je wellicht in de jaren hebt opgebouwd) is een utopie, in het bijzonder voor vrouwen.
 
Back
Naar boven