AndroidHealthClinic

Vet percentage meten.

Bezoekers in dit topic

arievh

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
22 okt 2002
Berichten
204
Waardering
0
Ik heb laatst mijn vet percentage LATEN meten via een huidplooi meter.
Ik zag dat het heel simpel ging...
Stukje zijkantbuik , biceps , stukje tussen triceps en tussen de schouder bladen.
Dit werd gedaan met een soort van schuifmaat..
Zelf heb ik wel een schuifmaat en zo kan ik dus ook mijn vet percentage zelf opmeten (of laten meten)
Alleen mis ik het schema waar instaat hoe hoog je vetpercentage is..
Bij die meting die ik hierboven heb genoemd, werd alles bij elkaar opgeteld en toen gekeken in een tabel en daar stond dat het vet percentage achter het getal...

Heeft iemand dit schema?
 
volgens mij is een huidplooi meter geen gewone schuifmaat....
 
ligt eraan volgens welke methode, heb zelf een huidplooimeter en je kan het berekenen door borst,abs, en dijbeen op te tellen of triceps,biceps,zijkant buik en rug dus zeg het maar!
 
he das wel beter en komt idd overeen met mijn boekje
 
een schuifmaat is niet te vergelijken met een huidplooimeter.

bestel gewoon een huidplooimeter daar zit wel zon schema bij. is vrij goedkoop zon ding. of laat het gewoon op sportschool doen bijna elke sportschool heeft wel zon ding lijkt mij.

1 ding als je je vetpercentage laat meten laat het altijd door het zelde persoon doen.
 
En doe het voor je training, niet na je training..
 
waar kun je huidplooimeters bestellen?
 
KaLe zei:
waar kun je huidplooimeters bestellen?

Google gaf meer dan 120 hits (op Nederlandse pagina's), daar zit vast wel wat bij.

Bij de berekening van het percentage lichaamsvet wordt je leeftijd op een of andere manier in rekening gebracht. Bij de elektronische vetmeters is dat het geval, maar ook op de Rusty Iron site zie ik dat de leeftijd in de berekening moet worden ingevoerd. En dat tikt nogal aan! Ik ben nu 43 maar als ik als leeftijd 21 invoer dan rolt een 2x zo laag vetpercentage uit de berekening. Ik dacht dat vet gewoon vet is, of die vetcellen nu 20, 30 of 40 jaar zijn maakt volgens mij niet uit. Ik ben een 'vel over been' hardgainer type en op dit moment beslist niet vetter dan toen ik 20 was. Maar volgens de vet-berekenmethoden ben ik dus wel 2x vetter geworden. Hoe/waar zit dat ?
 
SuperRobert zei:
Google gaf meer dan 120 hits (op Nederlandse pagina's), daar zit vast wel wat bij.

Bij de berekening van het percentage lichaamsvet wordt je leeftijd op een of andere manier in rekening gebracht. Bij de elektronische vetmeters is dat het geval, maar ook op de Rusty Iron site zie ik dat de leeftijd in de berekening moet worden ingevoerd. En dat tikt nogal aan! Ik ben nu 43 maar als ik als leeftijd 21 invoer dan rolt een 2x zo laag vetpercentage uit de berekening. Ik dacht dat vet gewoon vet is, of die vetcellen nu 20, 30 of 40 jaar zijn maakt volgens mij niet uit. Ik ben een 'vel over been' hardgainer type en op dit moment beslist niet vetter dan toen ik 20 was. Maar volgens de vet-berekenmethoden ben ik dus wel 2x vetter geworden. Hoe/waar zit dat ?

Tsja ik weet wel met die meter waarmee ik ben opgemeten in de sportschool, ook een huidplooi meter wordt er ook rekening gehouden met de leeftijd..
Waarom dit het geval is zou ik ook niet weten, de vet cellen zullen toch niet veranderen van structuur of zo..
Misschien heeft het te maken met dikker worden van de huid ???
 
als je ouder wordt, boven 25 volgens mij begint je metabolisme te vertragen en wordt je testo level lager, je lichaam gaat voor een groter gedeelte uit vet bestaan. als goed blijft trainen en eten wordt dit wel beperkt natuurlijk
 
na je 30e verlies je ieder jaar een gedeelte van je spieren (een pond of een kilo)... als je niet traint tenminste. Als je gewicht wel hetzelfde blijft komt er dus duidelijk vet bij (en aangezien je metabolisme omlaag gaat verbrand je ook nog een keer minder).

En naast onderhuids vet schijn je ook nog vet op andere plaatsen te hebben (intern om je ingewanden heen ofzo)... was dat niet het verschil tussen wit en bruin vet ? (ik geef toe ik heb niet goed opgelet toen Big Cat zijn artikelen erover schreef).
 
ScHrOeFjE zei:
idd kan je gewoon kopen zal niet een super mooi ding zijn maar als hij maar goed is toch?http://www.dutchbodybuilding.com/forum/images/icons/icon10.gif[/img

Heb iemand van dat bedrijf gesproken en op mijn vraag of die vetmeter EEN BEETJE betrouwbaar is antwoorde hij gelijk: "nee totaal niet"

dus als die mensen het zelf al zeggen zou ik hem niet kopen...
 
Het meten van het vetpercentage is kennelijk niet eenvoudig. Ook de methode waarbij onderwater gewicht en volume worden gemeten schijnt niet erg nauwkeurig te zijn.
Bij toenemende leeftijd neemt het over het algemeen het vetgehalte toe, maar dit is voor een belangrijk deel te wijten aan vermindering van de lichamelijke activiteit bij gelijkblijvende (vr)eetgewoonte.
Volgens mij moet een vetmeting alleen het percentage vet aangeven en geen algemene tendens over het dichtgroeien op latere leeftijd in rekening brengen. Dat maakt een meetmethode mijn inziens waardeloos.

Een goedkoop huidplooimetertje is volgens mij best bruikbaar om kleine toe- of afname over een langere periode vast te stellen die je in de spiegel niet snel opmerkt. Het omrekenen van de meetresultaten van een goedkope meter naar een vetpercentage zal inderdaad wel hopeloos onnauwkeurig zijn.
 
Back
Naar boven