XXL Nutrition

vet verbranden gaat steeds langzamer.

Bezoekers in dit topic

Grabak

Novice
Lid geworden
27 mrt 2023
Berichten
3
Waardering
1
Lengte
1m86
Massa
115kg
Even wat context. Ik ben zo'n 10 jaar ziek geweest als gevolg van een allergie (selderij), zonder dat ik wist waar het aan lag. Jarenlang van arts naar arts doorgestuurd, meer dietisten gezien dan ik wist dat er waren, talloze onderzoeken gehad, geen dokter die wist wat er aan de hand was. Als gevolg daarvan, was ik praktisch immobiel, waardoor mijn gewicht verdubbeld is. Dik zijn is een combinatie van kcal er in en kcal verbranden. Dat laatste stuk was er niet dus ja, dan gaat het hard. Ik ben dankzij ziekte van zo'n 70 kilo en een sixpack, naar ruim 140 gegaan. Mijn huidige werk is redelijk actief, zet volgens de stappenteller op het werk zo'n 20.000 stappen.

Nu ik weet wat er aan de hand is, wil ik afvallen en spieren opbouwen. Ik wil er weer goed uit zien, weer een sterke man zijn. Sinds juni ben ik bezig in de sportschool.

Het probleem, het gaat niet zo hard. Ik ben in die paar maanden van over de 140 naar de 115 kilo gegaan. Maar nu stagneert het. Het gaat ergens mis en ik weet niet wat.

Dit is mijn huidige trainingsschema:

maandag: onderlichaam
dinsdag: bovenlichaam
woensdag: onderlichaam
donderdag: bovenlichaam
vrijdag: rust
zaterdag: als ik tijd heb, fietsen, wandelen
zondag: als ik tijd heb, fietsen, wandelen

ik ben nu op zoek naar een sport voor in het weekend, aangezien de sportschool maar 4 dagen open is. Helaas zit er niets in de buurt waar ik heen kan voor sport. Zou graag willen sporten op zaterdag en zondag avond.

Eten. Niet iedereen is er fan van, maar ik gebruik protiplan maaltijd shakes. Dit is om twee redenen. Ten eerste heb ik niet de tijd om s'ochtends te ontbijten. Als ik ontbijt, moet het iets zijn dat ik zo kan eten of drinken, op mijn werk. Op mijn werk een maaltijd gaan maken als ontbijt is geen optie. S'avonds eten klaarmaken en s'ochtends opeten zie ik ook niet als een optie. Hiervoor deed ik om die reden jarenlang niet ontbijten omdat het te veel gedoe is. Wat betreft lunch doe ik ook een shake. Het alternatief is in de kantine pistoletjes met beleg eten, wat ook niet goed is. Wat betreft drinken is het een cappuchino of een groene thee, geen suiker uiteraard.

Mijn ontbijt en lunch zijn beide:
Portie: 25g
Eiwitten: 18g per portie
Netto koolhydraten: 2,6g per portie
kcal: 95,25

Dan hebben we nog het avondeten. Ik maak graag een simpele maaltijd. Dat is meestal 2 eieren (3 als ik honger heb) die ik roerbak met boter, met wisselende groentes (broccoli, asperge, paprika, champignons, courgette, spinazi, bloemkool, spruitjes, of een salade met komkommer en sla). Als toetje vaak een eiwitshake. Daarna ga ik naar de sportschool. S'avonds drink ik vaak nog een biertje voor het slapengaan. Dat laatste is natuurlijk niet goed. Maar gezien de rest van wat ik eet dacht ik dat dat wel kon. Als ik zondig is het op vrijdag als een vriend van mij langs komt, die wilt graag in de snackbar eten, dan neem ik een broodje gebakken ei en een klein papatje mayo. Dat is gelukkig niet elke week, maar 1 a 2 keer per maand. Als ik naar de kroeg ga, op zaterdag, drink ik hooguit twee biertjes. Ik moet tenslotte nog terug met de auto (1 biertje is anderhalf uur wachten, dus als ik 3 uur naar de kroeg ga kan ik er 2 op, wil niet met alcohol op achter het stuur stappen).

Als ik dus een avondmaaltijd pak, 2 eieren is bijna 200kcal. Als ik 150 gram broccoli (weeg het nooit, dus gok maar) pak is dat 51kcal, dan zit ik op pakweg 250 kcal. 1 flesje bier is zo'n 200kcal volgens google. Dan zit ik dus s'avonds op 450kcal. met shakes van overdag erbij zit ik op zo'n 650 kcal (ok komen nog paar bakjes cappuchino bij en de eiwitshake die ik s'avonds drink). Dus gok ergens rond de 1000 uit te komen.

Ik verwacht niet, en wil niet, heel snel afvallen. Dan heb ik namelijk veel meer kans op een hangende huid. Maar het mag wel iets sneller gaan want nu lijkt het stil te staan wat betreft afvallen. Merk wel dat mijn spieren langzaam aan groter beginnen te worden, dus dat is zeker een goed teken. Maar wat gaat hier mis?
 
Minder eten dan onderhoud. Zeker als je veel bent afgevallen moet je je onderhoud wat vaker checken en kcal bijsturen.
 
In 10 maanden ben je dus 25 kg afgevallen. Dat is dus best veel ook al denk je van niet.
Maar op 115 kg bij 1,85m is krap aan 1000 kcal eten niet bepaald gezond.

Je pakt shakes uit gemak. Maar wat is er simpeler dan bijvoorbeeld kwark met muesli en vers fruit? Krijg je ook nog wat vitamines binnen. Gezonder voor je darmen ook. Alles vloeibaar kan ook ten kostte gaan van je darmwerking (peristaltiek, kneedwerking).

Je zegt optie broodjes in de kantine is de enige optie... wat is er mis met een paar sneetjes brood met een pak kipfilet in je tas gooien? Is net zo snel klaar als een shake.
Plak brood
Plakken kip
Plak brood
Klaar.... en kip lekker afwisselen met ander mager beleg. Ham, rosbief, fricandeau, bakje huttenkase etc.

1 biertje is een broodje kaas. De tweede is veel vullender en gezonder. Probeer dat eens om de dag.

Maar ik denk vooral dat je gevarieerder en normaler moet gaan eten.
En t kost echt niet meer tijd dan een shake maken.

Je kan zelfs, nog eenvoudig ook, in het weekend wat havermout pannenkoeken bakken. Kan je bewaren in de koelkast, een dag of 3. Dan pak je die mee als ontbijt/lunch. Oprollen in folie en klaar.
Zak mueslibollen in je tas. Hoef je niet eens te shaken met lunch ;)
Denk in oplossingen... die shakes zijn ook nog duur. Pak gewone gezonde voeding.

Als je zoveel geld aan shakes besteedt.
Kijk dan ook eens bij onze sponsor www.musclemeat.nl
Alles diepgevroren en kant en klaar. In bakje bij elkaar flikkeren op zondag... alles terug de vriezer in en elke dag een bakkie in je tas.
Ipv 1 minuut shaken kan je dit een paar minuten in de magnetron flikkeren op je werk.

Nogmaals... er zijn betere, gezondere oplossingen die net zo snel zijn als een shake.

Maak 1x een voedingsschema, besteedt er tijd aan om eenvoudige uitwisselbare maaltijden te maken.

Voorbeeld
- 1 mueslibol = ca 225 kcal (check t zakje)
- 100 gr aardappel + 100 gr kip + 100 gr groente = ca 225 kcal (80+110+30)
- 2 sneetjes brood (ca. 150 kcal) + 70 gr kipfilet beleg =ca. 225 kcal
- 200 gr kwark (100 kcal) + 30 gr muesli (ca 100 kcal) + 50 gr roodfruitmix diepvries of vers (ca 30 kcal) =ca 230 kcal
- 200 ml melk + 25 gr havermout + halve schep eiwitpoeder (ca. 15 gr) = ca. 235 kcal

Wissel af! Luiheid kan je inventief maken. ;)
Het is in t begin wat meer werk. Maar je krijgt er meer voor terug.

En kijk eens echt wat je eet en drinkt.
Bijvoorbeeld cappuccino uit een automaat zit ook zonder suiker al best wat suiker in. ;)

En kijk eens naar hoe snel je nu afvalt per week. Vergeet niet dat je lijf ook als je overgewicht hebt tekorten kan krijgen waardoor je stofwisseling kan worden beïnvloed.

Succes met ontdekken wat voeding echt doet voor je lijf. En bij vragen stel ze!
Er zijn geen domme vragen, alleen onwetendheid en domme antwoorden ;)
 
Minder eten dan onderhoud. Zeker als je veel bent afgevallen moet je je onderhoud wat vaker checken en kcal bijsturen.
Wat bedoel je hiermee? onderhoud vaker checken? Mijn spieren zijn langzaam aan het groeien en ik word sterker. Wil vooral dat het vetpercentage naar beneden gaat, dat is het eerste doel voor ik vol voor spier formaat ga. Ik ben de overhang van mijn buik nu kwijt als ik sta.
 
Grabak als je werkelijk 1000Kcals eet voor langere tijd, help je je hele metabolisme naar de klote. Ik zou dan een aantal weken op 3000Kcals gaan zitten, en dat geleidelijk afbouwen
 
In 10 maanden ben je dus 25 kg afgevallen. Dat is dus best veel ook al denk je van niet.
Maar op 115 kg bij 1,85m is krap aan 1000 kcal eten niet bepaald gezond.

Je pakt shakes uit gemak. Maar wat is er simpeler dan bijvoorbeeld kwark met muesli en vers fruit? Krijg je ook nog wat vitamines binnen. Gezonder voor je darmen ook. Alles vloeibaar kan ook ten kostte gaan van je darmwerking (peristaltiek, kneedwerking).
Zoals mijn hoofd werkt, werkt dat niet. Op het werk kan ik geen muesli met vers fruit pakken. S'avonds dingen klaarzetten werkt niet. 100% kans dat ik het niet mee neem.
Je zegt optie broodjes in de kantine is de enige optie... wat is er mis met een paar sneetjes brood met een pak kipfilet in je tas gooien? Is net zo snel klaar als een shake.
Kipfilet gaat er uberhaupt niet in. De laatste keer dat ik vlees heb gegeten was ik een jaar of 8, dat is 30 jaar. Ik probeer juist zo veel mogelijk granen te vermijden. Ik wil ook geheel stoppen met alcohol drinken vanwege het hop gedeelte, wat granen zijn.
Ik krijg het niet voor elkaar om s'avonds iets te maken om mee te nemen. De kans dat ik het vergeet is 100%.
Plak brood
Plakken kip
Plak brood
Klaar.... en kip lekker afwisselen met ander mager beleg. Ham, rosbief, fricandeau, bakje huttenkase etc.
ik geloof niet dat ik ook maar 1 van die dingen eet.
1 biertje is een broodje kaas. De tweede is veel vullender en gezonder. Probeer dat eens om de dag.

Maar ik denk vooral dat je gevarieerder en normaler moet gaan eten.
En t kost echt niet meer tijd dan een shake maken.
misschien niet in tijd, wel in werkelijk naar binnen krijgen. Shakes liggen klaar, brood vergaat en vergeet ik.
Je kan zelfs, nog eenvoudig ook, in het weekend wat havermout pannenkoeken bakken. Kan je bewaren in de koelkast, een dag of 3. Dan pak je die mee als ontbijt/lunch. Oprollen in folie en klaar.
Zak mueslibollen in je tas. Hoef je niet eens te shaken met lunch ;)
Denk in oplossingen... die shakes zijn ook nog duur. Pak gewone gezonde voeding.
shakes zijn echt goedkoop. goedkoper dan havermout pannekoeken bakken.
Als je zoveel geld aan shakes besteedt.
Kijk dan ook eens bij onze sponsor www.musclemeat.nl
Alles diepgevroren en kant en klaar. In bakje bij elkaar flikkeren op zondag... alles terug de vriezer in en elke dag een bakkie in je tas.
Ipv 1 minuut shaken kan je dit een paar minuten in de magnetron flikkeren op je werk.

Nogmaals... er zijn betere, gezondere oplossingen die net zo snel zijn als een shake.

Maak 1x een voedingsschema, besteedt er tijd aan om eenvoudige uitwisselbare maaltijden te maken.

Voorbeeld
- 1 mueslibol = ca 225 kcal (check t zakje)
- 100 gr aardappel + 100 gr kip + 100 gr groente = ca 225 kcal (80+110+30)
- 2 sneetjes brood (ca. 150 kcal) + 70 gr kipfilet beleg =ca. 225 kcal
- 200 gr kwark (100 kcal) + 30 gr muesli (ca 100 kcal) + 50 gr roodfruitmix diepvries of vers (ca 30 kcal) =ca 230 kcal
- 200 ml melk + 25 gr havermout + halve schep eiwitpoeder (ca. 15 gr) = ca. 235 kcal
Raar, vanwege het vet kwijt raken, probeer ik grotendeels van die dingen juist te vermijden. Dit zit vol met granen, zetmeel, etc en redelijk weinig eiwit. Ik begrijp oprecht de logica er niet van. Dit zorgt toch alleen maar voor een honger gevoel. De melk, kwark en eiwitpoeder zijn hier nog het meest vullende van. De rest vult zo goed als niet.

Wissel af! Luiheid kan je inventief maken. ;)
Het is in t begin wat meer werk. Maar je krijgt er meer voor terug.

En kijk eens echt wat je eet en drinkt.
Bijvoorbeeld cappuccino uit een automaat zit ook zonder suiker al best wat suiker in. ;)
Doe je hiermee op lactose?
En kijk eens naar hoe snel je nu afvalt per week. Vergeet niet dat je lijf ook als je overgewicht hebt tekorten kan krijgen waardoor je stofwisseling kan worden beïnvloed.

Succes met ontdekken wat voeding echt doet voor je lijf. En bij vragen stel ze!
Er zijn geen domme vragen, alleen onwetendheid en domme antwoorden ;)
Zeer goede punten. En ja ik ben geen voedings expert, de manier waarop ik eet is aangeraden door twee dietisten.
 
Zeer goede punten. En ja ik ben geen voedings expert, de manier waarop ik eet is aangeraden door twee dietisten.
Dat werkt dus niet, anders kom je niet hier met klachten
 
Zoals mijn hoofd werkt, werkt dat niet. Op het werk kan ik geen muesli met vers fruit pakken. S'avonds dingen klaarzetten werkt niet. 100% kans dat ik het niet mee neem.
JE wilt afvallen toch? Doe er wat voor.

Kipfilet gaat er uberhaupt niet in. De laatste keer dat ik vlees heb gegeten was ik een jaar of 8, dat is 30 jaar. Ik probeer juist zo veel mogelijk granen te vermijden. Ik wil ook geheel stoppen met alcohol drinken vanwege het hop gedeelte, wat granen zijn.
Ik krijg het niet voor elkaar om s'avonds iets te maken om mee te nemen. De kans dat ik het vergeet is 100%.
Dan wil je niet graag genoeg, wel naar de kroeg en bier drinken, maar geen moeite of wilskracht om moeite te doen voor een leuk fysiek.


, vanwege het vet kwijt raken, probeer ik grotendeels van die dingen juist te vermijden. Dit zit vol met granen, zetmeel, etc en redelijk weinig eiwit. Ik begrijp oprecht de logica er niet van. Dit zorgt toch alleen maar voor een honger gevoel. De melk, kwark en eiwitpoeder zijn hier nog het meest vullende van. De rest vult zo
Je hebt nog niks geprobeerd behalve.... de makkelijkste weg.


Al met al wil je het gewoon niet graag genoeg. Je rijdt wel naar de kroeg en terug maar savonds een bakkie voer maken is teveel moeite...
Die eiwitten zijn van belang om je spiermassa te behouden. Je bent nu op zoek naar de easy way out. En die is er gewoonweg niet. Als je al die moeite die je erin hebt gestoken met eten etc om op die 140kg te komen nu is gebruikt om het eraf te krijgen, dan zijn we al een heel eind.

Vantevoren al roepen dat je het 100% vergeet, wat is dat nou voor mentaliteit? Dat riep ik toen ik 17 was. Neem je verantwoording als volwassen man en rip KG's eraf , dat gaat je sieren. Je klinkt nu als kindje, dit wil ik niet, dat gaat niet, dit ga ik vergeten. Cmon , man up en ga ervoor.

Wat marina1975 typt zijn hele goede tips imo.
 
Daarnaast is dit schema natuurlijk onlogisch

Dit is mijn huidige trainingsschema:

maandag: onderlichaam
dinsdag: bovenlichaam
woensdag: onderlichaam
donderdag: bovenlichaam
vrijdag: rust
zaterdag: als ik tijd heb, fietsen, wandelen
zondag: als ik tijd heb, fietsen, wandelen
Verplaats je rustdag van vrijdag naar woensdag
 
Wat voor last merkte je van die allergie? En heb je geen kruisreacties met andere voedingsmiddelen of stoffen?
 
Je wil niet in oplossingen denken.
Leer dingen weer eten.
Je eet ei. Dus waarom geen kip?
Je neemt shakes... is ook eiwit (plant of dier)

Alles kan je invriezen, dus op voorhand maken. Elke dag bakkie mee.
Waarom pak je wel een shake mee dan?
Die vergeet je dan ook? Of t nu een zakje brood is of een zakje shake.

En goedkoop... 10 euro voor 7x 90 kcal...
Heb je meer aan een kilo kip. Voedzaam, meer eiwit, geen toevoegingen...

Maar ja. Change of mind is iets wat je moet willen.

Overal opmerkingen op hebben zonder proberen of willen proberen...
Proost dan maar 🍻
 
Laatst bewerkt:
Dus gok ergens rond de 1000 uit te komen.

Maar wat gaat hier mis?
Om te beginnen die gok, dat je denkt rond de 1000 KCal/ dag uit te komen. Iemand van 115 kg die alleen al op het werk 20.000 stappen per dag zet (wat echt heel veel is), 4x per week krachttraining doet en in het weekend nog de nodige cardio, zou op die inname nog steeds als een malle moeten blijven afvallen.
 
marina1975 geeft hier fantastisch goede tips maar je slaat ze in de wind omdat je 'het vergeet'???
Waarom kom je eigenlijk tips vragen?
Als je riskeert om zaken te vergeten: schrijf ze op, gebruik een alarm,....
ivm: dit eet ik niet. komaan zeg, doe wat moeite. Probeer zaken. Je eet geen vlees?

aub, hier een hoop plantaardige eiwitbronnen:

Volgens mij zoek je hier bevestiging voor je eigenlijke luiheid. Bovendien kom je geen 70k bij van een allergie maar wel van niks te doen en ongezond te vreten. Dat lukte dan precies wel.

Ipv een paar uur in de kroeg te zitten kan je evengoed in de keuken je eten voorbereiden voor de dag nadien (en dan alsnog tijd hebben voor de kroeg)

En ja: shakes zijn duurder
 
Mijn god zeg wat super ongezonde levenstijl ik zou je maar is laten onderzoeken of je niet allerlei tekorten hebt.
 
Knap dat al zoveel bent afgevallen!

Aangezien je al veel beweegt en aan KT doet denk ik niet dat de oplossing ligt in extra sport of bewegen. Wandelen of fietsen is prima, dat is lekker buiten.

Ik denk dat de oplossing toch in het eten zit. De eerste stap is dat goed tracken. Je kan bijna niet op 1000 kcal zitten en dat hoop ik ook niet, dat is niet goed voor je.

Ergens kan ik me niet voorstellen dat je zo weinig kcals binnenkrijgt en tegelijkertijd vind ik zoveel voeding uit die shakes ook niet zalig makend.

Misschien kan je een van je weekenddagen gebruiken voor wat mealprep.

Om te beginnen die gok, dat je denkt rond de 1000 KCal/ dag uit te komen. Iemand van 115 kg die alleen al op het werk 20.000 stappen per dag zet (wat echt heel veel is), 4x per week krachttraining doet en in het weekend nog de nodige cardio, zou op die inname nog steeds als een malle moeten blijven afvallen.
Of de energie niet hebben om dan ook maar iets te doen.

Succes!
 
Dat werkt dus niet, anders kom je niet hier met klachten
Bovendien zou het mij verbazen dat een goede dieëtist iemand van 115kg + zo laag in caloriën zet
 
S'avonds dingen klaarzetten werkt niet. 100% kans dat ik het niet mee neem.
Dan leg je een briefje, bakje, tasje of andere herinnering bij iets wat je niet vergeet zoals sleutels.

De eerste week vergeet je het misschien de hele week, de tweede week neem je het een paar keer mee, de derde week vergeet je het een paar keer en voor je het weet zithet in je systeem en is het een onderdeel van ke routine.
 
Back
Naar boven