XXL Nutrition

Vet verliezen

Bezoekers in dit topic

jp09

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
82
Lengte
1m83
Massa
80kg
Goedenavond allemaal.

Al heel wat jaren actief op het forum, hier en daar een bericht gepost maar nu toch echt even een serieuze vraag.

(ik ben er van op de hoogte dat het per lichaam verschild, kcal deficit etc etc).

Maar ik ben op zoek naar een bepaalde richtlijn.
Ik wil nu echt een keer naar 10% BF.
Ben altijd rond de 13/14 geweest maar sinds 2 jaar zit ik zeker rond de 22/24.

Nu let ik strak op mijn voeding en gym 5 keer per week met een split schema.

Alleen, ik vraag me af wat ‘normaal’ is om in vetpercentage te droppen per 2/4 weken.
Gewicht droppen is tussen de 0.5/1kg per week, maar aangezien je ook vocht hebt/spiermassa wat je aankomt vind ik dit niet altijd tekenend voor je progressie.

Hoe lang doet een ‘gemiddeld’ mens erover om van 22% naar 10% te gaan?

Alvast bedankt

Goedenavond allemaal.

Al heel wat jaren actief op het forum, hier en daar een bericht gepost maar nu toch echt even een serieuze vraag.

(ik ben er van op de hoogte dat het per lichaam verschild, kcal deficit etc etc).

Alleen, ik vraag me af wat ‘normaal’ is om in vetpercentage te droppen per 2/4 weken.
Gewicht droppen is tussen de 0.5/1kg per week, maar aangezien je ook vocht hebt/spiermassa wat je aankomt vind ik dit niet altijd tekenend voor je progressie.

Alvast bedankt
Ligt een beetje aan de persoon maar iets van 12-20 weken denk ik?

Goedenavond allemaal.

Alvast bedankt
Hoe hoger je bf% hoe meer je zult afvallen eerste weken en 2kg pw gemiddeld is echt niet onrealistisch voor vele die te zwaar zijn. Nou zal dit een combinatie van alles zijn en lang niet alleen vet, maar naarmate je bf% zakt verlies je wekelijks minder lichaamsgewicht, maar dit wil niet zeggen dat je 0.5kg verlies niet gaat zien in de spiegel als je al redelijk droog bent.

Ik denk dat het realistisch gezien 20(30) weken zal duren als je weinig ervaring hebt in cutten, indien je het uberhaupt haalt. Van 22% naar 10% is geen makkelijke weg namelijk en de meerderheid zal dit niet halen.

Meest gemaakte fout is dat men te enthousiast/agressief begint en direct op een te lage kcal gaat zitten icm 5uur cardio pw, succes dit 20/30 weken vol te houden. Accepteer dat het een lange weg is en de eerste 10 weken zullen 0.0 moeite moeten kosten mits je de juiste aanpak hanteert.

Nu heb je de antwoorden van mannen die redelijk veel massa hebben en zo nu en dan op het podium staan.

Voor een normaal mens van 1.80 bij 80 kilo op 20% .... ligt het vooral aan je kennis van je lichaam en je motivatie. Mijn advies zou zijn, eerst 10% eraf dan herstellen en dan nog eens 10% eraf. 2x20weken, met 10 weken herstel er tussen, maakt een jaar, als je vlot bent volgende zomer. Hoe sneller hoe meer droge massa je zult verliezen, die je nodig hebt om kcal te verbranden.

Goedenavond allemaal.

Alvast bedankt
Lijkt me een strak plan om je eerst te richten op je 13-14% werkelijke waarde. Ga niet te gek van stapel maar pas je Kcals inname pas aan als je wekelijks stagneert.
weeg je dagelijks onder zelfde omstandigheid(bij opstaan na wc-bezoek) zo heb je een gem. van afgelopen week. zoals AK ook zegt zul je de 1e 3-4 weken meer gewicht verliezen, en dan loopt je misschien wel tegen lichte stijging aan, en zul je je plan moeten aanpassen qua voeding en training. vergeet de 1e 10 weken het vetpercentage maar richt je op wat je in de spiegel ziet en wat je dagelijks meet. Houd ook wekelijks je buikomtrek bij, op ruimste punt. Wees eerlijk met meten, want je hebt alleen jezelf ermee.

Ik ben half november 2022 gestart aan 107 kg. Gestaag ongeveer 3 kg / maand verloren, eerlijk gezegd zonder heel veel 'moeit', het was echt wel te doen. Toen ik aan 95 kg zat een scan laten doen en toen had ik 24,5 % vet. Nu weeg ik 88 sinds begin juli en er gaat niks meer af. Ik heb geprobeerd om meer (lichte) cardio in te lassen maar het resultaat is bijna oncontroleerbare behoefte aan extra carbs en/of suiker. Dus resultaat is nul. Nog zakken in voeding zie ik niet goed zitten, ik eet nu 1900 op rustdagen en 2100 op trainingsdagen (3 per week), en het is behoorlijk lastig geworden om me daar aan te houden. Ik zit dus op een soort plateau nu en schat dat ik aan 18% vet zit ongeveer. Onderhuids is het zeker (veel) minder maar ik heb nog iets van buik over. Ik vermoed een kilo of 4 spiermassa gewonnen te hebben op al die tijd. Als ik de 85 haal ga ik terug onder de scanner gaan.
Bij deze heb je een idee van hoe het gegaan is bij een niet zo buff persoon :-). Ik ben 1m79 . Bench nu iets van 1RM 110, squat 10 keer 100 kg. En ben 51 trouwens. Misschien ook niet onbelangrijk detail.

Laatst bewerkt:
Ik ben half november 2022 gestart aan 107 kg. Gestaag ongeveer 3 kg / maand verloren, eerlijk gezegd zonder heel veel 'moeit', het was echt wel te doen. Toen ik aan 95 kg zat een scan laten doen en toen had ik 24,5 % vet. Nu weeg ik 88 sinds begin juli en er gaat niks meer af. Ik heb geprobeerd om meer (lichte) cardio in te lassen maar het resultaat is bijna oncontroleerbare behoefte aan extra carbs en/of suiker. Dus resultaat is nul. Nog zakken in voeding zie ik niet goed zitten, ik eet nu 1900 op rustdagen en 2100 op trainingsdagen (3 per week), en het is behoorlijk lastig geworden om me daar aan te houden. Ik zit dus op een soort plateau nu en schat dat ik aan 18% vet zit ongeveer. Onderhuids is het zeker (veel) minder maar ik heb nog iets van buik over. Ik vermoed een kilo of 4 spiermassa gewonnen te hebben op al die tijd. Als ik de 85 haal ga ik terug onder de scanner gaan.
Bij deze heb je een idee van hoe het gegaan is bij een niet zo buff persoon :-). Ik ben 1m79 . Bench nu iets van 1RM 110, squat 10 keer 100 kg. En ben 51 trouwens. Misschien ook niet onbelangrijk detail.

Behalve als jouw lichaam (1) de wetten van de thermodynamica aan de laars lapt of (2) exact gewicht aan spiermassa opbouwt wat het aan vet verliest of (3) water vast houdt, is dit onmogelijk. Wellicht even een week of wat op maintenance eten om eerst het mentale deel weer in orde te krijgen om daarna weer op dezelfde voet verder te gaan. Met gemiddeld 2000 zit je zo'n 1000 kcal onder je TDEE (als al je stats kloppen) en zou je dus zeker een kilo vet per week moeten kwijtraken (mits je hard genoeg traint, slaap goed is en eiwitiname hoog genoeg is). Dat is een vrij aggresieve cut, je zou kunnen denken aan een tekort van 500 kcal, het gaat wat langzamer maar wellicht ben je daar gelukkiger bij.

Misschien trouwens handig om even je eigen topic te beginnen.

Bedankt voor de feedback. Ik lees wat je schrijft maar de weegschaal liegt niet ze :-). Misschien liegt mijn logboek, of ik (tegen mijn logboek)... Maar ik ben 7 maand standvastig afgevallen en ineens niet meer. Nu het goede nieuws ... E ris ondertussen toch 2 kilo af . Ik sta nu op 86 ipv 88. De cravings zijn ook weer minder. En ik ben ineens ook weer een stuk sterker. Al mijn oefeningen 2 a 3 reps bij. Echt alle spieren. Van 1 week op de volgende. Heel bizar. Ik evolueer in stapjes precies ;-). Mijn eigen inschatting is dat ik 750kcal onder maintenace zit op basis van hoe snel ik afval. Veel ? Mja. als er 30 kg af moet mag het wel een beetje vooruit gaan ook he; Kheb geen zin om 2 jaar te cutten. Eind dit jaar zou ik graag over gaan naar lean bulk.
Het was niet mijn bedoeling trouwens om dit topic te kapen. Als er interesse in is wil ik mijn 'opbouw' wel loggen eens ik stop met cutten (mijn doel is 77 kg of 10%), maar een dieet van een dikke onsportieve naar ontvette beginnende lifter vind ik persoonlijk niet zo heel interessante lektuur ? :-)
Ik hoor het wel als er wel iemand iets wil weten.

J
Bedankt voor de feedback. Ik lees wat je schrijft maar de weegschaal liegt niet ze :-). Misschien liegt mijn logboek, of ik (tegen mijn logboek)... Maar ik ben 7 maand standvastig afgevallen en ineens niet meer. Nu het goede nieuws ... E ris ondertussen toch 2 kilo af . Ik sta nu op 86 ipv 88. De cravings zijn ook weer minder. En ik ben ineens ook weer een stuk sterker. Al mijn oefeningen 2 a 3 reps bij. Echt alle spieren. Van 1 week op de volgende. Heel bizar. Ik evolueer in stapjes precies ;-). Mijn eigen inschatting is dat ik 750kcal onder maintenace zit op basis van hoe snel ik afval. Veel ? Mja. als er 30 kg af moet mag het wel een beetje vooruit gaan ook he; Kheb geen zin om 2 jaar te cutten. Eind dit jaar zou ik graag over gaan naar lean bulk.
Het was niet mijn bedoeling trouwens om dit topic te kapen. Als er interesse in is wil ik mijn 'opbouw' wel loggen eens ik stop met cutten (mijn doel is 77 kg of 10%), maar een dieet van een dikke onsportieve naar ontvette beginnende lifter vind ik persoonlijk niet zo heel interessante lektuur ? :-)
Ik hoor het wel als er wel iemand iets wil weten.
misschien een keer foto plaatsen?

Behalve als jouw lichaam (1) de wetten van de thermodynamica aan de laars lapt of (2) exact gewicht aan spiermassa opbouwt wat het aan vet verliest of (3) water vast houdt, is dit onmogelijk. Wellicht even een week of wat op maintenance eten om eerst het mentale deel weer in orde te krijgen om daarna weer op dezelfde voet verder te gaan. Met gemiddeld 2000 zit je zo'n 1000 kcal onder je TDEE (als al je stats kloppen) en zou je dus zeker een kilo vet per week moeten kwijtraken (mits je hard genoeg traint, slaap goed is en eiwitiname hoog genoeg is). Dat is een vrij aggresieve cut, je zou kunnen denken aan een tekort van 500 kcal, het gaat wat langzamer maar wellicht ben je daar gelukkiger bij.

Misschien trouwens handig om even je eigen topic te beginnen.
Dit is kul. Ik ervaar namelijk exact hetzelfde. Stats zijn zelfs redelijk vergelijkbaar, alleen leeftijd verschilt wat.

Dit is kul. Ik ervaar namelijk exact hetzelfde. Stats zijn zelfs redelijk vergelijkbaar, alleen leeftijd verschilt wat.
Nja TomTom gaf later alsnog aan wel te zijn afgevallen.
Maar wat klopt precies niet aan wat hij zegt? Zover ik het lees, klopt wat hij zegt.

Hoor graag wat ik fout heb, ik leer graag!

Nja TomTom gaf later alsnog aan wel te zijn afgevallen.
Maar wat klopt precies niet aan wat hij zegt? Zover ik het lees, klopt wat hij zegt.
Hoor graag wat ik fout heb, ik leer graag!
Puur theoretisch klopt het wel, in de praktijk zijn er echter te veel factoren die er invloed op hebben. Voor een (pro) sporter waarbij alle variabelen gemonitord worden zou deze theorie natuurlijk wel grotendeels opgaan.
Maar voor de huis tuin en keuken lifter werkt het niet zo.

Puur theoretisch klopt het wel, in de praktijk zijn er echter te veel factoren die er invloed op hebben. Voor een (pro) sporter waarbij alle variabelen gemonitord worden zou deze theorie natuurlijk wel grotendeels opgaan.
Maar voor de huis tuin en keuken lifter werkt het niet zo.
Als het puur theoretisch klopt, dan werkt het wel zo.

Dat het lastig is of dat er met bepaalde factoren het moeilijker te vinden is wat het probleem is, betekent niet dat het nog steeds feitelijk wel zo werkt.

Als het puur theoretisch klopt, dan werkt het wel zo.

Dat het lastig is of dat er met bepaalde factoren het moeilijker te vinden is wat het probleem is, betekent niet dat het nog steeds feitelijk wel zo werkt.
No prob :D maar wel de moeite waard om erbij te vermelden.

Even een foto van vandaag. Ik gok 22% ongeveer. Wil echt naar 12/10%. Ik trek hier 8 maanden voor uit.

Bijlagen

• IMG_7791.jpeg
    IMG_7791.jpeg
    90,7 KB · Weergaven: 109
J

misschien een keer foto plaatsen?
In de spiegel zag het er allemaal al vrij ok uit maar op foto voel ik me compleet belachelijk eerlijk gezegd. Soit, het is wat het is.
Gisteren terug 3000 kcal in mijn kas geslagen :-(. Denk dat het tijd is voor een refeedweek of zo want ik hou het echt niet vol.
Twas legday trouwens dus bovenlijf is niet gepumpt.

Bijlagen

• signal-2023-08-23-220154_005.jpeg
    signal-2023-08-23-220154_005.jpeg
    157,8 KB · Weergaven: 88
  • signal-2023-08-23-220154_007.jpeg
    signal-2023-08-23-220154_007.jpeg
    198 KB · Weergaven: 86
  • signal-2023-08-23-220154_019.jpeg
    signal-2023-08-23-220154_019.jpeg
    201,6 KB · Weergaven: 85
  • signal-2023-08-23-220154_024.jpeg
    signal-2023-08-23-220154_024.jpeg