MuscleMeat

vet% verschillend gemeten

Bezoekers in dit topic

mien

Cool Novice
15 jaar lid
Waardering
0
wat is waar?
'gemeten' via internet (gewicht en taillemaat opgegeven): ruim 21%
gemeten met een 'stuur' : ruim 26%
via een 4punts-meting : ruim 29%

Ik denk dat ik maar meer waarde hecht aan m'n kledingmaat :help:

van deze 3 is de 4 punts-meting het beste. ik ben begonnen met een vetpercentage van
33 % en dit is al gezakt naar 26 % in 4 maanden tijd. dus ik weet zeker dat het goed komt. wat is je kledingsmaat ????

boven maat 42; onder maat 40. Voor m'n leeftijd (word 47 in november) is vet% onder de 30 prima; 'k wil echter zelf onder de 25 zitten.

Idd, huidplooimeten is het meest betrouwbaar van die mogelijkheden. Maar het meeste waarde hecht ik nog altijd aan de spiegel.

Ha Mien, goh wel grappig. Je naam is hetzelfde als die van mijn moeder (Wilhelmina) en ook je vet% komt overeen.

Een vierpuntsmethode is betrouwbaarder, zolang je er zeker van kunt zijn dat die persoon het goed gedaan heeft. Zelf heb ik nu een digitale huidplooimeter die op 3 plekken laat meten en die is veel onbetrouwbaarder dan dat racestuur in mijn ogen.
Racestuurtje varieert voor mij tussen 26 en 28% vet de laatste 2 maanden.
Over een paar weken heb ik een professionele huidplooimeter met handleiding en DAN.... weet ik meer.

Ook wel goed dat je een realistisch doel stelt.
Te laag vet% is ongezond (onder 15% voor vrouwen) en meestal wordt 20-25% als het aantrekkelijkst gezien. Vandaar dat ik zelf op 20-22% wil uitkomen, mede omdat ik te horen kreeg dat ik op sportief niveau het beste zou presteren rond 18-20%.
Dit zou dan de gulden middenweg zijn.

Espi

Leeftijd doet ook mee. Onder de 20% is voor mij errug onrealistisch. Volgens mij moet je dan professioneel bezig zijn.

Kon je wel eens gelijk in hebben.

Ik HAD een lijstje vet% die was gedifferentieerd naar
- leeftijd
- geslacht
- gezondheidstoestand (4 verschillende : atletisch - gezond - ongezond - zeer ongezond)
Die percentages liepen idd op naar leeftijd. Meen dat voor mij (ben net 40) 27% als gezond werd beschouwd.
Op mijn armen en benen zie ik er nu goed uit, hoeft van mij niks meer af.. maar die buik. PRAAT me er niet over!
Ik zit dus niet eens meer zo zwaar te lijnen qua kcal-inname (train ook heel zwaar nu) en ga aanstonds over op cortisol-blokkers om wat aan dat buikvet te doen.

Espi

wat doen cortisol-blokkers?
wat is voor jou zwaar trainen? bij mij op de sportschool doen de vrouwen voornamelijk/alleen maar cardio en zitten heel af en toe/heel even op een apparaat om met geen gewicht het schema af te werken wat de sportschool heeft gegeven. ik heb daarom weinig vergelijkingsmateriaal en ben dus benieuwd naar wat jij aan gewicht gebruikt.

Hallo Mien

Ik ben ook pas net begonnen met krachttraining nu 1,5 maand echt serieus.
Borst 30 Kg
Triceps / Biceps / schouders met dumbbells 6 Kg soms 7 Kg.
Kuiten 60 kg
Benen varierend omdat dat verschillende apparaten zijn en ik weet de namen hier niet van. 35 tot 80 Kg
Rug 30 Kg

Ik denk dat je niet naar de hoeveelheid gewicht van andere moet kijken, maar naar wat je zelf kunt. Bijvoorbeeld iemand die al jaren traint bankdrukt 120 Kg en ik bv 30 Kg en het is voor ons beide even zwaar

Vetophoping rond het middel (appelvorm) is voornamelijk door stress veroorzaakt. Die stress (kan van alles zijn) veroorzaakt een te hoog cortisol-gehalte (stress-hormoon) wat bij mij ook inderdaad is aangetoond.

Hierdoor zet je vnl. vet aan op middel.. is zelfs mogelijk dat ik bij het lijnen (ook weer stress!) magerder word op de armen en benen evenals borst en billen maar evt. zelfs dikker op de buik. Te veel lijnen werkt dus contraproduktief.

Even erbij pakken wat ik vorige week deed.

Zat in 4e week van HST training ( www.hypertrophy-specific.com voor details) die ik heb aangepast qua herhalingen tot 15-15-12-9-7-5-3 hh voor de 8 weken.
Ook doe ik apart 2x per week oefeningen bij fysiotherapeute.

Voor mezelf - ieder keer 9hh , dus zet ik er niet meer apart bij. Deze week dus 7hh.

gluteus/billen:
standing gluteus: 60kg 1 set LR op 9 hh (gaat er uit, is een slechte oefening)

borst
db bankdrukken: 10 kg elk 2 sets (liep op van 9-9-10, kiomende week 10-11-11 kg bij 7 hh)
flyes: 6 kg 1set (is nieuw sinds 1 wk; 5-5-6 , deze week : 6-7-7 kg , 7hh)
pull over: 8 kg 1 set (ook nieuw sinds een week, kan iets hoger gaan .. te makkelijk; was 7-7-8, wordt 10-11-11)

rug
front lat pulley: 37,5 kg, 1set (35 kg plus extra los gewichtje van 2,5kg; was 35-35-37,5 wordt 37,5-40-40)
seated cable row: 40 kg 1 set (was 37,5-40-40, wordt 40-42,5-42,5)
optrekken smal (handpalm naar binnen gericht): 15 kg tegengewicht, 1 set (had 12,5 gepland, bleek te optimistisch.. evt. volgende keer met optrekken beginnen, is ook belangrijker oef dan de andere.. die lat pulley doe ik nu ipv breed optrekken omdat ik te veel smokkelde; was -15,-15,-15, wordt -12,5 hele week)

Trapezius
shrugs : 85 kg, 1 set (op een apparaat waar je eig je borst mee traint door 2 hendels schuin weg te drukken, is net soort kruiwagen, dit gebruik ik dus voor traps.. veiliger dan dbs. Alternatief is de gewone dead lift en dan bovenin je traps extra aanspannen. Doe nu maar 1 set omdat traps al aardig ontwikkeld zijn bij mij ; was 80-80-85, wordt 85-90-90)

schouders... hopeloos ... hopeloos wegens RSI
lateral raise: 4 kg dbs, 1 set (was 4kg hele week, wordt 5 kg)
front raise: 4 kg db, 1 set (was 4kg hele week, wordt 5kg, evt. shoulder press met 10 kg staaf?)
upright row: 7,5 kg staaf, 1 set (was hele week 7,5 kg, wordt 10kg)
Kan evt. ook front raise vervangen door shoulder press met staaf of dbs.. deed eerst zoiets dergelijks.

Biceps
hammer curl : 8 kg , 1 set (is met duim naar boven gericht; was 7-7-8, wordt 8-9-9kg als ik het haal... ?)
concentration of preacher curl : 7 kg, 1 set.. 't ken net! ... NOOIT meer met EZ-staaf los, kreeg vreselijk last van onderarm door verkeerd vast te pakken!
(was 6-6-7, wordt 7-8-8 kg)

Triceps
Push-down met V-vormige staaf: 22,5 kg : 2 sets... OEF! 't Ging net... moest echt zweten op de 2e set (was 20-20-22,5 , wordt 22,5-25-25 als dat lukt?)

Onderarm en pols:
wrist curl (en reverse wrist curl): 4 kg, 1 set (was 4 kg hele week, wordt 5 kg)

Abs
Abdominal machine: 60 kg, 2 sets (was 55-55-60, wordt 60-65-65)
Cable Wood chop : 42,5 kg , 2 sets.. voel het branden (was 40-40-42,5, wordt 42,5-45-45) Evt. 1 set laten vallen en slechts 1 set doen.

Je ziet.. dit is niet misselijk.

benen had ik normaal gesproken dus:
- squat voor quads , gewicht weet ik niet precies wat ik gedaan zou hebben
- stiff-legged dead lift voor hams (en onderrug)
- standing calf raise voor kuiten.

Maar ik doe nu 2x per week dus oefeningen bij fysiotherapeute, die een nog grotere sadist is dan ik een masochist!

Let op en kreun mee... ik heb vrijdag geen geg genoteerd moet dat dus even bedenken.. wel van maandag.

Achtereenvolgens ma-vr-vandaag:
1 sissy- squat (kleine ROM en benen op schouder breedte): 20 kg, 3 sets. Ma: 18-20-25 hh met 15kg, vr: 15-15-15 met 20kg, vandaag 20:20-20-20 hh.
Met breed staan heb ik ooit dit voorjaar met een kleiner programma dat specifiek op zwaar trainen gericht was 78 kg gehaald met 8hh.

2 good morning: 3 sets (ma 15:3x25, vr 20:3x15, vandaag 20: 3x25)
3 kuiten: 3 sets (ma 5:3x30, vr 10kg: 3x15, vandaag 10 kg: 25-25-22)
4 leg extension: 3 sets (ma 20kg: 24-30-27 , vr 25:3x12, vandaag 25:15-19-21)
5 squat lunge : LR (ma: 3x20hh, vr: 1x15, vandaag : geen)
6 lunge : LR (ma: geen, vr: 2x15hh, vandaag: 3x18hh)
Toelichting.. overgang van squat lunge naar lunge (statisch - dynamisch)

7 leg press: 3 sets (ma 180: 25-30-38; vr 180:3x30hh; vandaag 190:34-32-26)
Dan ben ik echt genoodzaakt net te voren snoep of andere snelle suikers in te nemen, anders ga ik hier zowat van mijn stokje.

8 leg curl : 3 sets (ma 30: 25-20-24; vr 30: 3x3x0; vandaag 30 kg: 35-35-27)
9 step up op trappetje: 3 sets (ma: 20x laag, 2x12 hoog; vr 3x15hoog; vandaag 2x18 hoog, toen kreeg ik bij de 2e set ineens kniepijn en heb de 3e niet meer afgemaakt)

Ik heb het twee weken gecombineerd, maar dan was ik in totaal 2,5 uur bezig (haar progje met alle pauzes duren 1,5 uur, het mijne 3 kwartier).
Vorige week dus 5x getraind.. ook niet optimaal, maar alles beter dan zulke lange sessies. Heb ook flink veel meer moeten eten om het bij te benen...

Gelukkig vanaf morgen dus geen fysio meer...zal een paar oef extra er bij blijven doen, maar... poe hee!

Espi

PS: heb gegevens nu aangepast en 3 trainingen aangegeven om de oplopende lijn duidelijk te maken.
In opdracht van fysio blijf ik de door haar gegeven oefeningen 2x per week op dezelfde wijze doen met nog steeds oplopende gewichten en hh. De methodiek is inmiddels wel duidelijk. Drie sets doen, op laten lopen naar 30-40hh en dan gewicht er bij gooien en weer opbouwen van rond 12hh naar opnieuw 30-40hh. Etcetera, etcetera...

Het is een heel ander soort training en voelt aan als depletie-oefening. Eh, het IS een depletie-oefening, zodat ik die 2 KH-laaddagen per week op resp. wo en za hard nodig blijk te hebben. Ik denk ook dat ik mijn totale kcal-inname omhoog ga schroeven,dus evt. een voedingsschema weer maken.

Laatst bewerkt:
heb op een amerikaanse body fat calculator m'n gegevens ingevuld: Voor mijn leeftijd (46)
- mag mijn vet% zitten tusen de 23 en 35 % : de mijne is 26,7.
- mag mijn bmi zitten tussen de 18,5 en 24,9: mijne is 22,6.
- wordt de verhouding heup/taille omschreven als 'low risk.

Ben ik voor nu tevreden mee. het % mag nog iets lager evenals m'n bmi.

Back
Naar boven