Fitness Seller

vetpercentage meten "one-site method"

Bezoekers in dit topic

Smoothmold

Freaky Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
6 nov 2003
Wie gebruikt een huidplooimeter waar je maar op 1 plaats hoeft te meten? Deze wordt geadviseerd door Tom Venuto in BFFM. Deze huidplooimeter stelt je in staat om zelf je vetpercentage te meten in plaats van dat iemand anders het moet doen, wat het geval is bij de traditionele huidplooimeter (3 of meer plaatsen meten).

Laatst bewerkt:

KaLe

Mommy's little monster
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
8 okt 2002
Lengte
1m69
Massa
95kg
heb je toch geen drol aan??? Dan pak je wat vel vast waar het minst vet zit.. Hoppa! 3 % vet, maar wel een zwemband die tot je enkels neigt te hangen..

stace

Dutch Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
12 jul 2005
KaLe zei:
heb je toch geen drol aan??? Dan pak je wat vel vast waar het minst vet zit.. Hoppa! 3 % vet, maar wel een zwemband die tot je enkels neigt te hangen..
Tgoh, zou die 1-puntsmeting dan niet op zo een bepaalde plaats op je lichaam zijn die een beetje representatief is voor een gemiddelde meting? Of sla ik hier de bal mis?

(tzal natuurlijk niet zo nauwkeurig zijn als 7 punten, maar als single mens kan je natuurlijk nooit zelf die meting uitvoeren op 7 punten he :p )

eddycaminos

Advanced Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
30 mei 2003
stace zei:
Tgoh, zou die 1-puntsmeting dan niet op zo een bepaalde plaats op je lichaam zijn die een beetje representatief is voor een gemiddelde meting? Of sla ik hier de bal mis?

(tzal natuurlijk niet zo nauwkeurig zijn als 7 punten, maar als single mens kan je natuurlijk nooit zelf die meting uitvoeren op 7 punten he :p )

ja zou kunnen... maar ik denk dat het dan nog lang niet klopt... is op zich wel mooi om te kijken hoeveel vet je op een bepaalde plaats verbrand (bv probleem zone) ..maarja daar heb je ook mee gehad....

KaLe

Mommy's little monster
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
8 okt 2002
Lengte
1m69
Massa
95kg
lijkt me niet.. bij niemand is de vetopslag hetzelfde. Dus je moet wel van een gemiddelde uitgaan van bepaalde punten.

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
+15 jaar member
Lid geworden
7 okt 2002
KaLe zei:
Volgens die methode maakt dat niet zoveel uit. Ook "dunner" vel is dikker bij een hoger % en daar mikken ze op. Soms zijn die metingen nog verbazend correct tegenover de meerdere punt-metingen.

Hoewel ik het ook liet meten op meerdere plaatsen (wat ook niet zo correct bleek te zijn nadien).

smoothmold: Persoonlijk werkt voor mij gewoon 'op het zicht in de spiegel' nog het beste. Je moet wat ervaring hebbn, maar heb er zelf nooit meer dan 1 % naastgezeten op die manier. In de beginweken van je dieet kan je wel best metingen laten doen.

stace

Dutch Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
12 jul 2005
eddycaminos zei:
ja zou kunnen... maar ik denk dat het dan nog lang niet klopt... is op zich wel mooi om te kijken hoeveel vet je op een bepaalde plaats verbrand (bv probleem zone) ..maarja daar heb je ook mee gehad....
daar had ik nog niet aan gedacht; maar dit alleen lijkt me toch wel handig om te weten dacht ik. (het o zo vervloekte bierbuikje bvb :p )

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
11 okt 2002
Hmmm iedereen houdt vet vast op een andere plek. Bij mannen is dat vaak de buik, bij vrouwen bovenbenen en billen. Als je 1 plek pakt is de kans groot dat die er niet bij zit.
Bij 3 punten ook al. Bij 4 wat minder.

Bij mij is het zo dat ik bij 3 punten op 12% vet zit en bij 4 punten op 28% vet.
Ga ik op 9 punten (ik heb geen goede formule voor 7 punten, komt heel raar uit), kom ik op 19%. uit.

Gewoon omdat mijn vet extreem plaatselijk is verdeeld. Dus bij 1 punt zou ik of veel en veel te hoog of veel te laag uitkomen. De vetmeter (Tanita, Omron) is al met al zo verkeerd nog niet.

DutchVince

Ripped Bodybuilder
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
18 jan 2005
Ik houd het bij www.mybodycomp.com

Het is redelijk wat werk om 11 omtrekken te meten maar het resultaat schijnt vergelijkbaar te zijn met een 3-punts huidplooimeting.

Dani

Freaky Bodybuilder
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
3 sep 2003
Lengte
1m64
Massa
58kg
Vetpercentage
16%
Esperantisto zei:
Bij mij is het zo dat ik bij 3 punten op 12% vet zit en bij 4 punten op 28% vet.
Ga ik op 9 punten (ik heb geen goede formule voor 7 punten, komt heel raar uit), kom ik op 19%. uit.

Gewoon omdat mijn vet extreem plaatselijk is verdeeld. Dus bij 1 punt zou ik of veel en veel te hoog of veel te laag uitkomen.
Dito. Zodra mij tricep wordt meegemeten gaat mijn schaal ineens heel snel van atletisch naar proppie :p

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
11 okt 2002
Ja, het is dus maar wie je voor de mal houdt. Echt nauwkeurig is de onderwaterweging. En dissectie natuurlijk... :D

er is ook nog iets wat de Bodpod heet en even nauwkeurig schijnt te zijn als onderwater wegen, maar of het in NL al is ingeburgerd?

Mijn vet zit op buik en rug. En dat weet ik heus wel!

Een goede methode is ook om niet zozeer af te gaan op onbetrouwbare vet%s die uit formules komen rollen maar gewoon vergelijken van week tot week (of maand tot maand) wat het aantal mm is op diverse plekken.

Ik meet mijn vriend en hij mij 1x per 10 dagen. Wekelijks vonden we te vaak en 10 dagen is een mooie tussenweg.
Een centimeter om je taille is ook wel handig, maar die routine zit er nog niet in.

Al met al is er maar 1 echte maatstaf en dat is bloot voor de spiegel. Heb ik nu daarom nog steeds geen grote spiegel aangeschaft ;) .

bestoldschool

Competitive Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
9 okt 2002
Dissectie is nummer 1, huidplooimeting is een goede nummer 2. (mits goed uitgevoerd en op genoeg plaatsen)

Een goede methode is ook om niet zozeer af te gaan op onbetrouwbare vet%s die uit formules komen rollen maar gewoon vergelijken van week tot week (of maand tot maand) wat het aantal mm is op diverse plekken.
Al met al is er maar 1 echte maatstaf en dat is bloot voor de spiegel.

(voor het eerst) met Espi eens.

OP
Smoothmold

Smoothmold

Freaky Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
6 nov 2003
De reden dat the one-site method zo goed werkt is dat deze in ieder geval consistent is. En dat is het belangrijkst. Het gaat er in dit geval niet om of de meting nauwkeurig is maar consistentie is het belangrijkste. Als je namelijk je voeding nauwkeurig bijhoudt (kh, eiwit en vetverhouding) en je elke week een meeting doet waar je ook je gewicht weegt. Kan je zien of je goed om weg bent. Indien niet kan je kleine aanpassingen maken aan je voeding.

Tuurlijk is de spiegel het belangrijkst maar dit is een handig middel om te kijken of je bijvoorbeeld in de bulk niet te veel vet in verhouding tot spiermassa aanzet en daarnaast is het een uitstekend middel om in de cut te kijken of je geen spiermassa aan het verliezen bent.

Hier twee links waar het gebruik van die methode nog wordt uitgelegd. link

link

bakkerke

Dutch Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
13 feb 2005
Esperantisto zei:
Hmmm iedereen houdt vet vast op een andere plek. Bij mannen is dat vaak de buik, bij vrouwen bovenbenen en billen. Als je 1 plek pakt is de kans groot dat die er niet bij zit.
Bij 3 punten ook al. Bij 4 wat minder.

Gewoon omdat mijn vet extreem plaatselijk is verdeeld. Dus bij 1 punt zou ik of veel en veel te hoog of veel te laag uitkomen. De vetmeter (Tanita, Omron) is al met al zo verkeerd nog niet.
ik heb een harpenden,maar heb maar een formule dat op 6plaatsen meet.

mag ik die even van jou hebben ,dat je meet op 9plaatsen.
alvast thx..

bestoldschool

Competitive Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
9 okt 2002
Harpenden, the Lambourghini van de calipers :thumb:
Waar heb je hem gekocht?

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
11 okt 2002
=(som in mm van 9 punten/lichaamsgewicht in kilo)*(30/2,2) voor vrouwen
= (som in mm van 9 punten/lichaamsgewicht in kilo)*(28/2,2) voor mannen

De 9 punten:
pectoral (schuin boven je tepel, zeg 1/3 tussen schouder en tepel in)
triceps
biceps
suprailiac (parallel aan je heuplijn)
onderrug (ongeveer gelijke hoogte als suprailiac)
subscapular (ongeveer 2-3 cm schuin gezien vanaf punt schouderblad)
umbilicus (paar cm links of rechts van je navel)
kuit (midden)
quads (midden).

De exacte plek weet ik niet zo snel, maar de gevens zijn in een pdf-je die van Anthony Ellis afkomstig zijn.
Met dank aan ErEf die me er op attendeerde.

O ja,onderin die pagina: www.musclegaintips.com is zijn site.

De 3- en 4-punts metingen bekijk ik via tabelletjes uit het boekje dat ik bij de huidplooimeter erbij heb gekregen. Baseline, gekocht bij Marjolein Schilperoort.

Echt goede calipers/huidplooimeters zijn schrikbarend duur. Dit is een plastic geval wat redelijk werkt. Heb eerder een flutgeval bij 1fast400 besteld dat de naam niet waard was.

Laatst bewerkt:

bakkerke

Dutch Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
13 feb 2005
bestoldschool zei:
Harpenden, the Lambourghini van de calipers :thumb:
Waar heb je hem gekocht?
hier in gent is er een soort winkel waar je doktersgerief kan kopen.
heb die daar gekocht en de faktuur op mijne arts gezet zo had ik 120€korting :D
wel veel geld,maar ja is wel de beste en profecioneel...
alleen was ik nog opzoek naar een goed formule...

bakkerke

Dutch Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
13 feb 2005
Esperantisto zei:
=(som in mm van 9 punten/lichaamsgewicht in kilo)*(30/2,2) voor vrouwen
= (som in mm van 9 punten/lichaamsgewicht in kilo)*(28/2,2) voor mannen

De 9 punten:
pectoral (schuin boven je tepel, zeg 1/3 tussen schouder en tepel in)
triceps
biceps
suprailiac (parallel aan je heuplijn)
onderrug (ongeveer gelijke hoogte als suprailiac)
subscapular (ongeveer 2-3 cm schuin gezien vanaf punt schouderblad)
umbilicus (paar cm links of rechts van je navel)
kuit (midden)
quads (midden).

De exacte plek weet ik niet zo snel, maar de gevens zijn in een pdf-je die van Anthony Ellis afkomstig zijn.
Met dank aan ErEf die me er op attendeerde.

O ja,onderin die pagina: www.musclegaintips.com is zijn site.

De 3- en 4-punts metingen bekijk ik via tabelletjes uit het boekje dat ik bij de huidplooimeter erbij heb gekregen. Baseline, gekocht bij Marjolein Schilperoort.

Echt goede calipers/huidplooimeters zijn schrikbarend duur. Dit is een plastic geval wat redelijk werkt. Heb eerder een flutgeval bij 1fast400 besteld dat de naam niet waard was.

hier staan de juiste plaatsen beschreven en nog meer uitleg van het berekenen..
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten/voeding/ideaalgewicht

maar zal uw formule eens proberen,thx...

Naar boven