XXL Nutrition

Vetpercentage omlaag op de goede weg? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Furion

Novice
Lid geworden
8 nov 2014
Berichten
15
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
90kg
Simpel overzicht van training en voeding.

6 dagen eet/drink ik ongeveer 1600 calorieen (best gezond, maar wel wat de pot schaft) 1 dag junk dag met friet en bier wil eigenlijk niet weten wat ik dan allemaal aan calorieen neem, maar mijn heb deze dag wel nodig ivm vrienden, stress en motivatie om verder te trainen. 1 dag (donderdag) kantine hang dag na de voetbal met wat biertjes. Trainingen:
  • 2 avonden voetbal training van 1 uur 45 min
  • 1 voetbal wedstrijd
  • 5 werkdagen met core en been oefeningen gericht op voetbal (kettlebell swings, bridge, plank etc. etc)
  • 5 werkdagen interval training op de spinning fiets van 30 min op voetbaldagen en 45 min op niet voetbaldagen.
Sinds kort dus die oefeningen en interval training toegevoegd aan mijn wekelijkse activiteiten, omdat ik dus mijn vetpercentage naar beneden wil werken. Vind dat ik redelijk gezond eet en dat die biertjes en junkdag eigenlijk wel moet kunnen in een schema omdat ik gewoonweg een 'fittere' leefstyle wil, maar niet als zo'n fitness freak wil zijn, die ineens stopt met drinken en op elke calorie wil letten. Ik zie genoeg van die gasten die na elke wedstrijd gelijk naar huis gaan omdat het niet in hun schema staat om gezellig te zijn en een biertje te nuttigen met je vrienden.

Met mijn huidige schema vraag ik me dus af of mensen ervaringen hebben met een zelfde kijk hebben op een goede combinatie tussen sporten/genieten/eten en of deze aanpak mijn vetpercentage omlaag kan werken en m'n lichaam fitter kan maken? Ik ben er wel over uit dat ik een endomorph ben (valt moeilijk en langzaam af)
 
Wow jij eet wel echt weinig zeg..
Even snel berekend dat je BMR al op 2050kcal ligt..
Je onderhoud gaat rond de 2800kcal liggen..
En dan maar 1600kcal eten?

Ik denk dat je best rond de 2300kcal gaat eten en dan kijkt hoe de progressie verloopt...
 
1600 kcal lijkt mij ZEER weinig voor jou lengte/gewicht/activiteitsniveau

iifym.com => calculator
 
Wow jij eet wel echt weinig zeg.. Even snel berekend dat je BMR al op 2050kcal ligt.. Je onderhoud gaat rond de 2800kcal liggen.. En dan maar 1600kcal eten? Ik denk dat je best rond de 2300kcal gaat eten en dan kijkt hoe de progressie verloopt...

Meer zou mijn vetpercentage sneller omlaag werken? Dan moet ik op zoek naar gezonde tussendoortjes, want als ik aan meer denk is dat buiten lunch en dinner om.

Tips?
Betwijfel wel of dat slim is als je een echte endomorph bent ;)

---------- Toegevoegd om 11:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:51 ----------
1600 kcal lijkt mij ZEER weinig voor jou lengte/gewicht/activiteitsniveau iifym.com => calculator

Normale werkdag zit ik eigenlijk heel de dag, dus heb dan weinig honger. Eet vrij vaak hetzelfde overdag en zoals ik al zei dinner wat de pot schaft

Ontbijt: Stukje peperkoek

Lunch:
dubbele (2 op elkaar) boterham met kipfilet, boter en 1 gekookt ei
1 boterham pindakaas

tussendoor: Stukje peperkoek

Dinner:
2 scheppen groente
1 aardappel
1 stuk vlees

's avonds: Soms een handje amandelen of walnoten.

Drinken: Water, 1 bak koffie, soms siroop.

Ik kan de berekeningen verkeerd hebben begrepen, maar ik kwam op ongeveer 1600 uit met een globale berekening ;)
 
En dan zo weinig eten? Kom op, eet dan op zn minst 2 boterhammen meer tussen de middag en vervang je tussendoortje met 2 boterhammen. En ga ontbijten, peperkoek zijn gaan langzame carbs, neem lekker een bord pap (brinta, havermout) of als je niets warms binnen krijgt maak je eigen drinkontbijt in een blender. Dan ben je al wat meer op de goede weg. Als je met dit dieet niet slecht gaat eten tussendoor, kan gewoon niet, er zal tussendoor toch wat slechts er doorheen glippen.
 
Dat dieet met jouw stats lijkt haast op anorexia man (no offense). Je wilt je kcal doordeweeks zo extreem laag houden ter compensatie van je enorme cheatdag en die dag dat je wat biertjes nuttig maar zo extreem laag werkt alleen maar averechts. Door het feit dat je 5 dagen in de week zo extreem onder je onderhoud (zelfs onder je BMR) eet, gaat je algemene metabolisme alleen maar langzamer werken. Je lichaam gaat zeg maar in "spaarstand", een gevolg daarvan is dus dat je ook inderdaad minder honger hebt en het gevoel krijgt dat het wel vol te houden is zo. Maar leven in de "spaarstand" is alleen maar slecht op den duur, minder energie etc etc. bovendien gaat door die "spaarstand" die cheatdagen alleen maar een grotere impact hebben op je vettoenname. Ga eens wat meer eten, verdiep je in de stof en ga gewoon 5 dagen in de week 500-700 onder onderhoud zitten, dan maakt die ene cheatdag en die paar biertjes ook niets uit, je sport in ieder geval genoeg. Maar zo weinig eten is alleen maar ongezond.
 
Dat dieet met jouw stats lijkt haast op anorexia man (no offense). Je wilt je kcal doordeweeks zo extreem laag houden ter compensatie van je enorme cheatdag en die dag dat je wat biertjes nuttig maar zo extreem laag werkt alleen maar averechts. Door het feit dat je 5 dagen in de week zo extreem onder je onderhoud (zelfs onder je BMR) eet, gaat je algemene metabolisme alleen maar langzamer werken. Je lichaam gaat zeg maar in "spaarstand", een gevolg daarvan is dus dat je ook inderdaad minder honger hebt en het gevoel krijgt dat het wel vol te houden is zo. Maar leven in de "spaarstand" is alleen maar slecht op den duur, minder energie etc etc. bovendien gaat door die "spaarstand" die cheatdagen alleen maar een grotere impact hebben op je vettoenname. Ga eens wat meer eten, verdiep je in de stof en ga gewoon 5 dagen in de week 500-700 onder onderhoud zitten, dan maakt die ene cheatdag en die paar biertjes ook niets uit, je sport in ieder geval genoeg. Maar zo weinig eten is alleen maar ongezond.

Ik heb door jullie advies me even verdiept in die IIFYM calculator en gekeken wat ik eet en waar ik meer kan eten en de voedingswaarde daarvan (Damn dat duurt lang) en heb het volgende voorbeeld. Alleen hoe ik aan die eiwitten en vezels kom is dus het volgende dilemma denk ik ;)

En die biertjes denk ik dan? Kan ik dan op die dag beter 240 kcal (2biertjes) minder eten of juist niet?

Oja en die lijnzaad maal ik tot meel.
Voorbeeld12014_zpsa2fd852a.png
 
Laatst bewerkt:
Behalve het feit dat de manier waarop je het gepost hebt nogal moeilijk te lezen is ziet je schema er nu al 'n stuk beter uit :p! Gewoon actief blijven sporten hiernaast en die "cheatdagen" gaan je echt niet opbreken als je doel zoals je zegt niet is in korte tijd extreem fit te worden maar gewoon jezelf te onderhouden en tegelijkertijd wel gewoon normaal te kunnen leven! Dit aanhouden en moet goed gaan komen man.
 
Behalve het feit dat de manier waarop je het gepost hebt nogal moeilijk te lezen is ziet je schema er nu al 'n stuk beter uit :p! Gewoon actief blijven sporten hiernaast en die "cheatdagen" gaan je echt niet opbreken als je doel zoals je zegt niet is in korte tijd extreem fit te worden maar gewoon jezelf te onderhouden en tegelijkertijd wel gewoon normaal te kunnen leven! Dit aanhouden en moet goed gaan komen man.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik naar die gezonde 15% vetpercentage ga komen, gaat dat lukken op deze manier dan? Die cheatdag en af en toe een paar biertjes maken mij nogal wantrouwend ;)

Thanks voor de nuttige reacties
 
Ik zou de kwark doorschuiven naar voor het slapen en je dag beginnen met havermout/brinta. En je komt nog de helft eiwitten tekort als ik het zo zie!
 
Ik zou de kwark doorschuiven naar voor het slapen en je dag beginnen met havermout/brinta. En je komt nog de helft eiwitten tekort als ik het zo zie!

Voor nu vind ik dit al een hele sprong lijkt me, maar kun je mij tips geven om die helft eiwitten tekort meer te verkleinen. Want qua eten heb ik eigenlijk geen idee hoe ik dat dan een extra boost geef.
 
Voor nu vind ik dit al een hele sprong lijkt me, maar kun je mij tips geven om die helft eiwitten tekort meer te verkleinen. Want qua eten heb ik eigenlijk geen idee hoe ik dat dan een extra boost geef.


Hele stap is het niet, maar ik zou als ik jou was eens kijken naar de macro's in je avondeten, zou je minder binnen krijgen dan je middageten? Je kan je middagsnack vervangen voor een blikje tonijn op water? Weet niet wat je budget is, maar als het moeilijk is om aan je eiwitten uit eten te komen kijk of je als tussendoor of tijdens een maaltijd een whey shake kan nemen.
 
Kloppen de verhoudingen wel? 117kh voor 5 broodjes met eiwit/vetrijk beleg?
 
Hele stap is het niet, maar ik zou als ik jou was eens kijken naar de macro's in je avondeten, zou je minder binnen krijgen dan je middageten? Je kan je middagsnack vervangen voor een blikje tonijn op water? Weet niet wat je budget is, maar als het moeilijk is om aan je eiwitten uit eten te komen kijk of je als tussendoor of tijdens een maaltijd een whey shake kan nemen.

Ja vis is natuurlijk een goede. Whey, nee ik heb altijd gezegd dat ik nooit aan dat soort supplementen ga beginnen, dus moet wel puur via normaal eten komen ;)

---------- Toegevoegd om 12:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:53 ----------

Kloppen de verhoudingen wel? 117kh voor 5 broodjes met eiwit/vetrijk beleg?

Heb alles netjes ingevuld op fatsecret.nl. Zullen vast wel wat afwijken maar veel lijkt me niet.
 
Ja vis is natuurlijk een goede. Whey, nee ik heb altijd gezegd dat ik nooit aan dat soort supplementen ga beginnen, dus moet wel puur via normaal eten komen ;)


Dat is een bewuste keuze, wel zien je eiwitten te vervangen doormiddel van eten ipv hier en daar een shake.

Succes! Laat je vooral leiden door wat je ziet in de spiegel en niet wat je eet, maar ga vooral veel meer eten.
 
Meer eiwitten = meer kipfilet of paardenvlees of tonijn.

's avonds voor het slapen eet ik bvb ofwel 1 blik tonijn (155 gr), 1 pakje kipfilet (kippewit, 150 gr) of 1 pakje paardevlees (150 gr) zonder brood.

Wat meer melk en een shake kunnen ook helpen.
 
Back
Naar boven