XXL Nutrition

Vetpercentage omlaag, zonder afvallen

Bezoekers in dit topic

Rizzo88

Cool Novice
Lid geworden
13 apr 2011
Berichten
34
Waardering
1
Lengte
1m70
Massa
65kg
Vetpercentage
22%
Good evening!

Ik ben een 'meisje' van 22 jaar en wil beginnen met wat serieuzer "trainen". Trainen tussen aanhalingstekens, omdat ik voornamelijk bezig ben met de groepslessen van les mills en spinning.

Ik doe 3x per week aan bodypump en heb hierbij aardige gewichten (vergeleken bij andere vrouwen). Dit doe ik nu 5 jaar. Daarnaast 2 uur bodycombat en 2 uur spinning. Vaak doe ik daarnaast nog een extra uurtje pump, spinning of attack. Ik verbrand dus best een hoop en waarschijnlijk ook mijn spieren.

Ik wil mijn vetpercentage iets verlagen, maar daarbij niet afvallen. Ik eet de laatste jaren hetzelfde (wel altijd heel gezond) en wil eens kijken wat er met mijn lichaam gebeurt als ik anders ga eten.

Via de berekeningen die ik op dit forum heb gevonden heb ik het volgende berekend:
Lengte: 1.71
Gewicht: 58 kg
Op de sportschool heb ik een huidplooimeting laten doen, resultaat was: 21.9% vet
Onderhoudsniveau 2090 kcal
Cutten 1881 kcal
Bulken 2299 kcal

Ik heb al wat schema's gemaakt om eventueel licht te gaan cutten met verdeling 50% ew / 30% kh / 20% vet.. Wat denken jullie hiervan? En wat adviseren jullie me qua aantal uren sport?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het afvallen zonder vet verlies nog niet echt. Kan je dit iets verduidelijken ?
Welcome op dbb by the way
 
Thanks :).. Ja, ik snap dat jij het niet snapt hihi. Maar ik bedoel dat ik niet minder wil gaan wegen dan 58 kilo. In een soort van 'cut' gaan is dan natuurlijk niet slim, maar ik dacht als ik op onderhoud ga eten en de verhoudingen van een cut aanhoud (50/30/20) dan behoudt ik makkelijker het gewicht. Misschien kan dan zelfs de spiermassa iets groeien, omdat ik normaal gesproken niet zoveel eiwitten eet..
 
Als je wilt minderen in je vetpercentage verlies je zoals je wilt, vet. En aangezien je vet verliest verlies je ook kilo's op de weegschaal, vet zit namelijk op je lichaam he:D
 
Ze wilt dus tegelijk vet verbranden + spiermassa gainen.

Onderhoudsniveau 2090 kcal
Cutten 1881 kcal
Bulken 2299 kcal

Dit is volgens de theorie, je zult zelf bijvoorbeeld een maand redelijk stabiel moeten eten zodat je precies weet wat 2090 Kcal bij jou doet..

verdeling 50% ew / 30% kh / 20% vet
Is wel heel hoog in eiwit hoor!

En wat adviseren jullie me qua aantal uren sport?
Kan ik zelf niet over zeggen, ik las wel in je startpost dat je dacht spiermassa te verliezen maar dit zal zomaar niet gebeuren (wel als je 2 uur lang je helemaal de pleures rent)
 
Als je wilt minderen in je vetpercentage verlies je zoals je wilt, vet. En aangezien je vet verliest verlies je ook kilo's op de weegschaal, vet zit namelijk op je lichaam he:D

Ja, ik ben niet blond :o. Je hebt inderdaad gewoon gelijk.


En @Yogi.. Ik las de een advies over die verhouding van de ew/kh/vt bij een ander meisje op dit forum die vet wil verliezen. Ik ga zeker even wat experimenteren met aantal kh en eiwitten, kijken hoe mijn lichaam reageert.

Is 20% vet in je voeding een normaal gemiddelde of is dit aan de lage kant?
 
20% is goed, dat gemiddelde word veel gebruikt en heb zelf ook zoiets in mijn eigen schema. Zoals je zegt inderdaad gewoon een beetje experimenteren wat voor jou het beste werkt.
 
Ik zou eigenlijk graag willen weten wat je nu precies op een dag eet/ en wat je van plan bent :)
 
Een normale basis EKV verhouding is ongeveer 30/50/20, als je een trage stofwisseling hebt (endo lichaamstype) en dus makkelijk vet aankomt kan je ook 40/40/20 doen.

Post je volledige voeding en trainingsschema eens, dan kunne we je veel verder helpen.
Veel succes
 
Ik zeg van cardio word je vet! Je verliest hierdoor vet maar ook spierweefsel, en het eerste en makkelijkste wat er weer aankomt is natuurlijk vet en later pas spier, spier is moeilijker te verkrijgen dan vet. Dus vandaar word je van cardio vet. Als je niet minder wil wegen maar spierweefsel aan wil komen doe je of minder cardio of meer eten, boven onderhoed dus en het belangrijkste KT, en doe dan 1 ding ernaast als je het zo gezellig vind, bvb alleen 1 keer per week spinning of bodypump, maar van sp[inning en bodypump word je niet gespierd, daarvoor doe je krachttraining..
 
Zelfde gewicht blijven en ondertussen vet afvallen is wel mogelijk, maar dan zal je wel krachttraining moeten gaan doen. Die lessen zijn meer cardio, je verbrandt dus wel, maar zult weinig spieren opbouwen en/of behouden.
Dat zie je ook wel aan je stats, veel spiermassa heb je in al die jaren niet opgebouwd.

En eh, carbonfire, van cardio wordt je vet? Hoe wil je dan vet verbranden wanneer je ook nog boven onderhoud eet?
 
Ik zeg alleen dat je van cardio vet word, vet en spier verbranden met cardio en het eerste wat er weer bij komt als je boven onderhoud gaat eten is vet, vandaar dat je van cardio vet word. Als je altijd onder of op onderhoud eet dan natuurlijk niet.
 
Maar als je dus ooit weer gaat bulken is het dus allemaal voor niets geweest en werkt het zelfs averechts?
Kan het me niet voorstellen dat het zo werkt, dan zijn er heel wat mensen verkeerd bezig of natuurwonderen. Lees bovendien vaak dat cutten met behulp van cardio met minimaal spierverlies goed mogelijk is.
Maar hoor er graag meer over.
 
Als je nooit meer gaat bulken word je niet vetter van cardio simpel toch. Cardio met minimale spierverbranding is wat TS juist niet doet, is goed mogelijk hoor mits je niet meer verbrand dan 250kcal per uur, daarboven heb je al snel spierverbranding. Snap zowiezo niet waarom BBers doen aan cardio, alleen met voeding spelen is genoeg.
 
Als je nooit meer gaat bulken word je niet vetter van cardio simpel toch. Cardio met minimale spierverbranding is wat TS juist niet doet, is goed mogelijk hoor mits je niet meer verbrand dan 250kcal per uur, daarboven heb je al snel spierverbranding. Snap zowiezo niet waarom BBers doen aan cardio, alleen met voeding spelen is genoeg.

Ja daar ben ik het met je eens. Alleen cardio heeft uiteraard vele voordelen:
zweten, wat leidt tot vochtverlies, betere uithoudingsvermogen etc.

Je eet gewoon op onderhoud en daarnaast doe je cardio, daar wordt over het algemeen wel goede resultaten op geboekt.

Ik zal cardio pas inzetten bij lagere vetpercentages, als het zware geschut want dan is vele malen lastiger om vet kwijt te raken.
 
je kan ook makkelijk cardio doen met bijna geen spierverbranding hoor, heeft toch allemaal met je hartslag te maken en bijv het nemen van bcaa's 15 min voor de cardio helpt ook al heel wat...
 
Een normale basis EKV verhouding is ongeveer 30/50/20, als je een trage stofwisseling hebt (endo lichaamstype) en dus makkelijk vet aankomt kan je ook 40/40/20 doen.

Post je volledige voeding en trainingsschema eens, dan kunne we je veel verder helpen.
Veel succes

Op het moment ben ik al bezig meer eiwitten en complexe koolhydraten te eten. Voorheen at ik veel (goede) vetten in de vorm van ongebrande noten (met krenten). Voorheen zag mijn eetpatroon er ongeveer als volgt uit:

Ontbijt: 250 ml Sojamelk / 40 gr. Brinta / handje noten / 1 stuk fruit

Tussendoor: 1 stuk fruit

Lunch: ongeveer 80 gr. volkorenbrood met 4 plakjes vetarm beleg (rookvlees/kipfilet/achterham) of bijvoorbeeld een ei en andere deel met huttenkäse en gerookte zalm. Altijd tomaat en sla erop

Tussendoor: 1 stuk fruit, 200 gr. worteltjes, 100 gr. paprika, 50 gr. bleekselderij. (en vaak hier en daar nog wat happen huttenkase)

Avondeten: vlees/vis (vaak kipfilet, witvis of mosselen) met 250 gr. wokgroenten

'Toetje': 100 gr. magere kwark (biogarde) met 150 ml. magere yogurt met een kiwi erin en wat allbran flakes

Volgens mij haal ik te veel suikers uit fruit en te weinig uit complexe koolhydraten. Zo at/eet ik bij het avondeten bijna nooit rijst of pasta o.i.d.

Ben nu al begonnen om inname van noten te minderen tot 20 gr. per dag, 's middags meer brood en 's avonds zilvervliesrijst bij mijn maaltijd. Ook neem ik 's ochtends als extra tussendoortje magere kwark met 20 gr. All day Protein. Ik gebruik 's avonds na het trainen nu 30gr. whey isolaat met 250gr. magere kwark.. Ik heb voor de aankomende 2 weken dus even mijn eiwitten hoog gezet om te kijken wat mijn spieren doen.

Op het moment doe ik het volgende:
Maandagochtend: 1u pump, Maandagavond: 1u bodycombat
Dinsdagavond: spinning (soms bodyattack)
Woensdagavond: 1u pump, 1u bodycombat
Donderdag: rust
Vrijdagochtend: 1u pump, 1u spinning

Af en toe pak ik op zondag een extra uurtje bodypump of ga ik op een zaterdag nog een uurtje buiten fietsen..

Ik ga op de sportschool eens wat rondvragen m.b.t. hulp bij KT
 
Laatst bewerkt:
Op het moment ben ik al bezig meer eiwitten en complexe koolhydraten te eten. Voorheen at ik veel (goede) vetten in de vorm van ongebrande noten (met krenten). Voorheen zag mijn eetpatroon er ongeveer als volgt uit:

Ontbijt: 250 ml Sojamelk / 40 gr. Brinta / handje noten / 1 stuk fruit

Tussendoor: 1 stuk fruit

Lunch: ongeveer 80 gr. volkorenbrood met 4 plakjes vetarm beleg (rookvlees/kipfilet/achterham) of bijvoorbeeld een ei en andere deel met huttenkäse en gerookte zalm. Altijd tomaat en sla erop

Tussendoor: 1 stuk fruit, 200 gr. worteltjes, 100 gr. paprika, 50 gr. bleekselderij. (en vaak hier en daar nog wat happen huttenkase)

Avondeten: vlees/vis (vaak kipfilet, witvis of mosselen) met 250 gr. wokgroenten

'Toetje': 100 gr. magere kwark (biogarde) met 150 ml. magere yogurt met een kiwi erin en wat allbran flakes

Volgens mij haal ik te veel suikers uit fruit en te weinig uit complexe koolhydraten. Zo at/eet ik bij het avondeten bijna nooit rijst of pasta o.i.d.

Ben nu al begonnen om inname van noten te minderen tot 20 gr. per dag, 's middags meer brood en 's avonds zilvervliesrijst bij mijn maaltijd. Ook neem ik 's ochtends als extra tussendoortje magere kwark met 20 gr. All day Protein. Ik gebruik 's avonds na het trainen nu 30gr. whey isolaat met 250gr. magere kwark.. Ik heb voor de aankomende 2 weken dus even mijn eiwitten hoog gezet om te kijken wat mijn spieren doen.

Op het moment doe ik het volgende:
Maandagochtend: 1u pump, Maandagavond: 1u bodycombat
Dinsdagavond: spinning (soms bodyattack)
Woensdagavond: 1u pump, 1u bodycombat
Donderdag: rust
Vrijdagochtend: 1u pump, 1u spinning

Af en toe pak ik op zondag een extra uurtje bodypump of ga ik op een zaterdag nog een uurtje buiten fietsen..

Ik ga op de sportschool eens wat rondvragen m.b.t. hulp bij KT

Ik raad je aan om alles eens in excel te zetten met E/K/V zodat je weet in welke verhoudingen je bezig bent.
 
Back
Naar boven