MuscleMeat

Vetpercentage op de weegschaal

Bezoekers in dit topic

forzatio

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
18 jul 2005
Berichten
6
Waardering
0
hallo mensen,

wij hebben thuis een dure tanita weegschaal met vetpercentagemeting.
Nu heb ik alleen een vraagje over het aantal gram vet dat je verliest.

mbv een berekening kwam ik voor onderstaande getallen op het volgende uit.

Een maand geleden
68.1 kg 12/10/07 - 10.2 % vetpercentage
totaal gewicht aan vet = 6,95 kg

En nu
66.4 kg 12/11/07 - 9.2 % vetpercentage
totaal gewicht aan vet = 6,11 kg

6,95kg - 6,11kg = 0,84kg

Klopt het dat ik dan 840 gram aan vet verloren heb ?

De weegschaal geeft wel een verschil van 1,7 kg naar beneden aan,
ik weet zeker dat ik voldoende gedronken heb.

Enkel heb ik paar dagen voor de nieuwe weging, stacker7 geprobeerd. maar dat was dus paar dagen voor de weging.

Ik vind het vreemd dat ik qua vet 840 gram vet verloor, en totaal gewicht 1,7 kg eraf is gegaan, mijn berekening klopt wel neem ik aan ?
 
Te weinig geten en spiermassa verloren?
 
zeker. spiermassa.

maar als je op een weegschaal met vetmeter gaat staan, meot je dat altijd 2x of mss 3x doen. als je geen uitschieters hebt, dan klopt het precentage.

wat heb je gedaan voor dit gewichtsafname?
 
dat die weegscheel bij jou werkt?
meestal geven die toch verkeerde waardes aan
als je gedouched hebt is het al gelijk anders
 
Nee het vetpercentage wordt altijd goed gemeten, bij hetzelfde lichaamsgewicht heb ik vrijwel altijd hetzelfde vetpercentage.

Ik weet dat ik door fietsen etc. wel wat gewicht kwijt ben geraakt.
Op de weegschaal veranderde het vetpercentage ook.
Maar het is moeilijk te begrijpen dat ik een kilo spiermassa verloren zou hebben.

De berekening die ik deed klopt wel ?
 
Weeg je eigen elke Maandagochtend naakt bij opstaan. zonder dat je wat gedronken hebt of net naar het toilet bent geweest.

;)
 
hallo mensen,

wij hebben thuis een dure tanita weegschaal met vetpercentagemeting.
Nu heb ik alleen een vraagje over het aantal gram vet dat je verliest.

mbv een berekening kwam ik voor onderstaande getallen op het volgende uit.

Een maand geleden
68.1 kg 12/10/07 - 10.2 % vetpercentage
totaal gewicht aan vet = 6,95 kg

En nu
66.4 kg 12/11/07 - 9.2 % vetpercentage
totaal gewicht aan vet = 6,11 kg

6,95kg - 6,11kg = 0,84kg

Klopt het dat ik dan 840 gram aan vet verloren heb ?

De weegschaal geeft wel een verschil van 1,7 kg naar beneden aan,
ik weet zeker dat ik voldoende gedronken heb.

Enkel heb ik paar dagen voor de nieuwe weging, stacker7 geprobeerd. maar dat was dus paar dagen voor de weging.

Ik vind het vreemd dat ik qua vet 840 gram vet verloor, en totaal gewicht 1,7 kg eraf is gegaan, mijn berekening klopt wel neem ik aan ?


Je gewicht is te variabel en de metingen te onnauwkeurig voor dit soort berekeningen.
 
check mijn topic in "allerei" ik heb ook gebruik gemaakt van zo'n tanita, ik zou 3kg vvm verloren zijn en 5%bf bijgekomen zijn. wel gemeten na fullbody +0.75ml water

ik hoop dat het niet klopt
 
even een kickje, waar zou je voor een huidplooimeting terecht kunnen ?
de sportschool lopen teveel klungels rond ben ik ben bang :rolleyes:
 
Een huidplooimeting kan je prima zelf doen. Gewoon een metertje kopen, even kiezen welke methode je wilt hanteren en meten maar.
Het zegt iig meer dan zo'n weegschaal, want dat heeft bij mij nog nooit geklopt ;-)
 
Normaal gesproken kwam die weegschaal bij mij altijd wel (redelijk) goed uit aangezien hij altijd wel rond de 13% aangaf maar de laatste tijd verschilt het heel veel in weinig tijd. Voorbeeld: Voor me stage 's morgens om 08:00 uur meet hij 17%, na me stage om 15:00 meet hij 13.7% .... lijkt me HEEEEEL sterk dat ik dan ooit 17% ben geweest :p.. maar zie het zo... als je je buik aanspant en je ziet blokjes kun je nooit echt hoger zitten als 15% voor zover ik weet (correct me if i'm wrong)
 
Nee het vetpercentage wordt altijd goed gemeten,

integendeel, volgens dat soort apparaten hebben bodybuilders die wat serieuze massa hebben aangezet obesitas op een bf van +-10%.
of die tanita moet zo geweldig goed zijn, maar verder zijn dergelijke apparaten damn onbetrouwbaar over het algemeen.
 
wij hebben thuis een dure tanita weegschaal met vetpercentagemeting.

Hoe moet ik me dat nu voorstellen, want je gewicht en je vetpercentage hebben in principe toch geen direct verband ???
 
ik heb een soehnle, duur masjien, maar volgens mij allesbehalve betrouwbaar qua vetpercentagemeting. Als je erover na denkt weet je t'wel: zo'n ding meet de elektrische weerstand van je lichaam. Aan de hand daarvan bepaalt het of het gaat om vocht, vet of spiermassa. Maar de "elektrochock" gaat van voet naar voet (ja, langs je kruis :D) dus je bovenlichaam wordt maar even niet in rekening gebracht!

Verder staat er ook in de handleiding dat in bepaalde omstandigheden of bij bepaalde personen de meting onbetrouwbaar kan zijn oa: bodybuilding...:p
 
Een weegschaal is misschien niet zo betrouwbaar, maar voor mij werkt het wel veel beter dan een huidplooimeter :)
 
weegschaal

ik heb niet alle berichtjes doorgelezen..maar volgens het programma "kassa"zijn deze weegschalen bullshit zie bericht

Kassa:
In de weegschalen die we testen zit een bio-impedantiemeter: die meet het vetgehalte. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Om het vetpercentage te meten wordt er een zwakke wisselstroom door je lichaam gestuurd, en de weerstand die de stroom ondervindt wordt gemeten. En hoe meer vet in het lichaam, hoe hoger de weerstand.

Beperkingen
Het probleem met deze weegschalen is dat de stroom van de ene voet via de heupen naar de andere voet gaat: de bovenkant van het lichaam wordt dus niet gemeten. Als je juist daar dik bent wordt dat dus niet gemeten. Deze weegschalen meten dus eigenlijk alleen of je dikke benen hebt.

En er zitten meer nadelen aan: als je bijvoorbeeld een dikke eeltlaag onder je voet hebt krijg je ook een vertekend resultaat.

Ook zijn er andere factoren die de vetmeting beïnvloeden. Onder andere lichaamsbouw, ras, leeftijd, lengte en geslacht zijn belang voor een juiste vetmeting. Onze weegschalen vragen alleen om de laatste drie gegevens in te voeren. En dat was overigens ook nog best lastig om te doen.

De test
Voor de test zijn we met een aantal proefpersonen eerst langs bij een diëtiste gegaan. Daar zijn ze op een geijkte weegschaal gaan staan en worden lengte en buikomvang gemeten. Het gewicht gedeeld door de lengte maal de lengte is de BMI, Body Mass Index. Deze geeft aan of het gewicht klopt in verhouding tot je lengte. De buikomvang mag niet groter zijn dan 1.02 meter: dan zit je echt in de gevarenzone.

Vervolgens hebben we deze personen op de speciale weegschalen die ook het vetpercentage meten gezet. En de uitkomsten waren opvallend. De onderlinge verschillen tussen de weegschalen waren namelijk erg groot. Bij een persoon zat er maar liefst 12% tussen de gevonden vetpercentages van de verschillende weegschalen.

En omdat de weegschalen ook nog eens alleen maar de onderkant van het lichaam meten (dus niet de buik), zegt volgens de deskundige het gemeten vetpercentage helemaal niet zoveel. Kortom: via een weegschaal is het vetpercentage eigenlijk niet te meten. Echter omdat het meten van vetpercentage niet goed te meten is, kun je om gewicht te meten uiteraard beter een gewone weegschaal kopen. Dat is vaak een stuk voordeliger.



:D
 
nog een leuk voorbeeldje.

bij ons op de gym staat zon high tech ''goede'' tanita weegschaal.
mn broertje en een maat gingen zich er op wegen, nu bleek dat mn broertje die rondloopt met een redelijkwasbord en aders etc etc zon 17%bf had en die maat van hem had 13%, dat met een typische bierpensje.

mooie ongein.
 
nog een leuk voorbeeldje.

bij ons op de gym staat zon high tech ''goede'' tanita weegschaal.
mn broertje en een maat gingen zich er op wegen, nu bleek dat mn broertje die rondloopt met een redelijkwasbord en aders etc etc zon 17%bf had en die maat van hem had 13%, dat met een typische bierpensje.

mooie ongein.

:roflol:
 
Back
Naar boven