XXL Nutrition

Vetpercentage & spieratrofie

Bezoekers in dit topic

JessyJ

Cool Novice
Lid geworden
26 feb 2017
Berichten
57
Waardering
32
Hoi,

ik heb een vraag waar ik met google niet echt uit kom.

Mijn vraag is namelijk wanneer spieratrofie optreed bij welk vetpercentage voor vrouwen. In andere woorden, bij welk vetpercentage word het moeilijk om je spiermassa vast te houden.

Een vriendin van mij is nu rond de 93 kg met een vetpercentage van 24% (ja ze is echt berensterk!! een buffel :D) dat zou betekenen dat ze op een vet vrije massa van 70 kg zit ongeveer. We hadden hier laatst een discussie over omdat ze graag naar de 20% wil maar tegelijkertijd bang is dat ze haar kracht en spiermassa gaat verliezen. Ze is trouwens natural. Gebruikt wel bcaa, creatine etc. Ik denk dat ze genetisch enorm bevoorrecht is. Tja, de natuur is soms niet eerlijk met uitdelen van genen. (niet lichtelijk jaloers ofzo haha :p) Maar bij haar gaat het verlagen van vetpercentage wel weer moeilijker.. dus tja.. zo heeft iedereen wat.. ;)

Enfin, bij welk vetpercentage word het moeilijk om als vrouw haar spiermassa vast te houden mits haar training en voeding in orde is?
 
Zal dichter aan 16-17% dan aan 20% liggen hoor. Belangrijk is dat ze haar trainingen wat inkort, desnoods compenseert door vaker te trainen, en te focusen op haar compounds. Intensiteit behouden zonder overdreven zwaar te gaan, dus 8-10 herhalingen, gecontroleerde beweging, altijd tot faillure. EN daarnaast qua dieet zorgen dat ze inderdaad aan minimim 1.8g/kg/dag komt, of 30% van haar dieet, voor eiwitten. Als je die twee pijlers wat in ere houdt, verlies je echt niet zo snel spiermassa hoor.

In de Benelux zie je inderdaad veel atleten die echt stukken massa inboeten voor wedstrijden, maar dat is omdat hun coaches nog vastzitten in de jaren '80 en niet snappen wat een refeed is, of dat je moet blijven zwaar en voldoende frequent trainen om spiermassa te houden. Op dat vlak zijn ze hier in de lage landen nog echt achterlijk. Dat merk ik aan elke atleet die bij mij komt van een andere trainer.
 
Staat ze echt op 24 (dexa) of zelf gemeten 24?
Zit ook wereld van verschil in ;)
 
Staat ze echt op 24 (dexa) of zelf gemeten 24?
Zit ook wereld van verschil in ;)
Nee is gemeten met een huidplooimeting. Haar benen en armen zijn droger, haar buik en rug is waar ze het meeste vet vasthoud.
 
93kg?? Wat is haar lengte dan?
 
1.69 m geloof ik. Buikomtrek is wel behoorlijk hoog hoor, geloof iets van 90 cm. Daar moet dus behoorlijk veel van af. Is ze ook mee bezig, gaat de goede kant op hihi Wat betreft vetverdeling lijkt ze op een man.. :engel: Ook haar bouw is smalle heupen brede schouders.
 
1,69 93kg 90cm, no way dat ze dan op 24% staat.
 
1,69 93kg 90cm, no way dat ze dan op 24% staat.
Like i said, she's a beast.. waarschijnlijk benched ze meer dan jij :p;) grapje.. maar ze is wel beresterk.. haar 1rep max is 116 kg... rug plat op bankje
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Heb je geen foto?
 
Lijkt me niet 24% dat gewicht bij die lengte.
 
Ik weet niet of ze het leuk vind als ik foto's ga plaatsen van d'r. Zal wel even aan haar vragen van de week.. ze is nu op vakantie :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven