XXL Nutrition

Vetten en gezondheid

Bezoekers in dit topic

Erg betrouwbaar is dit wederom niet.
Heb eens gekeken onder het kopje "The Cause and Treatment of Heart Disease"
De auteurs gaan hierbij wel erg kort door de bocht.
Dokters kunnen aan de hand van een grafiekje aflezen, welk risico op hart-en vaatziekten je loopt bij welk cholesterolgehalte.
Ook staat echt wel vast dat doden voorkomen worden door het cholesterolgehalte omlaag te brengen.

Hoog cholesterol is één van de vele oorzaken van hart-en vaatziekten. Dat staat als een paal boven water.

In het artikel staan wel meer absurditeiten, ik las o.a. :

"and, finally, the disappearance of antimicrobial fats from the food supply, namely, animal fats and tropical oils. These once protected us against the kinds of viruses and bacteria that have been associated with the onset of pathogenic plaque leading to heart disease."

Ik zie geen enkele bron voor deze bewering die ik nog nooit eerder ben tegengekomen.

Nee, echt nuttig is dat artikel niet Michiel.
Ik vind het ronduit gevaarlijk, mensen wijsmaken dat cholesterol geen kwaad kan.
 
Erg betrouwbaar is dit wederom niet.
Heb eens gekeken onder het kopje "The Cause and Treatment of Heart Disease"
De auteurs gaan hierbij wel erg kort door de bocht.
Dokters kunnen aan de hand van een grafiekje aflezen, welk risico op hart-en vaatziekten je loopt bij welk cholesterolgehalte.
Ook staat echt wel vast dat doden voorkomen worden door het cholesterolgehalte omlaag te brengen.

Hoog cholesterol is één van de vele oorzaken van hart-en vaatziekten. Dat staat als een paal boven water.

In het artikel staan wel meer absurditeiten, ik las o.a. :

"and, finally, the disappearance of antimicrobial fats from the food supply, namely, animal fats and tropical oils. These once protected us against the kinds of viruses and bacteria that have been associated with the onset of pathogenic plaque leading to heart disease."

Ik zie geen enkele bron voor deze bewering die ik nog nooit eerder ben tegengekomen.

Nee, echt nuttig is dat artikel niet Michiel.
Ik vind het ronduit gevaarlijk, mensen wijsmaken dat cholesterol geen kwaad kan.

Hoe denk jij, of wat weet jij, over volle melk? Alsin hoeveelheden van 2 liter per dag. Melk is ook verzadigd vet, door velen aangekaart als slecht.
 
Erg betrouwbaar is dit wederom niet.
Heb eens gekeken onder het kopje "The Cause and Treatment of Heart Disease"
De auteurs gaan hierbij wel erg kort door de bocht.
Dokters kunnen aan de hand van een grafiekje aflezen, welk risico op hart-en vaatziekten je loopt bij welk cholesterolgehalte.
Ook staat echt wel vast dat doden voorkomen worden door het cholesterolgehalte omlaag te brengen.

Hoog cholesterol is één van de vele oorzaken van hart-en vaatziekten. Dat staat als een paal boven water.

In het artikel staan wel meer absurditeiten, ik las o.a. :

"and, finally, the disappearance of antimicrobial fats from the food supply, namely, animal fats and tropical oils. These once protected us against the kinds of viruses and bacteria that have been associated with the onset of pathogenic plaque leading to heart disease."

Ik zie geen enkele bron voor deze bewering die ik nog nooit eerder ben tegengekomen.

Nee, echt nuttig is dat artikel niet Michiel.
Ik vind het ronduit gevaarlijk, mensen wijsmaken dat cholesterol geen kwaad kan.
Dan heb je dus geen idee wat cholesterol is, wat het doet, en wat het met hart- en vaatziekten te maken heeft.

Hoog cholesterol is GEEN oorzaak van hart- en vaatziekten. En dat staat helemaal niet als een paal boven water.

Maar jij zal het beter weten dan een expert in biochemie op het gebied van vetten met internationaal aanzien natuurlijk.

Sorry maar je post is ronduit lachwekkend.


Gaan we weer. :D

Hoe denk jij, of wat weet jij, over volle melk? Alsin hoeveelheden van 2 liter per dag. Melk is ook verzadigd vet, door velen aangekaart als slecht.

Erg goed product, en een van de meest complete producten ter wereld.

Er is niks mis met verzadigd vet ...
 
Laatst bewerkt:
Keep it up guise, hier leren we een hoop van
 
Hoe denk jij, of wat weet jij, over volle melk? Alsin hoeveelheden van 2 liter per dag. Melk is ook verzadigd vet, door velen aangekaart als slecht.

Ik geef je een antwoord op de vraag of het gezond is.
Ik ga dus geen antwoord geven op de vraag of het goed is voor je bodybuilding-resultaat.

Twee liter melk is véél te veel.
Met twee liter melk, krijg je alleen al via de melk dubbel zoveel calcium binnen als nodig is - het calcium in de rest van je voeding nog niet eens meegeteld. De wetenschap is er nog niet helemaal uit, maar er zijn toch sterke aanwijzingen, dat zulke hoeveelheden calcium de kans op vergevorderde en agressievere vormen van prostaatkanker flink verhoogt.

Bovendien zijn er aanwijzingen dat grote hoeveelheden calcium de opname van andere mineralen kan verminderen (magnesium, ijzer, zink).

Daarnaast zijn er nog veel meer onderzoeken gedaan met melk, sommige onderzoeken laten positieve resultaten van melkgebruik zien, andere laten negatieve resultaten zien.
Eén van die negatieve resultaten die enkele onderzoeken laten zien is bijv. dat (teveel) melk het risico op diabetes (suikerziekte) verhoogt.

Dit zijn allemaal zaken die je niet wil.
Om al die redenen, zou ik het melkgebruik op ca een halve liter houden.







---------- Post toegevoegd Sat 16 Feb 2013 om 13:37 ----------

Dan heb je dus geen idee wat cholesterol is, wat het doet, en wat het met hart- en vaatziekten te maken heeft.

Hoog cholesterol is GEEN oorzaak van hart- en vaatziekten. En dat staat helemaal niet als een paal boven water.

Je wordt slaapverwekkend Michiel.
De algemeen heersende opvating in de medische wereld is, dat cholesterol een risicofactor is voor het krijgen van hart-en vaatziekten.
Ik geloof zeker ook dat cholesterol overrated is, maar het is ronduit zielig om te schreeuwen dat cholesterol geen oorzaak zou zijn.

Als jij er een andere mening op na wil houden dan de meeste artsen, prima, maar kom dat dan niet als DE waarheid verkondigen met je geschreeuw.
 
Laatst bewerkt:
Twee liter melk is véél te veel.
Bs.

Met twee liter melk, krijg je alleen al via de melk dubbel zoveel calcium binnen als nodig is - het calcium in de rest van je voeding nog niet eens meegeteld. De wetenschap is er nog niet helemaal uit, maar er zijn toch sterke aanwijzingen, dat zulke hoeveelheden calcium de kans op vergevorderde en agressievere vormen van prostaatkanker flink verhoogt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18584476

Daarnaast zijn er nog veel meer onderzoeken gedaan met melk, sommige onderzoeken laten positieve resultaten van melkgebruik zien, andere laten negatieve resultaten zien.
Eén van die negatieve resultaten die enkele onderzoeken laten zien is bijv. dat (teveel) melk het risico op diabetes (suikerziekte) verhoogt.

Ohja? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21559046

Diabetes is vooral een verhaal van dik zijn, weinig activiteit en te veel koolhydraten/suikers.
Bij zoiets moet je naar totale levensstijl en voeding kijken, niet naar 1 product op zich.



Melk is een van de meest complete en perfecte voedingsproducten ter wereld.
- hoog in hoogwaardige eiwitten
- lactose, bestaat uit glucose (voor spierglycogeen) en galactose (voor leverglycogeen)
- vet (verzadigd en enkelvoudig onverzadigd)
- omega 3 en 6 in een goede verhouding (100ml volle melk bevat 75mg omega 3 en 120m omega 6)
- zeer rijk aan vitamines en mineralen

Waarom denk je dat jonge zoogdieren en baby's op melk leven? Te veel melk is slecht voor je? Sure

---------- Post toegevoegd Sat 16 Feb 2013 om 13:46 ----------

Je wordt slaapverwekkend Michiel.
De algemeen heersende opvating in de medische wereld is, dat cholesterol een risicofactor is voor het krijgen van hart-en vaatziekten.
Ik geloof zeker ook dat cholesterol overrated is, maar het is ronduit zielig om te schreeuwen dat cholesterol geen oorzaak zou zijn.

Als jij er een andere mening op na wil houden dan de meeste artsen, prima, maar kom dat dan niet als DE waarheid verkondigen met je geschreeuw.

De algemeen heersende opvatting is ook dat ''verzadigd vet je LDL cholesterol verhoogt en dat daarmee je bloedvaten dichtslibben wat voor hart- en vaatziekten zorgt''.

Cholesterol is ook geen oorzaak, maar een symptoom.

Lees dit maar is, hier wordt het goed uitgelegd:

http://www.sott.net/article/242516-Heart-Surgeon-Speaks-Out-On-What-Really-Causes-Heart-Disease
http://articles.mercola.com/sites/a...making-sense-of-your-cholesterol-numbers.aspx


Ga aub geen onzin verkondigen als je je niet een beetje ingelezen hebt over de het zaakje





Ik ben weg overigens, lees straks of morgen wel wat je te zeggen hebt.
 
Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat jonge zoogdieren en baby's op melk leven? Te veel melk is slecht voor je? Sure

---------- Post toegevoegd Sat 16 Feb 2013 om 13:46 ----------

Sure, van dat soort onzin-uitspraken ken ik er nog wel een paar. Zijn Bodybuilders baby's en jonge zoogdieren? Je wordt lachwekkend.
De mens is het enige zoogdier dat op volwassen leeftijd nog melk drinkt.

Ga aub geen onzin verkondigen als je je niet een beetje ingelezen hebt over de het zaakje


Ik ben weg overigens, lees straks of morgen wel wat je te zeggen hebt.

Lucky me, even wat rust.
Je zou je stellingen beter met wat minder zekerheid brengen en wat minder schreeuwen. En beter lezen.
Ik ben heel genuanceerd geweest.Ik heb niet gezegd dat melk slecht is. Ik heb enkel gezegd dat met de kennis van de huidige wetenschap, je het beter op ca een halve liter kan houden.
De enige die onzin verkondigt ben jij, met je zwart-wit opvattingen.
 
Lucky me, even wat rust.
Je zou je stellingen beter met wat minder zekerheid brengen en wat minder schreeuwen. En beter lezen.
Ik ben heel genuanceerd geweest.Ik heb niet gezegd dat melk slecht is. Ik heb enkel gezegd dat met de kennis van de huidige wetenschap, je het beter op ca een halve liter kan houden.
De enige die onzin verkondigt ben jij, met je zwart-wit opvattingen.

Hoezo schreeuwen? Ik gebruik geen caps.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Je zegt dat 2 liter slecht is, en als jij zegt dat je beter een halve liter kan drinken zou ik graag een uitgebreid en fatsoenlijk onderbouwd betoog zien, maar daar ben je volgens mij niet zo goed in.
Maar ik wil je die kans geven, aangezien jij goed op de hoogte bent van de huidige wetenschap. Ik verwacht morgen een paar a4-tjes in mn postvakje.

En hoezo zijn mijn opmerkingen zwart wit?
Ik ben het niet eens met jou, maar dat maakt mijn opvatting niet ''zwart wit''.
Als ik zou zeggen dat iedereen 2 liter MOET drinken was het een ander verhaal, maar dat doe ik volgens mij niet.
 
Haters gonna hate... dit begint echt een welles nietes verhaal te worden heren.

Lees een keertje mijn linkje door die ik eerder postte geeft goed weer waar we momenteel staan qua onderzoek en conclusies die we daaruit kunnen trekken ;)

http://chivo.nl/content/verzadigd-vet-vrijgepleit
 
Lees een keertje mijn linkje door die ik eerder postte geeft goed weer waar we momenteel staan qua onderzoek en conclusies die we daaruit kunnen trekken ;)

http://chivo.nl/content/verzadigd-vet-vrijgepleit

Mijn reden om 2 liter melk per dag af te raden, waarop Michiel met veel niet terzake doende onzin reageerde, was niet gebaseerd op de verzadigde vetten - daar wil ik me nu niet over uitlaten - maar op andere aspecten van melk.
 
Maar ik wil je die kans geven, aangezien jij goed op de hoogte bent van de huidige wetenschap. Ik verwacht morgen een paar a4-tjes in mn postvakje.

En hoezo zijn mijn opmerkingen zwart wit?
Ik ben het niet eens met jou, maar dat maakt mijn opvatting niet ''zwart wit''.
Als ik zou zeggen dat iedereen 2 liter MOET drinken was het een ander verhaal, maar dat doe ik volgens mij niet.

Een paar a4-tjes in jouw postvak...lol, de arrogantie is je naar je hoofd gestegen.

Jouw opmerkingen over melk zijn zwartwit, ik citeer:

"Melk is een van de meest complete en perfecte voedingsproducten ter wereld."

Nog los van het feit dat dat een dooddoener is (wat is "compleet" - dat kan voor iedereen weer anders zijn en wat houdt "meest perfect" in?), is het idd een zwartwit stelling zonder grijze nuances.

Ik ken eigenlijk geen enkel voedsel dat in onbeperkte hoeveelheden genuttigd, geen gezondheidsnadelige effecten heeft.

Zelfs de wetenschappers zelf vliegen elkaar in de haren over melk, en dan kom jij aan zeveren met
"Melk is een van de meest complete en perfecte voedingsproducten ter wereld.".

Jaja, "Melk de Witte Motor" heette dat in mijn tijd...

Zou je misschien voor de melklobby werken?

En oh Michiel, een meta-studietje citeren kan iedereen..... daarmee bewijs je bij lange na nog niet dat je het bij het rechte eind hebt.

Nope, omdat er zoveel onduidelijkheid over melk is, kun je maar beter niet overdrijven.
 
Melk van de supermarkt, neh. Rauwe melk, ja. Ik vind het zelf niet te drinken overigens, maar roepen dat melk slecht is pertinente nonsens.
Ik denk dat dit soort discussies overigens een grotere cardiovasculaire impact hebben.
 
Het is gevaarlijk om uitspraken te doen op basis van prospectieve cohort studies vind ik (waarop veel van de huidige gezondheidsaanwijzingen zijn gebaseerd). Er zijn zoveel variabelen om rekening mee te houden. Daarnaast zijn de onderzoekers vaak biased, al dan niet doordat ze gesteund worden door bedrijven, of wordt er bij het uitvoeren van de studie gelobbied door industrieën die er baat bij hebben dat het resultaat een bepaalde richting uit gaat.

Ik vind dus wel dat er iets voor te zeggen is dat we moeten kijken naar hoe ons dieet er vroeger uitzag en waar ons lichaam dus voor gemaakt zou moeten zijn. En op basis daarvan zouden grote hoeveelheden bewerkt voedsel, suiker en omega 6 idd niet thuishoren in een gezond dieet. En zou er in principe met verzadigd vet niks mis zijn (tenzij ze vol zitten met hormonen die worden gegeven om de beesten snel vet te mesten natuurlijk).

Mijn reden om 2 liter melk per dag af te raden, waarop Michiel met veel niet terzake doende onzin reageerde, was niet gebaseerd op de verzadigde vetten - daar wil ik me nu niet over uitlaten - maar op andere aspecten van melk.

Ik herinner me nog een discussie met jou een half jaar geleden waarin je zei dat verzadigd vet slecht is voor de gezondheid. Gewoon uit nieuwsgierigheid: nog altijd dezelfde mening?
 
Het is gevaarlijk om uitspraken te doen op basis van prospectieve cohort studies vind ik (waarop veel van de huidige gezondheidsaanwijzingen zijn gebaseerd). Er zijn zoveel variabelen om rekening mee te houden. Daarnaast zijn de onderzoekers vaak biased, al dan niet doordat ze gesteund worden door bedrijven, of wordt er bij het uitvoeren van de studie gelobbied door industrieën die er baat bij hebben dat het resultaat een bepaalde richting uit gaat.

Ik vind dus wel dat er iets voor te zeggen is dat we moeten kijken naar hoe ons dieet er vroeger uitzag en waar ons lichaam dus voor gemaakt zou moeten zijn. En op basis daarvan zouden grote hoeveelheden bewerkt voedsel, suiker en omega 6 idd niet thuishoren in een gezond dieet. En zou er in principe met verzadigd vet niks mis zijn (tenzij ze vol zitten met hormonen die worden gegeven om de beesten snel vet te mesten natuurlijk).



Ik herinner me nog een discussie met jou een half jaar geleden waarin je zei dat verzadigd vet slecht is voor de gezondheid. Gewoon uit nieuwsgierigheid: nog altijd dezelfde mening?

Ik kan me niet herinneren dat ik gezegd heb dat verzadigd vet "slecht is voor de gezondheid".
Wat ik me herinner van die discussie is, dat ik genuanceerder ben geweest.

Goed dat je komt met "hoe ons dieet er vroeger uitzag".
Mijn grootmoeder, intussen al heel wat jaren dood -helaas- at zo'n dieet: flink groenten - uit eigen tuin, vlees (gedeeltelijk zelf gekweekt), meer eieren dan de meeste mensen nu eten, volle melk, heel vroeger nog vers van de koe, etc. etc.
Nou, ik kan vertellen dat ze hoge bloeddruk had, dichtgeslibde kransslagaderen en diabetes de laatste jaren.

Nu ga ik hier geen hele theorie op baseren voor wat dan wel gezond is... maar met kijken hoe mensen vroeger aten, kom je er niet.
 
Hoog cholesterol is GEEN oorzaak van hart- en vaatziekten.

Ja.

Cholesterol is ook geen oorzaak, maar een symptoom.

Nee. Atherosclerose vormt geen hypercholesterolaemie, je kunt tekenen van atherosclerose hebben en perfect normocholesterolaemisch zijn. Ook is cholesterol geen evident positieve inflammatoire factor in het lichaam. De meeste statusen van inflammatie gaan niet gepaard met een stijging in cholesterol.

Cholesterol werkt als een katalysator, of om preciezer te zijn, LDL cholesterol.

Atherosclerosis is ten grondslag mogelijk een inflammatoir effect, mogelijk anders. De exacte ethiologie is vooralsnog onduidelijk. Wat echter wel duidelijk is, en keer op keer is aangetoond, zijn de volgende 2 elemten:

1. Plaque omvang is niet het belangrijkste aspect. Een stabiele plaque met 60% lumen vernauwing is gunstiger dan een instabiele plaque met bijv 30. lumen vernauwing.

2. Plaque instabiliteit wordt medebepaald door je LDL cholesterol waarde.

Dat tweede wisten we in 1998 al: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9550502
En weten we nu nog steeds: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23408780

Met daar tussenin honderden artikelen welk hetzelfde laten zien, de etiologie nader voor je uit kunnen leggen en de risico's van LDL cholesterol voor je kunnen verduidelijken.



Een hoog cholesterol niveau gaat je dan ook evenmin helpen in je strijd tegen atherosclerose als het trachten te blussen van vuur middels olie.

En gezien atherosclerose een zeer frequent voorkomend iets is binnen de westerse maatschappij, is het belangrijk met name de LDL waarden in te perken en de HDL waarden relatief gezien zo hoog mogelijk te houden. Betekend dit dat we allemaal LDL < 2.5 dienen na te streven? Niet zozeer. Ben jij een diabeet, met in het verleden een herseninfarct en hartinfarct? Tsja, dan is het wenselijk. Maar laat ook zeer zeker niet je LDL cholesterol de pan uit rijzen.



Waarom denk je dat jonge zoogdieren en baby's op melk leven? Te veel melk is slecht voor je? Sure

Om te groeien, waarvoor een boven gemiddelde synthese nodig is. Melk werkt daarvoor uitstekend, gezien het IGF-1 en IGFBP3 verhogend is. Daarnaast is het rijk aan vetten, proteïnen en enige koolhydraten. Waardoor het qua macronutriënten een prima bron is. En als laatste bevat het vele hormonen antistoffen en diverse andere factoren welk van moeder tot kind worden overgedragen en essentieel zijn in die eerste jaren.

Groot genoeg? Dan is dit niet langer noodzakelijk.

Het feit dat wij op hoge leeftijd nog steeds melk consumeren is volstrekt tegennatuurlijk. En het is vooralsnog niet geheel duidelijk wat de gezondheidseffecten zijn van melk. Maar wat wel steeds duidelijk wordt is dat het niet enkel gunstige effecten zijn, zo komt in grotere meta-analysen de associatie met verhoogd risico op dikke-darm kanker naar voren; mogelijk toe te schrijven aan verhoging van IGF-1 en IGFBP3.



Niet dat dat mij ervan weerhoudt om melk te drinken, maar onthoud om dingen genuanceerd te bekijken. Producten kennen niet enkel en alleen goede of slechte eigenschappen. Vaak hebben ze beide. Enkele glazen per dag is voor mij geen issue; 3.7L melk per dag (GOMAD), zou ik persoonlijk dan weer niet 1, 2, 3 adviseren.
 
Back
Naar boven