Fitness Seller

Vetverlies bij vrouwen... enkele vragen

Bezoekers in dit topic

Timmer123

Novice
Lid geworden
11 mei 2013
Berichten
8
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
75kg
Vetpercentage
10%
Hey iedereen,

Mijn vriendin en ik zijn nu sinds Januari 2013 bezig met fitness, met als doel ons overtollige vet weg te werken... De eerste maanden (tot midden Februari) waren om gewoon te raken aan het sporten (aka conditie opbouwen) erna zijn we ook gestart met goed op ons eten te letten...

Bij mij (man) lukt alles perfect, heb me ingelezen in het boek '"Burn The Fat Feed The Muscle", eet goed en ik zie elke week het vet % lichtjes zakken.

Maar... Hier komt het.... bij mijn vriendin lukt het minder.

Hieronder vind je haar eetschema & trainingschema. De eerste maanden (Februari - April) ging alles goed en ging haar gewicht "vlotjes" (+/- 0,5 - 0,75 kg per week) naar beneden. Nu, sinds Mei, lijkt het vetverlies gestopt.

Hebben jullie advies?

Eetschema:

6.00u:
Kwark (magere) - 150 gr
Meusli - 30 gr
Whey - 15 gr

10.00u:
Zelfgemaakte smoothie - 50gr bevroren aardbei, 200 gr kwark (magere), 150 ml melk (magere), whey (15gr)

12u:
Slamix (zelfgemaakt)
-30gr bruine rijst
-slamix (tomaten, sla, komkommers, ...)
-100gr kip

14u:
-Appel
-3xrijswafel

18u:
Avondmaal
-100gr kip/kalkoen
-60gr pasta/rijst/wrap (allemaal volkoren)
-Groetenmix

SPORTEN

20u:
-smoothie: +/- zelfde als om 10u maar zonder kwark...

TOTAL KCAL: +/- 1500
Eiwit %: 40%
KH %: 50%
Vet %: 10%

Trainingschema:

ma: HIIT + Core training (=1u sport)
di: rust
woe: "fatburing" les mills (=1u sport)
do: cardio - 8km lopen (=1u sport)
vrij: rust
za: cardio - 12-15km lopen (=2u sport)
zo: bodypump (les mills) (=1 u sport)

Haar "stats":

Lengte: 160cm
Gewicht (sinds mei): 67 kg (komt van 74KG)
Bodyfat: 27% (gemeten met een caliper)

Haar doel:

Gewicht rond de 62-63kg krijgen
Bodyfat rond de 15%

Alle advies/opmerkingen welkom.

Thx!
 
Ze eet waarschijnlijk al maanden hetzelfde;)
 
Nee ze is net overgeschakeld op dit eet-schema omdat ze daarvoor merkte dat ze vaak moe was (toen at ze minder koolhydraten) tijdens het trainen.

Ze heeft net +/- 350 KCAL toegevoegd in haar eet-schema, door een shake na de training te nemen en enkel grammen koolhydraten overdag bij te eten.

Maar met alles op te tellen zit ze nog met een KCAL deflict van +/- 300 - 500 per dag (gebaseerd op TDEE)...

Andere vrouwen met hetzelfde probleem?
 
Al af en toe een refeed gedaan?
Wat is haar kcal behoefte?
Wat drinkt ze op een dag?
 
Al af en toe een refeed gedaan?
Wat is haar kcal behoefte?
Wat drinkt ze op een dag?


Refeed, neen nog niet langdurig gedaan. Wel hebben we 1 cheat meal per week. Elke vrijdag/zaterdagavond. Dan gaan we meestal op restaurant.
TDEE staat op 2.100 - 2200 KCAL. BMR @ 1.350 KCAL
Drinken: water, cola zero, spuitwater, thee (no sugar)

Met zo'n refeed, bedoel je dan bijvoorbeeld om 1 week op onderhoud (TDEE) te eten? En dan opnieuw de cut in te duiken?
 
Maar als ik het goed begrijp, is in weze geen verschil tussen vrouwen en mannen wat vetverlies betreft?
 
Refeed, neen nog niet langdurig gedaan. Wel hebben we 1 cheat meal per week. Elke vrijdag/zaterdagavond. Dan gaan we meestal op restaurant.
TDEE staat op 2.100 - 2200 KCAL. BMR @ 1.350 KCAL
Drinken: water, cola zero, spuitwater, thee (no sugar)

Met zo'n refeed, bedoel je dan bijvoorbeeld om 1 week op onderhoud (TDEE) te eten? En dan opnieuw de cut in te duiken?

Een refeed is idd 1-2 weken op onderhoud eten, voorkeur heeft 2 weken.
Ik ben trouwens van mening dat ze een te groot kcal tekort heeft als ze een schema heeft voor 1500 terwijl haar onderhoud 2200 is met zoveel cardio, beter 20% eronder gaan zitten.
Verder zou ik gewoon lekker KT met dr gaan doen, niet die lesjes KT is voor vrouwen ook gezond (en leuker om te doen)
T lijkt er trouwens op dat ze te weinig vet binnenkrijgt, voeg wat noten of olijfolie toe.
Oh en verhuis de kwark naar de smoothie in de avond, das beter qua eiwitten.

Maar als ik het goed begrijp, is in weze geen verschil tussen vrouwen en mannen wat vetverlies betreft?

Ja en nee,
Vrouwen hebben een tragere stofwisseling en van nature een hoger VP maar door KT te doen versnel je die stofwisseling weer.
Maar t principe blijft verder wel gelijk.
 
Een refeed is idd 1-2 weken op onderhoud eten, voorkeur heeft 2 weken.
Ik ben trouwens van mening dat ze een te groot kcal tekort heeft als ze een schema heeft voor 1500 terwijl haar onderhoud 2200 is met zoveel cardio, beter 20% eronder gaan zitten.
Verder zou ik gewoon lekker KT met dr gaan doen, niet die lesjes KT is voor vrouwen ook gezond (en leuker om te doen)
T lijkt er trouwens op dat ze te weinig vet binnenkrijgt, voeg wat noten of olijfolie toe.
Oh en verhuis de kwark naar de smoothie in de avond, das beter qua eiwitten.

Bedankt voor je antwoord! Het vet wordt voor een groot deel weggewerkt door het bakken in olijfolie + op de slades wordt een kleine dressing toegevoegd (homemade door mezelf en mooi afgewogen). Noted eet ze niet graag, heb ik ook al eens voorgesteld ... Verder eten we steeds 1 avond in de week een visje als avondeten.

De kwark verhuizen, zal ik eens voorstellen. Zullen we moeten zoeken naar een ander 'bindmiddel' om de voormiddag shake iet of wat te laten vullen. Tips welkom ;-)

Krachttraining gaat ze vanaf nu meedoen, doe zelf een split upper/lower body dus ze zou van elke split 1 keer meedoen en de lesjes even vervangen door KT :)


Ja en nee,
Vrouwen hebben een tragere stofwisseling en van nature een hoger VP maar door KT te doen versnel je die stofwisseling weer.
Maar t principe blijft verder wel gelijk.

Ok thx! De tragere stofwisseling wist ik niet, iets om te onthouden zeker voor de 'avond snack' :-) Daar moeten we dan zien dat er zeker niet teveel koolhydraten inzitten!


Update probleem

Verder ben ik je een update verschuldigd van het verhaal. Mijn vriendin had op de dag van haar weging net haar maandstonden nog niet gekregen. Ze heeft haar nu opnieuw gewogen, (dag 2 van de maandstonden), en weegt nu 66,6kg. Wat een 0,6kg verschil is ten aanzien van vorige week (dus klopte met onze berekeningen) maar het was wel een verschil van 1,4KG ten opzichte van de eerste dag van haar maandstonden!!
 
dat haar gewicht met haar menstruatie zoveel scheelt is niet raar... de meeste vrouwen hebben dat

Persoonlijk heb ik er wel een beetje moeite mee dat ze zoveel weigert omdat ze het "niet lust"... ik vraag me dan wel af hoe graag ze echt wil veranderen. Het gaat niet vanzelf hé.
 
1x in de week een visje is niet genoeg als ze verder ook geen noten wil eten.
Wat Dinky zegt, je kan (zeker niet in een cut) alleen maar dingen eten die je lekker vindt.
Zeker als je vriendin lager in VP komt gaat ze die vetten heel hard nodig hebben om d'r hormoonhuishouding goed op gang te houden.

Die schommeling in haar gewicht is heel normaal, zoals Dinky ook zei.
Probeer wat minder te focussen op gewicht en let meer op haar/je VP en de spiegel, dat geeft een reëler beeld.
 
1x in de week een visje is niet genoeg als ze verder ook geen noten wil eten.
Wat Dinky zegt, je kan (zeker niet in een cut) alleen maar dingen eten die je lekker vindt.
Zeker als je vriendin lager in VP komt gaat ze die vetten heel hard nodig hebben om d'r hormoonhuishouding goed op gang te houden.

Haha probeer haar dat maar eens uit te leggen :-)

Nu goed daar zal ze zelf wel achterkomen eenmaal ze er meer mee bezig is :)

Die schommeling in haar gewicht is heel normaal, zoals Dinky ook zei.
Probeer wat minder te focussen op gewicht en let meer op haar/je VP en de spiegel, dat geeft een reëler beeld.

Ja het vreemde is dat het de eerste keer is in de tijd dat ze bezig is :)

Wat mezelf betreft eet ik tonijn met een boke, noten, olijfolie, eitjes, ... om voldoende vetten binnen te krijgen. Zit nu op verhouding: 40 (carbs) / 40 (ei) / 20 (vet). Eenmaal verder down the road (normaal binnen 2weken), ga ik naar 30 (carbs) / 50 (eiwit) / 20 (vet). Maar goed, dat hoort niet thuis in deze thread :)

Zal in de volgende weken deze pagina af en toe updaten, met vragen/issues die ze tegenkomt. Kan mogelijk nuttig zijn voor andere lezeressen :)
 
Back
Naar boven