XXL Nutrition

Vetverlieslog zonder sport (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Olivia83

Cool Novice
Lid geworden
11 feb 2015
Berichten
38
Waardering
0
Lengte
1m71
Massa
68kg
Vetpercentage
35%
logje: vetverliezen en geen sport door blessure.

Start 27 maart met 70.7 kilo ( vet rond de 36%, alles zit op mijn bovenbenen) en 1.71 maat 38. Ondanks mijn hoog vetpercentage ben ik rank gebouwd.

Streef: 65 kilo en 27/30% vet. Kledingmaat 36. Dit woog ik in 2015 maar door een blessure kon ik niet meer sporten en kwam ik aan. Ik sportte toen 4 x pw.

Huidig gewicht: 68.9. Verlies van 1.8 kilo
(waarvan mogelijk alleen maar vocht)

Ik doe dit aan de hand van een ketogeen/low carb dieet. Ik heb een onwijze trage stofwisseling. En neem twee dagen een halve eca stack en twee dagen geen. Dit onderdrukt vooral mijn hongergevoel. Afvallen is altijd al heel moeilijk geweest. In 2015 heb ik 8 maanden gedaan over 8 kilo. Inclusief intensief sporten en op een ketogeen dieet. Ik ondervind geen bijwerkingen van de eca stack. Slik ook een multi, omega 3&6.

BMR is 1330. Ik fiets elke dag 40 min. Geen auto/ov en probeer zoveel mogelijk te bewegen. Helaas heb ik een beschadigde tensor facae latae ( pees heup) die al snel pijn gaat doen, bijna dagelijks. Lopen doet dan pijn. En sinds een maand weet ik dat ik een heupdysplasie heb. Waar de kop niet goed in de kom past. Ik sta onder behandeling en word mogelijk dit jaar nog geopereerd. Waar de bekken en heup van elkaar worden verwijderd. Het hele proces zal ongeveer een jaar duren voor ik mogelijk weer op kracht ben.
Aan de pees kan niets gedaan worden en krijg ik sport fysio voor. Krachttraining, hardlopen, rpm, bootcamp zijn allemaal afgeraden. Ik start deze maand met rustig zwemmen en wat langere afstanden fietsen.
Niet de meest ideale periode om nu juist te willen afvallen maar ik ga er wel voor!

Momenteel ziet mijn dag qua voeding er gemiddeld als volgt uit:
37 gram koolhydraten, 66 gram vet en 71 gram eiwitten. Totaal: 1270 kcal.

Voorbeeld:
Ontbijt 4 low carb crackers met kaas en een gebakken ei.
Tussendoor: eiwit shake met kokosmelk.
Lunch: salade met vis, avocado, groente.
Tussendoor: klein handje amandelen
Avondeten: vlees/groente/salade.


In dit logje zal ik mijn voortgang bijhouden.
 
Lastig dat je zo met je heup zit...
Maar 8 kilo afvallen in 8 maanden met trainen erbij is helemaal niet slecht of langzaam.

Als je BMR 1330 kcal is en je fietst er nog bij zou ik zeker geen 1270 kcal eten. Je eet onder je bmr en dat is gewoon niet verstandig.
Je fietst er ook bij en je leeft overdag ook nog. Ik zou zeggen ga zeker nier onder je BMR eten en probeer net eerst eens rond de 1400-1500 kcal.
Je gaat anders echt roofbouw plegen op je lijf en je gaat zeker ook spieren inleveren.

Je herstel na je operatie zal beter gaan als je meer spieren hebt. Ga je nu ook inleveren op je spieren dan zal het herstel alleen maar langer duren.
Misschien is het toch een idee wel wat aan spiertraining te doen waarvan je geen last hebt. Je fietst in ieder geval al maar mogelijk kan je behalve benen trainen nog wel een ander licht programma erbij doen om in ieder geval je spieren zoveel mogelijk te onderhouden. Dat zal je uiteindelijk alleen maar voordelen opleveren.
 
Hi! Thanks voor je reactie. Ik trainde mijn benen best zwaar: hiptrust op 40 kilo, walking lunges op 20 kilo.... ik ga eind deze maand onder de mri om te kijken hoever de artrose is en of ik nog geopereerd kan worden. Anders moet ik wachten tot een kunstheup. Word je niet vrolijk van; ik ben nog niet eens 35 jaar. Maar de schrik qua sporten zit er wel in. Ben nu wel extra voorzichtig.

Ik ga mijn kcal wat omhoog gooien, zal ik mijn vetten aanvullen?
 
Hi! Thanks voor je reactie. Ik trainde mijn benen best zwaar: hiptrust op 40 kilo, walking lunges op 20 kilo.... ik ga eind deze maand onder de mri om te kijken hoever de artrose is en of ik nog geopereerd kan worden. Anders moet ik wachten tot een kunstheup. Word je niet vrolijk van; ik ben nog niet eens 35 jaar. Maar de schrik qua sporten zit er wel in. Ben nu wel extra voorzichtig.

Ik ga mijn kcal wat omhoog gooien, zal ik mijn vetten aanvullen?
Ik Herken toch wel veel van wat je zegt hoor.. de schrik.
Bij mij ging het goed en ik was mijn gewicht aardig aan het opbouwen. Zowel lichamelijk als qua trainen en werd getroffen met een nekhernia.... 6 maanden eruit en 5 kilo BW kwijt... en dat wil er nog steeds niet terug aankomen. Ik heb artrose in mijn nek en rug... uitval naar mijn linkerkant en 2 vernauwingen in mijn nek en een beschadigde zenuw... maar stilzitten ho maar.. Juist door wel et blijven trainen heb ik mijn spieren sterker gemaakt. Ik kan weer zonder pijn trainen. Bij vlagen nog wel last en de uitval zo nu en dan is blijvend. Maar juist door te blijven trainen is het wel verbeterd. Ik was eerst ook angstig en velen adviseerden me te stoppen. Maar ik ben op dat punt eigenwijs en gelukkig ook want nu heb ik veel minder last. Ik pak wel veel minder zware gewichten nu (ook omdat mijn BW te laag is) Maar evengoed levert het me veel voordelen op te blijven trainen. Dit overkwam mij toen ik 37 was... dus ook jong en hoe ik aan zoveel artrose kom is ook onduidelijk. Maar ik snap het wel. Maar ook als je extra voorzichtig gaat trainen kan het veel voordelen opleveren.
Dus doe wat je kan. Stel geen doel qua gewichten maar puur qua wat het je oplevert. Bewegen alleen kan al zoveel goed doen.

Wat je voeding betreft... Ik heb geen ervaring met keto en mijn idee is nog steeds om een gewoon dieet te pakken met koolhydraten, eiwitten en vetten .
Het gaat er uiteindelijk om dat je minder eet dan je verbuikt.

Ik zou in jouw geval uitgaan van een dieet met
60 gr vetten = 540 kcal
125 gr eiwitten =ca. 1,8 gr per kg BW = 500 kcal
120 gram koolhydraten = 480 kcal
Dan kom je op zo een 1520 kcal. Daarbij licht wat trainen en het fietsen erin houden.
Dat zou mijn advies zijn maar ja.... Uiteindelijk moet je doen wat voor jou het beste voelt.
 
Jeetje marina wat heftig! Dus er zit al veel artrose? Pffff maar wat onwijs dapper klink je. Tikkeltje eigenwijs is niet zo slecht. Ik wil ook niet stilstaan en juist bewegen. Moest tijdens het eerste gesprek met de orthopeed ook huilen toen hij zei: je hoeft niet achter de geraniums te gaan zitten maar sporten zoals jij deed raad ik je af. Ga lekker zwemmen. Toen dacht ik gelijk " van suf baantjes trekken raak ik vlot motivatie kwijt"
Vaak kreeg ik ook last na squats/lunges en vooral de spring oefeningen zoals burpees en jumpsquats. Het slaat wel in deze ontwikkeling wanneer je nog zo jong bent en juist wil bewegen. Jij kent het gevoel!

Wat voeding betreft wil ik liever mijn carbs wat lager houden. Uit ervaring weet ik dat zodra die lager zitten ik mij beter voel en ook wat kan afvallen. Boven de 75/100 gram lukt dat al niet meer. Wat dat betreft ben ik wel insuline gevoelig. Dan gooi ik liever mijn vet omhoog.
 
Je hoeft ook niet het ene of andere uiterste te doen he... geraniums is niets en baantjes trekken.. ach ja. somers kan het best lekker zijn...
Springende oefeningen zijn juist een extra belasting bij artrose.. maar denk ook eens aan Split squat met licht gewicht. Wall sits en dat soort oefeningen waarmee je dus je gewrichten minder belast. Het is even zoeken maar je moet roeien met de riemen die je hebt. En ook dan kom je er wel. Het is zoeken maar er zijn veel oefeningen die je licht kan pakken zonder problemen. Maar blijf bewegen!

Qua voeding zei ik al moet je doen waar je je goed bij voelt. Dat kan niemand voor jou aanvoelen.

Succes!
 
Dankjewel voor je input!
Fijne dag vandaag en hopelijk waar jij bent ook zon! :)
 
Update voor mijn blogje:
Ondanks in ketose, eca stack en rond de 350 kcal met beweging ( fietsen en rustig wandelen) val ik niet meer af. Ik ging met 100 gram per dag omlaag maar dat staat nu stil. Op 68.9 sinds afgelopen zondag toen ik mijn blogje begon.
Gemiddeld krijg ik nog 1350 kcal per dag binnen. Ene dag 1450 andere dag 1200/1250.

Hopelijk vlot weer omlaag. Zou fijn zijn wanneer ik een halve kilo per week haal.
 
Update voor mijn blogje:
Ondanks in ketose, eca stack en rond de 350 kcal met beweging ( fietsen en rustig wandelen) val ik niet meer af. Ik ging met 100 gram per dag omlaag maar dat staat nu stil. Op 68.9 sinds afgelopen zondag toen ik mijn blogje begon.
Gemiddeld krijg ik nog 1350 kcal per dag binnen. Ene dag 1450 andere dag 1200/1250.

Hopelijk vlot weer omlaag. Zou fijn zijn wanneer ik een halve kilo per week haal.

Op of onder je bmr eten +eca is niet heel best meid en helemaal niet op langer termijn.

Als ik jou was zou me er iets meer in verdiepen. Snel is niet altijd de betere weg.

En wat wanneer je je doel hebt bereikt?
 
Update voor mijn blogje:
Ondanks in ketose, eca stack en rond de 350 kcal met beweging ( fietsen en rustig wandelen) val ik niet meer af. Ik ging met 100 gram per dag omlaag maar dat staat nu stil. Op 68.9 sinds afgelopen zondag toen ik mijn blogje begon.
Gemiddeld krijg ik nog 1350 kcal per dag binnen. Ene dag 1450 andere dag 1200/1250.

Hopelijk vlot weer omlaag. Zou fijn zijn wanneer ik een halve kilo per week haal.

Op of onder je bmr eten +eca is niet heel best meid en helemaal niet op langer termijn.

Als ik jou was zou me er iets meer in verdiepen. Snel is niet altijd de betere weg.

En wat wanneer je je doel hebt bereikt?
 
Ik zou ook niet onder bmr eten.

Crash dieet is geen goed idee.

Er moet toch wel meer zijn dan zwemmen dat je nadien mag gaan doen?

In samenspraak met een goede kiné die wat verstand heeft van sport en uw soort operatie zou ik op zoek gaan naar oefeningen die je wel nog kan doen.

Leg press,licht squaten,box squat,sumo squat,lunges,leg extensions,sissy squats.... Ik zeg niet dat deze oefeningen goed zijn ivm je operatie maar samen met een goede kinésist moet je wel wat vinden.

Mag je volledig niks meer doen nu of zou je je bovenlichaam wel mogen trainen?
Als dit mag zou ik al beginnen met bovenlichaam te trainen in afwachting tot wanneer je je benen mag trainen.
Zo snel bouw je geen spiermassa op in je bovenlichaam dat je op een paar maanden tijd een te gepierd bovenlichaam hebt tov je benen.

Er zijn veel meer oefeningen buiten springende bewegingen.
 
Op of onder je bmr eten +eca is niet heel best meid en helemaal niet op langer termijn.

Als ik jou was zou me er iets meer in verdiepen. Snel is niet altijd de betere weg.

En wat wanneer je je doel hebt bereikt?
Nee, wat gaat er dan allemaal geeuren dat zo "niet heel best is"? Even er vanuit gaande dat je voldoende micro's binnenkrijgt en je proteïne intake goed regelt?

Blijft maar terugkomen dit. Er is nog nooit iemand op dit forum die me een solid definitie van "een crashdieet" heeft kunnen geven.

Goed, als je erg laag gaat zitten in kcal op een laag vp dan verlies je teveel vvm. Voor iemand met een relatief hoog vetpercentage blijkt echter uit niks dat dit slecht is of dat je meer vvm inlevert. Ook niet op de lange termijn. Het is gewoon van dat standaard 2004 forum elkaar nageroep.

-----------------------

Of het op termijn de meest effectieve manier is als je niet aan je omgeving en patronen werkt is een ander verhaal, maar puur fysiologisch zie ik het probleem niet.
 
Hoi! Dank voor jullie reacties.
Begin mei heb ik de definitieve uitslag. Eerst nog de mri. Ik ben momenteel wel voorzichtig rondom sporten en wil dat pas gaat opbouwen na het vervolg gesprek met de orthopeed. Ik denk ook wel dat mijn bovenlichaam, rug en buik nu prima te trainen zijn. Alles benen, zowel ivm de pees en het heupgewricht begin ik niet aan. Wat ik kan fietsen en kan lopen pak ik mee maar zodra ik een irritatie voel stop ik. Gisteravond langzaam wandelen een klein uur zat ik op mijn max. Vandaag gelukkig geen last van iets.
Uit ervaring van de tijd toen ik eerder op dieet was en sporttte weet ik dat 1500 kcal bij mij de max is, want daarboven komt en met name de koolhydraten, kom ik langzaam van aan. Het is ook onzin dat het voedsingscenteum roept dat de richtlijn 2000 kcal is voor een vrouw. Het is van zoveel afhankelijk. Wat ik nu weer ben aangekomen komt door gebrek sporten en iets meer eten in 1 jaar tijd.
Mijn verbranding is mega mega traag. Maar volgens de huisarts zijn mijn waarden de ondergrens maar is het nog in orde.
Ook heb ik daarvoor met een personal trainer al trucjes uitgehaald. Zoals een tijdje meer eten om alles te laten herstellen, tot focus kracht, carb cycling etc.
Met 1.71 cm zie ik mijn vet graag zakken naar 25%....ik zou er voor tekenen zelfs :)
Maar ook toen ik een jaar intensief sportte en een dieet volgde ben ik van 40% vet naar 28% ( 73.5 kilo naar 65.5 kilo) gegaan. Dat was een onwijze overwinning. Letterijk bloed zweet en veel tranen. Mijn borsten waren letterlijk vernaggeld en ik had een ingevallen koppie. Botterig boven. Maar helaas nogsteeds maat 38/40 van broekmaat.

En nu zit mijn vet weer rond de 35%......
Cosmetisch gezien doe ik het afvallen alleen voor mijn benen. En daarnaast wil ik natuurlijk straks weer sporten om mezelf
Fit te voelen :)
 
Update;

Ik sta al 3 weken helemaal stil op 68.0/68.3 en 36% vet. Snap er geen hol van.
Begonnen 27/3 op 70.7
13/4 op 68.0
4/5 op 68.0

5.5 week voor een kleine 2.7 kilo. Wat dus vocht is en dat vind ik wel erg karig.

2 keer een cheatdag gehad, wat meer carbs. En geen junk. Niet boven de 1700kcal.

Dagelijk neem ik nog een eca stack. Daarom heb ik ook geen snack aanvallen. Zorgt ervoor dat ik netjes en clean kan eten en MFP invul. Dus ik track alles.
Schommel ik dagelijks tussen de 40 en 80 gram koolhydraten. Niet meer volledige weken in ketose.

Ik fiets 40 min per dag. Helaas veel last van mijn heup momenteel.

Gemiddeld schommel ik tussen de 1200 en 1500 kcal per dag. Eiwitten en vet hoog. Geen junk voedingsproducten maar alles clean.

Heel frustrerend. Veranderd niets in de spiegel of aan mijn kleding.

Waarom is het toch zo verdomd moeilijk bij mij om wat af te vallen.
 
Update;

Ik sta al 3 weken helemaal stil op 68.0/68.3 en 36% vet. Snap er geen hol van.
Begonnen 27/3 op 70.7
13/4 op 68.0
4/5 op 68.0

5.5 week voor een kleine 2.7 kilo. Wat dus vocht is en dat vind ik wel erg karig.

2 keer een cheatdag gehad, wat meer carbs. En geen junk. Niet boven de 1700kcal.

Dagelijk neem ik nog een eca stack. Daarom heb ik ook geen snack aanvallen. Zorgt ervoor dat ik netjes en clean kan eten en MFP invul. Dus ik track alles.
Schommel ik dagelijks tussen de 40 en 80 gram koolhydraten. Niet meer volledige weken in ketose.

Ik fiets 40 min per dag. Helaas veel last van mijn heup momenteel.

Gemiddeld schommel ik tussen de 1200 en 1500 kcal per dag. Eiwitten en vet hoog. Geen junk voedingsproducten maar alles clean.

Heel frustrerend. Veranderd niets in de spiegel of aan mijn kleding.

Waarom is het toch zo verdomd moeilijk bij mij om wat af te vallen.

Niet afvallen blijft toch teveel eten hoor.

Tenzij je een bepaalde medische aandoening hebt.
 
Mega trage verbranding? Wat zei de huisarts dan? Schildklier problemen?
 
Ja dat denk ik ook.
Zelfs in ketose en met een eca stack en 0,00 junk voer gebeurd er wel heel heel weinig.
De boel maar weer eens laten onderzoeken bij de huisarts. Maarja, wat zou je daarna daaraan kunnen doen?
 
Ja dat denk ik ook.
Zelfs in ketose en met een eca stack en 0,00 junk voer gebeurd er wel heel heel weinig.
De boel maar weer eens laten onderzoeken bij de huisarts. Maarja, wat zou je daarna daaraan kunnen doen?

Als je een schildklierprobleem hebt dan is dat toch niet zo moeilijk om daar achter te komen.
 
Mijn bloed is 1.5 jaar geleden geprikt en daar kwam niet iets geks uit. Behalve blijkbaar een vergrote lever en levenwaarden die niet Ok waren. Terwijl ik op een clean dieet zit en minimaal alcohol drink. Schildklier zat nog net binnen de normale waarden.

Waar ik last van heb al enige jaren, al herhaaldelijk bij de dokter geweest.

Acne gevoeligheid,
Vaak vocht vasthouden, bijvoorbeeld sok randen in mijn been en een opgeblazen buik,
Darm en maag problemen en voedsel intolleranties,
Hoog vetpercentage ( 36%, 1.71,68 kilo)
Broze nagels en haar uitval,
Snel aankomen en heel moeilijk afvallen,
Koolhydraat gevoelig,
Lage bloeddruk, duizelig en soms eens flauwvallen,
Spierpijnen benen in de ochtend,
Af en toe een prop voelen in mijn hals, moeite slikken en een wat dichtgeknepen keel gevoel,
Koude handen en voeten en vaak een koude neus,
Ten slotte; libido problemen, prikkelbaar periodes, twee keer menstruatie per maand ondanks de pil, snel koud in de winter.

Ik ben nu van huisarts gewisseld en hoop bij mijn nieuwe huisarts meer succes te hebben.
 
Je klachten zijn erg algemeen... er kunnen zoveel oorzaken aan ten grondslag liggen.
Veel dingen komen mij echter bekend voor. Al is het bij mij het omgekeerde met mijn gewicht.
Mogelijk eens een goed bloedonderzoek laten doen en ook je hormonen laten prikken en mogelijk je cortisol (veel huisartsen weigeren dit omdat ze er niets mee kunnen of er geen verstand van hebben... )

Zijn de voedselintoleranties aangetoond? Zo niet dan laten testen.
 
Back
Naar boven