MuscleMeat

Vetvrije massa of volledig gewicht? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

BeautyBiker

Novice
Lid geworden
1 mei 2015
Berichten
7
Waardering
3
Lengte
1m70
Massa
68kg
Hi guys!

Ik ben nieuw hier en ben sinds kort van Crossfit overgestapt naar bodybuilding. Ik ben bezig met het in elkaar zetten van een mealplan, maar dat gaat me alleen lukken als ik weet dat ik de correcte cijfertjes gebruik. Ik vraag mij af of ik mijn dagelijkse behoefte zonder sporten moet baseren op mijn vetvrije massa, of op mijn huidige gewicht (incl. vetmassa).

Als ik de Harris formule gebruik met volledig gewicht (68kg, 170cm lang en 21 jaar oud), kom ik uit op 1512 kcal basisbehoefte.
- Met alleen vetvrije massa kom ik uit op 1361kcal basisbehoefte.
-- Via een formule van een blog kom ik uit op 1685kcal. Dit laatste is gebaseerd op vetvrije massa incl. zittend werk en niet sporten (rustdag dus).

Over de Harris formule wordt hier het volgende aangegeven: "Dit cijfer is de energie die je verbruikt als je heel de dag niets anders zou doen dan zitten. Het is dus zonder eten (+vertering), werken of andere vormen van beweging!"

Nu kom ik er dus niet uit welk van de bovenstaande drie correct is. Moet ik mijn basisbehoefte met én zonder sporten altijd berekenen aan de hand van mijn vetvrijemassa, of aan de hand van mijn huidige gewicht?

Alvast bedankt!
Groetjes,
BB
 
Het zijn allemaal richtlijnen. Als je wil gaan bulken zouik richting de 2.250 - 2.500 kcal gaan zitten op jouw gewicht.
 
Ja, maar die richtlijnen en formules worden adhv je 1) vetvrije massa of 2) volledig gewicht bepaald. Ik vraag me dus af welke dan correct is.

Ik wil tevens gaan cutten. Ik zit op 24% en mijn streef is 17%.
 
Het maakt niet uit waarop het gebaseerd is, als jij een aantal kcal aanhoud waarvan jij denkt dat het je onderhoud is en jij komt aan, eet je teveel. Val je af, eet je te weinig. Op je onderhoud zit je als je niet aankomt en niet af valt.
Ik zou ook richting 2000 kcal aanhouden en kijken wat het doet voor je. De ene tabel vraagt lichaamsgewicht, de andere tabel vraagt vetvrijemassa..het is allemaal maar gok dus je kunt net zo goed gewoon beginnen met eten en zelf uitvinden.
 
Ja, maar die richtlijnen en formules worden adhv je 1) vetvrije massa of 2) volledig gewicht bepaald. Ik vraag me dus af welke dan correct is.

Ik wil tevens gaan cutten. Ik zit op 24% en mijn streef is 17%.

Gewoon rond die getallen gaan zitten, een aantal weken volhouden en kijken wat het met je gewicht doet. De eerste dagen kan het snel gaan in verband met schommelingen in vocht et cetera, daarom zou ik minimaal een periode van twee weken gebruiken om te bekijken waar ongeveer je onderhoud zit. ;)
 
Gewoon rond die getallen gaan zitten, een aantal weken volhouden en kijken wat het met je gewicht doet. De eerste dagen kan het snel gaan in verband met schommelingen in vocht et cetera, daarom zou ik minimaal een periode van twee weken gebruiken om te bekijken waar ongeveer je onderhoud zit. ;)

Toppie thanks!
 
Back
Naar boven