XXL Nutrition

Vezels en vermoeidheid (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Chris1989

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2009
Berichten
1.101
Waardering
1.091
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Tijdens het ietwat uppen van de koolhydraten + kcal ben ik van een ontbijt met caseine+ melk gegaan naar havermout + melk.

Hoe ik het zie:
Je word wakker je met een lage bloedsuikerspiegel en een cortisol waarde die 2 uur nadat je wakker word piekt. Koolhydraten beïnvloeden deze bloedsuikerspiegel naar boven toe.

Wat merk ik van de switch naar havermout:
- Eerste 2 dagen vaker naar de wc
- Enorme inkakker uur na ontbijt, wat ik niet kan plaatsen omdat havermout nou juist subtiel zou moeten zijn en snelle koolhydraten voor inkakkers zou moeten zorgen.

Vragen die ik heb:
- Zou het zo kunnen zijn dat je bij de switch van te weinig vezels naar meer vezels vermoeid kan zijn en er dus aan moet wennen?
- Van brinta had ik dit minder, maar daar kreeg ik heel snel honger van, zijn er meer mensen vermoeid na een vezelrijk ontbijt?
- Zou het kunnen doordat je 5 dagen deficit en 2 dagen surplus eet je eigenlijk te lang in een soort cut modus zit?
 
Wat ik zelf altijd merkte met havermout is de inkakker omdat t enige tijd duurt voor t verteerd is en zijn werk kan doen (energie geven). Bij ontbijt combineren met banaan, wat rozijnen of wat andere snelle(re) voorkomt dit. Dan heb je eerst de wat directere energie en de havermout neemt t daarna over zeg maat als t verteerd is.
 
Tijdens het ietwat uppen van de koolhydraten + kcal ben ik van een ontbijt met caseine+ melk gegaan naar havermout + melk.

Hoe ik het zie:
Je word wakker je met een lage bloedsuikerspiegel en een cortisol waarde die 2 uur nadat je wakker word piekt. Koolhydraten beïnvloeden deze bloedsuikerspiegel naar boven toe.

Wat merk ik van de switch naar havermout:
- Eerste 2 dagen vaker naar de wc
- Enorme inkakker uur na ontbijt, wat ik niet kan plaatsen omdat havermout nou juist subtiel zou moeten zijn en snelle koolhydraten voor inkakkers zou moeten zorgen.

Vragen die ik heb:
- Zou het zo kunnen zijn dat je bij de switch van te weinig vezels naar meer vezels vermoeid kan zijn en er dus aan moet wennen? Nee
- Van brinta had ik dit minder, maar daar kreeg ik heel snel honger van, zijn er meer mensen vermoeid na een vezelrijk ontbijt?Nee
- Zou het kunnen doordat je 5 dagen deficit en 2 dagen surplus eet je eigenlijk te lang in een soort cut modus zit? Ook nee, het gaat om je weekgemiddelde. cut merk je pas op langere tijd, niet in 5 dagen met aansluitend surplus
🏋️‍♂️
 
🏋️‍♂️
Je laatste antwoord lijkt erop dat je denkt dat ik 5 + 2 dagen in totaal bedoel. Ik bedoel hier alleen al maanden dit ritme. Maar dan alsnog Nee neem ik aan?

Je eerste Nee zou wel wat context kunnen gebruiken. Waarom niet? ;)

Als alles een Nee is, enig idee wat dan wel de oorzaak is van zo'n enorme inkakker?
 
Je laatste antwoord lijkt erop dat je denkt dat ik 5 + 2 dagen in totaal bedoel. Ik bedoel hier alleen al maanden dit ritme. Maar dan alsnog Nee neem ik aan?

Je eerste Nee zou wel wat context kunnen gebruiken. Waarom niet? ;)

Als alles een Nee is, enig idee wat dan wel de oorzaak is van zo'n enorme inkakker?
Wat marina zegt kan een oorzaak zijn, je heb ff geen snelle carbs voor energie. Als je koffie drinkt zou het al minder kunnen zijn. Zoals ik havermout eet a 100g met volle rauwe melk of sojamelk eet ik er ook een banaan bij. Op een dag dat ik niet train, ben ik gek genoeg ook lui in de ochtend, zit ook deel tussen je oren natuurlijk.
 
Wat ik zelf altijd merkte met havermout is de inkakker omdat t enige tijd duurt voor t verteerd is en zijn werk kan doen (energie geven). Bij ontbijt combineren met banaan, wat rozijnen of wat andere snelle(re) voorkomt dit. Dan heb je eerst de wat directere energie en de havermout neemt t daarna over zeg maat als t verteerd is.
Rozijnen en vanochtend geen enkele last. Dank voor de tip, zo had ik er nog niet over nagedacht en dit zou bij veel meer etenswaar een oplossing kunnen zijn!

Stoelgang word wel op gang gezet en blijft smeuig ( :D ) vooralsnog, dat zou wel jammer zijn als dat zo blijft.
 
Stoelgang word wel op gang gezet en blijft smeuig ( :D ) vooralsnog, dat zou wel jammer zijn als dat zo blijft.
Dat kan wel een effect zijn van rozijnen.
Denk ook aan ander gedroogd fruit als abrikozen, ananas oid. Vers fruit werkt ook wel maar in mijn ervaring minder snel.
Voor simpelheid kan je ook gewoon wat honing of appelstroop of dextrose toevoegen
 
Back
Naar boven