AndroidHealthClinic

vicieuze cirkel benen trainen en spierpijn doorbreken

Bezoekers in dit topic

maa

Cool Novice
Lid geworden
24 mrt 2011
Berichten
163
Waardering
5
Lengte
1m77
Massa
70kg
Help, ik word er gek van: spierpijn in mijn kont en (boven)benen de dag nadat ik benen heb getraind (en de dag daarna en daarna). Ik ben meestal wel een dag of 3 gezegend met enorme spierpijn. Tot dag 5 voel ik het, maar laatste 2 dagen niet meer hinderlijk.

Probleem: ik heb dusdanig veel spierpijn dat ik er op mijn werk veel last van heb (heb fysiek werk). Daardoor ga ik raar lopen en krijg last van mijn rug.

Door bovenstaande train ik al een half jaar eigenlijk bijna nooit benen, maar baal er echt van. Maarja, doordat ik het nu bijna nooit meer doe krijg ik wel meer spierpijn als ik WEL benen train /(heb ik het idee). Beetje vicieuze cirkel dus eigenlijk...

Bij mijn vorige baan had ik minder last van de spierpijn, omdat ik dan minder intensief fysiek werkte. Dan trainde ik 1 keer per week benen. Nog steeds heel irritant, maar had er niet heel veel last van plus dat ik het idee had dat de spierpijn minder was omdat ik het vaker deed.


Iemand enig idee hoe ik dit kan veranderen? Meer herhalingen en minder zwaar? Of minder herhalingen en juist zwaarder?
Gaat spierpijn in bovenbenen/kont ooooit over, als je heel getraind bent? Of is het normaal om zo bizar veel spierpijn te hebben?

Gisteren sinds een maand weer benen 'geprobeerd', wat ik bijvoorbeeld gisteren heb gedaan:

Squat:
15x 20kg opwarmen
10 x 40kg
poging tot 10 x 60kg (maar haal het bij lange na niet meer, vorig jaar met gemak en een stuk dieper)

Lunges (de echte boosdoener!)
2 x 10 x 20kg

Vooral bij lunges lopen mijn benen echt vol.
Lunges schrappen is geen optie, want wil natuurlijk wel een strakke kont ;)
 
Als je ze vaker traint dan zal het minder worden (1x in de maand is gegarandeerd spierpijn.

Vermijd trainen tot falen/voorbij falen. Neem je rust, blijf in beweging na de training/ als je spierpijn hebt.
 
Voor een strakke kont hoef je geen lunges te doen. Die krijg je van squats ook wel ;)
 
Aangezien je vrouw bent, gok ik dat het nooit kwaad kan om eens naar je voeding te kijken. Als ik te weinig van het goede eet, is mijn herstel ook slechter. Ongeacht inspanningen
 
Aangezien je vrouw bent, gok ik dat het nooit kwaad kan om eens naar je voeding te kijken.

Eh, want?

EDIT: Mijn voeding is redelijk doordacht :)
 
Was het resultaat maar 'redelijk', het is ronduit belabberd....
 
Minimaal 2x per week benen trainen.

Paar weken wennen en je probleem is opgelost.
 
Wennen door minder zware gewichten ofzo? Met de spierpijn van nu kan ik echt geen 2 keer per week benen doen.
 
Hoe is je conditie? Merk zelf dat een verbeterde conditie wonderen doet voor mijn herstel.
Plus ff de benen 'soepel' maken na een flinke leg workout zorgt er bij mij voor dat ik de dag erna niet van de trap af donder :D!
 
Wennen door minder zware gewichten ofzo? Met de spierpijn van nu kan ik echt geen 2 keer per week benen doen.

wennen door de hogere frequentie
 
Wennen door minder zware gewichten ofzo? Met de spierpijn van nu kan ik echt geen 2 keer per week benen doen.

Gewoon door de spierpijn heen gaan. Op een gegeven moment ben je alleen nog lichtjes stijf
 
inderdaad gewoon twee keer per week benen trainen
 
3 of 4 keer werkt ook prima
 
Vaker squaten inderdaad en door stijfheid heen trainen.
 
Als je nooit (of nauwelijks) benen traint heb je NATUURLIJK erge spierpijn als je ze weer aanpakt. Gewoon blijven trainen, consequent.

Daarnaast:

- voeg wat cardio toe na je been training (rustig tempo)
- eet meer dan je nodig hebt (tenzij je wilt cutten). Meer eten is sneller herstel
- slaap veel! (minimaal 8 uur)
- train benen 2 keer per week (als je full body doet, 3x per week).
- begin niet gelijk met een zwaar gewicht. Bouw het op naar je max.
- train niet tot failure maar stop er iets voor (progressieve load is het belangrijkste)

Eerst dit allemaal toepassen, dan pas zeuren.
 
Iedere week benen doen en weinig afwisselen qua oefeningen vermindert spierpijn voor een groot deel wel denk ik.
 
Squats en deadlifts op dezelfde dag :)
 
stukje op de hometrainer na je training
zeg 10 minuten laag/gemiddelde snelheid
genoeg rust + goede voeding = herstel
kan als supp wat amino's direct na je training nemen
hielp bij mij voor mn spierpijn na borsttraining
 
Back
Naar boven