XXL Nutrition

Vince Gironda 10-8-6-15

Bezoekers in dit topic

AMRAP is voor jou the only way to go dus :P.

Nee zeker niet maar ik snap die fascinatie niet met bepaalde rep "voorschriften".

We hebben natuurlijk 3*3, 5*5, 8*8 en 10*10 (7*7 zou wel erg magisch zijn maar kom je eigenlijk nooit tegen?) om 3-2-1 maar niet te vergeten.

Dan krijgen we de 6-12 even getallen. Op de 1 of andere manier zijn 13 en 14 dan weer not done om vervolgens bij 15 terecht te komen. Hierna vallen er gaten en komen we meestal op 25, 50 of 100 of we doen rigoureus en doen 1 reps van 60sec (niet meer en niet minder)

Wat technieken betreft, 21's doe je 7/7/7 maar dropsets 6/6/6. Forced reps doe je allen voor de laatste twee (niet 1 en zeker niet 3)

Enz,
 
Nee zeker niet maar ik snap die fascinatie niet met bepaalde rep "voorschriften".

We hebben natuurlijk 3*3, 5*5, 8*8 en 10*10 (7*7 zou wel erg magisch zijn maar kom je eigenlijk nooit tegen?) om 3-2-1 maar niet te vergeten.

Dan krijgen we de 6-12 even getallen. Op de 1 of andere manier zijn 13 en 14 dan weer not done om vervolgens bij 15 terecht te komen. Hierna vallen er gaten en komen we meestal op 25, 50 of 100 of we doen rigoureus en doen 1 reps van 60sec (niet meer en niet minder)

Wat technieken betreft, 21's doe je 7/7/7 maar dropsets 6/6/6. Forced reps doe je allen voor de laatste twee (niet 1 en zeker niet 3)

Enz,

Daar heb je inderdaad zeker een punt, we blijven toch allemaal autisten hé :P.
 
Zoals ik het begrijp is Poliquin een aanhanger van Gironda's methoden, de GVT 10 sets methode is als je het mij vraagt dan ook gewoon een variant van Gironda's 8x8, zeker als je leest dat Poliquin aanraadt om na 3-4 weken van 10x10 naar 10x6 te gaan.
De enige echte verschillen zijn dat Poliquin 1 minuut tussen sets aanraadt en Gironda 30 seconden. Daarnaast hield Gironda er een beetje controversiele ideeen op na over welke oefeningen nou echt voor esthetiek zorgen. In zijn boeken zegt hij ook dat je niet breed moet willen worden, maar de illusie van breedte moet bereiken. Oftewel brede schouders icm smal taille.

Uit mijn hoofd:
1.Dips zijn beter dan benchpress voor chest, omdat deze de "buitenste kant" van de borstspieren trainen.
2.Guillotine press (stang naar je nek) is beter dan normale benchpress
3. Mannen horen geen backsquat te doen, want daar krijgen ze een grote reet van. Gironda adviseert sissy squats of anders kan je front squats doen voor meer quad werk.
4. Doe alleen shrugs als je een lange nek hebt, bij een korte nek zijn grote traps juist lelijk
5. Geen pullovers, met een groot ribbenkast lijk je zelfs op een laag VP alsof je dik bent als je kleren aan hebt.
6. Stomach vaccuums ipv normaal ab work voor beginners, normaal ab work kan je een groter taille van krijgen. Sommige mensen zouden wel baat hebben bij normaal ab work, maar kan me niet herinneren welke mensen dat waren.
Een bekend verhaal is dat hij iemand ooit normale situps zag doen in zijn gym. Hij heeft toen geld gepakt uit de lade, die persoon zijn geld teruggegeven en hem uit zijn sportschool getrapt.
7. Side raises zijn een must

Voor elke normale oefening heeft hij wel een gekke eigen variant bedacht, een Gironda dip is bijvoorbeeld met je knokkels naar binnen, wat je schouders echt belachelijk veel belast.
Verder staan er een beetje rare adviezen in het boek, zo wordt geadviseerd dat ecto's anders moeten gaan lopen om door de dag heen minder kcal te verspillen.

Ik zou de gekke varianten niet doen, bij de meeste van die bewegingen merk je gewoon dat je pezen/gewrichten niet mee willen werken. Dit was in de tijd dat iedere trainer eigen gekke bewegingen moest bedenken om relevant te blijven. Front squat ipv back squat kan ik mij wel in vinden. In plaats van de gevaarlijke guillotine press, kan je een incline dumbbell press doen waar je het gewicht hoger plaatst op je borst. De rows die hij aanbeveelt, kun je wel doen maar dan moet je een hoog bankje hebben, wat in bijna geen sportscholen meer te vinden is tegenwoordig.

Dit is een voorbeeld schema van 8x8, gebaseerd op een GVT schema met Gironda approved oefeningen:

In de vorm van:
A
rust
B
C
rust

A: Chest and Back
Incline dumbbell press OF guillotine press 8x8
To the sternum chinup 8x8
Incline dumbbell flyes 3x12
One arm dumbbell row OF to the neck cable rows 3x12

B: Legs and core
Frontsquats 8x8
Leg curl 8x8
Leg pull-ins OF frog crunches 3x25
Calf raises varianten 3x20

C:
Dips 8x8
Incline Dumbbell curls 8x8
Bent over lat raise 3x12
Standing lat raise 3x12
(shrugs 3x20)

Een "honest workout" is:
Tussen sets altijd 30 seconden aanhouden, timer gebruiken
Langzame reps zowel bij het concentrische als het eccentrische gedeelte
 
Ben nu bezig met de full body 8x8 training en vroeg mij of of de Body drag Curl en de Gironda perfect curls nou echt zoveel toevoegen vergeleken met een normale biceps curl?

Body drag curl:

Gironda Perfect Curls:

Any thoughts?
 
Een bekend verhaal is dat hij iemand ooit normale situps zag doen in zijn gym. Hij heeft toen geld gepakt uit de lade, die persoon zijn geld teruggegeven en hem uit zijn sportschool getrapt.

Het was inderdaad wel een beetje een vreemde gast, die Vince.
Erg vermakelijk op een aparte manier, dat wel, volgens mij heeft hij Schwarzenegger ooit eens als "nothing but a fat fuck" betiteld.
 
Ben nu bezig met de full body 8x8 training en vroeg mij of of de Body drag Curl en de Gironda perfect curls nou echt zoveel toevoegen vergeleken met een normale biceps curl?

Perfect curl vindt ik prima (doe'm al jaaaaaren op die manier). Prima manier om de biceps ook vanaf de schouder te verkorten.

Drag curl vind ik af&toe lekker aan het eind als nabrandertje maar draag imo weinig toe aan massa. Probeer'm trouwens eens met verschillende greep breedte (van wijd tot smal).
 
Het was inderdaad wel een beetje een vreemde gast, die Vince.
Erg vermakelijk op een aparte manier, dat wel, volgens mij heeft hij Schwarzenegger ooit eens als "nothing but a fat fuck" betiteld.


Hij had idd vreemde opvattingen maar heeft wel een groot aantal mensen aan het denken gezet wat betreft uitvoeringsvarianten enz.
 
Perfect curl vindt ik prima (doe'm al jaaaaaren op die manier). Prima manier om de biceps ook vanaf de schouder te verkorten.

Drag curl vind ik af&toe lekker aan het eind als nabrandertje maar draag imo weinig toe aan massa. Probeer'm trouwens eens met verschillende greep breedte (van wijd tot smal).

Is de perfect curl ter vervanging van de normale biceps curl?

En als nabrandertje kan ik de drag curl 6x6 doen? Ene training normaal, ene training smal en ene training wijd?
 
Is de perfect curl ter vervanging van de normale biceps curl?

Eigenlijk vind ik de gironda curl een verbeterde barbell curl

En als nabrandertje kan ik de drag curl 6x6 doen?

Natuurlijk, 5*5 kan ook of 3*3, 10*10, enz. Zolang het maar een heilige getallen zijn :)
Zonder fun, dat je de oefening anders doet wil niet zeggen dat je ook andere rep ranges enz zou moeten doen. Alleen zie ik 6 sets niet als nabrandertje, dan denk ik meer aan 1 of 2

Ene training normaal, ene training smal en ene training wijd?

Wat jij wil, iedere training een andere variant of binnen 1 training verschillende varianten (in jou geval 2/2/2/ ) probeer ze eens een paar keer en bekijk watje bevalt.[/QUOTE]
 
Daar heb je gelijk in.....dus 2 sets x 10 reps is meer een nabrander?
 
Hij had idd vreemde opvattingen maar heeft wel een groot aantal mensen aan het denken gezet wat betreft uitvoeringsvarianten enz.

Inderdaad.
Geïnspireerd door hem en ook jou denk ik dat ik maar eens de markt ga veroveren met Harpep's 11-9-7-13
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Hehe eindelijk het harpep trainingsschema. :bow2:
 
Inderdaad.
Geïnspireerd door hem en ook jou denk ik dat ik maar eens de markt ga veroveren met Harpep's 11-9-7-13

Prima indeling, doordat wij in het westen voledig gehersenspoeld zijn in het metrieke stelsel belasten oneven reps het lichaam veel beter dan even reps!!!!
 
Merk dat als ik 2 oefeningen per spiergroep doe met dit 10-8-6-15 principe dat ik de dag erna mij futloos voel en hoofdpijn heb en dat kan natuurlijk nooit goed zijn......

Nu lees ik dat je maar 1 oefening per spiergroep mag doen met dit principe, zal dit de reden zijn dat ik mij zo voel een dag na de training?

Maar 1 oefening per spiergroep voelt weer of ik niks gedaan heb.....iemand een tip wat ik kan doen als 2e oefening als een nabrander van een spiergroep???
 
Ik doe nu de 8x8 training en 1x per week doe ik full body 8x8 en dan 2x per week split zodat ik de spiergroepen 2x getraind heb op 8x8 zoals Vince Gironda zelf adviseert.....Ook zegt hij dat je maar 1 spiergroep per 8x8 mag trainen?

Kijk full body 8x8 snap ik dat je dan maar 1 spiergroep per 8x8 mag doen, maar als ik die overige 2 dagen die split doe kan ik dan 2x die spiergroep aanpakken en dan na 8x8 bijv 3x10 of Myo reps (15,5,5,5,5,5) of 21's of iets anders?
 
Als je wil weten of een schema werkt zal je het een eerlijke kans moeten geven, maw een paar weken proberen en daarna evalueren.


Wat de rest betreft imo is het nooit een goed idee schema's proberen te combineren.
 
Back
Naar boven