Fitness Seller

Vipassana meditatie (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

JG888

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
129
Waardering
7
Ik ben al een tijdje over de Vipassana meditatie aan het lezen en beoefen het ook al een paar weken. Ben van plan om aan een 10 daagse retraite mee te doen. Ik zou het leuk vinden om hier met mensen over te praten en ervaringen te delen. Ik zou het dus waarderen als hier alleen serieuze mensen posten, die hier meer over willen weten of hun ervaring willen delen.
Hier een paar sites, die ik erg informatief heb gevonden:

- http://heartfulness.be/Vipassana/indexVipassana.html

- [Link niet meer beschikbaar]

Verder nog een paar vragen die ik heb:
Tijdens het observeren van mijn adem vraag ik mij af of ik mijn adem wel of niet stuur. Als ik dan iets hoor en ik observeer dat geluid dan houd ik mijn adem in en dat zou dus duiden om een gestuurde adem.
Ook vind ik het na ongeveer 20 minuten moeilijk om te ademen en daarom vraag ik mij nog meer af of ik het hem stuur.
Kan iemand mij vertellen wanneer je je adem stuurt en hoe kan zorgen dat je dit niet meer doet en hem alleen maar observeert?
 
Ben wel bekend met Vipassana, maar beoefen al zo'n 5jaar Zen-meditatie, toevallig ook in Gent.

http://www.zensangha.be/index.php?D=1

Ademhaling is een lastige, maar je daar vragen over stellen is nog lastiger.
Bij Zen-meditatie obeserveer je je ademhaling door hem te tellen. Je uitademingen van 1 tot 10 en bij elke afdwalende gedachte, of dat je de tel kwijt raakt ga je terug beginnen vanaf 1.
Op je 10 daagse retraite waarbij je de basis van vipassana nog beter bij gebracht zal worden, kun je vast deze vragen ook kwijt. Waarschijnlijk zal ieder met deze vragen zitten die hiermee begint.
In maart was er bijeenkomst met Noah Levine (vipassana leraar uit de States), zeer interessant.
Naar mijn idee is Zen-meditatie veel soberder dan vipassana, en dat is wel hetgeen mij in Zen aanspreekt
 
Interessant, maar waarom doe je het? Welke voordelen heb je erin gevonden?
 
Interessant, maar waarom doe je het? Welke voordelen heb je erin gevonden?

Ik ben pas een paar weken bezig dus ik ben nog niet ver hiermee. Maar ik merk dat ik meer rust heb. Ik wilde voor dat ik dit ging doen eerst weten of het werkelijk nut had dus heb ik hier meer over gelezen en bekeken.
Henk Barendrecht is een wiskundige die de spinoza prijs heeft gewonnen (hoogste prijs dat een wetenschapper kan winnen) en hij doet al 30 jaar aan vipassana meditatie. Hij heeft samen met nog andere wetenschappers bewezen dat deze meditatie echt veel voordelen heeft en ze doen er nu nog meer onderzoek naar. Ze hebben al bewezen dat als je deze meditatie doet dat je dan meer hersenactiviteit in je linker hersenhelft krijgt. Even kort is het zo dat in de linker hersenhelft de positieve emoties zitten en in het rechter hersenhelft de negatieve. Hoe meer activiteit in de linker hersenhelft, hoe meer je in het leven geniet en hoe gelukkiger je bent.

De bedoeling van deze meditatie is om jezelf beter te leren kennen en dan echt van binnen. Als je verder in deze meditatie komt dan kan je je ego loslaten, waardoor je zaken zoals trots, haat en jaloezie niet meer hebt of tenminste niet meer zo sterk.
Hierdoor kan je meer van het leven genieten.

Dit is de lezing van Henk Barendrecht:

[Link niet meer beschikbaar]

En hier het wetenschappelijk onderzoek over meditatie:

[Link niet meer beschikbaar]
 
Ben wel bekend met Vipassana, maar beoefen al zo'n 5jaar Zen-meditatie, toevallig ook in Gent.

http://www.zensangha.be/index.php?D=1

Ademhaling is een lastige, maar je daar vragen over stellen is nog lastiger.
Bij Zen-meditatie obeserveer je je ademhaling door hem te tellen. Je uitademingen van 1 tot 10 en bij elke afdwalende gedachte, of dat je de tel kwijt raakt ga je terug beginnen vanaf 1.
Op je 10 daagse retraite waarbij je de basis van vipassana nog beter bij gebracht zal worden, kun je vast deze vragen ook kwijt. Waarschijnlijk zal ieder met deze vragen zitten die hiermee begint.
In maart was er bijeenkomst met Noah Levine (vipassana leraar uit de States), zeer interessant.
Naar mijn idee is Zen-meditatie veel soberder dan vipassana, en dat is wel hetgeen mij in Zen aanspreekt

Jij hebt dus ook vipassana beoefent. Hoe ging jij met je ademhaling om en kan jij mijn vragen beantwoorden? Anders moet ik wachten op de retraite en dat is pas over een half jaar. Ik wil voor die tijd ook al verder komen en vipassana meditatie blijven doen.
 
Heb geen vipassana beoefend, maar ben wel naar bijeenkomsten geweest waar uitleg werd gegeven hierover.
Bij Zen richt je je ook op je ademhaling, middels tellen om zo je gedachten in het hier en nu te houden. Alle geluiden of dingen van buiten die je hoort en/of ziet neem je waar, maar dat is het dan ook. Je blijft gewoon adenhalen en tellen.
Ik weet niet of de functie van het ademhalen bij vipassana verschillend is, maar wat me bij gebeleven is, is dat het hierbij allemaal iets losser mag en meer het obeserveren centraal staat. Een beetje net als mindfulness.
Mail eens met een organisatie en laat verder je ademhaling los.
 
Heb geen vipassana beoefend, maar ben wel naar bijeenkomsten geweest waar uitleg werd gegeven hierover.
Bij Zen richt je je ook op je ademhaling, middels tellen om zo je gedachten in het hier en nu te houden. Alle geluiden of dingen van buiten die je hoort en/of ziet neem je waar, maar dat is het dan ook. Je blijft gewoon adenhalen en tellen.
Ik weet niet of de functie van het ademhalen bij vipassana verschillend is, maar wat me bij gebeleven is, is dat het hierbij allemaal iets losser mag en meer het obeserveren centraal staat. Een beetje net als mindfulness.
Mail eens met een organisatie en laat verder je ademhaling los.

Bij vipassana is het zo dat je iets als basis neemt om te observeren, bij zitmeditatie is het de ademhaling en bij loopmeditatie is het de beweging van het lopen. Bij de ademhaling observeer je het op en neergaan van de buik of de lucht die langs je bovenlip wordt geblazen. Als er een duidelijke waarneming op de voorgrond treedt dan neem je die waar en benoem je die. Net zolang tot die niet meer op de voorgrond treedt. Die waarneming neem je neutraal waar waardoor je dus geen negatieve of positieve emoties erbij krijgt, je laat het gewoon zijn en doet er niks mee. Dus als je jeuk hebt, dan registreer je jeuk en dat doe je net zolang tot het niet meer op de voorgrond is. Maar wel met een neutrale blik, je vind jeuk dus niet irritant, want als je dat vind dan neem je dat weer waar en dan registreer je dus woede op die jeuk.
Dit is zeg maar de praktijk van vipassana. Alleen nu heb ik dus vragen over die ademhaling, want die mag je niet sturen, je moet hem ook gewoon laten zijn en observeren. Weet jij een organisatie die het niet erg vind om een mail te ontvangen met vragen?
 
Laatst bewerkt:
Emoties bij voorgenomen gedachtes mag je toch ook observeren en voorbij laten gaan? Hierdoor verbeter je je neutraliteit, maar die is er lijkt mij niet altijd aanwezig omdat het lichaam nou eenmaal reageert met emoties en dergelijke. Daarmee leven is juist het doel, niet een methode om die te bereiken - dat zou levensloos zijn.

Wat betreft je ademhaling. Volgens mij concentreer je je op de lucht bij je neus/mond/lip zodat je dat appart van je ademhaling in de longen kunt zien, en daardoor dus niet bewust gaat sturen. Dat is het concept waar je dus op moet oefenen, denk ik, en misschien is het slechts een kwestie van oefenen.

Als ik op google zoek naar "how to observe breath" of vind ik ook wel wat nuttige resultaten die er dieper op ingaan. Als je iets vind dat voor jou werkt, wil je dat dan delen? Ben wel benieuwd...
 
Emoties bij voorgenomen gedachtes mag je toch ook observeren en voorbij laten gaan? Hierdoor verbeter je je neutraliteit, maar die is er lijkt mij niet altijd aanwezig omdat het lichaam nou eenmaal reageert met emoties en dergelijke. Daarmee leven is juist het doel, niet een methode om die te bereiken - dat zou levensloos zijn.

Ja precies zoals je het zegt, observeren en voorbij laten gaan. Dat is wat anders dan willen dat ze voorbij gaan, je laat het gewoon zijn en ze gaan vanzelf wel weer weg. Het lichaam reageert idd met emoties maar als je erg ver bent met deze meditatie dan voel je een emotie al opkomen voordat je hem hebt. Dan kan je dus zelf bepalen of je die emotie toestaat of niet.


Wat betreft je ademhaling. Volgens mij concentreer je je op de lucht bij je neus/mond/lip zodat je dat appart van je ademhaling in de longen kunt zien, en daardoor dus niet bewust gaat sturen. Dat is het concept waar je dus op moet oefenen, denk ik, en misschien is het slechts een kwestie van oefenen.

Hier zijn verschillende methodes van te vinden, sommige concentreren zich op het op en neer gaan van de buik en andere concentreren zich op het gebied tussen de bovenlip en neus. Jouw theorie dat het concentreren van de ademhaling tussen de bovenlip en neus, zorgt dat je hem niet gaat sturen, zou waar kunnen zijn. Alleen als ik dat doe dan denk ik wel aan hoeveel lucht ik in adem en dat ik meer lucht voel als ik meer inadem.(is dus gestuurd, misschien is het belangrijkste dat ik er niet meer over na denk of het wel of niet gestuurd is. Omdat ik daardoor misschien ga sturen.)

Als ik op google zoek naar "how to observe breath" of vind ik ook wel wat nuttige resultaten die er dieper op ingaan. Als je iets vind dat voor jou werkt, wil je dat dan delen? Ben wel benieuwd...

Ik zal er eens naar kijken. Ben jij zelf bekend met meditatie?
 
misschien is het belangrijkste dat ik er niet meer over na denk of het wel of niet gestuurd is.
Dus: Observeer die gedachtes en laat ze weer voorbij gaan?

Ben jij zelf bekend met meditatie?
Niet formeel. Wel eens het een en ander hier en daar gelezen over boeddhisme, en ik ben me redelijk bewust van hoe de realiteit observeren werkt, dus ik probeer gewoon mee te denken met alles dat ik interessant vind en kom dan nog wel eens op iets nuttigs uit.
 
Ik heb wel iets gevonden: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090307034603AAZhsso

Het komt erop neer dat je het niet moet dwingen en als je maar relaxt genoeg bent dat je dan je adem niet meer stuurt.

Franske71, ik wil alsnog met een organisatie mailen om te kijken wat zij ervan zeggen.
Weet jij een organisatie die het niet erg vind om een mail te ontvangen met vragen?
 
Ik heb nu het ademhalen onder controle. Het kwam door mijn twijfel en doordat ik dacht dat ik het niet goed deed, controleerde ik mijn adem des te meer.
Ik heb het nu al een paar dagen 1 uur volgehouden, hier ben ik echt blij om.
Tijdens de meditatie voel ik ook gewaarwoordingen zoals, tintelen van vingers, samentrekken van spieren.

Maar nu heb ik iets gemerkt, ik heb nu al een aantal dagen last van een samentrekkende spiertje bij mijn oog. Normaal zie je hem dan samentrekken/op en neer bewegen maar nu kan ik het niet zien, ook al voel ik het wel. Heb ik nu op een dieper niveau leren voelen?
 
Back
Naar boven