Fitness Seller

Visolie sticky?

Bezoekers in dit topic

Nootmuskaatje

True Natural Space Ranger
Elite Member
Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
7.975
Waardering
8.812
Lengte
1m82
Massa
78kg
Vetpercentage
> 50%
Visolie is een erg populair supplement, alleen weet niet iedereen dat het behoorlijk snel oxideert en daardoor een averechtse werking heeft. Zou een sticky niet toepasselijk zijn hiervoor?

n-3 LC-PUFAs are highly prone to oxidation due to their large number of double bonds and their position within the fatty acid chain [8, 9]. This makes them prone to oxidation because bisallylic carbons, those between two double-bonded carbon atoms, have a low activation energy for hydrogen loss and free radical formation [8]. n-3 LC-PUFAs have more of these vulnerable bisallylic carbons (EPA : 4, DHA : 5) than the short n-3 PUFA (α-linolenic acid : 2) or n-6 PUFAS (arachidonic acid : 3)

There are insufficient interventional human studies that examine potential biological functions of oxidized marine n-3; however, there is evidence that lipid peroxidation is involved in human disease. In addition, animal studies show that oxidized lipids may cause organ damage, inflammation, carcinogenesis, and advanced atherosclerosis. These deleterious effects cannot be ignored, particularly when marine n-3 is taken during vulnerable stages of life such as pregnancy, early childhood, and old age and for long periods of time.

Bron: http://www.hindawi.com/journals/bmri/2013/464921/

Zelf zou ik dus altijd verse vis(zalm/haring/makreel) kiezen in plaats van visolie. Ik zie regelmatig mensen die visolie nemen en er geen flauw idee van hebben. Vaak zijn dat ook goedkope merken die in de kast bewaard worden en al flink oxideren voordat je het thuis hebt.

Tips als je toch visolie supplementen wilt gebruiken:

1. Koop visolie met een keurmerk.
2. Wees er zeker van dat het gekoeld bewaard wordt, visolie oxideert minder snel op een lage temperatuur.
3. Bewaar het zelf ook altijd in de koelkast.
4. Controleer regelmatig de kwaliteit van je visolie, gebruik hiervoor Mister10's test die hieronder is weergeven.

https://forum.bodybuilding.nl/topics/test-zelf-eenvoudig-de-kwaliteit-van-je-visoliecapsules.381796/
 
Visolie is een erg populair supplement, alleen weet niet iedereen dat het behoorlijk snel oxideert en daardoor een averechtse werking heeft. Zou een sticky niet toepasselijk zijn hiervoor?





Bron: http://www.hindawi.com/journals/bmri/2013/464921/

Zelf zou ik dus altijd verse vis(zalm/haring/makreel) kiezen in plaats van visolie. Ik zie regelmatig mensen die visolie nemen en er geen flauw idee van hebben. Vaak zijn dat ook goedkope merken die in de kast bewaard worden en al flink oxideren voordat je het thuis hebt.

Tips als je toch visolie supplementen wilt gebruiken:

1. Koop visolie met een keurmerk.
2. Wees er zeker van dat het gekoeld bewaard wordt, visolie oxideert minder snel op een lage temperatuur.
3. Bewaar het zelf ook altijd in de koelkast.
4. Controleer regelmatig de kwaliteit van je visolie, gebruik hiervoor Mister10's test die hieronder is weergeven.

https://forum.bodybuilding.nl/topics/test-zelf-eenvoudig-de-kwaliteit-van-je-visoliecapsules.381796/

Om een redelijke hoeveelheid omega 3 binnen te krijgen (denk aan minimaal 2000 EPA+DHA per dag) moet je elke dag 100-300 gram vis eten (hangt van de soort af). Lijkt me niet ideaal om elke dag een haring of 2 te eten... zeker in een cut waar je toch al op je Kcal moet passen. Om maar niet te zwijgen over de kosten. Nee, ik vrees dat omega 3 pillen nog altijd belangrijk zijn.
 
En daarvoor moet je dus kiezen voor visolie met een keurmerk wat niet vaak gedaan wordt i.v.m. de prijs. Het gekoeld bewaren wat ook niet vaak gedaan wordt en even b.v. de leverancier bellen of zij het wel gekoeld bewaren. Zo voorkom je een groot deel van de oxidatie.
 
Ik gebruik deze, omega-Q van nutrifii. Zou een van de zuiverste op de markt moeten zijn en het heeft heel wat labels (USP, FDA,GRAS). Niet van de goedkoopste maar ik heb ze met korting. Kan je wel een linkje bezorgen.
 
Zelf houd ik het bij 2x vette vis per week en dagelijks 30g walnoten, maar bedankt.

Wordt het wel door je leverancier in een koeling bewaard? Dat gebeurd zelden en is toch wel erg belangrijk.
 
Of het gekoeld word weet ik niet zeker. Wel weet ik dat deze visolie met natuurlijke enzymen word gezuiverd en dat hij kleur en geurloos is, dus als hij geoxideerd zou zijn ruik je dit meteen. Best in je koelkast bewaren uiteraard. Ook is er om het oxidatie proces af te remmen limoen olie aan toegevoegd. Persoonlijk denk ik dat je bij vis groter risico loopt, afgezien van mogelijke verontreiniging die het kan bevatten (vooral bij gekweekte vis enz.) Is het bekende visgeurtje(oxidatie) ook een indicatie dat je vis om weg te smijten is. Persoonlijk neem ik de supplementen voor het comfort, als ik de hoeveelheden verse vis zou moeten kopen die ik wekelijks nodig heb zou me dit veel duurder uitkomen denk ik.
 
Ik vind walnoten en zalm juist erg lekker, dus een mooie aanvulling op m'n dieet:p. Zalm van de Jumbo heb ik ook nooit problemen mee gehad(geen visgeur).

Limoenolie, wordt dat niet juist gebruikt om de geur te maskeren? Om het oxidatie proces af te remmen gebruiken ze vitamine E(Natuurlijke gemengde tocoferolen).
 
Of het gebruikt word om geur te maskeren weet ik niet, wel weet ik dat het bekend staat als antioxidant. Vitamine e word idd door de meeste producenten gebruikt omdat het een goedkoper alternatief is. Doe mij uiteraard ook maar een lekker stukje gegrilde zalm..daar kan niks aan tippen..maar of het mij veel EPA en DHA opleverd is een andere zaak..zoals eerder werd opgemerkt heb je 100 á 300 gram perdag nodig.
 
Ik zou me niet zo druk maken over zulke onzinnige dingen maar juist focussen op belangrijke dingen
 
Ik zou me niet zo druk maken over zulke onzinnige dingen maar juist focussen op belangrijke dingen

Ik focus me wel op meer dingen hoor maak je daar maar geen zorgen over. En zulke 'onzinnige' dingen zijn wel enorm slecht voor je gezondheid. Is dat nou niet net de reden dat men omega-3 supplementen neemt?

Supplementen worden blind genomen, bij veel sups maakt dat nog niet zo uit op een beetje geldverspilling na. Maar geoxideerde omega-3 vetzuren wil je niet hebben.
 
Of het gebruikt word om geur te maskeren weet ik niet, wel weet ik dat het bekend staat als antioxidant. Vitamine e word idd door de meeste producenten gebruikt omdat het een goedkoper alternatief is. Doe mij uiteraard ook maar een lekker stukje gegrilde zalm..daar kan niks aan tippen..maar of het mij veel EPA en DHA opleverd is een andere zaak..zoals eerder werd opgemerkt heb je 100 á 300 gram perdag nodig.

Zalm bevat zo'n 1,4g(?) omega-3 vetzuren per 100g. Bij de jumbo heb je er 2 voor 6 euro totaal 280g. Dat is bijna 4g omega-3 per week en dus 560mg per dag. Verder eet ik zelf nog eens dagelijks 30g walnoten wat bijna 2,5g ALA bevat. Als een sporter die flink wat eet en dus ook veel meer omega-6 binnen krijgt mag ook wel wat extra omega-3 binnen krijgen.
 
Zalm bevat zo'n 1,4g(?) omega-3 vetzuren per 100g. Bij de jumbo heb je er 2 voor 6 euro totaal 280g. Dat is bijna 4g omega-3 per week en dus 560mg per dag. Verder eet ik zelf nog eens dagelijks 30g walnoten wat bijna 2,5g ALA bevat. Als een sporter die flink wat eet en dus ook veel meer omega-6 binnen krijgt mag ook wel wat extra omega-3 binnen krijgen.

De voordelen die worden toegeschreven aan visolie (EPA + DHA in het bijzonder)zijn op basis van meer dan 560 mg per dag (eerder minimaal 2000 mg per dag). Walnoten zijn geen goede bron van Omega 3 omdat de omzetting van ALA naar EPA beperkt is (en naar DHA al helemaal). Kortom, met voeding alleen kom je er moeilijk aan, tenzij je dagelijk 150-200 gram zalm eet, succes daarmee
 
De voordelen die worden toegeschreven aan visolie (EPA + DHA in het bijzonder)zijn op basis van meer dan 560 mg per dag (eerder minimaal 2000 mg per dag). Walnoten zijn geen goede bron van Omega 3 omdat de omzetting van ALA naar EPA beperkt is (en naar DHA al helemaal). Kortom, met voeding alleen kom je er moeilijk aan, tenzij je dagelijk 150-200 gram zalm eet, succes daarmee

Bron hiervoor? Alhoewel ik wel wat aan de lagere kant zit met omega-3 uit verse vis heb ik wel voldoende uit walnoten wat ook een positief effect bijdraagt. 1 extra portie vette vis is voor mij wel voldoende. Als nog hoef je daarvoor niet dagelijks 150-200g zalm te eten.

Many studies have shown that omega-3 fatty acids reduce cardiovascular disease and improve outcomes. Although it is unclear whether plant-derived omega-3 fatty acids (ie, ALA) or fish-derived omega-3 fatty acids (ie, DHA, EPA) are more important for the heart, both should be a part of a healthy diet. Evidence suggests that 0.5 to 1.8 g/d of combined EPA and DHA, either as fatty fish or through supplement capsules, is recommended; 1.5 to 3 g/d of ALA is also beneficial, either through plant-based foods or supplement capsules.4
Bron: http://circ.ahajournals.org/content/132/22/e350.full.pdf+html


En dan nog, als de helft van je visolie geoxideerd is kom je dat al te kort en heeft het ook nog eens een averechtse werking. Dit doet het positieve effect te niet en kan zelfs voor een negatief effect zorgen.
 
Laatst bewerkt:
Bron hiervoor? Alhoewel ik wel wat aan de lagere kant zit met omega-3 uit verse vis heb ik wel voldoende uit walnoten wat ook een positief effect bijdraagt. 1 extra portie vette vis is voor mij wel voldoende. Als nog hoef je daarvoor niet dagelijks 150-200g zalm te eten.

.

Zie voor een uitgebreide post http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html Deze post verwijst naar een boel bronnen, waaronder deze: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19609891

Ik zat als ik de bronnen mag geloven met 2000 miligram nog aan de lage kant, sommige bronnen laten zien dat resultaat wordt geboekt bij 3500-4000 mg EPA + DPA bij elkaar. Schrijver van leangains zegt zelf dat het ideaal is om rond de 2000 EPA en 1500 DPA per dag te nemen. Iig lijkt mij 500 mg per dag sowieso niet echt voldoende, zeker voor een bb'er. En nogmaals, met je walnoten kom je er niet ALA is niet ideaal. Google maar eens omzetting ALA naar EPA en DHA, of conversion ALA to EPA DHA.
 
Zie voor een uitgebreide post http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html Deze post verwijst naar een boel bronnen, waaronder deze: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19609891

Ik zat als ik de bronnen mag geloven met 2000 miligram nog aan de lage kant, sommige bronnen laten zien dat resultaat wordt geboekt bij 3500-4000 mg EPA + DPA bij elkaar. Schrijver van leangains zegt zelf dat het ideaal is om rond de 2000 EPA en 1500 DPA per dag te nemen. Iig lijkt mij 500 mg per dag sowieso niet echt voldoende, zeker voor een bb'er. En nogmaals, met je walnoten kom je er niet ALA is niet ideaal. Google maar eens omzetting ALA naar EPA en DHA, of conversion ALA to EPA DHA.

Dat weet ik, ongeveer 10-12% totaal. Maar in die bron die ik eerder heb weergeven heeft dat ook z'n voordelen. En het zorgt ook weer voor variatie en walnoten bevatten wel meer dingen dan alleen ALA. En het is niet dat je pas bij 2000mg per dag een positief effect krijgt. Zelfs met 500mg per dag zul je er nog steeds van profiteren, alleen dan evt. wat minder ten opzichte van 2000 of 4000mg.

Maar die bron die jij gebruikt geeft enkel een hoge dosering aan. Het zou wat beter zijn als je wat meer groepen had van b.v. niks, 0,5g, 1g, 1,5g etc.. EPA+DHA per dag. Misschien zit er niet eens een significant verschil tussen 500 en 2000mg maar wel tussen 0 en 500mg.

Die bron die ik gebruikte heeft dat wel duidelijk vermeld, zie citaat hieronder.
In 1 study, the risk of death from coronary heart disease was 21%, 29%, 31%, and 34% lower in those who consumed fish 1 to 3 times per month, once per week, 2 to 4 times per week, and >5 times per week, respectively, in comparison with those who consumed no fish.2 Similarly, ALA consumption has also been shown to reduce the risk of death from coronary heart disease and from heart attack.
Het is 21% minder bij 1 tot 3 maal vis eten per maand. Ik eet 2 maal per week en zit op +-31% minder. Meer dan 5 maal per week is maar 34%. Dus zo een heel erg groot verschil zit er niet eens tussen. En dan ook nog eens dagelijks 2,5g ALA wat ook een positieve werking heeft.
 
De voordelen die worden toegeschreven aan visolie (EPA + DHA in het bijzonder)zijn op basis van meer dan 560 mg per dag (eerder minimaal 2000 mg per dag). Walnoten zijn geen goede bron van Omega 3 omdat de omzetting van ALA naar EPA beperkt is (en naar DHA al helemaal). Kortom, met voeding alleen kom je er moeilijk aan, tenzij je dagelijk 150-200 gram zalm eet, succes daarmee
Zakje MM zalm is al 250gr. Dus zo moeilijk is het niet.
Gewoon iedere dag 250gr zalm, 60gr amandelen en den aavocado in je mik flikkeren.
 
Ik eet amper vis. Vind het niet lekker maar als het op tafel komt eet ik het wel. Maar thuis wordt er hier heel weinig vis gegeten. Ik supplementeer al enkele jaren omega-3 en heb er (momenteel) nog geen nadelen van ondervonden
 
Ik eet amper vis. Vind het niet lekker maar als het op tafel komt eet ik het wel. Maar thuis wordt er hier heel weinig vis gegeten. Ik supplementeer al enkele jaren omega-3 en heb er (momenteel) nog geen nadelen van ondervonden

Gezondheidseffecten zul je op zo'n jonge leeftijd ook nog niet zo merken. Dat komt later wel.
 
Gezondheidseffecten zul je op zo'n jonge leeftijd ook nog niet zo merken. Dat komt later wel.
Probleem is dat niemand het echt lijkt te weten of de supplementatie nu gezond is of niet. Aangezien ook de overheid hier wel wat reclame voor maakt zal het toch wel op een of andere manier onderzocht zijn. Ook de oxidatie etc zal wel vertraagd worden ofzo. Het is natuurlijk wat goodwill maar wie weet welke hormonen er allemaal in vlees etc zitten, of vervuiling in groenten door zure regen/overbemesting/chemicaliën en wat nog allemaal. Wat is tegenwoordig 'gezond'? Mensen zijn in mijn opzicht ook niet gemaakt om 100 jaar te worden. Werken tot 55, sterven op 65-70 ofzo is goed genoeg, langer kost toch geld. Driekwart van de 70+ zit meer bij de dokter of in het ziekenhuis als genietend door het leven gaan, als ze nog leven uiteraard.
 
Probleem is dat niemand het echt lijkt te weten of de supplementatie nu gezond is of niet. Aangezien ook de overheid hier wel wat reclame voor maakt zal het toch wel op een of andere manier onderzocht zijn. Ook de oxidatie etc zal wel vertraagd worden ofzo. Het is natuurlijk wat goodwill maar wie weet welke hormonen er allemaal in vlees etc zitten, of vervuiling in groenten door zure regen/overbemesting/chemicaliën en wat nog allemaal. Wat is tegenwoordig 'gezond'? Mensen zijn in mijn opzicht ook niet gemaakt om 100 jaar te worden. Werken tot 55, sterven op 65-70 ofzo is goed genoeg, langer kost toch geld. Driekwart van de 70+ zit meer bij de dokter of in het ziekenhuis als genietend door het leven gaan, als ze nog leven uiteraard.

Heb je zeker gelijk in, maar kun je toch wel in bepaalde maten tegen gaan. Bijvoorbeeld d.m.v. preventieve bloedonderzoeken. Je zou een bloedonderzoek kunnen doen, half jaar omega-3 uit vis kunnen halen en dan nog een keer een bloedonderzoek doen. In die half jaar hetzelfde voedingsschema gebruiken zonder AAS. Als je het echt wilt weten kun je er op die manier toch wel een beetje helderheid krijgen. Misschien worden je cholesterolwaarden wel ineens vele malen beter of juist slechter.
 
Back
Naar boven