MuscleMeat

Vissertje gaat SL 5X5 opnieuw doen...

Bezoekers in dit topic

Je body shapen is vooral een effect van minder kcals, dat wordt tenzij je nog beginnersgainz en/of veel overgewicht hebt lastig in combinatie met de lineaire progressie (iedere keer zwaarder).
Oke duidelijk inderdaad. Weer wat geleerd 😇
 
Oke dankjewel voor je uitleg. Je zegt meer gericht op kracht dus minder op je body shapen?
Body shapen doe je meer dmv voeding zoals Mentat aangeeft.
Met een powerlift/krachtprogramma focus je eigenlijk op kracht opbouw door telkens de gewichten wat te verhogen per workout of per week.

Maar door je voeding te tracken en kCal bij te houden en ook je gewicht kun je best wel je body shapen alleen is een BB (bodybuilder) programma daar echt het best voor.

Maar als ik op YT filmpjes zie van mannelijke of vrouwelijke powerlifters zitten daar ook best veel goede shapes tussen moet ik zeggen.
 
Geen idee wat 5×5 voor dient maar volg graag. Succes 💪
Welkom in mijn log.

Inmiddels hoef ik al niet meer uit te leggen waar de 5X5 voor staat 😇

Het programma wat ik volg heet "Stronflifts 5X5" Wat wil zeggen dat alle oefeningen 5 sets met 5 reps zijn (behalve de deadlift, die is 1 set van 5 reps) Hierbij wordt elke training het gewicht met 2.5Kg verhoogd als in de vorige training de 5X5 is gehaald. (de deadlift gaat elke training trouwens met 5Kg omhoog als de 5 reps in gelukt in de vorige training)
 
Welkom in mijn log.

Inmiddels hoef ik al niet meer uit te leggen waar de 5X5 voor staat 😇

Het programma wat ik volg heet "Stronflifts 5X5" Wat wil zeggen dat alle oefeningen 5 sets met 5 reps zijn (behalve de deadlift, die is 1 set van 5 reps) Hierbij wordt elke training het gewicht met 2.5Kg verhoogd als in de vorige training de 5X5 is gehaald. (de deadlift gaat elke training trouwens met 5Kg omhoog als de 5 reps in gelukt in de vorige training)
Interessant en thnx voor je welkom. Waarom kies je voor deze vorm van training?
 
Interessant en thnx voor je welkom. Waarom kies je voor deze vorm van training?
Primair omdat ik het ontzettend leuk vind om te doen. Maar daarnaast is het ook een erg beproeft concept en heb ik het al eens eerder gedaan met goede resultaten. Ook vind ik het fijn om een goed gepland schema te hebben en te trainen volgens een beproefde filosofie.
 
Stronglifts inderdaad leuk om te draaien. Is wel een enorm minimalistisch programma maar daardoor vind ik 'm zo goed voor beginners (of detrainees)
Zelf ook eens een half jaartje gedaan ofzo, in 2013-2014. Vooral met hoe Vissertje1980 'm oppakt kan je rustig opbouwen en de eerste maanden veel focus op je form leggen.
 
Mooie progressie zo, elke training wat meer gewicht. 5x5 lijkt me best goed om mee te starten en weer een basis te leggen. Ben je van plan om op termijn weer wat extra oefeningen toe te voegen (en eventueel minder volume draaien op de compounds)?
 
Mooie progressie zo, elke training wat meer gewicht. 5x5 lijkt me best goed om mee te starten en weer een basis te leggen. Ben je van plan om op termijn weer wat extra oefeningen toe te voegen (en eventueel minder volume draaien op de compounds)?

Het lijkt inderdaad erg minimalistisch, toch duren de trainingen best lang omdat de rusten tussen de sets (naar gelang hoe zwaar het wordt) oplopen tot 3 minuten. Zo ben ik met de OHP inclusief een paar warming up reps zo maar een slordige 20 minuten bezig. Ook de squat begint nu zwaarder te worden en ook daar ben ik maar zo een 20 á 25 minuten mee bezig incl WU. Dus alleen met die 2 oefeningen zijn de eerste 45 minuten zo voorbij.

Het grote voordeel is ook dat je met de 5 compounds eigenlijk alle spieren pakt om een belangrijke basis te leggen kwa kracht.

Na Stronglifts wil ik wel een programma gaan doen met wat minder sets op de grote compounds en dan wat meer extra's er bij. Maar dat komt later wel, eerst nog een poosje kijken hoe ver ik dit keer ga komen met SL5X5
 
Met minimalistisch doelde ik trouwens niet op de tijd, maar variatie in oefeningen, geen periodisering etc.
Gewoon recht toe, recht aan. Knallen tot je niet meer vooruitgaat, deload, opnieuw knallen tot je tegen een muur aanloopt, repeat.
Het is zeker een intensief programma en je bent zo 45-60min verder met een training.
 
Prima plan volgens mij. Hoe eet je nu?
Afgelopen 7 dagen gemiddeld per dag net geen 2200 Kcal gewicht blijft tot nu toe nog steeds tussen de 66 en 67Kg
 
Vandaag is de eerste fail een feit geworden.

De OHP had ik bijna te pakken maar de laatste rep van de 5de set wilde helaas de stang niet meer de lucht in. Volgende keer nog een keer met 45Kg proberen.

Dit was hem

SQ 5X5 82.5Kg
OHP 5, 5, 5, 5, 4
DL 1X5 100Kg Yeeejjjjj 3 cijfers
 
Vandaag is de eerste fail een feit geworden.

De OHP had ik bijna te pakken maar de laatste rep van de 5de set wilde helaas de stang niet meer de lucht in. Volgende keer nog een keer met 45Kg proberen.

Dit was hem

SQ 5X5 82.5Kg
OHP 5, 5, 5, 5, 4
DL 1X5 100Kg Yeeejjjjj 3 cijfers
OHP is een sluwe rat, ik blijf hangen op 50. 5 x 5 x 50 met in de laatste sets een push press.

En gefeliciteerd met je deadlift man. Nice!
 
Vandaag is de eerste fail een feit geworden.

De OHP had ik bijna te pakken maar de laatste rep van de 5de set wilde helaas de stang niet meer de lucht in. Volgende keer nog een keer met 45Kg proberen.

Dit was hem

SQ 5X5 82.5Kg
OHP 5, 5, 5, 5, 4
DL 1X5 100Kg Yeeejjjjj 3 cijfers
Mooie momenten zowel die 3 cijfers als die fail.
 
OHP is een sluwe rat, ik blijf hangen op 50. 5 x 5 x 50 met in de laatste sets een push press.

En gefeliciteerd met je deadlift man. Nice!
Thanx, de deadlift zit gelukkig nog erg veel rek op, 5x 100 voelt eigenlijk nog steeds als warming up.

De OHP wil ik eigenlijk wel strict houden, maar mocht ik de 45Kg niet voorbij kunnen komen is het natuurlijk wel een optie om het te gaan proberen. Een andere optie is om op een gegeven moment met de OHP te gaan beginnen en de squat er achteraan te doen.
 
Thanx, de deadlift zit gelukkig nog erg veel rek op, 5x 100 voelt eigenlijk nog steeds als warming up.

De OHP wil ik eigenlijk wel strict houden, maar mocht ik de 45Kg niet voorbij kunnen komen is het natuurlijk wel een optie om het te gaan proberen. Een andere optie is om op een gegeven moment met de OHP te gaan beginnen en de squat er achteraan te doen.
Ja klopt, andere volgorde (en dit geval de OHP dan als eerste) is een goeie optie.
Ik kreeg ook een tip om alsnog die pushpress te gebruiken en dan het gewicht heel langzaam weer te laten zakken, zo hou je veel spanning op de schouders.

Maar OHP is sowieso een killer vind ik, als ik mensen 80kg zie drukken heb ik daar echt zwaar respect voor. En dat te bedenken dat die Strongmen gerust 5 x 150 drukken.....man man man dan voel je je echt een puppy, mar wel erg motiverend om te knallen dat sowieso.
 
En dat te bedenken dat die Strongmen gerust 5 x 150 drukken.....man man man dan voel je je echt een puppy, mar wel erg motiverend om te knallen dat sowieso.

Dat vind ik ook echt bizar, nou is het wel zat die extremen zelf vaak ook extreem zwaar zijn 😜
 
  • Bicep
Waarderingen: K82
Dat vind ik ook echt bizar, nou is het wel zat die extremen zelf vaak ook extreem zwaar zijn 😜
Klopt, de meesten zijn echt reuzen zo groot en zwaar zijn ze. Maar wel oer en oersterk.
 
Back
Naar boven