Fitness Seller

Vitamine C en supplementen

Bezoekers in dit topic

SideShow

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
26 jun 2004
Berichten
1.762
Waardering
1
Lengte
1m96
Massa
90kg
Vetpercentage
13%
Artikeltje uit EOS nr. 7/8 2005



Ook vitamine C onder vuur

Een studie die bijna 2000 postmenopauzale vrouwen met suikerziekte vijftien jaar volgde, kwam tot de bevinding dat 300 milligram vitamine C of meer per dag het risico te sterven aan hartziekte of beroerte twee keer zo groot maakt.

Even hoge doses in de voeding, hadden dat negatief effect niet. Beneden 100 miligram per dag, waren met supplementen zwakke aanwijzingen voor een cardiovasculaire bescherming. Volgens de onderzoekers zou het dus fout kunnen zijn de lage vitamine C-spiegel, die bij diabetes vaak voorkomt, met supplementen te willen corrigeren.

Ook al concentreerden ze zich op oudere vrouwen, hetzelfde kan voor mannen gelden. Bijkomend onderzoek is dringend nodig.

De antioxidant is zonder twijfel onmisbaar om gezond te blijven. De aanbevolen dagelijkse dosis bedraagt 90 milligram voor mannen en 75 milligram voor vrouwen. Studies om uit te zoeken of supplementen het gevaar voor hartinfarct en beroerte verkleinen, spreken elkaar echter tegen. In het proefbuisje kan vitamine C celeiwitten evenzeer beschadigen als de hoge bloedsuikerspiegel de lichaamscellen van diabetici beschadigt.

Als antioxodanten met vrije radicalen interageren, veranderen ze in 'pro-oxidanten', die door andere antioxidanten ontgift moeten worden. Misschien verloopt dat proces bij diabetici trager en kan vitamine C onder bepaalde omstandigheden lichaamscellen beschadigen, bij mannen evenzeer als bij vrouwen.

Vitamine C samen met het hele complement aan nutriënten met de voeding innemen, is volgens de huidige stand van onderzoek verstandiger dan naar supplementen te grijpen.

Terwijl antioxidanten en pro-oxidanten in de voeding een 'biochemisch evenwicht' vormen, ontbreekt dat evenwicht in vitaminepillen. Van één enkele antioxidant hoge doses innemen, zou de balans wel eens kunnen verstoren.
 
Ik heb altijd al getwijfeld of het nou slim is zulke hoge doses te nemen. Ik heb een pot vaan die 1000 mg vit C staan, maar ik betwijfel of het wel natuurlijk is om elke dag meer dan 10 keer de aanbevolen hoeveelheid te nemen.
 
Weer zo'n flauw onderzoek.
De doelgroep is postmenopauzale vrouwen met suikerziekte
Dat zou je al aan het denken moeten zetten.
 
Ik zou net zeggen, als ik een postmenopauzale vrouw met suikerziekte was zou ik me zorgen gaan maken.

trouwens:
Van één enkele antioxidant hoge doses innemen, zou de balans wel eens kunnen verstoren

Ik neem ook vitamine E en heb zelfs selenium liggen.
 
Van vitamine c kan je niet "teveel" nemen. 3 gram per dag kan geen kwaad, er wordt zelfs aangeraden rond de 10gr/dag te nemen bij verzwakte weerstand en 40 gr/dag voor mensen met kanker of aids.
Ik krijg het ervan als ik zoiets lees. Dat was net zoals die thread over lijnzaadolie dat prostaatkanker zou veroorzaken.
 
als je maar niet denkt dat meer automatisch ook beter betekent, want dan kun je wel de fout in gaan.

En in "die thread" veroorzaakte de lijnzaadolie geen kanker, het verhoogde alleen de kans... tja er is ook in dit geval geen causaal verband, alleen een verhoogd risico in de hoge-inname groep.

Ik heb trouwens wel vaker gezien dat het isoleren van vitamines en dergelijken geen positief effect had. Laatst nog bij de isolatie van lycopeen uit tomaten... op zich een goede ingredient, maar geisoleerd veel minder krachtig.. de beste manier van inname is gewoon tomaten en dan nog verwarmd ook, dus gewoon tomatenpuree. Zo ook alleen je vitamine-C opkrikken zonder aan de balans van je lichaam te denken is iets wat me niet verbaast dat het mis zou kunnen gaan.

alles in balans houden voor het optimale resultaat (probleem is inderdaad wat is optimaal :()
 
wazzup zei:
als je maar niet denkt dat meer automatisch ook beter betekent, want dan kun je wel de fout in gaan.
Ik ken mensen die 180-200gr Vit C 2-3x/week gebruiken

Zo ook alleen je vitamine-C opkrikken zonder aan de balans van je lichaam te denken is iets wat me niet verbaast dat het mis zou kunnen gaan.

alles in balans houden voor het optimale resultaat (probleem is inderdaad wat is optimaal :()
Juist.
 
Ja, oraal zou je niet lukken zonder serieus ziek te worden
 
Ik neem al tijden vitamine c van American sports 1500mg per tablet afhankelijk van mijn weerstand neem ik er 1 of 2 per dag volgens mij is dit heel goed voor me..Lady d
 
bestoldschool zei:
Ja, oraal zou je niet lukken zonder serieus ziek te worden
Das wel door sneuven dan man...
 
Back
Naar boven