MuscleMeat

Vitamine C & multi vitaminen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

DNG

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
10 jan 2003
Berichten
28
Waardering
0
*In welke vorm (poeder, zuigtablet,...) neem je best vitamine c?
En halen jullie dit bij de supplementen winkel of gewoon in de supermarkt?
Ben van plan om 3*1000 mg te nemen per dag. (Teveel kan toch geen kwaad...)

*Hoe kan je zien of een multivitamine natuurlijk of synthetisch is?

Thx, D
 
Vitamine C-1000 time released.

Die is zo samengesteld dat 1 tablet gedurende 8 uur regelmatig vitamine C afgeeft aan het lichaam.

Ik haal dit altijd bij kruitvat.
 
Originally posted by DNG

Ben van plan om 3*1000 mg te nemen per dag. (Teveel kan toch geen kwaad...)



Teveel kan in sommige gevallen wel slecht zijn. 3gr is echt wel veel naar mijn mening. Ik denk dan aan nierstenen e.d.
Als je echt overdosissen gaat nemen kan het zelfs giftig worden.
 
Als je die 3 verdeeld over de dag maakt het volgens mij niet uit, je kan beter een overdosis vitamine C nemen dan een overdosis A of E. Als je teveel vitamine neemt dan plas je ze later weer uit, behalve vitamine A, K, D en E dat zijn vitamine's die alleen in lichaamsvet oplost en daar kan je beter niet te veel van in nemen.
 
Yup, je hebt gelijk, de C kan je idd redelijk veel van innemen.
Alleen ik krijg er de spetterpoep van :rolleyes:
 
Met 1000mg zit je toch al ruim. Dat is 16,67 x de ADH.
Natuurlijk hebben sporters meer dan de ADH nodig, maar 3000mg lijkt me extreem. Ook al kan het geen kwaad, het is zonde van het geld.
 
Ik las dat een "overdosis" vitamine c geen kwaad kan, omdat teveel er toch weer uitkomt via de urine.

En... vitamine c is ook niet echt prijzig. Niet ???

Maar halen jullie dit in de suplementenwinkel of in de supermarkt?

(Ik ben niet van plan om time-released te nemen, want heb daar al veel negatieve kritieken over gehoord)
 
3000mg is dat niet een beetje teveel, ik gebruik 1000mg en dat is al behoorlijk.

Ik koop het trouwens bij het kruitvat
 
Re: Re: Vitamine C & multi vitaminen

Originally posted by Vince



Teveel kan in sommige gevallen wel slecht zijn. 3gr is echt wel veel naar mijn mening. Ik denk dan aan nierstenen e.d.
Als je echt overdosissen gaat nemen kan het zelfs giftig worden.
Onzin. Er is geen relatie aangetoond tussen vitamine C en nierstenen.
lees: Vóór 2000 'vitamine-C-veroorzaakt-nierstenen' verhaal de wereld uit

Linus Pauling slikte tot 8,5 gram vitamine C per dag... dus.
en in het stuk (zie link) staat ook:
"Er zijn onderzoeken bekend waarin meer dan 150 g vitamine C geslikt werd binnen een paar uur waarbij geen schadelijke gevolgen ontstonden, aldus de onderzoeker."

Zelf slik ik minimaal 3 gram vitamine C in poeder vorm.
 
Originally posted by DNG
Ik las dat een "overdosis" vitamine c geen kwaad kan, omdat teveel er toch weer uitkomt via de urine.

En... vitamine c is ook niet echt prijzig. Niet ???

Maar halen jullie dit in de suplementenwinkel of in de supermarkt?

(Ik ben niet van plan om time-released te nemen, want heb daar al veel negatieve kritieken over gehoord)
time released laat Vitamine C ontsnappen totdat het zelfs in je dikke darm zit. Daar waar vocht uit je ontlasting gehaald wordt om het te laten indikken. Als je last hebt van je darmen is TR wel ok.

poeder per kilo kan je goed bestellen bij www.nova-vitae.nl bijna 23 € geloof ik.
 
Klopt inderdaad. Die poeder rules.

Ik gebruik zelf ook zo'n 3gr per dag. Verdeeld over meerdere keren uiteraard. En of dit kan inderdaad geen kwaad.

Time-released heeft zoals ErEf al zegt weinig zin, het moment van opname is namelijk vele malen minder belangrijk dan de plaats waar het opgenomen wordt in het lichaam.
 
In principe kun je zo veel vitamine C nemen als je wilt. Maar vitamine C onderdrukt je cortisol en het is niet verstandig dit de gehele dag te onderdrukken. Beste momenten zijn savonds en bij het opstaan.
 
de voordelen die vitamine C met zich meebrengt voor je bindweefsel, immuniteit, anti-oxidantie weegt ruimschoots op tegen het cortisol onderdrukkend vermogen. daarbij onderdrukt het cortisol niet in die mate dat het cortisol verhindert te bestaan in je lichaam maar nivileert het daarentegen de hoeveelheid cortisol dat aanwezig is.
 
een teveel aan Vit C kan een laxerende werking geven.. (tenzij er suiker in zit ipv zoetstof).

verder eet ik gewoon om 8:00 17:00 en 20:00 1 vit C pil en om 8:00 en 17:00 een halve multivit pil.

das voldoende imo wanneer je 2 stuks fruit eet + genoeg groentes.
 
Originally posted by Big Steve
Als je die 3 verdeeld over de dag maakt het volgens mij niet uit, je kan beter een overdosis vitamine C nemen dan een overdosis A of E. Als je teveel vitamine neemt dan plas je ze later weer uit, behalve vitamine A, K, D en E dat zijn vitamine's die alleen in lichaamsvet oplost en daar kan je beter niet te veel van in nemen.

Met vitamine E valt het volgens mij best wel mee. Dit artikel is trouwens wel interessant en plaatst ons voor een dilemma:

[Link niet meer beschikbaar]

Bovendien kan je bij Kruidvat inderdaad gewoon capsules halen van 269mg (400 i.u) wat dus neerkomt op 2600% ADH.
 
Originally posted by ErEf
de voordelen die vitamine C met zich meebrengt voor je bindweefsel, immuniteit, anti-oxidantie weegt ruimschoots op tegen het cortisol onderdrukkend vermogen. daarbij onderdrukt het cortisol niet in die mate dat het cortisol verhindert te bestaan in je lichaam maar nivileert het daarentegen de hoeveelheid cortisol dat aanwezig is.

idd vitamine C ondrukt cortisol niet in extreme mate waardoor het wel kan, maar ik zou geen extreem grote doseringen innemen. De waarschuwing was eigenlijk meer algemeen want veel mensen denken dat je het cortisol maar zoveel mogelijk moet onderdrukken.
 
Back
Naar boven