Fitness Seller

Vitamine D, iedereen zou het moeten nemen!

Bezoekers in dit topic

MeDieViL

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid geworden
8 jan 2005
Berichten
12.252
Waardering
559
Lengte
2m30
Massa
40kg
Vetpercentage
> 50%
heb laatste tijd wat zitten lezen over vitamine d, en kan alleen maar tot de conclusie komen dat extra vitamine d alleen maar voordelen kan bieden

heb er een artikel van gemaakt, het is nog een beetje een chaos, en die links vanonder moet ik nog goed plaatsen, maar dat komt wel in orde

als iemand schrijffouten ziet vertel het me, nooit goed in geweest:p

Vitamine D wondervitamine?

Vitamine D ook wel gekend als de zon vitamine, maar geeft de zon ons wel genoeg?

Op een zonnige zomerdag op een terras begint het proces, door het ultraviolette deel van het zonlicht verandert een bepaald type cholesterol net onder de huid in cholecalciferol (Vitamine D3), pas in de lever en de nieren word deze vitamine echt actief en helpt het bij de opname van calcium. Vitamine D is een van de weinige vitamines dat het lichaam zelf kan aanmaken.

Vitamine D is ontdekt in 1922, toen was echter al bekend dat rachitis kon voorkomen worden door visolie. Een ziekte die vrij veel voorkwam vroeger doordat kinderen overdag moesten werken, en als ze buitenkwamen was de lucht al verduisterd door de rook uit de fabrieken.

Waarom zou ik bijnemen?

De aanbevolen hoeveelheid vitamine D is 400 IU, Onze voorouders hadden echter 10 keer zoveel vitamine D in hun bloed als de gemiddelde persoon nu! Mede doordat zij het meest van de dag buiten doorbrengen in de open zon.

Alhoewel ons lichaam zelf vitamine D kan aanmaken met behulp van de zon is het zelfs in de zomer toch heel moeilijk om aan de optimale hoeveelheid vitamine D te komen, dit omdat er 3 ultraviolet stralen komen van de zon genaamd A,B en C. Alleen door de UV-B stralen kan ons lichaam D aanmaken, deze zijn echter alleen op bepaalde periodes per dag aanwezig en op bepaalde periodes per jaar.
Om aan genoeg vitamine D te raken moeten we dus alle dagen een paar uur rond de middag in de zon zitten met bijna geen kleren.1
Iemand van de meisjes?

Ook word iedereen nog eens bang gemaakt voor huidkanker dus komen we helemaal niet meer buiten! Vitamine D is echter een krachtige beschermer tegen kanker.

- Kanker 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15,

- Hart en Vaatziekten 20,

- Botbreuken

- Chronische pijn

- Diabetis

- Mentale Ziekten

Ook kan vitamine D helpen bij het afvallen.11

Hoeveel is nodig?

Uit studies blijkt dat een dosis van 800 IU per dag veel positieve eigenschappen heeft.12 Ook zou 2000 IU per dag optimaal zijn voor de absorptie van calcium.13

Welke vorm van vitamine D kan ik het best nemen?

Er zijn 2 soorten vitamine D, D2 en D3
D3 is de variant die het lichaam zelf aanmaakt, maar D2 is daarentegen terug te vinden in de natuur, D2 kan ook aangemaakt worden door dierlijk vet met UV lichte te bestralen, D3 is het best opneembaar.15, 16

Positieve effecten van het nemen van extra vitamine D

- Meer energie
- Minder depressies
- Zuivere huid
- Gewichtsverlies
- Minder pijn
- Minder angstaanvallen
- Minder verteringsproblemen

Extra supplementen

Omdat Vitamine D ook een belangrijke rol speelt bij het beendergestel zou iedereen bij vitamine D ook extra Calcium en magnesium moeten nemen.

Hoe veilig is een hoge dosis vitamine D en hoe veilig is meer zon?

Extra Links

The many benefits of vitamine D

bron: [Link niet meer beschikbaar]
 
MeDieViL zei:
heb laatste tijd wat zitten lezen over vitamine d, en kan alleen maar tot de conclusie komen dat extra vitamine d alleen maar voordelen kan bieden

heb er een artikel van gemaakt, het is nog een beetje een chaos, en die links vanonder moet ik nog goed plaatsen, maar dat komt wel in orde

als iemand schrijffouten ziet vertel het me, nooit goed in geweest:p
[Link niet meer beschikbaar]

Alle vitamines zijn belangrijk, een normaal mens krijgt genoeg vitamines binnen afkomstig van voeding, BBers hebben meer behoefte en nemen daarom ook Multivitamines.

en daarnaast zijn er nog zoveel vitamines die dezelfde voordelen hebben als je vitamine D.
 
Je moet trouwens naast vitamine D ook nog een mineraal nemen ... weet zo niet welke .. volgens mij magnesium, anders werkt vit D niet.
 
martie zei:
Alle vitamines zijn belangrijk, een normaal mens krijgt genoeg vitamines binnen afkomstig van voeding, bodybuilders hebben meer behoefte en nemen daarom ook Multivitamines.

en daarnaast zijn er nog zoveel vitamines die dezelfde voordelen hebben als je vitamine D.
een gezonde voeding zou alle vitamines moeten leveren, bij vitamine d is het anders, als je al bruiner bent moet je veel langer buiten zitten + er zijn enorm veel mensen met tekorten omdat iedereen niet altijd buiten zit,
persoonlijk geloof ik niet echt in andere vitamines bijnemen
 
Nee Martie, iedere vitamine heeft een andere rol. Jij doet het net voorkomen of je vitaminen onderling met elkaar kan uitwisselen.

Is 1 van de weinige preparaten die ik soms los suppleer, zeker in de winter is vitamine D suppletie aan te raden. Zelf gebruik ik 400 i.u. tabletten.
 
martie zei:
Je moet trouwens naast vitamine D ook nog een mineraal nemen ... weet zo niet welke .. volgens mij magnesium, anders werkt vit D niet.
heb je mijn artikel nu wel gelezen:rolleyes:
 
MeDieViL zei:
een gezonde voeding zou alle vitamines moeten leveren, bij vitamine d is het anders, als je al bruiner bent moet je veel langer buiten zitten + er zijn enorm veel mensen met tekorten omdat iedereen niet altijd buiten zit,
persoonlijk geloof ik niet echt in andere vitamines bijnemen

:roflol: half

Dus vitamine D los innemen is aan te raden? Wat betreft die zuiverdere huid ... zal dat tegen acne helpen dan?
 
martie zei:
:roflol: half

Dus vitamine D los innemen is aan te raden? Wat betreft die zuiverdere huid ... zal dat tegen acne helpen dan?
op een ander forum hadden ze toch positieve resultaten, neem ook extra calcium en magnesium voor het beste resultaat, vitamine d heeft tal van andere gezondsheidsvoordelen dus zie geen reden waarom je het niet zou doen..
 
MeDieViL zei:
op een ander forum hadden ze toch positieve resultaten, neem ook extra calcium en magnesium voor het beste resultaat, vitamine d heeft tal van andere gezondsheidsvoordelen dus zie geen reden waarom je het niet zou doen..

Waarom ik het niet zou doen is omdat ik er niet van houd om tig pillen elke ochtend en avond naar achteren te werken en omdat het geld kost.

Ik denk dat het zomers geen zin heeft om het nemen, omdat je lichaam bij zonlicht zelf vit D aanmaakt.
 
martie zei:
Waarom ik het niet zou doen is omdat ik er niet van houd om tig pillen elke ochtend en avond naar achteren te werken en omdat het geld kost.

Ik denk dat het zomers geen zin heeft om het nemen, omdat je lichaam bij zonlicht zelf vit D aanmaakt.
je lichaam kan alleen aanmaken met zonnestralen die alleen op bepaalde tijdstippen zijn en zelfs in bepaalde periodes helemaal niet, iedereen zou dus vitamine d moeten nemen!
dat artikel ben ik ff kwijt, zal het wel toevoegen aan mijn artikel

Although vitamin D can be created by our bodies by the action of sunlight on our skin, it is very difficult to obtain an optimal amount of vitamin D by a brief foray into the sun. There are three ultraviolet bands of radiation that come from sunlight named A, B, and C. Only the "B" form is capable of catalyzing the conversion of cholesterol to vitamin D in our bodies (21) and UV-B rays are only present at certain times of day, at certain latitudes, and at certain times of the year (22).

21. (a) H Glerup and others. Commonly recommended daily intake of vitamin D is not sufficient if sunlight exposure is limited. J Int Med, 2000, 247:260-8; (b) BL Diffey. Solar ultraviolet radiation effects on biological systems. Phys Med Biol, 1991, 36:299-328.

22. (a) K Sullivan. The Miracle of Vitamin D. Wise Traditions, 2000, 3:11-20; (b) RM Sayre and others. Vitamin D production by natural and artificial sources. Photo Medical Society Meeting, 1998, March 1--Conference Proceeding.
 
Mooi stukje, de links zijn nuttig. Ga je dit gebruiken voor op school? In dat geval zal de leraar het misschien fijn vinden als er wat taalfouten (je zei het zelf al) uitgaan. Even een paar d'tjes en t'tjes: gekent = gekend, word = wordt, verandert = veranderd.
 
Mmmmmmm levertraan :)
 
Mattgyver zei:
Mooi stukje, de links zijn nuttig. Ga je dit gebruiken voor op school? In dat geval zal de leraar het misschien fijn vinden als er wat taalfouten (je zei het zelf al) uitgaan. Even een paar d'tjes en t'tjes: gekent = gekend, word = wordt, verandert = veranderd.
nee, wil meer een site in mekaar steken, maar ben nogal ongeduldig om 1 stuk ineens uit te schrijven dus ik spring van 1 onderwerp naar het ander, het komt wel in orde;)
 
martie zei:
Je moet trouwens naast vitamine D ook nog een mineraal nemen ... weet zo niet welke .. volgens mij magnesium, anders werkt vit D niet.

Calcium (magnesium kan ook geen kwaad)
 
jullie weten toch dat vitamine D één van die vitamines is die niet mogen overgedoseerd worden. genoeg vitamine D is goed, teveel is slecht. is vetoplosbaar en het teveel wordt opgeslagen en niet uitgescheiden.
 
skydirk zei:
jullie weten toch dat vitamine D één van die vitamines is die niet mogen overgedoseerd worden. genoeg vitamine D is goed, teveel is slecht. is vetoplosbaar en het teveel wordt opgeslagen en niet uitgescheiden.
uit studies blijkt dat zelfs 50 000 IU per dag veilig was, geen probleem dus voor D3
 
skydirk zei:
jullie weten toch dat vitamine D één van die vitamines is die niet mogen overgedoseerd worden. genoeg vitamine D is goed, teveel is slecht. is vetoplosbaar en het teveel wordt opgeslagen en niet uitgescheiden.


Daarom is de UVB straling in zonlicht zo goed. UVB optimaliseert de aanmaak van vitamine D; als er een overschot dreigt wordt er weer wat afgebroken!

Je lichaam regelt het zo dat je een goede dosis vitamine D krijgt zonder het risico op overdosering. Zonlicht is daarom veel beter dan pillen.

Natuurlijk hebben pillen (en D-druppels) hun waarde in de winter als er weinig zonlicht is. En het heeft zijn waarde voor mensen die de hele dag binnen zitten.

Bedenk wel dat je voor een voldoende blootstelling aan UVB een tijdstip moet kiezen rond het middaguur. Uiteraard moet je je niet insmeren met zonnebrandcreme en is het het beste als je flink wat huid blootstelt aan de zon. Een kwartiertje per dag is voldoende. :cool:
 
MeDieViL zei:
een gezonde voeding zou alle vitamines moeten leveren, bij vitamine d is het anders, als je al bruiner bent moet je veel langer buiten zitten + er zijn enorm veel mensen met tekorten omdat iedereen niet altijd buiten zit,
persoonlijk geloof ik niet echt in andere vitamines bijnemen

Een gezonde uitgebalanceerde voeding leverd zeker niet alle vitamines en mineralen die je lichaam nodig heeft en al helemaal niet als actieve sporter.
De voeding van tegenwoordig bevat veel minder vitamines en mineralen dan jaren geleden. Daarnaast eten we veel te veel gerafineerd voedsel wat minder vitamines bevat.
 
een kwartiertje is genoeg voor de aanbevolen hoeveelheid, met andere woorden veel te weinig, er is meer en meer bewijs dat hogere dosissen noodzakelijk zijn

CONCLUSIONS: Low levels of vitamin D may be associated with increased cancer incidence and mortality in men, particularly for digestive-system cancers. The vitamin D supplementation necessary to achieve a 25(OH)D increment of 25 nmol/L may be at least 1500 IU/day.
 
ik wil maar zeggen dat een vit D supplement goed is, maar dat je niet mag overdoseren nemen zoals bvb vit B en C. In een goed multivitamine tablet zit genoeg vitamine A en D. Neem je er meer dan één per dag, ben je jezelf aan het vergiftigen. dan berokkent het meer schade dan dat het je goed doet. A,D,E en K zijn de vitaminen waar je niet mee moet overdrijven.
 
Back
Naar boven