XXL Nutrition

Vitamine D3 25000iu (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Brab0

Omertà
Elite Member
Lid geworden
30 jan 2017
Berichten
6.514
Waardering
12.715
Hey BB’ers,

Ik krijg op recept vitamine D3 voorgeschreven (ik maak weinig tot geen vitamine D aan).
Nu krijg ik capsules van 25000iu. Deze dien ik 1x per maand in te nemen.
Ik heb totaal geen verstand van wat dit getal precies zegt.
Moet ik dit vaker dan 1x per maand innemen omdat ik bodybuild of is deze hoeveelheid genoeg volgens jullie?
 
Ben ik de enige die vitamine D gebruikt :p
 
Ik neem 1x per dag een tabletje, dosis weet ik zo gauw niet. Standaardpotjes van XXL, Bulk Powders of het Kruidvat.
 
Ik neem 3000iu per maand en mijn vrouw ook, bij haar is laatst o.a. haar bloed bepaald op vIt. D en die was hoger dan gemiddeld maar nog ruim binnen de marge. 25000iu per maand is dus niet heel veel als je nu een te laag gehalte hebt.
 
Ik suppleer zelf 3000 IU dagelijks. De meeste mensen die weinig buitenkomen, of om andere redenen nauwelijks vit D aanmaken, hebben in de regel tenminste 2000 IU dagelijks nodig voor een adequaat niveau (>75 nmol/L serum-25(OH)D).
 
Hey BB’ers,

Ik krijg op recept vitamine D3 voorgeschreven (ik maak weinig tot geen vitamine D aan).
Nu krijg ik capsules van 25000iu. Deze dien ik 1x per maand in te nemen.
Ik heb totaal geen verstand van wat dit getal precies zegt.
Moet ik dit vaker dan 1x per maand innemen omdat ik bodybuild of is deze hoeveelheid genoeg volgens jullie?
Veel te weinig. 25.000 IU mag je om de week of om de 10 dagen nemen. Laat dan je bloed weer eens nemen na 6 maanden en dan weet je of je goed zit. Ik neem 3000 iu per dag maar heb gedurende een jaar maar 1000 iu per dag genomen en mijn bloedanalyse gaf aan dat dit te weinig was. Ik zat toen nog binnen de range maar juist boven de minimum grens. Sindsdien neem ik weer 3000iu per dag en is alles weer ok volgens mijn laatste bloedanalyse. 3000 iu per dag is ook wat mijn dokter mij aanraadt.
 
Ik neem 5000iu a 6000 iu per dag. In de zomer zak ik naar 3000iu per dag.

Deze goochem neemt zo te horen 15000iu dagelijks (ik hoorde niet goed of hij nu 15000iu zei of zelfs 50000iu)
 
Ik neem dagelijks 3 caps van 2500iu
In de zomer misschien 2.
 
2000iu p/d baat het niet schaad ook niet. Daarnaast ook multivitamine.
 
Ik suppleer zelf 3000 IU dagelijks. De meeste mensen die weinig buitenkomen, of om andere redenen nauwelijks vit D aanmaken, hebben in de regel tenminste 2000 IU dagelijks nodig voor een adequaat niveau (>75 nmol/L serum-25(OH)D).
Dat is aanzienlijk meer dan wat het Voedingscentrum adviseert!
 
Dat is aanzienlijk meer dan wat het Voedingscentrum adviseert!
Klopt, dat is ook gewoon veelte weinig. Zie bijv.: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27460266/

Nearly 70% of all athletes showed an insufficient (50-75 nmol/l) or a deficient (<50 nmol/l) 25(OH)D concentration at baseline. After 12 months, serum 25(OH)D concentration had increased more in the 2200 IU/day group (+50±27 nmol/l) than the sufficient group receiving no supplements (+4±17 nmol/l; P<0.01) and the 1100 IU/day group (+25±23 nmol/l; P<0.05). Supplementation with 2200 IU/day vitamin D resulted in a sufficient 25(OH)D concentration in 80% of the athletes after 12 months.
Dus bij één op de vijf was 2200 IU dagelijks zelfs nog onvoldoende bij deze groep.
 
Om te weten of je niet teveel neemt, moet je af en toe eens een bloedafname laten doen. Teveel vit D geeft later serieuze problemen door calciumafzettingen in bloedvaten, organen, enz... Het probleem is dat die problemen pas later opduiken wanneer het al te laat is. Ik weet dat ik bijvoorbeeld met 3000iu per dag op een goede waarde blijf zitten. Mijn dokter zegt dat dit voor iedereen anders is maar dat 3000 iu een gemiddelde richtlijn is.
 
Ik neem altijd 5000iu per dag
 
Om te weten of je niet teveel neemt, moet je af en toe eens een bloedafname laten doen. Teveel vit D geeft later serieuze problemen door calciumafzettingen in bloedvaten, organen, enz... Het probleem is dat die problemen pas later opduiken wanneer het al te laat is. Ik weet dat ik bijvoorbeeld met 3000iu per dag op een goede waarde blijf zitten. Mijn dokter zegt dat dit voor iedereen anders is maar dat 3000 iu een gemiddelde richtlijn is.
Je moet daarvoor wel héél veel slikken.
 
Back
Naar boven