Fitness Seller

Vlees > Vega

Bezoekers in dit topic

Elouw

Cool Novice
Lid geworden
28 aug 2016
Berichten
86
Waardering
18
Lengte
1m85
Massa
84kg
Dag allemaal!

Al jaren ben ik bezig met voeding en fitness. Ik heb een hoop geleerd over macro's, micro's, goede en slechte voedingsstoffen en dergelijke. De ene periode fanatieker dan de andere. De laatste 2 maanden heb ik een poging gedaan om te beslissen of ik mijn huidige voedingspatroon (5 - 6 keer vlees/vis per week) drastisch zou moeten veranderen naar een situatie waarin ik maximaal 1 keer vlees eet per week. Ik ben een "vegetarische maand" gestart om te experimenteren wat er allemaal mogelijk is en om tóch genoeg eiwitten binnen te krijgen voor mijn fitness.

Hier is mijn probleem: Zoekend op het internet kom ik (bijna) alleen maar pro-vega of vegan wetenschappelijk bewijs tegen. Om een weloverwogen beslissing te maken wil ik ook graag wetenschappelijk bewijs zien waarom juist vlees goed voor je is. De vega-kant van het verhaal ken ik ondertussen wel, maar alles wat ik heb gelezen van "team vlees" is wat teleurstellend qua wetenschappelijke onderbouwing. Omdat ik recentelijk juist zoveel gezocht heb naar vegetarische redenen, zou het kunnen dat de filterbubbel hierdoor pro-vega is geworden, terwijl er ongetwijfeld goede redenen zijn om wél veel vlees te eten.

Is er iemand hier die meer informatie heeft over de voordelen van vlees eten ten opzichte van vegetarisch? Ik doel hierbij vooral op de effecten op gezondheid, niet zozeer op het milieu (daar heb ik mij al eens in verdiept). Alvast bedankt!
 
Vlees heeft een veel completer aminozurenprofiel.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
Vlees, vis, zuivel, en eieren zijn completes wat betreft aminozuren. Bevatten ook nog andere belangrijke micronutrienten.

En nog belangrijker: hoe lekker je een wortel ook klaar maakt, een steak smaakt altijd beter. :D
 
Vlees, vis, zuivel, en eieren zijn completes wat betreft aminozuren. Bevatten ook nog andere belangrijke micronutrienten.

Ik heb ook ergens gelezen dat Soja ook een vrij complete bron is van essentiële aminozuren, of is dit niet zo?
Heeft vlees aminozuren die zuivel en eieren niet hebben?
 
In. Ben sinds 1 november ook vleesloos.
Vooral gevarieerd eten heb ik begrepen. Granen en peulvruchten vullen elkaar bijvoorbeeld zeer goed aan qua aminozuurprofiel. Daarnaast heb je als vegetariër uiteraard nog zuivel en eieren als hoogwaardige eiwitbronnen.
En met ruim 3000 KCal/dag kom ik makkelijk aan genoeg eiwitten, zonder vlees en whey-shakes.
 
Back
Naar boven