AndroidHealthClinic

Vleesconsumptie afbouwen tvv gezondheid

Bezoekers in dit topic

Ano_93433

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
20 aug 2011
Berichten
2.376
Waardering
184
Hieronder een artikel uit sportmagazine. Ikzelf ben niet wetenschappelijk genoeg aangelegd om hier een mening over te vormen, wat denken jullie erover?


Almaar meer topsporters verklaren in interviews dat zij hun consumptie van vlees beperken of die zelfs helemaal afbouwen. Thomas D'havé legt uit waarom dat niet alleen voor topsporters een goed idee is.

De grote verandering blijkt een aangepast voedingspatroon te zijn, zal de Argentijnse spits verklaren: een dieet waarin onder andere geen plaats meer is voor vlees - geen Argentijnse steaks meer voor Leo! Daarvoor ging hij te rade bij de Italiaan Giuliano Poser, een therapeut met een aanpak die veel raakvlakken vertoont met de klinische psycho-neuro-immunologie.

Intussen is Messi allang niet meer de enige topsporter die dit advies volgt. In onze praktijk schroefden we al bij heel wat patiënten de consumptie van vlees als onderdeel van een gezond dieet enorm terug.

De reden? Neu5Gc. Dat is een molecule waarvan de kennis van de werking zelfs belangrijk is voor het oplossen van spierblessures, darmproblemen en angstaanvallen. Maar waarom precies is zelfs van 100 procent onbewerkt vlees de invloed negatief?

Passende bacteriën
Bij ziekte en blessures is er vaak sprake van verschillende risicofactoren die samen de oorzaak zijn. Dat heet multi-etiologie. Daarbij maken we een onderscheid tussen onafhankelijke en afhankelijke risicofactoren.

Afhankelijke risicofactoren zijn niet noodzakelijk bij iedereen ziekmakend. Bijvoorbeeld: roken en alcohol drinken. Onafhankelijke risicofactoren daarentegen leiden altijd en bij iedereen vroeg of laat tot problemen. Bijvoorbeeld: een gebrek aan beweging en een stoornis van het bioritme. Ook het eten van zoogdieren en zoogdierproducten is zo 'n onafhankelijke risicofactor.

Hoe komt dat?
Bij mensen bevinden zich op elke cel in hun lichaam ingebouwde suikerstructuren: Neu5Ac. Die trekken bacteriën aan die bij de mens horen, zoals Bifido en Lactobacillus. Bij zoogdieren bevinden zich andere structuren op hun cellen: Neu5Gc. Die trekken ook bacteriën aan, bacteriën die bij zoogdieren horen maar voor de mens lichaamsvreemd zijn. Zo trekt elk organisme de passende bacteriën aan. Dit wordt zoönose genoemd.

Aangetaste cellen


Maar als we veel producten van zoogdieren eten, zoals vlees en melkproducten, dan worden onze cellen aangetast. Almaar meer wordt Neu5Ac dan vervangen door Neu5Gc. Zo veranderen we als het ware een beetje in een koe, een varken, een schaap, een geit,... omdat er Neu5Gc in onze cellen wordt ingebouwd. Daardoor trekken we ook bacteriën aan die passen bij zoogdieren en niet bij de mens, zoals salmonella, E. coli (darm), streptococcus mutans (mond, keel) en epstein-barrvirus (klierkoorts). Dat zijn voor ons stuk voor stuk ziekte veroorzakende bacteriën.


Chronisch geactiveerd immuunsysteem

Door die slechte bacteriën, aangetrokken door Neu5Gc, ontwikkelen we een chronische activatie van ons immuunsysteem - om die slechte bacteriën continu te bestrijden. Dat kost een pak energie. Om het geactiveerde immuunsysteem van bouwstoffen te kunnen blijven voorzien, zal ons lichaam andere organen beginnen afbreken.

Dit blijkt intussen in de praktijk een veelvoorkomende oorzaak te zijn vanspierblessures. Maar afhankelijk van persoon tot persoon kan dit evenzeer aan de basis liggen van problemen ter hoogte van de slijmvliezen: darmproblematiek, huidklachten, blaasproblemen, klachten rond de luchtwegen et cetera. De bacteriën verplaatsen zich ook door de bloed-hersenbarrière in de schedel en zijn medeoorzaak van angstaanvallen, migraine en zelfs depressie.

Vissende voorouders



Maar is de mens dan niet van nature een jager die op zoogdieren joeg? Neen. Onze voorouders waren helemaal geen jagers. De neanderthaler dwong de (kleinere) homo sapiens naar de kustlijn. Uit noodzaak zijn we daar vis beginnen eten en zijn onze hersenen beginnen groeien. Willen we onze hersenen onderhouden, dan moeten we vis eten.


We waren dus wel geweldige vissers, maar nog gemakkelijker was het om schelpdieren en zeekraal te verzamelen. Het aquatisch milieu is het beste milieu als bron van stoffen die belangrijk zijn voor de mens: jodium, zink, omega 3, vitamine A, vitamine D en ijzer.

Voorbode van latere pathologie
Wat ik wil benadrukken, is: Neu5Gc is een onafhankelijke risicofactor die ons vroeg of laat ziek zal maken. Het is een kwestie van tijd. Ik ervaar dat de eerste klachten bij sporters, zoals spierklachten en gewrichtspijnen, vaak de voorbode zijn van latere pathologie. Er komen ook meer en meer aanwijzingen over de rol van deze molecule in niet-beïnvloedbare ziekten als reuma, MS, kanker en hypothyroïdie (schildklierkwaal).

Mijn advies:

1. Probeer zo weinig mogelijk zoogdieren en zuivelproducten te consumeren.

Persoonlijk kies ik mijn 'feestmomenten' uit, momenten om uit die probleemgroep iets te eten of te drinken dat ik lekker vind: af en toe een cappuccino (melkschuim), een côte à l'os, een pizza (kaas en chorizo). Maar het behoort helemaal niet meer tot mijn dagelijkse voeding.

2. Beweeg.


Want na een intensieve fysieke inspanning kan de suikermolecule Neu5Gc verbruikt (gemetaboliseerd) worden in plaats van ingebouwd. V??r een aangename 'verplichting' als een barbecue ga ik dus uitgebreid sporten. De invloed van inspanning op Neu5Gc merk ik ook bij heel wat ex-topsporters: na hun carrière bewegen ze veel minder en opeens gaan lichamelijke klachten zich sterker manifesteren.


Als u deze adviezen volgt, zal er veel minder Neu5Gc in uw cellen ingebouwd worden. Zo houdt u dus dit Trojaanse paard - een zoogdier! - buiten.
 
Bullshit, vlees eten is gewoon gezond en lekkah!
 
Hoop gelul.
 
Maar is de mens dan niet van nature een jager die op zoogdieren joeg? Neen. Onze voorouders waren helemaal geen jagers. De neanderthaler dwong de (kleinere) homo sapiens naar de kustlijn. Uit noodzaak zijn we daar vis beginnen eten en zijn onze hersenen beginnen groeien. Willen we onze hersenen onderhouden, dan moeten we vis eten.

Vandaar dat ik niet zo slim ben. Ik eet nooit vis.
 
What the flying fuck is dit voor bullshitartikel.

Gewoon weer zo'n verzonnen verhalen van een veggie.


 
En ik maar denken dat we allemaal carnivoren waren
 
Jaag anders nog dagelijks op poesjes
 
Had wel gehoopt op wat meer onderbouwde argumenten haha
 
Had wel gehoopt op wat meer onderbouwde argumenten haha

Ik denk niet dat er veel onderbouwing voor nodig is om dit artikel onzinnig te verklaren.
Als je het artikel goed door leest worden er allerlei dingen bij betrokken om het een beetje interessant te doen lijken, maar niet waar is.
Neem bv zoönose, dat in het artikel wordt omschreven als een verschijnsel dat bij elk organisme te passende bacteriën worden aangetrokken,
maar in de werkelijkheid is een zoönose een infectie (bacterie, virus of parasiet) welke normaal bij een bepaald dier voor komt maar kan worden overgedragen aan een mens.

Dat salmonella een darmbacterie is die bij kippen normaal is en bij de mensen ziekte veroorzaakt klopt, maar in het artikel wordt e.coli ook omschreven als iets wat niet bij de mens past terwijl wij deze darmbacterie wel degelijk hebben.
Hetzelfde geldt voor Streptococcus mutans wat geen darmbacterie maar een bacterie is die veel voor komt in de menselijke mond.
En ga zo maar door!

Daarna komt de bangmakerij: Het kopje "chronisch geactiveerd immuumsysteem" met daaronder een lijst aan elke zowat elke lichamelijk- en mentale klacht die men kent.....
Voornamelijk om te zorgen dat we het advies van Giuliano Poser niet in de wind zullen slaan.
 
Ik zal mijn stukje vlees zeker niet laten :)
 
Met al die vega's, bomenknuffelaars, linkse rukkers en geitenwollensokken types, vind ik het verbazend dat er nog steeds maar bar weinig écht negatief nieuws over vlees is.
 
Met al die vega's, bomenknuffelaars, linkse rukkers en geitenwollensokken types, vind ik het verbazend dat er nog steeds maar bar weinig écht negatief nieuws over vlees is.
Je schijnt er ook nog eens tumoren van te krijgen in combinatie met krachttraining :s
 
Je schijnt er ook nog eens tumoren van te krijgen in combinatie met krachttraining :s

Ja van bomenknuffelaars en veggies kan je idd tumoren krijgen :)
 
Met al die vega's, bomenknuffelaars, linkse rukkers en geitenwollensokken types, vind ik het verbazend dat er nog steeds maar bar weinig écht negatief nieuws over vlees is.

De vleesmaffia houd alle negatieve commentaar omtrent vlees tegen :)
 
Back
Naar boven