MuscleMeat

Vlinderslag omgeving Oosterhout

Bezoekers in dit topic

Chris1989

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2009
Berichten
1.101
Waardering
1.091
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Hallo allemaal,

Ik weet niet of het mag, zo niet excuses daarvoor, maar ik wil hierbij vragen of hier mensen weten van iemand of een manier om de vlinderslag te leren.

De vlinderslag cursus van de KNZB is 1x per jaar in Utrecht, dus zoek iets of iemand wat meer in de buurt.

Iemand tips of misschien zelf wel de vlinderslag goed bekwaam en welwillend om het iemand te leren ;) ?

Alvast dank!
 
Wat ik mij van vlinderslag kan herinneren is dat ik er doodmoe van werd. Echt amper te vergelijken met de andere slagen. Moet een conditie als een hond er voor hebben
 
Wat ik mij van vlinderslag kan herinneren is dat ik er doodmoe van werd. Echt amper te vergelijken met de andere slagen. Moet een conditie als een hond er voor hebben

Haha, ja en ik heb het een tijdje geprobeerd in open water met een hoop gespetter en smijten met energie en destijds tegen mijzelf gezegd dat ik eerst maar eens 'les' zou moeten nemen. Nu ik de afgelopen 2 maanden 4x in de week 2km borstcrawl zwem en ik richting de 3 ga, begint het toch weer te kriebelen omdat je er super sterk van word en het gewoon een mooie slag is.
 
320 baantjes borstcrawl in de week? Pittig!
 
Haha, ja en ik heb het een tijdje geprobeerd in open water met een hoop gespetter en smijten met energie en destijds tegen mijzelf gezegd dat ik eerst maar eens 'les' zou moeten nemen. Nu ik de afgelopen 2 maanden 4x in de week 2km borstcrawl zwem en ik richting de 3 ga, begint het toch weer te kriebelen omdat je er super sterk van word en het gewoon een mooie slag is.

?
 
320 baantjes borstcrawl in de week? Pittig!
In een 50 meter bad is dat 80 keer op en neer en als je dat over 4 dagen verdeeld (20) en om de 5 even 1 min op adem komt, hak je het in managable bits ;)

Veel kunnen bankdrukken en je bent een super sterke bankdrukker, vlinderslag lang kunnen volhouden en je bent een super sterke zwemmer. Ik denk dat oogpunt hier het meeste begrip kan opwekken ;)
 
Uhmm .. vlinderslag = zwemsport , kijk eens boven in je url balk waar je nu zit te tikken ? Juist bodybuilding

Je weet dat bodybuilding een krachtsport forum is ..

Maw ik denk dat je beter op een ander forum kan zijn voor zwemsport gerelateerde vragen
 
Maw ik denk dat je beter op een ander forum kan zijn voor zwemsport gerelateerde vragen

Heb ik ook over nagedacht en als je bij google weinig hits krijgt behalve een forum over triathlon's (vaak puur borstcrawl gefocust) en een forum waar je al vaker wat gepost hebt, is de keus snel genoeg gemaakt toch? Niet geschoten is altijd mis.

Als je iets verder kijkt dan de url balk weet je ook dat ik onder overige topics -> allerlei -> overige sporten zit te tikken tussen de voetbal, dart, martial arts en wieler topics. Er is ook een tag 'Zwemmen'. Zo 'krachtsporterig' vind ik het dus niet in alle gevallen. 'drop the mic'

Lijkt mij een vrij goede redenering om te besluiten om het gewoon te proberen op dit forum.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger leerde je dat gewoon tijdens diplomazwemmen
 
Vraag eens na bij zwemverenigingen in de buurt. Is vast wel ergens les waar je dat kunt leren.
En anders het jezelf aan leren.
 
Vraag eens na bij zwemverenigingen in de buurt. Is vast wel ergens les waar je dat kunt leren.
En anders het jezelf aan leren.

True, aan de reacties te merken denk ik dat dat hem gaat worden. Zie wel eens in het zwembad 1 op 1 mensen met elkaar oefenen op borstcrawl, dus dacht; probeer het via fora. Vlinderslag zie je sowieso niet echt heel vaak, dus dit hoopvolle topic is ook bijna ten einde ;)
 
In een 50 meter bad is dat 80 keer op en neer en als je dat over 4 dagen verdeeld (20) en om de 5 even 1 min op adem komt, hak je het in managable bits.

Je schreef 4x 2km, wat 8km is en dus 320 baantjes bij 25m of 160 bij 50m. 500 meter per dag valt wel mee, wel netjes dat je het 4x per week doet. Ik zwem af en toe en doe dan 50 a 60 baantjes (25m) borstcrawl in een uur, maar mijn conditie is dan ook ruk. Ik pauzeer om de 4 baantjes. Toen ik met mijn rugklachten 2x per week zwom had ik een mooi ritme met pauze om de 10 baantjes. Ik kan wel vlinderslag, maar het iemand leren zou ik niet weten hoe, zwemles is tientallen jaren geleden. Meestal leer je het in delen opbouwend.
 
Je schreef 4x 2km, wat 8km is en dus 320 baantjes bij 25m of 160 bij 50m. 500 meter per dag valt wel mee, wel netjes dat je het 4x per week doet. Ik zwem af en toe en doe dan 50 a 60 baantjes (25m) borstcrawl in een uur, maar mijn conditie is dan ook ruk. Ik pauzeer om de 4 baantjes. Toen ik met mijn rugklachten 2x per week zwom had ik een mooi ritme met pauze om de 10 baantjes. Ik kan wel vlinderslag, maar het iemand leren zou ik niet weten hoe, zwemles is tientallen jaren geleden. Meestal leer je het in delen opbouwend.

Idd, vind het zelf ook wel meevallen als je het uiteenzet. Ik probeer op slechte dagen steeds mijn brein voor de gek te houden door te zeggen "nog eentje dan" ipv "ik moet er nog 15" en dat werkt voor mij.

Je zegt "conditie is ruk", maar 2 dingen die je dat misschien onterecht laten denk zijn;
- Als je niet constant uitademt bouw je CO2 op in je longen en raak je sneller buiten adem
- Ik merk dat ik pas na 10x op en neer 'op gang' begin te komen en las dat 'inzwemmen' een heel ding is en dat veel zwemmers daardoor in het begin op techniek/drills focussen en daarna pas de baantjes trekken die ze voor ogen hebben.
Dus misschien is je conditie wel helemaal niet zo slecht als je denkt!

Vooral ook door deze techniek, en baat die ik ervoer na de borstcrawlcursus, denk ik dat ik bij de vlinderslag VOORAL niet zelf aan de slag moet gaan en mijzelf een verkeerde techniek aanleren.

'Vroegah' kregen ze de vlinderslag, nu zwemmen ze door een heus gat onder water en ik heb A + B zonder dat beide gedaan te hebben. Jammer...meer kan ik er niet over zeggen ;)
 
Back
Naar boven