Fitness Seller

Vocht(opslag), hoe krijg je een goede balans? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Het natrium en kalium zijn belangrijke mineralen in het lichaam. Onder andere voor de osmotische waarde in het bloed. Een tekort van een bepaald mineraal (in dit geval natrium) kan er voor zorgen dat de balans tussen natrium en kalium verstoord raakt en daarmee het elektrostatisch proces (te vergelijken met een hoog en laag drukgebied van het weer). Vandaar dat er vaak fysiologisch zout (NaCL, natriumchloride 0,9%) wordt toegediend om de balans te herstellen. Let wel: als het natrium tekort is, zal kalium gaan stijgen p/mmol lichaamsvocht. Een te hoge stijging van kalium kan leiden tot onder andere cardiale klachten.

De anti-diuretische hormonen zullen enkel een rol spelen bij een verstoorde schildklierfunctie en/of een slecht functionerende hypothalamus. Deze hormonen zullen ook moeilijk te beinvloeden zijn door voedsel. Je zal dan al snel moeten gaan kijken naar medicatie. Hoe dan ook...3xl heeft wel gelijkt dat vasopressine een belangrijke rol speelt bij de vochthuishouding. Als er behoefte aan is zal ik het verhaal proberen uit te leggen (wordt dan wel een erg medisch praatje)

Dat laatste is precies wat ik bedoel. Kijk, ik kan ook gewoon alles wat ik van de fysiologie afweet hier klakkeloos neergooien, maar daar heeft het meerendeel niks aan omdat het dan te lastig voor ze is.

Dat van het Na/Ka balans ben ik echter wel met 3xl eens
 
Over aldosterone kan ik vrij kort zijn, aldosterone is deel van het RAAS hormonale systeem (renine-angiotensine-aldosterone systeem) en is onbelangrijk in deze discussie omdat het RAAS systeem alleen geactiveerd word bij bloedverlies en/of daling in bloeddruk.

Dat is niet geheel juist, dit systeem kan ook geactiveerd worden door sympathische stimulatie,oftewel stress.
Onnodige voortdurende activiteit van dit systeem komt veel voor en is geassocieerd met hoge bloeddruk.

Hormonale invloeden zijn zeker belangrijk want beinvloeden ook de zoutretentie.Als je weinig zout eet maar alles wordt vastgehouden is het uiteindelijke effect niet anders dan als je er veel van eet maar bijna alles uitplast en -zweet...

Wat ook opvalt is dat andere steroidhormonen ook vochtretentie kunnen veroorzaken, met name cortisol,oestrogenen en androgenen. Ik ben nog steeds benieuwd wat het mechanisme hier achter is; zouden deze bijvoorbeeld ook in staat zijn om de aldosteron receptor te activeren??
 
Dat is niet geheel juist, dit systeem kan ook geactiveerd worden door sympathische stimulatie,oftewel stress.
Onnodige voortdurende activiteit van dit systeem komt veel voor en is geassocieerd met hoge bloeddruk.

Hormonale invloeden zijn zeker belangrijk want beinvloeden ook de zoutretentie.Als je weinig zout eet maar alles wordt vastgehouden is het uiteindelijke effect niet anders dan als je er veel van eet maar bijna alles uitplast en -zweet...

Wat ook opvalt is dat andere steroidhormonen ook vochtretentie kunnen veroorzaken, met name cortisol,oestrogenen en androgenen. Ik ben nog steeds benieuwd wat het mechanisme hier achter is; zouden deze bijvoorbeeld ook in staat zijn om de aldosteron receptor te activeren??

Dat eerste wil ik bewijs van zien, geloof ik namelijk niet zomaar.

Ten tweede weet ik de rol van hormonen in het body fluid system, maar wat is de rol van hormonen in deze discussie dan? Ik kan ook het hele vochtregelsysteem van het lichaam op gaan noemen of je gewoon de paginas van het boek voorleggen als je zo graag alles ervan wilt weten? Hormonale invloeden zijn niet iets waar je concreet iets aan kunt doen, behalve medicijnen natuurlijk. Dus vind ik ze irrelevant voor dit onderwerp, aangezien dit om praktische informatie gaat waar mensen wat mee kunnen.

Derde punt zal ik even voor je nakijken, zo ver rijkt mijn parate kennis niet.
 
Dat eerste wil ik bewijs van zien, geloof ik namelijk niet zomaar.

Ten tweede weet ik de rol van hormonen in het body fluid system, maar wat is de rol van hormonen in deze discussie dan? Ik kan ook het hele vochtregelsysteem van het lichaam op gaan noemen of je gewoon de paginas van het boek voorleggen als je zo graag alles ervan wilt weten? Hormonale invloeden zijn niet iets waar je concreet iets aan kunt doen, behalve medicijnen natuurlijk. Dus vind ik ze irrelevant voor dit onderwerp, aangezien dit om praktische informatie gaat waar mensen wat mee kunnen.

Derde punt zal ik even voor je nakijken, zo ver rijkt mijn parate kennis niet.

In MIJN fysiologieboek staat dat wel in,dat het in het jouwe niet staat :p
Ik geef wel toe dat het niet goed is om er klakkeloos van uit te gaan dat iets waar is alleen omdat het in je fysiologieboek staat,dus ik moet inderdaad maar eens bewijzen gaan zoeken :o maar dat gaat wel even duren dan.

Hormonen kunnen op zijn minst genoemd worden, overigens in de inleiding was sprake van wedstrijd atleten die droog willen staan dan mag je je boekje over hormonen en medicatie gerust opendoen :D:D
Het was overigens niet bedoeld om je artikel af te kraken ik snap ook wel wat je bedoelt met minder relevant ;)

Ben benieuwd of je op het derde punt wat vind :p Corticosteroiden hebben werking op mineralcortioid receptoren, maar waarom veroorzaken androgenen en oestrogenen vochtretentie?? Ik heb dat tot nu toe niet kunnen achterhalen,en ik heb toch een goed fysiologieboek en zelfs enige kennis van wat erin staat ;)
 
In MIJN fysiologieboek staat dat wel in,dat het in het jouwe niet staat :p
Ik geef wel toe dat het niet goed is om er klakkeloos van uit te gaan dat iets waar is alleen omdat het in je fysiologieboek staat,dus ik moet inderdaad maar eens bewijzen gaan zoeken :o maar dat gaat wel even duren dan.

Hormonen kunnen op zijn minst genoemd worden, overigens in de inleiding was sprake van wedstrijd atleten die droog willen staan dan mag je je boekje over hormonen en medicatie gerust opendoen :D:D
Het was overigens niet bedoeld om je artikel af te kraken ik snap ook wel wat je bedoelt met minder relevant ;)

Ben benieuwd of je op het derde punt wat vind :p Corticosteroiden hebben werking op mineralcortioid receptoren, maar waarom veroorzaken androgenen en oestrogenen vochtretentie?? Ik heb dat tot nu toe niet kunnen achterhalen,en ik heb toch een goed fysiologieboek en zelfs enige kennis van wat erin staat ;)

Haha ik voel me verder ook niet aangevallen, ik ben gewoon een recht toe recht aan persoon. Als iemand iets te verbeteren heeft, graag, alleen wil ik altijd een onderbouwd verhaal zien, en niet zoals ik vaak op dit forum lees: "ja want dat zei professor x". Ik moet eerlijk zeggen dat ik net pas van de middelbare school kom, en in mijn vrije tijd wat fysiologie heb gestudeerd. Volgend jaar (geneeskunde) en de tijd daarop kan ik uitgebreidere gegrondere uitspraken doen ;).

Welk fysiologieboek heb je trouwens? Ik heb guyton&hall van een vriend, ik krijg zelf Boron & Boulpaep voor mijn studie.
 
Dat is niet geheel juist, dit systeem kan ook geactiveerd worden door sympathische stimulatie,oftewel stress.
Onnodige voortdurende activiteit van dit systeem komt veel voor en is geassocieerd met hoge bloeddruk.

Dat eerste wil ik bewijs van zien, geloof ik namelijk niet zomaar.

Je kent toch wel het fenomeen dat wanneer mensen op zijn van de zenuwen ze dan vaak naar het toilet moeten.
 
Goed om te zien dat er ook wat serieuze discussie rondom de onderwerpen tot stand komt.

d
 
Maar wanneer komt de poll nou? Het is nu al een paar weken gelden dat dit topic gestart is
 
Niet zo ongeduldig kerel! :D
 
Het sympatische systeem en parasympatische systeem staan los van de eerder genoemde hormonen, maar werken op basis van (nor)adrenaline die zorgen voor extractie/contractie van de spieren. Ook van de blaasspieren dus.

Ik denk dat het uitbreiden van artikelen met de hormoonhuishouding zal leiden tot veel onduidelijkheid en discussie. Misschien is het een idee om dit als volgend topic te doen? Het effect van hormoonhuishouding op bodybuilding en vice versa
 
Topic over hormoonhuishuiding? het overwegen waard.

d
 
ja dat zeker. Zou wel kunnen dat ik dan erg geneigd zal zijn om een stukje te gaan schijven :o

@Isnogood, Boron & Boulpaep is ook wat ik heb ;)
 
Gezien het eerdere niveau van de input wordt het dan wel aantrekkelijk....

d
 
Huntelaar moet nog even posten om te vragen wanneer de poll nou komt.
 
en dan niet de goed posts....:rolleyes:
 
Back
Naar boven