MuscleMeat

Vocht vasthouden?

  • Topic starter HL5
  • Startdatum
  • Reacties 26
  • Weergaven 6K
  • Volgers 6

Bezoekers in dit topic

HL5

Cool Novice
Lid geworden
7 feb 2014
Berichten
44
Waardering
2
Lengte
1m82
Massa
71kg
Vetpercentage
11%
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje namens mijn vriendin. Zij heeft lange tijd last gehad van wat overgewicht, eerst mentaal wat barrieres moeten overwinnen voordat we haar eetpatroon aan konden pakken. Zelf wilde ze wel heel graag, maar ze was bang om zichzelf weer teleur te stellen. Daarom help ik haar nu met afvallen. Inmiddels eet ze gewoon 6 keer per dag, 300 gram onder onderhoud (ze eet 1800 kcal, onderhoud ligt rond de 2100) en drinkt ze veel water. Ze is van 83 kilo naar 73 kilo gegaan (1,67m), vp 40% naar 35% (3puntsmeting). Ze doet nu 3x per week sochtends op nuchtere maag een half uur cardio. Het gaat dus de goede kant op, maar we hebben nog een lange weg te gaan.

Nu heeft ze afgelopen week een supergoede week gedraaid, perfect gegeten, en 4 x 45 m gesport. Toch bleek bij de weging dat ze ineens 300 gr was aangekomen. Ook het vetpercentage is niet afgenomen. Nu is het zo dat ze de pil slikt maar nu eigenlijk ongesteld zou moeten worden. Kan het zijn dat de gewichtstoename te verklaren is door het vasthouden van vocht als ze ongesteld zou moeten worden (ondanks dat ze dit door de pil dus niet wordt)?

Als er andere verklaringen voor zijn dan hoor ik dat ook graag. Ze is hier namelijk behoorlijk van geschrokken en ik kan er ook niet echt een verklaring voor vinden.

Plan is trouwens om eerst op gezond gewicht te komen met voeding en een beetje cardio, en daarna over te stappen op KT.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Hoe vaak weegt ze zich? Ze zeggen altijd dat je maar 1x / week mag wegen, maar ik doe het elke dag (het zit in mijn ritme: opstaan, wegen, wassen, ...) en ik merk dat ik toch hard schommel van dag tot dag. Soms weeg ik ineens een halve kilo meer dan de dag ervoor, hoewel ik toch netjes at. Ik denk dus ook dat het met vocht vasthouden ofzo te maken heeft?!

Anyway, 'k zou zeggen: regelmatiger wegen en een gemiddelde nemen ipv 1x per week wegen en zo van piek naar dal gaan ;)
 
Dank voor je reactie. Ze weegt idd 1x in de week onder gelijke omstandigheden. Ik zal het gaan uitproberen om elke dag op de weegschaal te gaan staan. Heeft het vasthouden van vocht ook consequenties voor het vetpercentage?
 
Geen idee, mijn vetmetingen zijn totaal niet correct (ik doe het bij mezelf dus 't is een hoop geklooi) ;)

Oh, ik lees nu dat ze in de stopweek van de pil zit? Da's bij mij ook altijd goed voor een hoger cijfer op de weegschaal...
 
Nou, ze slikt de pil soms door, dus het is nog wat onregelmatig allemaal. Maar ze voelt wel aan wanneer ze eigenlijk ongesteld zou moeten worden.
 
Huh? Ze wordt toch niet "echt ongesteld" (= eisprong) want ze neemt de pil, hoe kan ze dat dan voelen? Nuja, ik heb nooit wat gevoeld van m'n regels, dus ik ben helemaal niet normaal ;)
 
Haha, ja ik snap je verwarring. Ze krijgt in hele lichte vorm dezelfde klachten die ze zou krijgen als ze wel ongesteld zou worden, in haar geval last van haar rug, meer trek in vet, enz.
 
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje namens mijn vriendin. Zij heeft lange tijd last gehad van wat overgewicht, eerst mentaal wat barrieres moeten overwinnen voordat we haar eetpatroon aan konden pakken. Zelf wilde ze wel heel graag, maar ze was bang om zichzelf weer teleur te stellen. Daarom help ik haar nu met afvallen. Inmiddels eet ze gewoon 6 keer per dag, 300 gram onder onderhoud (ze eet 1800 kcal, onderhoud ligt rond de 2100) en drinkt ze veel water. Ze is van 83 kilo naar 73 kilo gegaan (1,67m), vp 40% naar 35% (3puntsmeting). Ze doet nu 3x per week sochtends op nuchtere maag een half uur cardio. Het gaat dus de goede kant op, maar we hebben nog een lange weg te gaan.

Nu heeft ze afgelopen week een supergoede week gedraaid, perfect gegeten, en 4 x 45 m gesport. Toch bleek bij de weging dat ze ineens 300 gr was aangekomen. Ook het vetpercentage is niet afgenomen. Nu is het zo dat ze de pil slikt maar nu eigenlijk ongesteld zou moeten worden. Kan het zijn dat de gewichtstoename te verklaren is door het vasthouden van vocht als ze ongesteld zou moeten worden (ondanks dat ze dit door de pil dus niet wordt)?

Als er andere verklaringen voor zijn dan hoor ik dat ook graag. Ze is hier namelijk behoorlijk van geschrokken en ik kan er ook niet echt een verklaring voor vinden.

Vocht inderdaad.

(en hoezo wordt ze niet ongesteld door de pil ? ... [Link niet meer beschikbaar] )



Plan is trouwens om eerst op gezond gewicht te komen met voeding en een beetje cardio, en daarna over te stappen op KT.

Slecht plan.
 
Vocht inderdaad.

(en hoezo wordt ze niet ongesteld door de pil ? ... [Link niet meer beschikbaar] )

Klopt, ik verwijs hierbij gewoon naar het bloedverlies. Ze wordt dus niet "zichtbaar" ongesteld.



Slecht plan.

Klopt, maar ik heb ook te maken met wat mentale barrieres. Ik weet dat krachttraining uiteindelijk de beste manier is om af te vallen ivm verhoogde stofwisseling door spiermassa.
Dus we gaan voor 1 stap tegelijk. Eerst aan water drinken gewerkt. Toen kwam voeding erbij. Nu is cardio erbij gekomen, en later komt KT erbij. Dit is een wat geleidelijkere overgang en werkt in haar geval het beste. Hoop dat je je hier in kunt vinden.
 
Vocht inderdaad.

(en hoezo wordt ze niet ongesteld door de pil ? ... [Link niet meer beschikbaar] )

Hangt ervan af wat je onder "ongesteld" verstaat: normaal is dat de bloeding die volgt op een eisprong (de baarmoeder prepareert een innesteling (voor een bevruchte eicel) maar scheidt dat af omdat er geen bevruchting is). Als je de pil neemt, heb je geen eisprong, en moet er dus niks geprepareerd worden.

Btw, wel funny dat je in eigen link eigen al zegt wat ik bedoel:

Een traditionele pil strip bevat 21 pillen met hormonen om uw vruchtbaarheid te onderdrukken. De bloeding die optreedt tijdens de pil vrij week neemt is onttrekkingsbloeding, dit lijkt op een menstruatieperiode. Dit is uw lichaams reactie op het stoppen van de hormonen. Na 7 dagen begint u aan een nieuwe pil strip en dan stop uw ontrekkingsbloeding.

Ja, ik ben een vrouw en JA ik weet dus wat de pil doet en waarom ik die neem. Ik heb vaak de indruk dat mannen niet opletten tijdens de coïtusuele opvoeding ??? (als je vb zegt dat je in de stopweek zit, flippen ze: "hoé stopweek?! Dan kan je zwanger worden???" Nee gast, terug naar't 6de leerjaar!)
 
  • Like
Waarderingen: HL5
Klopt, maar ik heb ook te maken met wat mentale barrieres. Ik weet dat krachttraining uiteindelijk de beste manier is om af te vallen ivm verhoogde stofwisseling door spiermassa.

dat is niet de reden (en spiermassa winst bij vrouwen is toch al minimaal)

Dus we gaan voor 1 stap tegelijk. Eerst aan water drinken gewerkt. Toen kwam voeding erbij. Nu is cardio erbij gekomen, en later komt KT erbij. Dit is een wat geleidelijkere overgang en werkt in haar geval het beste. Hoop dat je je hier in kunt vinden.

Hee, iets wat werkt is altijd beter. Zelfs een slecht plan dat wel werkt is beter dan een goed plan dat in de praktijk niet werkt.
 
1x per week wegen is meer dan genoeg, maak er vooral geen obsessie van aangezien "het vrouwenlichaam" oiv hormonen behoorlijke gewichtsschommelingen laat zien en tegenvallende resultaten de motivatie behoorlijk kunnen verpesten.
Ik doe nooit aan m'n stopweek en toch voel ik t aan mijzelf en m'n gewicht, wanneer ik wel m'n stopweek laat komen dan scheelt dat vaak voor mij zo'n 3 kilo op de weegschaal.
 
Hangt ervan af wat je onder "ongesteld" verstaat: normaal is dat de bloeding die volgt op een eisprong (de baarmoeder prepareert een innesteling (voor een bevruchte eicel) maar scheidt dat af omdat er geen bevruchting is). Als je de pil neemt, heb je geen eisprong, en moet er dus niks geprepareerd worden.

Btw, wel funny dat je in eigen link eigen al zegt wat ik bedoel:

Funny ook dat je mij herhaalt.

Een traditionele pil strip bevat 21 pillen met hormonen om uw vruchtbaarheid te onderdrukken. De bloeding die optreedt tijdens de pil vrij week neemt is onttrekkingsbloeding, dit lijkt op een menstruatieperiode. Dit is uw lichaams reactie op het stoppen van de hormonen. Na 7 dagen begint u aan een nieuwe pil strip en dan stop uw ontrekkingsbloeding.

Inderdaad... "Hangt ervan af wat je onder "ongesteld" verstaat".

Ja, ik ben een vrouw en JA ik weet dus

dus ? HAhaha.. was dat maar waar.

wat de pil doet en waarom ik die neem. Ik heb vaak de indruk dat mannen niet opletten tijdens de coïtusuele opvoeding ??? (als je vb zegt dat je in de stopweek zit, flippen ze: "hoé stopweek?! Dan kan je zwanger worden???" Nee gast, terug naar't 6de leerjaar!)

6e leerjaar? Ik meen dit toch echt in de 3e al gehad te hebben. Of is dit lagere school-werk in Vlaanderen ?


Anways... het ging over vocht vasthouden...


Vocht vasthouden
Een andere reden waarom pilgebruikers aankomen in gewicht, is het vocht vasthouden. Hiervoor is het hormoon oestrogeen verantwoordelijk. Dit hormoon bevordert de opname van vocht, dat door het lichaam wordt vastgehouden. Oestrogeen zorgt ervoor dat er geen baarmoederslijmvlies wordt afgestoten. Zonder oestrogeen in de pil zou je iedere dag bloedverlies hebben. Tijdens de stopweek of pauzeweek neem je geen oestrogeen meer tot je. Het gevolg: een menstruatie. Deze menstruatie is kunstmatig opgewekt.
(excuses voor het gebruik van het woord menstruatie)
Hoe herken je het vocht vasthouden? Vaak raken als eerste de enkels opgezwollen. Ook kunnen de vingers dikker worden. Wanneer je op de plek druk waar je denkt vocht vast te houden en je laat weer los, kan er een afdruk achterblijven. Die afdruk is een teken dat het lichaam vocht vasthoudt. Vaak is er een snelle toename van gewicht: gemiddeld 2 tot 5 kilo.
 
Die "dus" was idd fout van mij, als ik nog eens terug denk aan die idiote trezebezen van Tienermoeders ;) Véél vrouwen (én mannen) weten idd niet wat de pil doet, spijtig genoeg...

IK (nadruk op IK ;) ) zie menstruatie / ongesteld etc gelijk met een eisprong. Geen eisprong, geen échte menstruatie, logisch in MIJN hoofd ;) Maar dat je een bloeding hebt (al dan niet maandelijks, dat kies je zelf - behalve doorbraakbloedingen) is natuurlijk wel waar, duh ;)

En euh, ja, ik kreeg coïtusuele opvoeding op school in't 6de leerjaar (11 à 12 jaar), natuurlijk hadden m'n ouders wel al ingelicht over de grote lijnen van de bloemetjes en de bijtjes. In't middelbaar zit dat in biologie 2de jaar (denk ik?) en de 3de of 4de jaars hebben vaak een dag rond relationele vorming waarbij dat nog eens herhaald wordt (ik denk dat het een eindterm 2de graad is).

@ Suus: mijn gewicht is voor mij ook geen obsessie, maar ik weet het wel graag. Ik loop niet depri omdat er een halve kilo bij is, en ik ga niet huppelen als er een halve kilo af is - net omdat ik weet dat ik per dag zo schommel. Mijn gemiddelde per week is wat telt. En dan nog: waarom telt dat cijfer, eigenlijk? Zo lang ik maar in m'n nieuwe broeken pas, ben ik content (dus niks eraf en niks erbij).
 
Vocht inderdaad.

(en hoezo wordt ze niet ongesteld door de pil ? ... [Link niet meer beschikbaar] )





Slecht plan.

dat is niet de reden (en spiermassa winst bij vrouwen is toch al minimaal)


Je verbrand toch gewoon meer als je spiermassa wint, je spieren hebben dan toch gewoon meer brandstof nodig? Wat is volgens jou de reden?

Hee, iets wat werkt is altijd beter. Zelfs een slecht plan dat wel werkt is beter dan een goed plan dat in de praktijk niet werkt.

.
 
Ik zeg ook niet dat t gegarandeerd een obsessie wordt, of dat jij een obsessie hebt, maar omdat TS aangaf dat t een grote domper was bij z'n vriendin dat er 300 gr meer op de teller stond denk ik niet dat ze dezelfde instelling mbt haar gewicht heeft als jij.:)
Ik ken er nml zat die net na t opstaan, voor t plassen en daarna enz enz zich gaan wegen, ik vind dat nogal obsessief.
 
Ik zeg ook niet dat t gegarandeerd een obsessie wordt, of dat jij een obsessie hebt, maar omdat TS aangaf dat t een grote domper was bij z'n vriendin dat er 300 gr meer op de teller stond denk ik niet dat ze dezelfde instelling mbt haar gewicht heeft als jij.:)
Ik ken er nml zat die net na t opstaan, voor t plassen en daarna enz enz zich gaan wegen, ik vind dat nogal obsessief.

Ben ik met je eens Suus. Ik ga als test wel een keer de weging meerdere dagen achter elkaar doen. Ik denk dit kan helpen om een verklaring te vinden. Daarna dan weer naar wekelijks toe en bij vreemde metingen in de toekomst wellicht de dagen erna om te controleren waar het aan ligt.
 
Ik zeg ook niet dat t gegarandeerd een obsessie wordt, of dat jij een obsessie hebt, maar omdat TS aangaf dat t een grote domper was bij z'n vriendin dat er 300 gr meer op de teller stond denk ik niet dat ze dezelfde instelling mbt haar gewicht heeft als jij.:)
Ik ken er nml zat die net na t opstaan, voor t plassen en daarna enz enz zich gaan wegen, ik vind dat nogal obsessief.

True, maar als ze deftig eet (kcal beperken maar niet té weinig eten) + cardio doet, zou ze moeten afvallen. Ik kan dan wel geloven dat het even een bummer is als je zo graag wil afvallen en er alles voor doet en dan toch die weegschaal ziet stijgen... 'k Zou dan de dag nadien toch nog eens wegen voor de zekerheid?
 
Ben ik met je eens Suus. Ik ga als test wel een keer de weging meerdere dagen achter elkaar doen. Ik denk dit kan helpen om een verklaring te vinden. Daarna dan weer naar wekelijks toe en bij vreemde metingen in de toekomst wellicht de dagen erna om te controleren waar het aan ligt.

Goed plan, t zal haar idd meer vertrouwen in jouw aanpak geven.
 
Hangt ervan af wat je onder "ongesteld" verstaat: normaal is dat de bloeding die volgt op een eisprong (de baarmoeder prepareert een innesteling (voor een bevruchte eicel) maar scheidt dat af omdat er geen bevruchting is). Als je de pil neemt, heb je geen eisprong, en moet er dus niks geprepareerd worden.

Btw, wel funny dat je in eigen link eigen al zegt wat ik bedoel:

Een traditionele pil strip bevat 21 pillen met hormonen om uw vruchtbaarheid te onderdrukken. De bloeding die optreedt tijdens de pil vrij week neemt is onttrekkingsbloeding, dit lijkt op een menstruatieperiode. Dit is uw lichaams reactie op het stoppen van de hormonen. Na 7 dagen begint u aan een nieuwe pil strip en dan stop uw ontrekkingsbloeding.

Ja, ik ben een vrouw en JA ik weet dus wat de pil doet en waarom ik die neem. Ik heb vaak de indruk dat mannen niet opletten tijdens de coïtusuele opvoeding ??? (als je vb zegt dat je in de stopweek zit, flippen ze: "hoé stopweek?! Dan kan je zwanger worden???" Nee gast, terug naar't 6de leerjaar!)
Jij zegt tegen je vriend: "he bah, ik heb momenteel mijn onttrekkingsbloeding", of zeg jij stiekem ook "ik ben ongesteld"? Ben je nu toevallig ongesteld ehh.. heb je nu toevallig je onttrekkingsbloeding gezien je reactie? :D
 
Back
Naar boven