MuscleMeat

voeding en trainen

Bezoekers in dit topic

upbeat78

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
12 mrt 2012
Berichten
25
Waardering
7
Ik ben nov/dec '22 begonnen met trainen. Doelstelling was 2x in de week 30 min bezig. En dat begint wat serieuzer te worden. Ik sta nu 2x in de week zo'n 50-60 minuten te trainen. Ik zie een beetje groei. Maak foto's per maand om dat te volgen.
Maar nu zie ik ook mijn buikje nog. Wat op zich niet verwonderlijk is aangezien ik ook mijn gewicht zie toenemen.

Ik begon vorig jaar met zo'n 81 kg en groei langzaamaan richting de 84kg.
Ik ben 193cm lang, halverwege de 40. Vrijwel heel mijn leven woog ik tussen de 73-75kg. Er kwam niets aan. Ik at ook geen hele Snickers repen de hele dag door, maar ook al deed ik dat een keertje wel gebeurde er vrij weinig. Dus deze gewichtstoename is nieuw. Die toename heeft gestaag plaats gevonden de afgelopen 5 jaar; ben verhuisd waardoor we niet meer fietsen. Alles is te ver. Voorheen deden we vrijwel alles op de fiets. Dat zal niet geholpen hebben.

Qua beweging; ik heb een kantoor baan. En train een voetbal team, sta wel op het voetbalveld in het seizoen te trainen en coachen. Maar dat laatste staat nu on-hold vanwege de zomer.

Heb het boek burn the fat feed the muscle gekocht en ben een eind op weg. Ben daardoor ook elke dag aan het bijhouden wat ik eet in een App (Yazio). En weeg mij ook elke dag en stop dit in een excel sheet om zo meer inzicht te krijgen in hoeveelheid calorieen en kg's. Helaas (nog) geen vetmeting, behalve op de sportschool welke ik ook wekelijks wil gaan doen. Ja op z'n 'magische' weegschaal, ik weet dat er geen fans van zijn maar als ik de verhalen over de huidplooimeting moet geloven moet je daar ook een expert in zijn. Vooralsnog is mijn indicator mijn buik(je). Torso begint wat te vormen, en dan dat buikje.

Dus.. ik begin wat zwaarder te worden. En de vraag is of dat goed is. op 3-juli woog ik 82,7 en op 9-juli was dat 83,4kg. En ik wil dus van dat buikje af. Ben dus nog maar 9 dagen aan het volgen; mijn gewicht + calorie inname (+ eiwit/carbs/vet) in een excelsheet. Dus het is nog te weinig info. Moet dit nog wel even doorzetten om echt daar wat over te leren.

Door het meten zie ik dat mijn eiwit inname is nog niet optimaal is. Ik heb net een pot egg proteine besteld, zodat dat ik daar makkelijker aan kan komen. Heb de kantoordagen moeite om genoeg binnen te krijgen. Daar gaat die pot bij helpen.

Ik ben dus niet gewend dat ik zwaarder word + dat buikje vind ik ook geen aangename kennismaking. Dus ik ben compleet 'lost' als het gaat om gewicht/groeien en wat past.

Nog tips voor deze n00b?
 
Hoeveel kcal eet je dan nu al 9 dagen?
Gemakkelijkste is 2 weken exact hetzelfde aantal kcal eten en je elke dag nuchter na het toilet wegen. Neem gemiddelde week 1 en gemiddelde week 2, gaat je gemiddelde omhoog doe je je kcal naar beneden en etc. Op die manier kan je je aantal kcal wat sturen.

Meestal wordt 1gr vet /kg lichaamsgewicht, 2gr eiwit /kg lichaamsgewicht en de rest opvullen met koolhydraten aangehouden.

Succes!
 
Ben dus nog maar 9 dagen aan het volgen; mijn gewicht + calorie inname (+ eiwit/carbs/vet) in een excelsheet.
Apps zoals fatsecret zijn veel makkelijker. Omdat je dat gelijk kan invullen is de kans ook wat kleiner dat je wat vergeet
 
Apps zoals fatsecret zijn veel makkelijker. Omdat je dat gelijk kan invullen is de kans ook wat kleiner dat je wat vergeet
Ik gebruik Yazio als tracker en klop het daarna in Excel. Omdat ik daar gewicht niet dagelijks kan bijhouden en mis dan historie.
 
Ik gebruik Yazio als tracker en klop het daarna in Excel. Omdat ik daar gewicht niet dagelijks kan bijhouden en mis dan historie.
In een app zoals myfitnesspal kan je wel je gewicht dagelijks bijhouden en een grafiek zien, zelfs aan je gewicht een foto koppelen en terugbekijken.
Ik denk ook dat myfitnesspal een grotere database aan producten heeft, ook doordat het meer gebruikt wordt dan Yazio.
 
Hoeveel kcal eet je dan nu al 9 dagen?
Gemakkelijkste is 2 weken exact hetzelfde aantal kcal eten en je elke dag nuchter na het toilet wegen. Neem gemiddelde week 1 en gemiddelde week 2, gaat je gemiddelde omhoog doe je je kcal naar beneden en etc. Op die manier kan je je aantal kcal wat sturen.

Meestal wordt 1gr vet /kg lichaamsgewicht, 2gr eiwit /kg lichaamsgewicht en de rest opvullen met koolhydraten aangehouden.

Succes!
Mijn kcal schommelt nog een beetje. Ik ben nog niet consistent genoeg. Alleen van zo'n kort staatje leer ik al dat ik nog beter moet zorgen dat ik mijn voeding inname scherp moet hebben.
 
In een app zoals myfitnesspal kan je wel je gewicht dagelijks bijhouden en een grafiek zien, zelfs aan je gewicht een foto koppelen en terugbekijken.
Ik denk ook dat myfitnesspal een grotere database aan producten heeft, ook doordat het meer gebruikt wordt dan Yazio.
Valt wel mee hoor. Ik kan een hele hoop gewoon vinden wat bij de Aldi, Jumbo, AH te vinden is. Dat zal wel een database ergens zijn waar ze toegang tot hebben. Dit zullen ze toch echt niet handmatig inkloppen en dan ook nog eens bijhouden.

Daarnaast vind ik het niet erg om het in excel over te typen; ik hou wel van data en er mee spelen.
 
Mijn kcal schommelt nog een beetje. Ik ben nog niet consistent genoeg. Alleen van zo'n kort staatje leer ik al dat ik nog beter moet zorgen dat ik mijn voeding inname scherp moet hebben.
Gewoon goed bijhouden, dan ga je vanzelf patronen zien :)
 
Back
Naar boven