MuscleMeat

Voeding en ziekte van Crohn (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Gerald2

Novice
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
20
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
61kg
hallo allemaal,

ik zal me even voorstellen want ben nieuw hier op het forum.
mijn naam is Gerald en ben 31jaar oud, ben nu sinds 2,5 maand weer elke dag aan het trainen en vind het heerlijk om te doen.

ik heb altijd al moeite gehad met aankomen daar mijn Crohn, en neem nu een goeie gainer als aanvulling buiten het eten om. ik gebruik nu als gainer de Serious mass van Optimum Nutrition en neem daar elke ochtend een halve scoop van en direct na het trainen een halve scoop van ( hele scoop is nog al groot 250g) gebruik daar bij ook creatine Green Magnitude van Controlled Labs.

heb net de formule van deze site gebruikt om uit te rekenen hoeveel kcal ik nodig heb en kwam uit op dit. 1648 + 20%= 1977 kcal.

ik ben zelf 183 en weeg 64 kilo is erg weinig dus. (ben wel al 4 kilo aangekomen, woog eerst 60 ) ben al een tijdje aan het opletten wat ik eet maar dat gaat niet helemaal goed denk ik want ik eet gewoon alles en let niet op de kcal die ik in neem. dus ik roep jullie hulp daar voor maar in want weet niet echt hoe ik een goed eetschema moet maken met de juiste hoeveelheid van alles.

ik hoor het graag van jullie, alvast bedank.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik denk dat je een klein foutje hebt gemaakt in je berekening van je basisbehoefte (onderhoud).
die 1648 is je bmr (calorie behoefte in rust) en niet je basisbehoefte. Je basisbehoefte is 2265kcal en hier moet je dan nog 20% bij optellen als je wilt aankomen.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/begint-maken-goed-voedingsschema-68557/ hier kan je de belangrijkste info vandaan halen mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Gainers en supplementen zijn op het moment nergens voor nodig (zonde van het geld en vol met suiker), alles wat jij nodig hebt kan je uit de supermarkt halen.
 
Oke heb het even goed door gelezen die link.
Maar hoe bereken ik de e/k/v dan precies zodat ik aan die kcal kom?
Weet zelf nog niet veel van schema's maken.
Ik gebruik die gainer juist om snel aan te komen door mijn crohn.
Zonder dat kan ik alles eten en veel zonder aan te komen.
 
Je zult waarschijnlijk denken dat je veel eet en ondertussen te weinig eten ...
 
1 gram eiwit is 4 kcal
1 gram koolhydraten is 4 kcal
1 gram vet is 9 kcal


bijv: 100 gram havermout bestaat uit:
11 gram eiwit X 4 = 44kcal
60 gram koolhydraten X 4 = 240kcal
8 gram vet X 9 = 72kcal

totaal 356kcal

Zo ga je het met alles doen en probeer je aan je kcal te komen.

Door de Crohn kan het zijn dat je lichaam niet alle voedingstoffen opneemt die je binnen krijgt toch? want daardoor zal het allemaal een stukje uitdagender worden.
 
Laatst bewerkt:
dat zou ook kunnen inderdaad.
heb het even berekent met die 20% er bij en dan heb ik 2718kcal nodig per dag.

maar weet echt niet uit welke voeding ik dat moet halen en wat ik moet gaan eten om dat te gaan halen om een dag.

misschien dat jullie mij daar een beetje mee kunnen helpen nu zodat ik het meer begin te begrijpen hoe ik moet leren eten voor het trainen en ik het daarna allemaal zelf kan uitrekenen en bepalen hoe het schema word van me.

als ik bijvoorbeeld die 2718kcal op een dag binnen krijg kan ik dan stoppen met die gainer?
heb zelf niet een heel groot buted voor alleen eten te kopen.

---------- Toegevoegd om 19:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:03 ----------

1 gram eiwit is 4 kcal 1 gram koolhydraten is 4 kcal 1 gram vet is 9 kcal Door de Crohn kan het zijn dat je lichaam niet alle voedingstoffen opneemt die je binnen krijgt toch? want daardoor zal het allemaal een stukje uitdagender worden.

dat klopt inderdaad. veel word niet opgenomen door het lichaam.

---------- Toegevoegd om 19:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:05 ----------

1 gram eiwit is 4 kcal 1 gram koolhydraten is 4 kcal 1 gram vet is 9 kcal bijv: 100 gram havermout bestaat uit: 11 gram eiwit X 4 = 44kcal 60 gram koolhydraten X 4 = 240kcal 8 gram vet X 9 = 72kcal totaal 356kcal Zo ga je het met alles doen en probeer je aan je kcal te komen. Door de Crohn kan het zijn dat je lichaam niet alle voedingstoffen opneemt die je binnen krijgt toch? want daardoor zal het allemaal een stukje uitdagender worden.

oke dus ik moet alleen op de kcal letten en niet op de e/h/v die er inzitten begrijp ik?
 
Als jij die 2718kcal uit je eten kan halen heb je die gainers allemaal niet nodig. Maargoed ik weet dus niet hoeveel jouw lichaam opneemt van die 2718kcal. Denk dat het in jouw geval door de Crohn een kwestie van proberen is en jezelf constant wegen om te weten of je op de juiste hoeveelheid kcal zit.

Alleen weet ik totaal niet of die goed is hoor icm de Crohn, ik heb hier geen verstand van.

Wat allemaal goed is om te eten moet je echt zelf proberen uit te vinden op het internet, je komt er echt wel uit.
Toevallig heeft iemand vandaag een voedingsschema gepost wat maar een paar tientjes kost per maand. Dus een klein budget hoeft geen excuus te zijn.
 
Als jij die 2718kcal uit je eten kan halen heb je die gainers allemaal niet nodig. Maargoed ik weet dus niet hoeveel jouw lichaam opneemt van die 2718kcal. Denk dat het in jouw geval door de Crohn een kwestie van proberen is en jezelf constant wegen om te weten of je op de juiste hoeveelheid kcal zit. Alleen weet ik totaal niet of die goed is hoor icm de Crohn, ik heb hier geen verstand van. Wat allemaal goed is om te eten moet je echt zelf proberen uit te vinden op het internet, je komt er echt wel uit. Toevallig heeft iemand vandaag een voedingsschema gepost wat maar een paar tientjes kost per maand. Dus een klein budget hoeft geen excuus te zijn.

moet ik dan wel gewoon whey in mijn schema toevoegen voor het trainen?

ik ga dat schema is even zoeken om te kijken wat waar een beetje inzit bedankt
 
Je moet zeker wel op de e/k/v verhouding letten. Wat je ook kan doen als vuistregel is 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht binnen krijgen per dag en 1 gram vet per kg lichaamsgewicht per dag, de rest aanvullen met koolhydraten.

dus in jouw geval:

130 gram eiwit X 4 = 520kcal
65 gram vet X 9 = 585kcal
Totaal 1105 kcal
Je moet 2718 binnen krijgen dus 2718 - 1105 = 1613kcal wat nog uit koolhydraten gehaald moet worden.
1613/4 = 403 gram koolhydraten.

Zo heb je een verhouding van 60k - 20e - 20v.

Hier is dat schema trouwens: http://forum.dutchbodybuilding.com/...lusief-voedingschema-3100kcal-per-dag-381951/

---------- Toegevoegd om 19:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:19 ----------

Whey zijn gewoon eiwitten. Of je de eiwitten uit kip, vis of whey haalt maakt niet uit. Probeer zo veel mogelijk eiwitten uit gewone voeding te halen en als dat niet lukt kan je whey gebruiken.
 
oke thanks man.

ik ga zo even kijken of ik een schema in elkaar kan zetten en dan zet ik hem hier wel even op kunnen jullie dan kijken of ik het goed gedaan heb of dat er nog verbetering in kan.

wil niet elke dag rijst eten dus ik ga een beetje kijken ook naar zoete aardappel enzo
 
Ja dat schema moet je ook niet perse volgen het is behoorlijk hardcore. Je kan ook prima brood eten ipv rijst.
Het schema was meer een om je een idee te geven van dingen die gegeten kunnen worden.

Succes!
 
het is toch wel moeilijker dan ik dacht.
zit nu pas op 3 maaltijden tot 16:00 uur en zit nu al op de 2742,55kcal

volgens mij doe ik iets verkeerds of eet te veel tussen door.
 
oke heb er een in elkaar gezet. wat vinden jullie er van? had een schema van deze site afgehaald en deze aangepast voor me zelf. dus weet niet wat die cijfers zijn helemaal onderin. kan ik nog wat aanpassen? volgens mij zit ik ook te hoog met mijn eiwitten en te laag met mijn vet. wat kan ik veranderen zodat het de juiste verhouding gaat worden?

voedingsschema2 Bulk.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zeer zeker niet slecht voor je eerste schema! Ik zou als ik jou was een nieuw onderwerp starten over je voedingsschema en vragen wat anderen ervan vinden. Want niemand gaat hier nog lezen.
 
Heb je nu nog ontstekingen? Heb zelf ook Crohn en begon op 64 kilo dus ik weet wat je bedoelt.
Maar als je op het moment nergens last meer van heb zou Crohn niks uit moeten maken qua opnamen van voeding.
Wel kan regelmaat bij eten helpen met crohn dus zowiezo goed als je een schema gaat aanhouden.

qua voeding, haal die nutella weg op je brood en neem pindakaas! smaakt beter en zit je meteen hoger in je vetten. Dat zou ik doen althans
 
Heb je nu nog ontstekingen? Heb zelf ook Crohn en begon op 64 kilo dus ik weet wat je bedoelt. Maar als je op het moment nergens last meer van heb zou Crohn niks uit moeten maken qua opnamen van voeding. Wel kan regelmaat bij eten helpen met crohn dus zowiezo goed als je een schema gaat aanhouden. qua voeding, haal die nutella weg op je brood en neem pindakaas! smaakt beter en zit je meteen hoger in je vetten. Dat zou ik doen althans

heb er af en toe nog wel last van ja. krijg waarschijnlijk ook andere medicatie want die ik nu gebruik heb ik al 6 jaar.

zover ik weet zijn mijn vetten al aardig goed, eigenlijk al iets te hoog.
ga nog even 1 whey weg halen zodat me eiwit iets naar beneden gaat.
en moet mijn koolhydraat nog meer omhoog gooien dus moet sowieso me schema gaan aanpassen met ander eten.
 
Back
Naar boven