MuscleMeat

Voeding? Hoe te beginnen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bouwer

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
11 nov 2002
Berichten
98
Waardering
0
Nu ik wat serieuzer aan bodybuilding wil ga doen hoort daar natuurlijk ook een voedingsschema bij.

Toen ik eens ging uitrekenen wat ik op een normale dag at, was dat tot mijn schrik nog geen 2000 calorieen! :thumbdown
Ik maakte een ruime schatting en ik kwam uit op 1929 calorieen per dag, dit is een zeer ruime schatting; ik denk dat ik nog zelfs minder eet dan dit.:mad:

Ok ik wil dus een voedingsschema beginnen, ik weet wel wat over eiwitten (2x lichaamsgewicht..?) maar verder weet ik het ook niet echt.
Anyway, er zijn veel voorbeelden van voedingsschema's te vinden dat is het probleem niet, maar:

'Moet ik met mijn voedingsschema eerst beginnen met bv 100 calorieen meer dan normaal, of zal ik meteen 500 kcal meer doen?'

btw stats:
1.80 m
70 kg
meso/ecto
en ik wil BULKEN!!!:D
 
ik weeg ong even veel als jou.
probeer ong 10-12 boterhammen per dag te eten. en 2-3 eitjes, 500 gram kwark en 1 blik tonijn. en flink wat avondeten.

dan ben je al heel goed op weg :) succes
 
Eet vooral vaak op een dag, bijv. 6x. Dan kun je veel meer op. Enne, 2000 kcal is wel heel erg weinig, viel je dan niet juist af door het sporten? ???
 
Ik raad je een weight gainer aan. Bevat veel calorieën en is makkelijk te consumeren. Een goede WG bevat per serving 500 á 600 kcals. Neem per dag 2 servings en je zult groeien joh dat wil je niet weten :D

Verdiep je bovendien meer in supplementen zoals creatine.
 
Niet gelijk WG grijpen is mijn advies. Ik vind het advies van Frenkpie verstandiger.
Zorg dat je om de 2-3 uur eet. Doe veel vleeswaren en (pinda)kaas op je brood, stop met hagelslag, chocopasta e.d.
Probeer je eiwit inname ook gelijkmatig te verdelen over de dag, en koop een goeie whey.
 
Jah, ik begin nu wat meer op m'n eten te letten. Flink wat meer Brinta :D eten is volgens mij ook wel goed, daar zitten ook wat calorietjes in en natuurlijk eiwitten.

Ik had eerst al een weightgainer, die had ik bij perry gekocht of zo; had er geen verstand van maar vond het wel grappig om te proberen.
Ik was wel in een half jaar van 66 naar 70 gegaan (misschien mede dankzij die gainer) maar ik denk dat er meer uit te halen valt, zit nml nu ook al weer een tijdje op de 70 en was in de vakantie weer teruggegaan naar 66 :mad: .

Ik ga nu ook meer eten op school, dat is denk ik de reden waarom ik per dag zo weinig eet. Ik ga proberen om dan melk te drinken en (meer) boterhammen mee te nemen of zo.

Het lijkt mij het beste om het advies van Frenk op te volgen (ik ga nog ff uitrekenen hoeveel kcal dat is), en pas later een WG te nemen of creatine. Ik train nu pas zo'n 7 à 8 maanden met tussenstops dus ik ben nog best wel een beginner.
Denk dat ik pas aan de WG of crea moet beginnen als ik niet meer vooruitga/plateau.


anyway, tnx voor al die adviezen.
 
Je zult veel meer rendement uit je training halen als je creatine gebruikt, hoe eerder je er aan begint hoe beter. Ik zie geen reden om het niet meteen te gebruiken. Je hebt niet eerst een solide basis nodig om aan creatine te beginnen. Hetzelfde geld voor de WG.
 
Formule

Hi T

had jij niet een formule voor het berekenen van cal.behoefte?

Groeten, Xerxes
 
Kijk hier eens Xerxes: [Link niet meer beschikbaar]
heb 'm er voor je bijgezet :)
 
Ja precies

Hij T, MOM;

allebei bedankt. Allebei zijn erg goed. Alhoewel ik persoonlijk die link van T zelf iets beter vind. Het komt dichterbij de werkelijk calorie behoeften.

Groeten, Xerxes
 
Waarom kijkt niemand naar de sticky met links.. ik heb mijn hele ziel uitgestort en tig interessante links genoemd, maar nope, nada, stank voor dank ;).

In de sticky van T, waarin hij vraagt om interessante links :
[Link niet meer beschikbaar]

heb ik dus o.a. de webstek van Cybex international genoemd:
http://www.ecybex.com/education/calculators/calorie_calc.html

Daar staan echt alle lichamelijke activiteiten in, die je je maar bedenken kunt.. en vaak zelfs met meerdere intensiteit.. tot tuinier activiteiten , computerspelletjes spelen ;),eten en slapen toe.. je kunt de 1440 minuten in een dag zo geheel invullen. Ik heb een berekening gedaan door alle weekactiviteiten bij elkaar op te tellen en dan door 7 te delen.. sommige dingen doe je bijv maar 1x per week en wil je toch meetellen..

Echt, heus waar dit is een TOP-site!

Espi
 
Toevoeging: het is OOK belangrijk om je eten goed over de dag te verdelen aan de hand van de te verwachten energiebehoefte. Ik zag bij een aanbevolen rekenmethode

[Link niet meer beschikbaar]

die hier in dezelfde draad wordt aangeduid (zie nu ook links in sticky) het volgende..

Be SURE to apportion your daily calories over at least five meals, with the size of each meal reflective of your UPCOMING caloric needs. For example, if you expect to train, eat more; if you expect to take a nap, eat less.

Kortom ik ben een ezel geweest door te trachten steeds 300 kcal per maaltijd te eten en niet te letten op de oude uitspraak: ontbijt als een koning, lunch als een burgerman en eet je laatste maal als een bedelaar.

Vandaar dat ik gek van de honger was als ik met veel te weinig eten of te weinig substantieel eten (weidrankje) terug kwam van training.. want ik moest zo nodig op de nuchtere maag cardio doen ...

Nu maar eens flink ontbijten en vervolgens langzaam de hoeveelheden cal/maaltijd afbouwen in de loop van de dag...

De mensen die 's middags of 's avonds trainen kunnen natuurlijk te voren stouwen.. wel een uur er tussen laten zitten...
 
Hou bij het opstellen van een dagelijks voedingsschema rekening met de volgende richtlijnen:

1) Eet 6 keer per dag met ongeveer 3 uur tussen de maaltijden.

2) Iedere maaltijd moet zowel eiwitten als koolhydraten bevatten.

3) Zorg ervoor dat je iedere maaltijd plusminus 30 gram eiwit binnenkrijgt.

4) Eet binnen een half uur nadat je uit bed bent.

5) Eet een kleine eiwitrijke maaltijd voor het slapen gaan.

6) Eet binnen een half uur na de training minimaal 50 gram eenvoudige koolhydraten en binnen een uur eiwitrijk voedsel.

7) Probeer een vast maaltijd schema aan te houden.

8) Sla nooit een maaltijd over.

Als je goed eet en traint en voldoende rust neemt is het mogelijk om in een jaar 3 tot 5 kg pure spiermassa te winnen en in je begin jaren zelfs het dubbele. Streef naar een gewichttoename van een kilo per maand. Dit betekend dat als je na een maand je voedingsschema hebt gevolgt en geen gram bent aangekomen, je meer zult moeten eten (ervan uitgaand dat je hard traint enn voldoende rust hebt genomen.)

Als je wel zwaarder bent geworden, houdt dan je vetpercentage in de gaten. Het is tijdens het kweken van spiermassa geen schande om wat vetter te worden, maar laat je vet% niet oplopen boven de streefwaarde passend bij je leeftijd (Gemiddeld tussen de 15 - 20%).

Succes met groeien! :D
 
no problemo, zoals al gezegt veel succes.
 
Originally posted by Gamer
Je zult veel meer rendement uit je training halen als je creatine gebruikt, hoe eerder je er aan begint hoe beter. Ik zie geen reden om het niet meteen te gebruiken. Je hebt niet eerst een solide basis nodig om aan creatine te beginnen. Hetzelfde geld voor de WG.

Waarom direct creatine? De progressie die je maakt als je dit gebruikt in een beginperiode geeft een vertekent beeld. Je kan beter eerst een half jaar tot een jaar proberen met voeding je gewicht omhoog te krijgen. Als het daarna stagneert of minder snel gaat kan je altijd nog beslissen creatine te gebruiken.

Als je direct creatine gebruikt, krijg je de indruk dat je gigantisch hard aan het groeien bent, terwijl je eigenlijk alleen maar zwaarder wordt omdat je lichaam vocht vasthoud.

Ik ben al meer dan 8 kilo gegroeid in 3 maanden, zonder creatine en alleen maar met voedinge en een wheypotje. Mijn vetpercentage is zelfs licht gedaald. Ik zal pas creatine gaan gebruiken als deze groeispurt (die elke beginner heeft) uitgewerkt is.

succes!!!

ps. Een goede vriend van me heeft ook eens een paar maanden thuis wat getraint, direct creatine gebruikt. Jongen is 100% ecto, zo mager als een visgraat. Toen ik heb een keer in zijn blote body buiten zag komen, dacht ik dat ik spoken zag. Wat zag die gast er gespierd uit zeg. Maar ja, dat was dus de creatine, hij is een tijdje gestopt en zit weer op zijn oude gewicht.
 
Daarom ook, creatine moet je pas gebruiken als je "vastzit"
 
Originally posted by Jordees

Maar ja, dat was dus de creatine, hij is een tijdje gestopt en zit weer op zijn oude gewicht.

Hoe zit dat met weightgainers?

Ik was vandaag met een vriend mee naar een winkel want hij wilde een weightgainer kopen.
De verkoper zei dat je een paar maanden weightgainers moest gebruiken want anders ben je die kilo's snel weer kwijt. Is dit een verkoperspraatje?

Ik heb vroeger wel een keer een weightgainer voor de grap gekocht, een paar kilo zwaarder geworden maar dat is er (door stopppen met trainen/minder eten) ook weer erg snel weer afgegaan.

zijn weightgainers goed als suppletie bij een dieet of moet dit ook 'later' net als crea?
 
Originally posted by Bouwer


Hoe zit dat met weightgainers?

Ik was vandaag met een vriend mee naar een winkel want hij wilde een weightgainer kopen.
De verkoper zei dat je een paar maanden weightgainers moest gebruiken want anders ben je die kilo's snel weer kwijt. Is dit een verkoperspraatje?

Ik heb vroeger wel een keer een weightgainer voor de grap gekocht, een paar kilo zwaarder geworden maar dat is er (door stopppen met trainen/minder eten) ook weer erg snel weer afgegaan.

zijn weightgainers goed als suppletie bij een dieet of moet dit ook 'later' net als crea?

Een weightgainer is goed als suppletie als je naast je dieet extra koolhydraten/eiwitten wil consumeren, vooral in bulkperiodes kan het een extra impuls geven aan je groei.

Dat je na de weightgainer weer afgevallen bent, heeft waarschijnlijk te maken met een niet optimale voeding. Door de weightgainer kreeg je waarschijnlijk genoeg voedingsstoffen binnen om optimaal te kunnen groeien. Als je voeding wel optimaal is, kan het zijn dat je vet bent gaan verliezen omdat je cal. inname minder is geworden dan je behoefte. In het eerste geval zal ik toch nog eens kritisch kijken naar het voedingsschema en in het tweede geval is het natuurlijk gunstig, mits je geen spiermassa verloren bent. Als dat het geval is, dan toch proberen je eiwitinname goed te controleren (+/- 2gr. per kilo lichaamsgewicht)
 
Back
Naar boven