XXL Nutrition

Voeding i.c.m. gezin (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik zou er anders naar kijken om toch 2 maaltijden te doen. Mogelijk kan je in de ochtend al wat maken en die maaltijd splitsen. Dan kan je deel 2 bij het avondeten nemen.

Andere optie is in de ochtend zorgen dat je al genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt zodat je in de avond gewoon mee kan eten met de pot.
Je leert met een tijdje vanzelf hoeveel opscheplepels je neemt en of je dan aankomt of afvalt. Dit is wat meer vrij en mogelijk een start. Eenmaal zien dat je afvalt weet je dat je een "goede" hoeveelheid eet.

Ik heb dan wel geen Kids maar ivm allergieën moet ik altijd apart koken
T went snel. Stel je eet rijst. Kook je jouw rijst/pasta apart, andere pit t vlees en van tevoren even jouw stuk vlees wegen. Kan je dan gewoon meebakken. Groente gaat niet zoveel mis mee.

Je moet proberen in oplossingen te denken. Veelal worden de problemen vergroot en zie je de oplossingen niet meer. Kijk wat wel kan, niet naar wat niet kan.
 
Je maakt het jezelf ook juist moeilijk door maar een keer per dag te eten. Dan moet die maaltijd meteen alle macro's in voor jou gunstige verhoudingen bevatten. Dan kun je beter overdag eten conform je schema en een gemiddelde avondmaaltijd inplannen qua kcal, kh's, vetten en eiwitten. Dan ben je flexibel in het avondeten en kun je prima met het gezin mee eten en corrigeer je gedurende de dag. Dat zal echt niet in alle gevallen perfect uitkomen, maar je kunt dit altijd nog compenseren met een eetmoment na het avondmaal. Als het reguliere avondeten dan te weinig van x bevat, kun je dat opnemen in je late eetmoment en als het avondmaal juist teveel was, kun je het laatste eetmoment deels schrappen.

Probleem opgelost.
 
Waar een wil is, is een weg.
perkepower precies dit, ik bedoel het niet lullig maar ik lees in je OP een hoop mitsen en maren die het onmogelijk maken om te sporten en op je voeding te letten...

Als je echt, echt graag wilt is er een mouw aan te passen, ikzelf ben op dit moment alleen met 2 kids (man is weg vanwege werk), ik werk 32 uur en ik heb 2 kids.... maar omdat ik heel graag wil sporten en voeding die aan kev voldoet wil eten doe ik consessies, net zoals velen hier moeten doen door omstandigheden die voor hun van toepassing zijn. Zo stop ik bijvoorbeeld soms om 16.00 met werken, ga sporten, haal de kids op van BSO en log 's avonds nog in voor werk als kids op bed liggen.

Kan je niet om de dag fortnite spelen en de andere dag sporten? Moet je perse bij de kids zijn als je vrouw kookt (kook een pan macaroni en eet daar 2 dagen van, maak een pan nasi en eet daar ook 2 dagen van, scheelt 2 dagen koken). Kan je niet om 20.30 gaan sporten of eerder als je vrouw de kids naar bed brengt?

Zelf kan je maaltijden preppen of je vrouw kookt iets anders voor jou?
 
Ik snap je punt wel hoor, de combinatie tussen werk, sporten en kinderen/vrouw is niet altijd gemakkelijk. Ik heb zelf 2 jonge kinderen en een vrouw waar ik ook graag tijd met doorbreng, met name de weekends, die zijn bijna altijd volledig voor het gezin waardoor ik dus steeds in de week probeer te trainen. Elke dag moet er ook met de hond een halfuurtje gewandeld worden en ik heb nog eens bovenop mijn job (in ploegen) maandag en dinsdagavond avondschool omdat ik iets bijleer. Ik probeer met dit alles 4x per week te trainen.

Ik hecht ook zelf veel belang aan het samen eten aan tafel en maak gebruik van IIFYM. Als ik weet dat het wat meer calorieën zal zijn savonds zoals pasta ipv aardappel dan neem ik smiddags een boterham minder bijvoorbeeld. Maar ik eet ook altijd gewoon mee aan tafel, als mijn vrouw kookt (50/50 bij ons) weegt ze ook alles af wat op mijn bord beland. Het is even wennen maar dat lukt wel.

En ja, flexibel zijn. Soms train ik 3 ipv 4 dagen of komt er eens een extra rustdag bij omdat er iets met de kinderen is. Enja, soms eet ik ook eens 100 kcal meer omdat mijn vrouw eens taart heeft gebakken.
Alles combineren met een gezin is zeker niet gemakkelijk, maar ook niet onoverkomelijk. Succes!
 
Begin gewoon eerst eens met trainen of savonds laat of sochtends vroeg. Ontbijt wat brinta en havermout, op je werk gewoon gonoeg brood met eiwitrijk beleg eten. Bakje kwark voor het slapen gaan en je hebt al 70% van je voeding gedekt.
 
Ik zou er anders naar kijken om toch 2 maaltijden te doen. Mogelijk kan je in de ochtend al wat maken en die maaltijd splitsen. Dan kan je deel 2 bij het avondeten nemen.

Andere optie is in de ochtend zorgen dat je al genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt zodat je in de avond gewoon mee kan eten met de pot.
Je leert met een tijdje vanzelf hoeveel opscheplepels je neemt en of je dan aankomt of afvalt. Dit is wat meer vrij en mogelijk een start. Eenmaal zien dat je afvalt weet je dat je een "goede" hoeveelheid eet.

Ik heb dan wel geen Kids maar ivm allergieën moet ik altijd apart koken
T went snel. Stel je eet rijst. Kook je jouw rijst/pasta apart, andere pit t vlees en van tevoren even jouw stuk vlees wegen. Kan je dan gewoon meebakken. Groente gaat niet zoveel mis mee.

Je moet proberen in oplossingen te denken. Veelal worden de problemen vergroot en zie je de oplossingen niet meer. Kijk wat wel kan, niet naar wat niet kan.
Gisteren heb ik toevallig 2 maaltijden geprobeerd. Eéntje rond 17:30 en de andere om 22:00 na een thuistraining. Beviel me goed, alleen vanochtend sinds lange tijd weer echt honger gehad.
Het voordeel is dat mijn partner sinds deze week ook "om" is en hierdoor veelal koolhydraat-arme maaltijden gaat maken waardoor ik minder moeite heb met het niet exact bijhouden van de macro's.
Koolhydraten ga ik 's avonds preppen voor een x aantal dagen zodat ik wel de grip houdt op de inname hiervan (doel is momenteel eerst wat bf droppen).

perkepower precies dit, ik bedoel het niet lullig maar ik lees in je OP een hoop mitsen en maren die het onmogelijk maken om te sporten en op je voeding te letten...

Als je echt, echt graag wilt is er een mouw aan te passen, ikzelf ben op dit moment alleen met 2 kids (man is weg vanwege werk), ik werk 32 uur en ik heb 2 kids.... maar omdat ik heel graag wil sporten en voeding die aan kev voldoet wil eten doe ik consessies, net zoals velen hier moeten doen door omstandigheden die voor hun van toepassing zijn. Zo stop ik bijvoorbeeld soms om 16.00 met werken, ga sporten, haal de kids op van BSO en log 's avonds nog in voor werk als kids op bed liggen.

Kan je niet om de dag fortnite spelen en de andere dag sporten? Moet je perse bij de kids zijn als je vrouw kookt (kook een pan macaroni en eet daar 2 dagen van, maak een pan nasi en eet daar ook 2 dagen van, scheelt 2 dagen koken). Kan je niet om 20.30 gaan sporten of eerder als je vrouw de kids naar bed brengt?

Zelf kan je maaltijden preppen of je vrouw kookt iets anders voor jou?

Ik weet ook dat het niet onmogelijk is om op mijn voeding te letten en weer lekker te kunnen sporten, alleen het is een beetje de combinatie van meerdere dingen waardoor ik in een "negatieve spiraal" ben beland m.b.t. voeding en sporten.
Tot 2,5 jaar geleden woonde ik alleen en had ik geen kids en kon ik echt 100% de focus leggen op voeding en sporten. Nu moet ik gewoon weer die goede balans vinden tussen gezin en mijn eigen ding.
Het is ook niet zo dat ik persee moet fortniten of bij de kids moet zijn als mijn partner kookt maar het is wel even een momentje dat je samen iets doet met de kids en mijn partner ook haar handen vrij heeft. Om 20:00/20:30 trainen is prima te doen inderdaad. I.c.m. het preppen van mijn koolhydraten kom ik al een heel eind naar wat voor mij prettig is.

Ik snap je punt wel hoor, de combinatie tussen werk, sporten en kinderen/vrouw is niet altijd gemakkelijk. Ik heb zelf 2 jonge kinderen en een vrouw waar ik ook graag tijd met doorbreng, met name de weekends, die zijn bijna altijd volledig voor het gezin waardoor ik dus steeds in de week probeer te trainen. Elke dag moet er ook met de hond een halfuurtje gewandeld worden en ik heb nog eens bovenop mijn job (in ploegen) maandag en dinsdagavond avondschool omdat ik iets bijleer. Ik probeer met dit alles 4x per week te trainen.

Ik hecht ook zelf veel belang aan het samen eten aan tafel en maak gebruik van IIFYM. Als ik weet dat het wat meer calorieën zal zijn savonds zoals pasta ipv aardappel dan neem ik smiddags een boterham minder bijvoorbeeld. Maar ik eet ook altijd gewoon mee aan tafel, als mijn vrouw kookt (50/50 bij ons) weegt ze ook alles af wat op mijn bord beland. Het is even wennen maar dat lukt wel.

En ja, flexibel zijn. Soms train ik 3 ipv 4 dagen of komt er eens een extra rustdag bij omdat er iets met de kinderen is. Enja, soms eet ik ook eens 100 kcal meer omdat mijn vrouw eens taart heeft gebakken.
Alles combineren met een gezin is zeker niet gemakkelijk, maar ook niet onoverkomelijk. Succes!


Precies, zoals ik hierboven al aangeef, ik ben nog een beetje op zoek naar de juiste balans tussen gezin en sporten maar ik denk dat ik nu aardig een plaatje heb hoe ik toch de controle kan houden zonder alles perfect af te wegen.
Daarbij minimaal 3 keer per week sporten om 20:30 is wel haalbaar en dat is ook mijn streven.

Sinds enkele weken heb ik ook weer het hardlopen opgepakt. Het klinkt misschien raar maar ik vindt het heerlijk om rond 23:00/23:30 nog even lekker te lopen en mijn hoofd leeg te maken. Al met al, door de reacties krijg ik er toch weer wat energie van :). Ik haalde vroeger altijd AL veel motivatie en inspiratie uit dit forum dus vandaar dat ik maar weer eens een post heb gemaakt. Voor mij helpt het erg goed om verhalen en reacties te lezen, progressiefoto's te kijken, voedingsinspiratie op te doen, etc.
 
Moet je niet gewoon beginnen? Dan krijg je er toch makkelijker een ritme in? Zonde als je het kapot analyseert.

Als je weer sport wordt het ook iets makkelijker om netjes te eten, en andersom.
Zo werkt het voor mij ook, het sporten en eten motiveert en het één maakt het ander makkelijker en omgekeerd.
 
Zo werkt het voor mij ook, het sporten en eten motiveert en het één maakt het ander makkelijker en omgekeerd.
Ja toch. In de lockdown vond ik het veel lastiger om een beetje netjes te eten. Maar eenmaal begonnen is het ritme ook zo weer terug
 
Moet je niet gewoon beginnen? Dan krijg je er toch makkelijker een ritme in? Zonde als je het kapot analyseert.

Als je weer sport wordt het ook iets makkelijker om netjes te eten, en andersom.

Klopt zeker, Ik ben van het analyseren, maar dat komt ook mede door mijn werk. In dit geval is doen veel beter dan nadenken hoe je het gaat doen.

Sinds 3 weken ben ik ook weer aan het hardlopen en gisterenavond nog even getraind op zolder. Voornamelijk om mijn conditie weer een beetje op peil te krijgen.
Moet zeggen dat ik de spierpijn wel gemist heb, geeft me echt het gevoel dat ik gisteren toch wat nuttigs heb gedaan:laugh:
 
Klopt zeker, Ik ben van het analyseren, maar dat komt ook mede door mijn werk. In dit geval is doen veel beter dan nadenken hoe je het gaat doen.

Sinds 3 weken ben ik ook weer aan het hardlopen en gisterenavond nog even getraind op zolder. Voornamelijk om mijn conditie weer een beetje op peil te krijgen.
Moet zeggen dat ik de spierpijn wel gemist heb, geeft me echt het gevoel dat ik gisteren toch wat nuttigs heb gedaan:laugh:
Klinkt alsof je een plan hebt gemaakt. Alleen maar goed. Succes!
 
Denk dat het plan vooral nodig is voor de motivatie. Je stopt niet zomaar 2,5 jaar met sporten. Dat is mij moeilijk voor te stellen. Een homegym is denk ik ook een uitkomst voor mensen zonder tijd.
Ik haal in de zomermaanden nog maar 2-3 trainingen per week, maar dat is voldoende om alles te onderhouden.
 
Vandaar mijn vraag, hoe combineren andere sporters dit met een gezin?

Vanaf het begin zo gedaan, trainingsuurtje is voor mij heilig en daar valt niet aan te tornen. Niet door mijn kinderen, partner, niemand niet.
voor mij is dat tussen 21:00 en 22:00, dat is precies een soort 'dood' moment in het gezinsleven.

Zo te zien aan jou schema past dat ook wel na 20:30.
----------------------------------------------
Nu is mijn routine:

Werken van 09:00 - 17:00
Spelen met de kids zodat mijn vriendin kan koken
Eten
Rondje lopen met hond en gezin / potje fortniten met zoontje / dochter vermaken / etc..
Kinderen naar bed 20:00 - 20:30
21:00
HIER ZIT RUIMTE ZAT ALS JE MAAR ECHT WILT
22:00
Chillen/werken
Slapen
Na de training is er altijd nog wel een uurtje of wat over om te chillen.
----------------------------------------------------------------------------------------------


Ik ben hier thuis altijd heel duidelijk in geweest: Als ik niet met regelmaat kan trainen word ik een een hele vervelende vent op den duur.
(ok,ok, dat ben ik msschien al, maar het kan veel erger nog)
Als ik me prettiger hierdoor voel ben ik ook een prettigere mens/man/vader. Klinkt als een soort emotionele chantage, maar zo zit het wel.
Dat er eens een situatie is dat ik moet afwijken is nooit een probleem geweest, maar de structuur heb ik altijd intact gehouden.
Dat ik altijd een krachthonk thuis heb gehad, heeft dat wel veel makkelijker gemaakt natuurlijk.

Er wordt bij ons nooit apart gekookt, dus dat is ook weer een 'momentje samen'
 
Denk dat het plan vooral nodig is voor de motivatie. Je stopt niet zomaar 2,5 jaar met sporten. Dat is mij moeilijk voor te stellen. Een homegym is denk ik ook een uitkomst voor mensen zonder tijd.
Ik haal in de zomermaanden nog maar 2-3 trainingen per week, maar dat is voldoende om alles te onderhouden.

Klopt, heb zelf ook nooit gedacht dat ik 2 jaar "niets" zou doen. Merk ook echt dat ik ongelukkig wordt en niet lekker in mijn vel zit nu ik 2 jaar niet heb getraind.
Het is vooral een combinatie van zaken waardoor dit gebeurt is. Ik woon nu (sinds 2,5/3 jaar) 80+ km van de omgeving waar ik ben opgegroeid. Het heeft best even geduurd voordat ik mij kon aarden in de nieuwe omgeving. Door corona waren de sportscholen dicht dus op een gegeven moment kwam ik in een soort sociaal isolement waardoor de stap steeds groter wordt om die knop weer om te zetten. Je zit dan in een soort vaste flow die even doorbroken moet worden.

Inmiddels (sinds deze week) is de motivatie 100% terug. Eten gaat goed, partner denkt mee en past zich aan (wilt ook bf droppen) en hierdoor stimuleren we elkaar om weer wat energieker te worden.

Vanaf het begin zo gedaan, trainingsuurtje is voor mij heilig en daar valt niet aan te tornen. Niet door mijn kinderen, partner, niemand niet.
voor mij is dat tussen 21:00 en 22:00, dat is precies een soort 'dood' moment in het gezinsleven.

Zo te zien aan jou schema past dat ook wel na 20:30.
----------------------------------------------
Nu is mijn routine:

Werken van 09:00 - 17:00
Spelen met de kids zodat mijn vriendin kan koken
Eten
Rondje lopen met hond en gezin / potje fortniten met zoontje / dochter vermaken / etc..
Kinderen naar bed 20:00 - 20:30
21:00
HIER ZIT RUIMTE ZAT ALS JE MAAR ECHT WILT
22:00
Chillen/werken
Slapen
Na de training is er altijd nog wel een uurtje of wat over om te chillen.
----------------------------------------------------------------------------------------------


Ik ben hier thuis altijd heel duidelijk in geweest: Als ik niet met regelmaat kan trainen word ik een een hele vervelende vent op den duur.
(ok,ok, dat ben ik msschien al, maar het kan veel erger nog)
Als ik me prettiger hierdoor voel ben ik ook een prettigere mens/man/vader. Klinkt als een soort emotionele chantage, maar zo zit het wel.
Dat er eens een situatie is dat ik moet afwijken is nooit een probleem geweest, maar de structuur heb ik altijd intact gehouden.
Dat ik altijd een krachthonk thuis heb gehad, heeft dat wel veel makkelijker gemaakt natuurlijk.

Er wordt bij ons nooit apart gekookt, dus dat is ook weer een 'momentje samen'

Yes, je slaat de spijker op zijn kop.
Ik merk ook dat ik veel leuker in omgang ben als ik gewoon even 1 a 1,5 uur voor mezelf heb.
 
Inmiddels (sinds deze week) is de motivatie 100% terug. Eten gaat goed, partner denkt mee en past zich aan (wilt ook bf droppen) en hierdoor stimuleren we elkaar om weer wat energieker te worden.
Goed om te horen! Soms heb je ook gewoon een duwtje in de rug nodig. Keep up the good work!
 
Back
Naar boven