Fitness Seller

Voeding in de Cut: Je Favoriete Recepten

Bezoekers in dit topic

Mijn CUT kokkerelkunsten

Voeding is één van de belangrijkste gegevens in het bodybuild/sport gebeuren.
Niks nieuws, maar voor velen is het niet evident om als het ware een passie te hebben voor het koken. Dat maakt alles veel intressanter en vooral makkelijker in de keuken zoals diezelfde passie het merendeel dag in en dag uit aanzet om in de ijzers te vliegen. Passie... Nu moet ik zeggen dat mijn passie voor koken en dan vooral het eten al langer meegaat dan die voor mijn sport.

Toevallig heb ik net een (cleane) cut-periode achter de rug waarin ik de voorbije vier maanden vanalles heb uitgeprobeerd qua eten, supplementen en cardio. Het resultaat is dat ik er 9 kilo vanaf heb kunnen knijpen zonder ook maar een seconde honger te hebben gehad. Mede door de volgende recepten was het cutten op zich best aangenaam. Het belangrijkste is om gemotiveerd te blijven en dingen uit te proberen met de juiste ingrediënten.

ZALM-SLAATJE:
- 150 gr. gerookte zalm (op meer)
- handvol ruccola
- gesnipperd sjalotje (optioneel)
- mosterd
- gecrushte hazelnoten
- olijfolie/koolzaadolie

Van de mosterd, hazelnoten en olijfolie maak je één papje waar je de gerookte zalm enkele uren in laat marineren. Daarna snijd je de sla en zalm fijn, voeg je er de sjalotte bij, kruid je met peper en zout en doe je honing en citroensap bij naar believen. Echt de moeite.

TONIJNROLLETJES
- blikje tonijn (eigen nat)
- 1 eetlepel olijf- of koolzaadolie
- sjalotje
- slablaadjes (vrij groot)
- Light dressing of yogodressing of mayo (naar keuze)
- peper, zout en cayennepeper

1. Laat tonijn uitlekken en snipper sjalotje
2. Meng tonijn met sjalotje, dressing en olie.
3. Afkruiden met peper, zout en cayenne
4. Leg sla-blad open, 2 à 3 eetlepels tonijnmengsel opdoen
5. Blad oprollen en met folie inwikkelen, tijdje in frigo laten staan alvorens binnen te spelen.

BEEFWOK
- dikke familiesteak
- diverse wokgroenten (als het maar veel is)

Steak in stukken snijden, plastic keukenzakje nemen, 2 eetlepels bloem in doen, peper, cayennepeper, zeezout en komijnzaadjes. Heel de zooi rondrammelen en samen met de groenten in de hete wokolie kieperen. Lekkah.

Voor de rest probeer ik zoveel mogelijk te grillen zonder vetstoffen en maak ik gebruik van een bakpapier in de pan. Bakpapier dient er voor om niets te laten kleven en het vet uit het vlees of dergelijke te trekken. Verkrijgbaar in blokker trouwens.
Het verbruik van groenten en fruit wordt minstens verdubbeld en zo zorg ik dat ik telkens een grote kom fruit in de frigo heb staan.

De 3L. water per dag geef ik soms wat smaak door er een stukje sinaasappel of citroen in te leggen en een joekel van een bokaal met zoet-zure augurken heb ik altijd binnen handbereik.

Voor meer (cut)recepten ga ik naar : www.afvallen-dieet-tips.be en daar vind je recepten als:

Dieet recept: Kalkoenham-rolletjes
• 2 sneden kalkoenham
• 2 kroppen andijvie
• 2 uien
• Look
• Peterselie
• Peper & zout
Kook de andijvie gaar. Laat goed afdruipen. Bak de ui bruin in een anti-kleefpan. Voeg de
rolletjes kalkoenham toe welke vooraf gevuld zijn met andijvie. Breng op smaak. Bedek de
pan en laat 30 minuten smoren op een zacht vuurtje.

Dieet recept: Kalfsoester met curry
• 1 kalfsoester
• 2 tomaten
• ¼ ui
• 10 champignons
• ½ knoflookteentje
• 1 mespunt curry
• Zout, peper en kruiden
Laat de gehakte ui zachtjes smoren in een beetje water. Roer af en toe om en voeg water bij
indien nodig. Laat op het vuur tot de ui goudgeel gebakken is. Bak het lapje vlees in dezelfde
pan. Voeg de gesneden champignons en tomaten toe. Eveneens de knoflook, het mespunt
curry en de andere kruiden. Laat 30 minuten koken. Voeg water toe indien nodig.

Dieet recept: Piperade
• 2 eierdooiers
• 2 tomaten
• ½ paprika
• 1/3 ui
• look, peper, zout en basilicum
Bak de gesneden ajuin in een anti-kleefpan. Voeg de in reepjes gesneden paprika toe en
tenslotte ook de ontpitte en geschilde tomaten. Breng op smaak. Laat onder gesloten deksel
zachtjes stoven tot de groenten gaar zijn. Klop de eieren en kruidt ze. Giet dit over de
groenten en roer tot de eieren gebakken zijn.

JUNKDAG
Mijn junkdag bestaat eigenlijk gewoon uit een hot-dog of een McMenu.
Vroeger was dat een pizza maar tegenwoordig maken we die zelf zodat we alles in controle hebben :p

Indien ik jullie kan helpen of ik zou ietwat nuttig kunnen zijn door info te verstrekken stuur je maar een PM.

Smakelijk.
V!
 
300 gram gekookte of gepofte aardappelen met een eetlepel appelmoes,
2 glazen water,
200-250 gram erwten (uit diepvries, uit potje is ranzig),
200-220 gram kipfilet (in 2-3 stukken gesneden) gebakken in olijfolie met peper, knoflookpoeder, 2 uien en een scheutje Ketjap Manis

:lick:

refeeddagen:
2 theelepels azijn (1tje voor en 1tje na het refeeden)
200 gram cornflakes met 300 ml magere melk
2 bruine boterhammen
150 gram havermout met water

Simpele voeding, maar het is heerlijk om zoveel KH's naar binnen te proppen als je maar 200-250 gram KH's op een dag eet :)
 
Echrte recepten ken ik niet, gewoon puur droge tonijn in m'n mik stoppen.
 
200gram koolvis in de oven 30min zodat hij knapperig word
50gram ongekookte silvervlies rijst 30min zacht koken
200gram sperziebonen

junk maaltijd:
pizza met kip en extra kaas:p genieten of kipfilet insmeren met ketjap en sambal bakken en op pita broodjes met sate saus
 
weet iemand een goeie manier om verse makreel klaar te maken?? ik vind dat je het moeilijk kan verkrijgen in de handel, behalve dan gerookt of in blik
 
Dit heb ik eens gepost, at het vaak in de cut vorig jaar:

Dit zijn de ingredienten (voor 2 a 3 porties):

- Een stuk gerookte kip van ongeveer 200 gram (hebben ze in bijna elke supermarkt)
- 30 gram walnoten
- 2 eieren
- 40 gram kaas
- Halve krop sla
- Tomaat
- Halve komkommer
- Bosuitje
- Halve Paprika

Tis verder natuurlijk simpel. Sla wassen en fijn snijden, rest van de groenten in stukjes en er bij mikken. Eventueel kun je er nog wat olijven bij gooien ofzo, ik hou er persoonlijk niet zo van.
Die kip moet je in dunne milimeter plakes snijden en die weer in stukjes. Walnoten in kleine stukjes snijden. Die kaas kan je ook weg laten, is eigenlijk niet zo super goed maar maakt het wel lekker hartig. als je het er door mikt dan lekker in kleine blokjes. Eieren koken en er doorheen. Beetje door elkaar hutselen en je hebt een zwaar lekkere salade die ook nog eens erg gezond is!

Als je sneaky bent kan je er een heel klein beetje dressing over heen gooien ofzo.

Voedingswaarde zijn ongeveer:

Product Kcal Eiwit KH’s Vet

200 gram kipfilit 222 42 0 6
30 gram walnoten 198 5 2 19
40 gram kaas 160 12 0 12
2 eieren 160 15 0 12

740 74 2 49

Verder nog wat verwaarloosbare kcals van de groenten. Dus afhankelijk van je schema en of je er wel of geen kaas of ei ofzo doorheen mikt verdeel je het over 2 a 3 porties (ik doe 3). Smakelijk!
__________________
 
Voeding is één van de belangrijkste gegevens in het bodybuild/sport gebeuren.
Niks nieuws, maar voor velen is het niet evident om als het ware een passie te hebben voor het koken. Dat maakt alles veel intressanter en vooral makkelijker in de keuken zoals diezelfde passie het merendeel dag in en dag uit aanzet om in de ijzers te vliegen. Passie... Nu moet ik zeggen dat mijn passie voor koken en dan vooral het eten al langer meegaat dan die voor mijn sport.

Toevallig heb ik net een (cleane) cut-periode achter de rug waarin ik de voorbije vier maanden vanalles heb uitgeprobeerd qua eten, supplementen en cardio. Het resultaat is dat ik er 9 kilo vanaf heb kunnen knijpen zonder ook maar een seconde honger te hebben gehad. Mede door de volgende recepten was het cutten op zich best aangenaam. Het belangrijkste is om gemotiveerd te blijven en dingen uit te proberen met de juiste ingrediënten.

ZALM-SLAATJE:
- 150 gr. gerookte zalm (op meer)
- handvol ruccola
- gesnipperd sjalotje (optioneel)
- mosterd
- gecrushte hazelnoten
- olijfolie/koolzaadolie

Van de mosterd, hazelnoten en olijfolie maak je één papje waar je de gerookte zalm enkele uren in laat marineren. Daarna snijd je de sla en zalm fijn, voeg je er de sjalotte bij, kruid je met peper en zout en doe je honing en citroensap bij naar believen. Echt de moeite.

TONIJNROLLETJES
- blikje tonijn (eigen nat)
- 1 eetlepel olijf- of koolzaadolie
- sjalotje
- slablaadjes (vrij groot)
- Light dressing of yogodressing of mayo (naar keuze)
- peper, zout en cayennepeper

1. Laat tonijn uitlekken en snipper sjalotje
2. Meng tonijn met sjalotje, dressing en olie.
3. Afkruiden met peper, zout en cayenne
4. Leg sla-blad open, 2 à 3 eetlepels tonijnmengsel opdoen
5. Blad oprollen en met folie inwikkelen, tijdje in frigo laten staan alvorens binnen te spelen.

BEEFWOK
- dikke familiesteak
- diverse wokgroenten (als het maar veel is)

Steak in stukken snijden, plastic keukenzakje nemen, 2 eetlepels bloem in doen, peper, cayennepeper, zeezout en komijnzaadjes. Heel de zooi rondrammelen en samen met de groenten in de hete wokolie kieperen. Lekkah.

Voor de rest probeer ik zoveel mogelijk te grillen zonder vetstoffen en maak ik gebruik van een bakpapier in de pan. Bakpapier dient er voor om niets te laten kleven en het vet uit het vlees of dergelijke te trekken. Verkrijgbaar in blokker trouwens.
Het verbruik van groenten en fruit wordt minstens verdubbeld en zo zorg ik dat ik telkens een grote kom fruit in de frigo heb staan.

De 3L. water per dag geef ik soms wat smaak door er een stukje sinaasappel of citroen in te leggen en een joekel van een bokaal met zoet-zure augurken heb ik altijd binnen handbereik.

Voor meer (cut)recepten ga ik naar : www.afvallen-dieet-tips.be en daar vind je recepten als:

Dieet recept: Kalkoenham-rolletjes
• 2 sneden kalkoenham
• 2 kroppen andijvie
• 2 uien
• Look
• Peterselie
• Peper & zout
Kook de andijvie gaar. Laat goed afdruipen. Bak de ui bruin in een anti-kleefpan. Voeg de
rolletjes kalkoenham toe welke vooraf gevuld zijn met andijvie. Breng op smaak. Bedek de
pan en laat 30 minuten smoren op een zacht vuurtje.

Dieet recept: Kalfsoester met curry
• 1 kalfsoester
• 2 tomaten
• ¼ ui
• 10 champignons
• ½ knoflookteentje
• 1 mespunt curry
• Zout, peper en kruiden
Laat de gehakte ui zachtjes smoren in een beetje water. Roer af en toe om en voeg water bij
indien nodig. Laat op het vuur tot de ui goudgeel gebakken is. Bak het lapje vlees in dezelfde
pan. Voeg de gesneden champignons en tomaten toe. Eveneens de knoflook, het mespunt
curry en de andere kruiden. Laat 30 minuten koken. Voeg water toe indien nodig.

Dieet recept: Piperade
• 2 eierdooiers
• 2 tomaten
• ½ paprika
• 1/3 ui
• look, peper, zout en basilicum
Bak de gesneden ajuin in een anti-kleefpan. Voeg de in reepjes gesneden paprika toe en
tenslotte ook de ontpitte en geschilde tomaten. Breng op smaak. Laat onder gesloten deksel
zachtjes stoven tot de groenten gaar zijn. Klop de eieren en kruidt ze. Giet dit over de
groenten en roer tot de eieren gebakken zijn.

JUNKDAG
Mijn junkdag bestaat eigenlijk gewoon uit een hot-dog of een McMenu.
Vroeger was dat een pizza maar tegenwoordig maken we die zelf zodat we alles in controle hebben :p

Indien ik jullie kan helpen of ik zou ietwat nuttig kunnen zijn door info te verstrekken stuur je maar een PM.

Smakelijk.
V!

Goed zo, Vstreet, ziet er erg netjes uit.
Zou je Karma willen geven maar kan nog niet. Dat komt nog wel. ;)
Heb trouwens al twee van je receptjes geprobeerd en beviel ons allen zeer goed.
 
Leuke tips StevenG,
ik doe nu regelmatig banaan bij men double rich chocolate whey shake :rocknana:
 
Laatst bewerkt:
300 gram gekookte of gepofte aardappelen met een eetlepel appelmoes,
2 glazen water,
200-250 gram erwten (uit diepvries, uit potje is ranzig),
200-220 gram kipfilet (in 2-3 stukken gesneden) gebakken in olijfolie met peper, knoflookpoeder, 2 uien en een scheutje Ketjap Manis

:lick:

refeeddagen:
2 theelepels azijn (1tje voor en 1tje na het refeeden)
200 gram cornflakes met 300 ml magere melk
2 bruine boterhammen
150 gram havermout met water

Simpele voeding, maar het is heerlijk om zoveel KH's naar binnen te proppen als je maar 200-250 gram KH's op een dag eet :)
Waarom doe je dat? ???
 
De week is alweer voorbij, tyl! stemmen geblazen! :D
 
Goed zo, Vstreet, ziet er erg netjes uit.
Zou je Karma willen geven maar kan nog niet. Dat komt nog wel. ;)
Heb trouwens al twee van je receptjes geprobeerd en beviel ons allen zeer goed.

Thanks.
 
Leuke tips StevenG,
ik doe nu regelmatig banaan bij men double rich chocolate whey shake :rocknana:

Thx, er is overigens wel veel discussie over het al dan wel of al dan niet eten van bananen in je cut. Maar 2stukken fruit per dag behoort toch wel tot een gezonde voeding en ik ben van mening dat die banaan er dan wel bij mag. het is wel een goede combo he :D
 
Wie is er eigenlijk gewonnen? Aangezien er een nieuwe post van de week is? Het is omdat die bon van 5euro korting wel kan gebruiken :D

EDIT: en karma is ook altijd fijn :)
 
hmm...ik lees hier een aantal keer wokgroenten....maar op de zakken die ik koop (bij digros supermarkt: chinese,italiaanse wokgroenten,zakjes van 400 gr) staan geen voedingswaarden...
iemand een idee wat een gemiddelde is voor die zakken?
 
voedingswaarde voor groenten boeit niet zoveel...bijna alle groenten bevatten zeer weinig kcal, veel vezels, vitaminen en mineralen...en zijn vaak vochtafdrijvend.
 
wat ik zelf ook erg lekker vind is een huttenkase tosti. 2 volkorenbroodjes en dan paar flinke scheppen huttenkase en daarna in het tostiapparaat.
 
Sinds een tijdje neem ik Yovit complete vitaminen maaltijden. Echt super alle benodigde dagelijkse voedingsstoffen, vitaminen en mineralen in een heerlijke maaltijdshake! Briljant! [Link niet meer beschikbaar]
 
Sinds een tijdje neem ik Yovit complete vitaminen maaltijden. Echt super alle benodigde dagelijkse voedingsstoffen, vitaminen en mineralen in een heerlijke maaltijdshake! Briljant! [Link niet meer beschikbaar]
hoeist verkapt reclame maken
 
Sinds een tijdje neem ik Yovit complete vitaminen maaltijden. Echt super alle benodigde dagelijkse voedingsstoffen, vitaminen en mineralen in een heerlijke maaltijdshake! Briljant! [Link niet meer beschikbaar]

Strong first post.
 
Back
Naar boven