AndroidHealthClinic

Voeding klopt, toch aangekomen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Doosnaamloos

Novice
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
13
Waardering
5
Lengte
1m69
Massa
60kg
Goedemorgen!

Sinds 1,5 week ben ik bezig met mijn cut. Het is mijn eerste cut (waarbij ik mijn macro's bijhoud). Het gaat de hele anderhalve week al goed, ik zak gelijk mooi in gewicht. Tot ik vanochtend op de weegschaal stond en er anderhalve kilo bij was gekomen. Ik heb gister mij niet helemaal aan mijn macro's gehouden, in de zin van, ik heb te weinig gegeten dan wat ik zou mogen eten. Ik heb mijn schema nogmaals nagekeken of ik niet iets verkeerd gewogen heb, maar ik heb alles nog nagekeken en het klopt wel. Ik heb gister wel veel later mijn avondeten gegeten dan 'normaal'. (normaal rond 7 uur, nu pas half 10). Kan het daarmee te maken hebben?

Ik schiet niet gelijk in de stress maar ik zou niet echt weten waar dit opeens vandaan komt en wat de verklaring is. Kunnen jullie mij hierin helpen? Mijn voedingsschema van gister heb ik bijgevoegd.

Excuses als ik deze topic niet op het juiste board zet, ik ben nog nieuwig en weet niet helemaal of dit de juiste plaats is. Please correct me if i'm wrong.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
 

Bijlagen

  • Eetschema dinsdag.xlsx
    92,9 KB · Weergaven: 131
Poeh, er zijn zoveel redenen dat je nu ineens anderhalve kilo zwaarder was. Waar we natuurlijk wel rekening mee kunnen houden is dat het geen vet is.

Je hebt gisteren later gegeten, het kan zijn dat je voeding nog in je darmen zit en je daarom wat zwaarder bent dan normaal.
Het kan zijn dat je meer zout gegeten hebt dan anders, waardoor je wat meer vocht vasthoudt dan normaal. Je kan last hebben van je hormonen, waardoor je meer vocht vasthoudt, het kan de tijd van de maand zijn (of er aankomen) waardoor je meer vocht vasthoudt.

Er zijn een legio aan redenen die je gewicht kunnen verklaren.. maar die allemaal gissen zijn.

Verder kan het natuurlijk zo zijn dat je voeding niet klopt, ook al stel je dat het wel klopt.

Anyways, ik denk dat je gewoon veel vocht vasthoudt vanwege één of andere reden, en dat zie je terug in de weegschaal. It happens all of us.

Weeg je niet elke dag.. heeft helemaal geen nut. Er zijn zoveel schommelingen (zoals je nu dus ook ziet) dat dagelijks wegen geen enkele nut heeft, en ook zeker nergens aan bijdraagt (behalve aan een kutgevoel wanneer je opeens vocht vasthoudt). Monitor je gewicht desnoods 1x per week, maar ik geef de voorkeur aan 1x per twee weken.. Mocht je dan eens stil staan, dan moet je naar je voeding kijken of wat cardio bijschroeven.

No worries er is dus niets ergs aan de hand. Succes met je verdere cut!
 
elke dag wegen zoals gezegd niet doen.

1x in de 2 weken is beter.

No way dat het anderhalve kilo vet is.
 
Ok, niet meer elke dag wegen it is haha.

Thanks voor de snelle reacties en tips!!
 
Juist wel elke dag wegen en daaruit een week gemiddelde nemen, juist om al die schommelingen op te vangen.
 
Ook alleen wegen als je 's morgens uit bed komt na het ontlasten en voor het eten.

In dit geval ligt bhet voor de hand dat het darminhoud / vocht / urine ? / onverteerd eten was.
Zoals HillR al zei
 
Juist wel elke dag wegen en daaruit een week gemiddelde nemen, juist om al die schommelingen op te vangen.

Ik weeg ook bijna elke ochtend (onder de condities als zojuist omschreven) en er zit niet heel veel verschil in (meestal hooguit 500 gram)
 
Weeg je niet elke dag.. heeft helemaal geen nut. Er zijn zoveel schommelingen (zoals je nu dus ook ziet) dat dagelijks wegen geen enkele nut heeft, en ook zeker nergens aan bijdraagt (behalve aan een kutgevoel wanneer je opeens vocht vasthoudt). Monitor je gewicht desnoods 1x per week, maar ik geef de voorkeur aan 1x per twee weken.. Mocht je dan eens stil staan, dan moet je naar je voeding kijken of wat cardio bijschroeven.

Het heeft wel degelijk nut want hoe groter je steekproefgrootte des te nauwkeuriger is je steekproefgemiddelde, alleen is het het inderdaad misschien niet waard als je er heel zwaar aan tilt als de weegschaal een keertje iets zegt wat je niet bevalt (wat dan wel nutteloos is, maar begrijpelijk). Dan hebben vrouwen nog de toegevoegde fluctuaties tgv je cyclus dat je eigenlijk in een ideale wereld dezelfde weken uit je cyclus met elkaar vergelijkt, maar dan zit je weer met het probleem dat het een ~maand duurt voordat je iets kunt zeggen over hoe goed je bezig bent.

Maar elke dag wegen en werken met weekgemiddeldes of voortschrijdende gemiddeldes is het imo wel waard tov 1x per week wegen.
 
Het heeft wel degelijk nut want hoe groter je steekproefgrootte des te nauwkeuriger is je steekproefgemiddelde, alleen is het het inderdaad misschien niet waard als je er heel zwaar aan tilt als de weegschaal een keertje iets zegt wat je niet bevalt (wat dan wel nutteloos is, maar begrijpelijk). Dan hebben vrouwen nog de toegevoegde fluctuaties tgv je cyclus dat je eigenlijk in een ideale wereld dezelfde weken uit je cyclus met elkaar vergelijkt, maar dan zit je weer met het probleem dat het een ~maand duurt voordat je iets kunt zeggen over hoe goed je bezig bent.

Maar elke dag wegen en werken met weekgemiddeldes of voortschrijdende gemiddeldes is het imo wel waard tov 1x per week wegen.

Ik zie het nut er niet van in. En ik zeg daarbij ook tegen TS dat het geen nut heeft, want zij is nu blijkbaar anderhalve week bezig, afvallen gaat gestaag goed maar ineens is er 1,5kg bij en opent ze hier een topic met vragen. Voor TS heeft het dan ook geen nut om dagelijks te wegen omdat ze zich hier blijkbaar niet goed bij voelt. Dat is meer mijn insteek.

Ik snap helemaal dat je steekproeven het gemiddelde nauwkeuriger maken. Maar ik vind dat dat allemaal zo obsessief niet hoeft. Je kunt van jezelf heel goed weten of je het die week qua voeding, sporten enz. wel goed hebt gedaan en dat je wellicht wat teveel zout heb gegeten of dat je maandelijkse periode er aankomt of dat het komt omdat je alles wat los en vast zat hebt opgevreten en dat je om die reden een kilo zwaarder bent.

Ik denk dat het bij vrouwen allemaal een tikkeltje ingewikkelder licht qua wegen met hormonen e.d. Helemaal omdat vrouwen vaak ook iets meer op gewicht zijn omdat we nou eenmaal meer moeite hebben met dik zijn en meer gebrand zijn op afvallen dan op het aankomen.

Ik ben overigens wel van mening dat je dat misschien wel beter kunt doen bij het bulken.. zodat je nauwkeurig bij kunt houden dat je niet te snel (in vet) aankomt.

Mja, zo ieder zijn ding toch ;)
 
Omdat het mijn eerste cut is waarbij ik ook mijn macro's bijhoud leek het mij inderdaad ook wat prettiger om dagelijks te wegen om te zien hoe mij lichaam reageert. Ik kijk niet alleen naar de weegschaal, maar ook wat de spiegel zegt. Omdat ik nog een leek ben, kan ik niet direct een link leggen waarom er anderhalve kilo bij kan komen. Daarnaast speelt het zeker mee dat ik me een hoedje schrik en het gelijk voelt alsof het voor niets geweest is (ondanks dat er in de spiegel niets veranderd). Wat HillR zegt is dus wel deels waar.

Ik moet nog even zoeken wat voor mij het prettigst werkt. Is even een zoektocht.

Ik weeg overigens inderdaad elke ochtend nadat ik naar de wc ben geweest en voor het ontbijt.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Omdat het mijn eerste cut is waarbij ik ook mijn macro's bijhoud leek het mij inderdaad ook wat prettiger om dagelijks te wegen om te zien hoe mij lichaam reageert. Ik kijk niet alleen naar de weegschaal, maar ook wat de spiegel zegt. Omdat ik nog een leek ben, kan ik niet direct een link leggen waarom er anderhalve kilo bij kan komen. Daarnaast speelt het zeker mee dat ik me een hoedje schrik en het gelijk voelt alsof het voor niets geweest is (ondanks dat er in de spiegel niets veranderd). Wat HillR zegt is dus wel deels waar.

Ik moet nog even zoeken wat voor mij het prettigst werkt. Is even een zoektocht.

Ik weeg overigens inderdaad elke ochtend nadat ik naar de wc ben geweest en voor het ontbijt.

Ik denk dat wij vrouwen dat allemaal wel hebben hoor. Weeg je gerust iedere dag als je je daar prettig bij voelt, maar die "alles is voor niks geweest" is natuurlijk een rotgevoel.. en veel hebben dan de neiging om dan toch maar los te gaan met eten.. want tsja.. het is toch allemaal voor niets geweest. Slaat natuurlijk nergens op. Maar het moet niet zo zijn dat je dagelijks een dip hebt omdat je toch liever wat meer was afgevallen. Met dagelijks wegen kun je inderdaad een gemiddelde maken en zo nauwkeurig bijhouden hoe het verloop van je afvallen gaat. Je hebt er alleen nog niets aan op de dag zelf dat je weegt en er opeens 1,5kg bij is. Het enige wat je dan weet is dat je, god weet waarom, 1,5kg bent aangekomen en je pas over een x aantal dagen kunt kijken wat dat uiteindelijk voor je doet met je gemiddelde. Als voor jou het dagelijks wegen en tzt een gemiddelde kunnen nemen opweegt tegen het kutgevoel wat je hebt wanneer de weegschaal negatief is op een enkele dag.. zou ik het gewoon doen. Je moet uiteindelijk doen waar je je goed bij voelt.

Ik bedoelde overigens niet dat je het topic niet had moeten openen.. Met vragen ongeacht op welk moment kun je hier altijd terecht, en zeker tijdens je eerste cut roept het vaak vragen op wanneer je ineens niet meer afvalt, of juist aankomt.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Ik denk dat wij vrouwen dat allemaal wel hebben hoor. Weeg je gerust iedere dag als je je daar prettig bij voelt, maar die "alles is voor niks geweest" is natuurlijk een rotgevoel.. en veel hebben dan de neiging om dan toch maar los te gaan met eten.. want tsja.. het is toch allemaal voor niets geweest. Slaat natuurlijk nergens op. Maar het moet niet zo zijn dat je dagelijks een dip hebt omdat je toch liever wat meer was afgevallen. Met dagelijks wegen kun je inderdaad een gemiddelde maken en zo nauwkeurig bijhouden hoe het verloop van je afvallen gaat. Je hebt er alleen nog niets aan op de dag zelf dat je weegt en er opeens 1,5kg bij is. Het enige wat je dan weet is dat je, god weet waarom, 1,5kg bent aangekomen en je pas over een x aantal dagen kunt kijken wat dat uiteindelijk voor je doet met je gemiddelde. Als voor jou het dagelijks wegen en tzt een gemiddelde kunnen nemen opweegt tegen het kutgevoel wat je hebt wanneer de weegschaal negatief is op een enkele dag.. zou ik het gewoon doen. Je moet uiteindelijk doen waar je je goed bij voelt.

Gelukkig heb ik niet het gevoel dat ik dan maar los kan gaan met eten. Ik kan dat wel goed in bewang houden. Ik ga gewoon wat methodes uitproberen deze weken (ene week wel dagelijks wegen, andere week 1 á 2 keer). Ik denk dat ik er dan de beste keuze kan maken waar ik mij het prettigste bij voel!

Ik bedoelde overigens niet dat je het topic niet had moeten openen.. Met vragen ongeacht op welk moment kun je hier altijd terecht, en zeker tijdens je eerste cut roept het vaak vragen op wanneer je ineens niet meer afvalt, of juist aankomt.

Dat gevoel gaf je me ook zeker niet hoor! Er zullen vast nog wel wat vragen opkomen gaande weg mijn cut. Het is zeker goed en fijn om te weten dat ik dan altijd hier terecht kan. Thanks! :)
 
Juist wel elke dag wegen en daaruit een week gemiddelde nemen, juist om al die schommelingen op te vangen.
Zo doe ik het. Geeft voor mij een goed beeld, maar voor mij blijft de spiegel/huidplooi de leidraad en niet dat getal op de weegschaal.

Redenen waarom je zwaarder kunt zijn
- toename van vetmassa
- toename van spiermassa
- meer darminhoud
- meer maaginhoud
- meer vocht (natrium, hormonen, spierglycogeen, vochtinname)

Probeer jezelf op vaste momenten te wegen en als je je teveel door dat getal op de weegschaal laat leiden dan is 1 x p. week of 2 weken een beter idee.
 
Ooit eens een filmpje gezien (helaas niet terug kunnen vinden) waarbij iemand om het half uur ging wegen als experiment. Conclusie is dat het gedurende de dag zeker 3k kan schelen en je zou verwachten dat je na inname zwaarder wordt maar, zonder dat de weegschaal verschoven is, het gewicht werd minder..om vervolgens weer omhoog te gaan. Al met al is het lichaam 1 groot schommelend geheel en ben je ook nog eens sterk afhankelijk van de weegschaal en je positionering daarop.
Nog los van onderstaande dus:
Redenen waarom je zwaarder kunt zijn
- toename van vetmassa
- toename van spiermassa
- meer darminhoud
- meer maaginhoud
- meer vocht (natrium, hormonen, spierglycogeen, vochtinname)

Persoonlijk weet ik van mezelf dat als ik elke dag weeg ik gigantisch ga flippen als ik de weegschaal omhoog zie gaan. Natuurlijk weet ik wel dat bovenstaande geldt maar 70% van de tijd heb ik toch een eet-dip. Ik weeg me dus enkel als ik een goede week heb gehad qua eten verder weeg ik dmv de broeken-test:D
 
Daarom, 's morgens uit bed, na het ontlasten geeft het meest accurate beeld.
Gewoon dagelijks (iig voor een tijdje), dan weet je waar je staat.
 
Thanks voor de tips allemaal!
 
Back
Naar boven