AndroidHealthClinic

Voeding rondom cardio workout (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

chunky

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
27 sep 2005
Berichten
9.041
Waardering
52
Lengte
1m92
Massa
118kg
Beste mensen, ik ben niet zo thuis in het hele cardio gebeuren, ik doe het eigenlijk nooit specifiek.

hoe zit het nu met de voeding voor en na je cardio, als je je cardio als training op zich doet, dus zonder kt.

's ochtends zou ik het wel weten, dan neem je eerst een whey shake (een snelle) zodat je niet catabool bent tijdens de workout. Misschien zou je hier zelfs wel wat kh aan toe kunnen voegen, dat zal weining invloed uitoefenen tijdens een intensieve workout. Neem je erna nog iets?

Mijn vraag heeft eigenlijk betrekking op de volgende situatie.
Cardio midden op de dag, tussen meerder maaltijden in. En meestal zelfs binnen een uur na een complete maaltijd. Is het dan nog noodzakelijk om wat extra eiwitten te nemen, om catabolisme tijdens de workout te voorkomen?
en neem je wat erna? bijvoorbeeld eiwit + dextrose zoals bij een kt workout?

doel is dus vetverbranden en geen spieren, hoewel de reden van mijn cardio puur het peil houden van de conditie is.

gr
 
Als ik jou was zou ik van te voren niets eten en/of drinken, dan spreekt je lichaam meteen de vetreserves aan
 
die mogelijkheid heb ik niet, aangezien ik eigenlijk meer train voor de conditie. Ik weet dus wel hoe het hoort, maar ik wil nu dus wat vragen voor als je het doet zoals het niet helemaal hoort, wel eiwitten extra of niet nodig? Voor of erna? enzo
 
ik geloof dat dit ff verplaatst moet worden, heb ik ff totaal verkeerd gepost.

Verder ook weinig input. subtiel kickje tevens
 
Na de training zou ik een normale maaltijd nemen en geen dextrose oid. Daarvoor zou je eventueel wat extra BCAA's kunnen nemen.
Je zou eventueel ook na de cardio sessie alleen eiwitten en wat vetten kunnen nemen, zodat je profijt hebt van de "afterburn"
 
de afterburn?

oh my god, wat voel ik me een noob op dit gebied

gaat dat overigens nogsteeds op wanneer je midden op de dag cardio doet en dus vooraf normaal gegeten hebt?
 
Ik ben zelf bepaald geen dieet guru, getuige mijn 20-ertje op het gebied van de vetpercentages, maar ik doe zelf mijn cardio dus ook gewoon aan het eind van de werkdag. Ik sta elke dag al om kwart voor 6 op en ga gewoon niet nog een half uur a drie kwartier eerder uit mijn nest om te cardio-en.

Als je voor de conditie wil cardio-en en dus (neem ik aan) intensief zult cardio-en zou ik zorgen dat je gewoon normaal eet de hele dag en na de cardio-workout eigenlijk je post-workout comsumptie van een normale trainingsdag aanhouden. Tenminste, dat doe ik zelf...
Maar goed, 3 van mijn 5 sessies zitten ook achter een kracht-training aan...

Ik moet zeggen, het werkt wel... MAAR... verdomde langzaam :o
Wel is het zo, dat ik nu met gemak een half uur doorstamp op een tempo en weerstand waar ik een half jaar geleden moeite mee had om het tien minuten vol te houden, vandaar dat ik het toch even noem. Kennelijk is er met mijn conditie dus wel iets gebeurd :)
 
Voor de cardio als je traint voor conditie moet je langzame suikers eten.
Ook vrij veel koolhydraten, bv 2uur voor de training een bord spaghetti eten met wat kip of kalkoen.
 
chunky zei:
de afterburn?

oh my god, wat voel ik me een noob op dit gebied

gaat dat overigens nog steeds op wanneer je midden op de dag cardio doet en dus vooraf normaal gegeten hebt?

afterburn, ook wel EPOC genoemd

Voor intensieve cardio moet je eten voor en na de training (bevordert zowel de intensiteit (en dus meer calorieen verbranden) als spierbehoud), voor slo-mo cardio hoeft dat niet zo nodig.

vetverbranden tijdens cardio is niet noodzakelijk voor vetverlies over een hele dag. Concentreer je maar op het verbranden van calorieen, dan zorgt je lichaam er zelf wel voor dat het uit je vetreserves komt (tijdens, dan wel na je workout).
 
chunky zei:
de afterburn?

oh my god, wat voel ik me een noob op dit gebied

gaat dat overigens nogsteeds op wanneer je midden op de dag cardio doet en dus vooraf normaal gegeten hebt?

Afterburn... betekend dat je na de cardio ook nog vet blijft verbranden. Ga je na de cardio carbs eten, dan word je energie weer aangevult en verbrand je dus niet meer. Eet je alleen eiwitten (en evt. wat vetten), blijf je verbranden.
 
Dus door de eiwitten achteraf probeer je te voorkomen dat je catabool wordt denk ik, dan zou vooraf wat eiwitten of bcaa ook wel oke zijn denk.

@wazzup, gaarne wat meer uitleg over je laatste en voorlaatste alinea.

thnx
 
Cardio For Gain, Cardio For Loss

Q: I’ve seen you recommend doing cardio after training in some situations while recommending cardio on separate days in other situations. Why the difference? Should I do cardio at all and if so, when should I do it? Or should I just eat well?

A: I don’t understand why there’s a huge cardio debate in weight-training circles. I wish I could just click my heels two times and it would just go away. I guess my first idea is that cardio probably has a place in virtually every trainee’s program. Now the one caveat here is that athletes training for pure strength and power should probably do no cardio at all since cardiovascular exercise can interfere with strength development.

Cardio can cause a shift in muscle fiber type from very fast twitch (glycolytic) fibers to slower fibers (oxidative/glycolytic). In strength and power athletes, this can lead to lower total force development and lower rate of force development. This means sub-optimal lifting performance. However, this same shift in fiber type is probably beneficial for bodybuilders, recreational trainees interested in improving body composition, and other types of athletes. They should all do their cardio.

Understand that there are many ways to accomplish your physique goals, too many to discuss in a single article or Q and A column. I’ve seen people get lean with and without cardio. And I’ve seen people get big with and without cardio. There are so many other variables involved in improving your body. Cardio is just a piece of the puzzle. However, let me give some guidelines for optimizing your progress.

Moderate duration, low intensity cardiovascular exercise leads to increases in both insulin dependent and insulin-independent glucose and amino acid uptake in muscle and liver cells for several hours after the exercise bout. So as a result, cardio can be somewhat anabolic for muscle tissue (from a nutrient partitioning viewpoint). Also, cardiovascular exercise burns a good amount of calories (and therefore fat) and leads to increased muscular uptake of nutrients for hours after exercise (there’s that nutrient partitioning again).

This should make it clear that in addition to anabolism, cardio can also contribute to fat loss. So with the potential anabolic effects of cardio as well as the potential for fat loss, I don’t see why anyone interested either in getting bigger or getting leaner would exclude cardio from their training program.

Sure, some have argued in the past that cardio can be very catabolic, blah, blah, blah, but if you combine your cardio training with eating for your goals, and you avoid doing excessive high-intensity cardio work, your cardio will have mostly desirable effects.

So, since I recommend cardio for both getting bigger and getting leaner, let’s split them up and discuss the best way to incorporate cardio into both types of programs.


Gettin’ Bigger

Since increasing muscle mass is the goal, it’s especially important to eat enough to compensate for the caloric expenditure of all your exercise (weights and cardio). Using the Massive Eating plan will help in this. With this plan, cardiovascular exercise fits in quite nicely, as the cardio will help increase nutrient partitioning and the muscle to fat gain ratio. In the perfect world, the best way to incorporate cardio into your program would be as follows:

First, directly after your weight training workouts, you’d perform about 15 minutes of cardiovascular exercise at about 60 to 70% of your HR max (which is 220 minus your age). Immediately after this session consume a Biotest Surge or a Biotest Surge-like beverage containing 0.4 grams of protein hydrolysate and 0.8 grams of carbohydrate per kg of body mass. Then about an hour later, consume another meal. This time choose food sources that contain about a one to two ratio of protein to carbs.

Next, on your non-weight training days perform 30 minutes of cardio at 60 to 70% of your HR max. This should not be done in the morning on an empty stomach but sometime during the day about 120 minutes after a meal. Immediately after the cardio session, again consume Biotest Surge or a Biotest Surge-like beverage. This time however, you won’t need to eat again 60 minutes later. Just get back on track to eating every three hours or so after this, being sure to eat enough calories to match or exceed your maintenance needs.


Gettin’ Leaner

To lose body fat, a combination of diet and exercise is the way to go. Obviously, eating below your maintenance level is necessary for fat loss. Using the Massive Eating principles of food selection and macronutrient combinations, subtracting about 25% of your calculated caloric needs should do the trick.

As far as the cardio goes, the idea here is to increase total calorie expenditure, to increase fat utilization, and to decrease potential fat storage. While the focus may be a bit different, the recommendations are only slightly different from above.

First, directly after your weight training workouts, you’d perform about 30 minutes of cardiovascular exercise at 60 to 70% of your HR max. Immediately after this session, consume a Biotest Surge-like beverage containing 0.4 grams of protein hydrolysate and 0.8 grams of carbohydrate per kg of body mass. However, don’t eat again an hour later. After your post-workout drink, just eat every three hours as usual.

Next, on your non-weight training days perform 30 minutes of cardio at 60 to 70% of your HR max. This time, the cardio should be done in the morning on an empty stomach. Again, immediately after the cardio session, consume a Biotest Surge-like beverage. And again, just get back on your normal diet plan of eating every three hours or so.

Using the aforementioned plans, you should be able to use cardio as an effective tool in achieving your goal of body comp improvement. And by the way, since it can help your physique progress, a few nifty "side effects" include better heart, circulatory system, and respiratory system function as well as better overall health and longevity.

Summary: Do your cardio!

Appetite For Construction
Building Results From Research
by John M Berardi
 
Bedankt makker! zeer nuttige info
 
chunky zei:
Dus door de eiwitten achteraf probeer je te voorkomen dat je catabool wordt denk ik, dan zou vooraf wat eiwitten of bcaa ook wel oke zijn denk.

yep.

@wazzup, gaarne wat meer uitleg over je laatste en voorlaatste alinea.

thnx

Voor intensieve cardio moet je eten voor en na de training (bevordert zowel de intensiteit (en dus meer calorieen verbranden) als spierbehoud), voor slo-mo cardio hoeft dat niet zo nodig.

Hoe rustiger de cardio gaat hoe minder het lichaam een beroep hoeft te doen op eiwit (dus spier). Als je cardio intensiever wordt gaat je lichaam het niet redden op een lege maag. Vetzuren komen niet snel genoeg vrij om je spieren van energie te voorzien en dus zal je lichaam meer een beroep gaan doen op andere vormen van energie. Glycogeen (opgeslagen koolhydraten), eiwit (opgeslagen in de vorm van spieren :eek:).

vetverbranden tijdens cardio is niet noodzakelijk voor vetverlies over een hele dag. Concentreer je maar op het verbranden van calorieen, dan zorgt je lichaam er zelf wel voor dat het uit je vetreserves komt (tijdens, dan wel na je workout).

Hoe harder je cardio gaat (hogere hartslag, HIIT) hoe meer calorieen je per minuut verbrand. Voorbeeldje (cijfers zijn verzonnen) 20 minuten rustige cardio is wellicht 150 calorieen, 20 minuten intensieve cardio is 300... bij intensieve cardio verbrand je dus 2 keer zo veel calorieen dan bij rustige. (en een hogere EPOC ook nog eens, dus de volgende 24 uur zul je ook nog eens extra verbranden). Waar denk je dat je het meest van af valt ?
 
Back
Naar boven