AndroidHealthClinic

Voeding voor iemand met met de ziekte Kanker

Bezoekers in dit topic

Sander1993

Novice
Lid geworden
25 apr 2015
Berichten
3
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
78kg
Allereerst wil ik mij voorstellen.

ik ben Sander kom uit den haag ben 21 jaar

zo erg dat het is ben ik bijna 2 jaar geleden getroffen door de vreselijke ziekte kanker.
lymfeklier kanker (ziekte van hodgkin)

hier door kan ik niet veel meer en me 2 jaar trainen en eten was ook einde verhaal...

na ongeveer iets meer dan een jaar was ik bijna genezen, ik werd op de laatste plekken bestraald

het zag er niet heel goed voor me uit, maar sinds 2 weken geleden doe ik mee aan een nieuw medicijn die nog in onderzoek is zo een 200 mensen ongeveer uit de wereld doen op dit moment mee hieraan ( voor de mensen die interesse hebben het heet Nivolumab)

sinds 2 weken geleden lijkt het wat beter te gaan iets meer energie enzovoorts, en eens een bodybuilding hart altijd.

Dus wat ik wou doen dat is met gewichtjes thuis het een en ander gaan doen.
ik heb dumbells van 10kg dus daar kan ik wel even mee vooruit met het krachtsverlies.

Maar nu wil ik dus ook weer op me voeding letten nou ken ik wel wat schema's enz van toen ik nog trainde. maar ik wou graag advies wat mensen eventueel nu aanraden te eten in deze situatie.

graag wil ik zeggen dat ik niet om medelijden vraag,en liever reacties ziet met informatie dan berichten met sterkte alhoewel die ook welkom zijn.

ik hoop dat iemand eventueel ervaring heeft met dit soort patienten of gewoon uberhaupt een goed eetschema

Met vriendelijke groet een jongen in nood
 
Ik denk dat je dit toch het beste aan een dietiste kan voorleggen. Heb zelf op een afdeling met kankerpatienten gewerkt en daar werden altijd schemas gemaakt voor de patienten door een dietiste. Dit is toch heel wat anders dan standaardvoeding.

Succes en sterkte!
 
Ik heb in 2013 ook een gelijkaardige ziekte gehad (AML) dan heel 2014 behandeling gehad en nu nog altijd herstellende. Eten ging tijdens de behandeling nauwelijks door de bestraling en chemo (eetlust valt weg en misselijkheid = overgeven). Nu 1 jaar na de transplantatie is de eetlust nu nog steeds niet helemaal terug. Eerst en vooral moet je de voorschriften volgen van de diëtiste in het ziekenhuis (normaal krijg je een lijst mee). Verder is het advies om gewoon gezond te eten (groenten, fruit, mager eiwit, onverzadigde vetten). Liever geen supplementen en ik neem ook geen antioxidanten omdat die mogelijk juist ongewenste cellen zouden kunnen beschermen (vrije radicalen hebben ws een functie in het lichaam).

Ik veronderstel dat je net als ik veel gewicht bent verloren, dan moet je dus ook je kcal zo hoog mogelijk houden. Om dat te bereiken moet je weer eetlust hebben, dus regelmatig bewegen, actief zijn. Als je moeilijk voldoende kcal binnen krijgt is het beter om voor halfvolle producten te gaan dan magere. Ik eet ook altijd saus bij het eten, eet makkelijker weg en zorgt ook weer voor kcal.

Eet dingen die je graag eet, maar beperk snoep en koek, je wilt wel voldoende micronutriënten opnemen uit je voeding. Als je specifiek een vraag hebt laat het gerust weten.
 
is een ketogeen dieet geen goed idee? ik las hier ergens dat het de aanmaak van kankercellen vertraagd of tegenwerkt.
iig zet hem op!
 
Vooral professionele hulp hierbij inschakelen. Zoals Big_T al aangeeft krijg je (vaak) lijsten mee van de diëtiste.
Ik zou zeggen leg het daar naar en vraag om advies.

In ieder geval niets dan lof om het toch weer op te willen pakken na zulke tegenslagen!
 
sorry voor de late reactie

Beste allen sorry dat ik laat reageer maar jammer genoeg heb ik niet altijd zin en tijd om het te doen ivm ziekenhuis bezoeken of het genieten van de nu nog leuke dingen.

Hey Big T
ja klopt helemaal wat je zeg kwa eetlust en het afvallen nou was ik altijd iemand met een hoger vetpercentage dus ik noem het maar geluk bij een ongeluk.
in totaal ben ik 30 kilo afgevallen ik woog zo n 106 met een wat hoge VP maar om het minste punt woog ik 74 nu is dat weer op 78a 79 kilo en ik wil hem op 80 brengen en houden.
Mijn transplantatie is nog niet gepland ik heb er al een met me eigen stamcellen gehad maar ik moet nu dus een donor transplantatie onder gaan in de toekomst als ik helemaal kanker vrij ben en zoals je vast weet zitten daar de nodige risico's aan.

Ben jij nu helemaal genezen? ik ga zeker wat met je tips doen.
ik moet woensdag weer naar UMC Utrecht dan ga ik het even aangeven over een diëtiste en of die ff me master bodybuilding voedingschema wilt maken haha.

ik ga vandaag proberen wat uit te vogelen met de dumbels, het is 11 kilo zal zwaar zijn ff.
gelukkig ken ik de oefeningen nog wel uit de tijd dat ik trainde maar daarbij is het internet nu ook heel handig voor eventuele nieuwe meer effect hebbende oefeningen

Groetjes Sander
 
Beste allen sorry dat ik laat reageer maar jammer genoeg heb ik niet altijd zin en tijd om het te doen ivm ziekenhuis bezoeken of het genieten van de nu nog leuke dingen.

Hey Big T
ja klopt helemaal wat je zeg kwa eetlust en het afvallen nou was ik altijd iemand met een hoger vetpercentage dus ik noem het maar geluk bij een ongeluk.
in totaal ben ik 30 kilo afgevallen ik woog zo n 106 met een wat hoge VP maar om het minste punt woog ik 74 nu is dat weer op 78a 79 kilo en ik wil hem op 80 brengen en houden.
Mijn transplantatie is nog niet gepland ik heb er al een met me eigen stamcellen gehad maar ik moet nu dus een donor transplantatie onder gaan in de toekomst als ik helemaal kanker vrij ben en zoals je vast weet zitten daar de nodige risico's aan.

Ben jij nu helemaal genezen? ik ga zeker wat met je tips doen.
ik moet woensdag weer naar UMC Utrecht dan ga ik het even aangeven over een diëtiste en of die ff me master bodybuilding voedingschema wilt maken haha.

ik ga vandaag proberen wat uit te vogelen met de dumbels, het is 11 kilo zal zwaar zijn ff.
gelukkig ken ik de oefeningen nog wel uit de tijd dat ik trainde maar daarbij is het internet nu ook heel handig voor eventuele nieuwe meer effect hebbende oefeningen

Groetjes Sander
Begrijpelijk. Dat geluk had ik ook, was toevallig in de bulk toen de diagnose kwam. De allogene stamceltransplantatie is de zwaarste, heb die 2x gehad, dus ook telkens heel de zware chemo en nog een keer volledige lichaamsbestraling. Daarna heel veel bijwerkingen gehad, en een jaar later dus nog steeds. Je wilt er zeker zo gezond en sterk mogelijk aan beginnen, wat vetreserves, bovengemiddelde spiermassa en een goede conditie zijn zeker een groot pluspunt. Ja de transplantatie is levensgevaarlijk, de kans is ongeveer 60% dat je het overleeft. Het hangt af van hoe je lichaam zal omgaan met de infecties, hoe gezond je bent (hart, longen, lever...) en hoe sterk je mentaal bent. Na de transplant is het dan de vraag in welke mate er afstoting gaat optreden. Dat kan meevallen maar ook enorm tegenvallen. Normaal gaat je arts dit ook uitleggen (je wilt eigenlijk een beetje afstoting om te vechten tegen slechte cellen, maar ook weer niet teveel anders gaan er goede cellen aangevallen worden). Daarna heb je echter een grote kans op genezing, zeker bij Hodgkin (meer dan 90% zag ik).

'Genezen' gebruikt men niet snel bij leukemie, men spreekt over remissie (beenmerg ziet er normaal uit onder de microscoop). Na 5 jaar in remissie spreekt men voor het eerst over genezing. Door de schadelijke behandeling heb je helaas een grotere kans op andere/nieuwe kankers, dus eigenlijk moet je je hele leven onder controle blijven. Ik weet niet zeker of dit ook het geval is voor Hodgkin.

Je kan je voor de training ook laten begeleiden door een fysio als je er tegenop kijkt. Veel blijven wandelen wanneer het kan is ook belangrijk. Het is mogelijk dat je niet altijd de kracht gaat hebben om wat te doen, laat staan met dumbbells. Dan kan je best luisteren naar je lichaam ipv te forceren. Succes.
 
zag het staan en moest dit even zeggen...... Respect kerel!!!!!! sterkte en doe wat je leuk vind, blijf sterk!
 
Back
Naar boven