Fitness Seller

Voeding vs partner

Bezoekers in dit topic

Thad

Novice
Lid geworden
23 feb 2023
Berichten
12
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
72kg
Vetpercentage
20%
Hallo allemaal,

Ik ben de afgelopen maanden goed bezig in de sportschool. Maar dat is het makkelijkst vind ik. Voeding is een probleem. Niet voor mij, maar voor mijn relatie met mijn vrouw.
Ik ben bezig met een body recomp en zie nu al, in 4 maanden resultaten. Dit wil ik volhouden.

Maar mijn partner is niet van de sportschool \ voeding. Die vind dat het allemaal normaal hoort.
Als het aan mij ligt kan ik ieder avond makkelijk hetzelfde eten (kip, rijst, broccoli) zonder cheatdays mja dat gaat moeilijk als je met ze 2e woont. Door de invloed van de ander.
(niet dat ik dagelijks kip n rijst wil eten, wil wel variatie uiteraard)

Hoe doe ik het nu? Door sochtends amper wat te eten en smiddags weinig te eten. Dan kunnen we savonds normaal eten. En indien ik eiwit te kort schiet ga ik aan de shakes later in de avond.
Heb ik teveel calorieen binnen? Dan zorg ik ervoor dat ik mezelf straf en aan de cardio ga de volgende dag.

Het is een levensstijl. Ik kan haar niet overtuigen en wil dit ook niet.

Zijn er mensen die in dezelfde situatie zitten of gezeten hebben? Hoe hebben jullie het ervaren en hebben jullie tips?

Het is iets wat impact lijkt te hebben op de relatie namelijk.

Misschien een andere vraag los van deze topic. We gaan wel eens op vakantie en dan is gezond (weinig kcal en veel eiwit) eten moeilijk. Hoe doen jullie het op vakantie periodes? Ik wil niet binnen 1\2 weken veel progressie verliezen. Volgens mij is eiwit poeder meenemen ook niet slim in een vliegtuigkoffer hahah (denken ze dat het drugs is).
 
Laatst bewerkt:
Zo te horen ben je recent begonnen met sporten. Goed dat je actief bezig bent met 'n gezondere levensstijl.
Je moet wel beseffen dat het met net zoals alles in het leven gaat om mate houden. Als je op vakantie gaat, ga dan lekker op vakantie. Ff 1-2 weken nergens aan denken, genieten, vreten waar je zin in hebt.
Het is echt niet alsof je in 1-2 weken ineens al je progressie kwijt raakt, zal grotendeels allemaal vocht zijn. Dan kom je terug, ga je weer door met sporten en ga je weer verder met de rit.
Hoe veel achterstand denk je dat 't je gaat opleveren als je naar een volledig jaar kijkt? Je moet ook denken aan je mentale gezondheid. (En relatie)

Wat betreft het samen eten; Tja. Je woont samen met iemand en hebt eenmaal rekening met elkaar te houden. Dat gaat beide richtingen op.
Jij kan niet verwachten dat je partner alleen maar kip en rijst gaat eten, je partner kan ook niet verwachten dat jij elke dag friet en kebab eet.
Ook daarin gaat het dus om mate en een middenweg zoeken. Je hoeft echt niet s'ochtends of s'middags weinig te eten. Je kan toch normaal samen avondeten?
Als het calorierijk eten is, pak je een kleinere portie zodat 't in je macro's past, blijft er wat over, vries je 't in. Dan kan je s'avonds inderdaad een eiwitshake pakken om aan je eiwitten te komen.
 
Als het aan mij ligt kan ik ieder avond makkelijk hetzelfde eten (kip, rijst, broccoli) zonder cheatdays mja dat gaat moeilijk als je met ze 2e woont. Door de invloed van de ander.
Sorry maar dat is bs. Je kunt bv apart eten, of je weegt jouw deel af. In geval van buiten de deur eten, dit kun je leren inschatten als je er de moeite voor wil doen.
Ik heb moeite met die laatste zin, vandaar dat ik het bs noem. Komt meer over alsof je een excuus zoekt voor je eventuele eigen falen
 
Sorry maar dat is bs. Je kunt bv apart eten, of je weegt jouw deel af. In geval van buiten de deur eten, dit kun je leren inschatten als je er de moeite voor wil doen.
Ik heb moeite met die laatste zin, vandaar dat ik het bs noem. Komt meer over alsof je een excuus zoekt voor je eventuele eigen falen

Apart eten ook een optie inderdaad. Maar vind dat zelf overbodig en te veel gedoe als je niet in een competitie prep zit.
Zou wel begrijpen dat een partner dat geen fijn idee vind. Buiten de deur eten is inderdaad ook echt geen punt, die ene keer in de 2 weken / 4 weken is echt minimaal.
En anders bestel je gewoon een steak :D
 
Sorry maar dat is bs. Je kunt bv apart eten, of je weegt jouw deel af. In geval van buiten de deur eten, dit kun je leren inschatten als je er de moeite voor wil doen.
Ik heb moeite met die laatste zin, vandaar dat ik het bs noem. Komt meer over alsof je een excuus zoekt voor je eventuele eigen falen
Ik denk dat elke avond tegelijkertijd een andere avondmaaltijd eten niet voor iedereen bevorderlijk is voor de relatie. Zeker niet als de ander het sociale aspect van koken voor de ander en het gezamenlijk dineren belangrijk vind.

Maar het is denk ik ook niet dat het bevordelijk als je beiden een compleet andere visie hebt op nastreven van een gezonde levensstijl.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Wat is voor je vrouw 'normaal eten' dan?
Ik heb hier zelf ook een vrouw en 3 kinderen waar ik ook voor moet koken. Meestal is het aardappelen/groenten/vlees en soms eens pasta met een sausje, maar dan schep ik gewoon minder op en let inderdaad dan meer op mijn voeding de rest van de dag.
 
Ik denk dat elke avond tegelijkertijd een andere avondmaaltijd eten niet voor iedereen bevorderlijk is voor de relatie.
Daarom geef ik ook nog andere opties. En het is toch ook niet moeilijk om voor iedereen te koken en je eigen portie dan af te meten. Dat anderen dat dan raar vinden ofzo is hun probleem.
 
Als jullie gewoon een ongezonde levenstijl hanteren met veel frituur en weinig groenten, dan is het toch zaak dat je haar weet te overtuigen en tegengas geeft. Overtuigen doe je vaak niet door steeds de confrontatie aan te gaan, daarmee geraak je alleen maar verder van huis zoals je kunt merken. Overtuigen doe je door het juiste voorbeeld te geven. Juiste voorbeeld kost altijd meer energie, omdat je het heft in handen moet nemen door bijvoorbeeld te gaan koken.

Daarnaast heb je het over kip/broccoli/rijst en jezelf straffen en dat hint naar extreem gedrag. Extreem gedrag kan misschien veel resultaat opleveren maar het blijft extreem en extreem is inherent niet de rest van je leven onderhoudbaar. Extreem doe je alleen voor een deadline zoals een competitie of een bruiloft, maar niet om er gewoon beter uit te zien.

Eigenlijk ben je dus 9/10x zelf het probleem en tips om dat te verslaan zitten ook bij jezelf door een manier te vinden waardoor jullie wel beide happy zijn met het avondeten.
- Gezonder en gevarieerd leren koken, we hebben een super grote supermarkt met super veel groente, daar kun je echt wel makkelijke gerechten van maken die toch al snel en gemakkelijk in je macro's passen
- De boog kan niet altijd gespannen staan en dus is e.g. frietdag voor normale mensen die fitter willen worden echt geen probleem, zorg gewoon dat je een vast cardio moment hebt op diezelfde dag en het maakt het nog leuk ook!
- De boog kan niet altijd gespannen staan en volgens mij is vakantie daarvoor uitgevonden, waarom zou je dan erg op je eten willen letten? Als je in italie heel de dag aan het slenteren bent geweest kunt je toch gewoon prima wat gelato en pizza eten en geen grammetje aankomen?

Zelf ben ik een beetje van mening dat veel van ons met een kantoorbaan zo'n zittend leven aan het krijgen zijn dat 80% eten / 20% beweging al een tijdje niet meer op gaat voor deze mensen. Bewegen word alleen maar belangrijker en met meer bewegen kun je meer eten en ben je flexibeler. En dan heb ik het niet over dat uurtje fitness per dag, maar boodschappen lopend gaan doen en op de fiets naar de stad. Dan kun je gewoon weer een groot bord aardappelen groente vlees eten en er nog jus bij doen ook, zoals het hoort imo. Misschien brengt je dit indirect ook tot de conclusie dat die kip broccoli rijst gewoon belachelijk is :D

Dus concluderen, we zijn eigenlijk altijd grotendeels zelf het probleem en de enige manier dat je dat fixt is door jezelf steeds ter discussie te blijven stellen. Vaak als argumenten van anderen pijn doen weet je eigenlijk al dat er enige kern van waarheid in zit en dat je daar over moet willen nadenken. Als je die signalen leert begrijpen word je vanzelf ook kalmer en ontwijk je discussie en leer je beter luisteren. Tot zover mijn gedachtespinsels
 
Mijn ervaring is dat het net zo goed gaat door niet elke dag autistisch hetzelfde te eten. Je lichaam boeit het niet of de eiwitten uit kip komt of een ander product, of de micro-nutriënten uit brocolli of spinazie. Ook mis ik de balans zoals hier eerder aangekaart is, denk dat een hoop BBers wel met een eetstoornis zitten. Ik in ieder geval wel toen ik 19-23 was en altijd m'n eigen ding at en uitjes skipte want "macro's". En het lijkt er op dat je wenst die kant op te gaan.

Gewoon lekker samen eten wat de pot schaft en je gewicht in de gaten houden. Een paar 100kcal meer en minder op de ene dag gaat je echt niet belemmeren/dik maken als je één meal niet precies kunt plannen. Door al m'n andere meals bij te houden qua kcal en alleen het avondeten te schatten kon ik nog goed aankomen of afvallen. Lekker eten kan ook gezond en voedzaam zijn.
 
Ik begrijp punt ik zou gewoon wanneer je tijd hebt voor jezelf koken veel vis/kipfile/rundvlees met rijst en groente vries je dat in en eet je dat op andere momenten. Zo kom je toch aan je eiwitten en koolhydraten, en eet je wel gewoon met je vrouw mee maar dan eet je gewoon wat minder.
Op die manier heeft zij er geen last van en kun jij je doel bereiken, lijkt me.
 
Je kan toch samen met je vriendin bespreken wat je de hele week gaat eten. Zo weetje wat je die avond eet en kan je aan de hand daarvan je voeding over de rest van de dag plannen.
 
Dank voor de feedback.

Ik wou ook niet klinken als iemand die haar het schuld geeft. Het is niet dat zij ongezond eet. Zelfs gezonde opties kunnen veel calorieen wegen, vandaar.
Als zij zegt "laten we avocado toatstje eten" denk ik oh jee avocado is gezond maar heeft enorm veel calorieen.

We eten amper frituur...eten dagelijks veel groente etc.
Hooguit 1x per week ongezond?

Reden is ook omdat ik momenteel niet meer dan 1600 kcal per dag binnen mag krijgen. Tja dan word het lastig.
Als ik in de toekomst ga bulken zal ik minder moeite hebben met +2500 kcals.

Irritaties begonnen toen ik al mijn ingredienten te wegen. Enja ik wou op een gegeven moment zelfs onze borden wegen zodat ik zeker weet dat ik %50 binnenkreeg.
Dat heb ik los gelaten. Ik weeg nu alleen heavy dingen zoals olijfolie,pasta,rijst en vlees(voor de eiwit).

En dan proberen met de oog in te schatten of ik ook daadwerkelijk 50% opschep.

Want ik heb dagen dat ik aan mijn max calorieen zit. En als we samen eten weet ik nooit of ik er juist overheen ben gegaan. Dat is onmogelijk om te berekenen.
Ik hoef ook niet precies aan die 1600 kcal te zitten. Maar ik wil er niet dagelijks ruim overheen gaan.

Ik lees de optie om apart te koken maar dat gaat moeilijk worden. Want:
1-) Voor 1 persoon boodschappen doen is lastig
2-) Kost meer geld
3-) Meer energie door 2x te koken en 2x vaatwasser opvullen 2x opruimen
4-) Meer irritaties onderling?

Bedoeling van mijn topic was om te weten hoe anderen het doen. Ik was ook nieuwsgierig of anderen hierdoor ook onderlinge irritaties krijgen.
 
Ik was ook nieuwsgierig of anderen hierdoor ook onderlinge irritaties krijgen.
Ik krijg ook onderlinge irritaties als ik elk uur rondjes in het huis ga rennen omdat reden x.

Extreem gedrag wekt altijd irritaties op.

In jouw defence, teveel 'kom laten we spontaan' gaat jou niet verder helpen en daar kun je je grens aangeven dat dat bijv. getimeboxed moet worden in het weekend of qua frequentie 1x per week. Dat is volgens mij een prima compromis, maar dan moet je wel geloofwaardig blijven en niet zelf 'spontaan zin hebben in iets anders' (het voorbeeld zijn ;) )

Reden is ook omdat ik momenteel niet meer dan 1600 kcal per dag binnen mag krijgen. Tja dan word het lastig.
1600....1600. Je bent een man van 1,78m en je valt af op 1600 kcal? Boh consistent verkeerd meten is nog steeds consistent, maar het is wel +1 voor mijn punt dat we te weinig bewegen.

Elke dag 1 uurtje fitness en de rest van de dag op je reet is nog steeds ongezond en te weinig beweging. Uurtje wandelen en hoppa 1900kcal dat je dagelijks mag eten.

Misschien minder focus op gewicht en meer focus op een standaard gezond patroon? Kan overigens goed samen gaan, maar vergeet gewoon gezond zijn niet.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Thad
Ik eet ook bijna elke avond samen met mijn vrouw en kids. Gewoon normaal, gezond.
Aardappels, groente, vlees, vis, soms kip met rijst, soms pasta.

We wegen van te voren de ingrediënten. Maar bij zaken als broccoli, kip, vis, staat dat gewoon op de verpakking. Dus meestal is het wegen alleen de rijst of pasta en evt. andere zaken.
Bijvoorbeeld 200 gr macaroni, 70 gr geraspte kaas etc. Als mijn vrouw kookt en ik werk geef ik ook gewoon door hoeveel gram ze moet gebruiken. Is 2 minuten werk ofzo.
Aardappels hebben we een paar keer gewogen, is meestal rond de 500 gr. Gaan we nu gewoon vanuit.

Dan ga ik er vervolgens van uit dat ik de helft eet en vrouw + kids de andere helft.
De helft komt meestal neer op een maaltijd van rond de 500 kc.
het is niet zo exact als alles apart wegen en koken, maar zelfs al zou ik er flink naast ziten, dan krijg ik hooguit iets van 70-100kc meer binnen. Dat is dan jammer.

Dit werkt voor mij prima. Heb het zo aardig onder controle en thuis toch gezellig met z'n allen hetzelfde avond eten.
Maar voor mij is het ook een hobby en moet het wel leuk blijven. Heb je (wedstrijd) ambities dan is dit uiteraard geen optie en zal het thuisfront moeten accepteren dat dit belangrijk voor je is en dat je daarom anders eet.
 
Extreem gedrag wekt altijd irritaties op.
Alles went.
Mijn vriendin vond het in het begin ook vervelend dat ik mijn eten afwoog voor het eten.
Maar... het is mijn eten, voet op de grond gezet en de poot stijf gehouden.
Nu weegt zij soms mijn eten af.
Het warme eten is de enige maaltijd die niet gestandaardiseerd is. De rest van de dag eet ik maaltijden waarvan ik precies weet wat er in zit.
 
Situatie afhankelijk natuurlijk, maar eten afwegen vind ik niet zo extreem als dat op de juiste manier gebeurt. Mag hopen dat op een gegeven moment wel redelijk duidelijk is dat een eetlepel van dit en een kopje van dat zoveel weegt en zoveel in myfitnesspal opgeslagen kan worden? Er zijn hier genoeg voorbeelden voorbij gekomen van startende mensen die helemaal doorsloegen hierin. Wat ik al zei, als de kritiek pijn doet is het toch wel een signaal dat je even bij jezelf moet nagaan of je niet aan die kant van het spectrum valt.

Persoon afhankelijk as fuck eigenlijk, want voor iemand die altijd vol voor dingen gaat kan heel veel niet zo extreem zijn, maar voor een serial starter, beginner, mere mortal kun je toch wel redelijk aanvoelen wat extreem is en wat niet. Het gaat er dan ook niet echt of het went of niet, het gaat meer om wat op de lange termijn haalbaar is. Je kunt alleen zelf inschatten wat je aankunt. De resultaten (situaties hier op het forum) wijzen uit dat maar weinig mensen van de kip/broccoli/rijst zijn 7 dagen in de week als de motivatie weg zakt na een aantal maanden. Motivatie zakt weg, niks geleerd in de periode dat er motivatie was en je valt terug in oude gewoontes omdat je gedrag te ver van je vandaan stond. Mensen rondom je heen voelen dat vaak wel aan en uitten dat vaak te negatief en zonder nuance en dan ligt vaak de waarheid ergens in het midden.

Alles kan wennen is dan misschien een betere conclusie RonnReeves ?
 
Als zij zegt "laten we avocado toatstje eten" denk ik oh jee avocado is gezond maar heeft enorm veel calorieen.

We eten amper frituur...eten dagelijks veel groente etc.
Hooguit 1x per week ongezond?
Zeer herkenbaar en prima zo toch? Weinig kcal is nu eenmaal afzien, enige wat je kan doen is je verbruik verhogen waardoor je dus meer kcal kunt eten en blijven afvallen. Veel vvm kweken dus :D :flexbiceps: (of bv cardio toevoegen).
Zelf heb ik tijdens de cut een dag in de week dat ik friet/pizza...eet en nog wat snoep. Compenseer dat met alleen sla en kip/witvis/mager vlees de rest van de dag. Dan mag je qua kcal best op of net boven onderhoud zitten die dag, kakt je energie ook niet zo snel in (noem het een mini refeed).
Reden is ook omdat ik momenteel niet meer dan 1600 kcal per dag binnen mag krijgen.
Recipe for disaster. Ben hierin geen expert maar dat is te weinig voor je lichaam om goed te functioneren. Vergeet je vetten niet, die zijn heel belangrijk, zeker als je cut/afvalt!
 
In jouw geval denk ik eerder dat je uit moet kijken voor tekorten door te weinig eten.
Vergeet niet dat je lijf ook energie verbruikt in rust. Je lichaam heeft ook voeding nodig en gezien je lengte en gewicht zou ik niet te snel af willen vallen als ik jou was. Zeker niet meer dan 0,5 kg per week. Eerder steady 0,3 kg per week.

Qua voeding moet je nu inderdaad geen eetstoornis oid op gaan bouwen door een verkeerde relatie met voeding te krijgen.

Je kan ook prima in de avond gewoon mee eten samen. Als je nu een beetje je bord in kan schatten gaat dat echt niet in 1 keer met 200 kcal fout omdat je net 1 aardappel meer hebt of wat korrels rijst oid.

Hou jezelf gewoon overdag een beetje aan een vast ritme met wisselende maaltijden die qua kcal in dezelfde buurt zitten.

Eet je een x onverwachts wel dat avocado toastje dan pak je in de avond wat magerder vlees.
Rijst/pasta/aardappel weet je op den duur ook wel hoe het er op je bord uitziet.
1 stuk aardappel meer zal misschien 25-30 kcal uitmaken. De ene x meer en de andere x minder. Dat middelt wel uit over de week.

Wil je vrouw meer variatie --> sausjes los.
Denk voor gezamenlijke variatie aan andersoortige sausen. Ketjap,ketchup, evt Light saus.
Enne... chicken tonight zoetzuur is ook maar 80 kcal per 100 gr en varieert ook.

Het hoeft geen hogere wiskunde te zijn. Als je de ene week maar 1 ons afvalt en de week erop 3 ons... kijk naar het verloop in de tijd ;)

Pizza, friet uit de airfryer etc is ook eenvoudig in te plannen.
 
Back
Naar boven