Oke even een uitgebreider antwoord. Ten eerste heel erg bedankt voor alle tips! Ik denk dat ik verder mijn verhaal nog iets verder toe moet lichten.
Ik ben inderdaad nog erg licht voor mij lengte maar eet al geruime tijd (denk +- een jaar) goed. Hiermee bedoel ik dat ik 6 keer per dag eet, alle voedingstoffen voldoende binnenkrijg en minimaal 1800 kcalorien per dag.
als je niet aankomt eet je niet voldoende voor je lijf. Zeker niet op zo een ondergewicht. Dat je voldoende van alle vitamines en miebralen binnenkrijgt en het minimum aan vetten en eiwitten wil nog niet zeggen dat je genoeg eet voor JOUW lengte en gewicht. Je eet pas genoeg als je een gezond gewicht haalt en hier op stabiel blijft.
Echt ondervoed ben ik dus niet meer, maar mijn gewicht is nog wel te laag.
je zal mogelijk geen tekorten hebben in je vitamines en mineralen. Maar ondervoed in het opzicht van veel te licht zijn ben je nog wel. Je hebt namelijk ondervoed op 2 punten. Dat je waardes niet goed zijn is een ondervoedde staat van je lijf. Maar een te licht gewicht is ook een ondervoedde staat van je lichaam. Dat zijn 2 soorten van ondervoeding.
Misschien is dat ook wel het gekke. Ik voel me goed, kan alles doen wat ik wil, heb het niet meer koud of van dat soort ondervoeding klachten maar kom ook niet op gewicht.
het niet koud hebben kan je ook met ondergewicht zoals je merkt. Alleen met extreem ondergewicht heb je echt altijd koud. Je goed voelen kan je ook op een te laag gewicht. Je vergelijkt het immers met nog sterker ondergewicht. Maar je gwicht is nu nog extreem laag ... ook al voel je je goed. Gevoel zegt ook lang niet alles. Bij ondergewicht kan je je ook super goed voelen maar gezond is het niet. De klachten die jij noemt kan je ook hebben bij zwaar ondergewicht. Iedereen is anders.
Sinds een paar maanden ben ik er echter klaar mee omdat ik me gewoon niet vrolijk voel over mijn lijf. Ik ben te doen en dat is goed te zien. Hierdoor pas ik niet in veel kleding, krijg ik af en toe opmerkingen en voel ik me niet vrouwelijk.
dat snap ik en herken ik helaas maar al te goed. Je hebt ook totaal nog geen gezond gewicht en je lichaam kan alleen vrouwelijke vormen krijgen als je vet% omhoog gaat. Dat klinkt eng.. maar borsten zijn vnl vet... vrouwelijke vormen ontstaan pas bij een laagje vet over je lichaam. Dus je zal zowel in vet als spieren aan moeten komen om ee gezond gewicht EN vrouwelijke vormen te krijgen.
Om deze reden ben ik begonnen met krachttraining ipv de meer cardio sportlessen die ik eerst deed. Dat vond ik wel moeilijk want ik vind cardio enorm leuk, maar gelukkig blijf ik krachttraining ook enorm leuk te vinden.
de cardio zal er ook nog redelijk "ingebakken" zitten vanuit je es... maar met krachtttraining alleen ga jij geen vrouwelijke vromen krijgen. Zeker als je ook nog cardio erbij doet zal je niet je vet% naar "vrouwelijk" zeg maar kunnen krijgen als je niet genoeg eet.
Wat betreft mijn TDEE. Ik heb het idee dat mijn metabolisme zich aanpast op wat ik eet... Echt afvallen gebeurd niet als het even wat minder gaat (dat ik dus +- 1800 kcalorien per dag eet) en echt aankomen ook niet als ik meer ga eten (nu dus al zo'n maand 2100-2200). Wel merk ik dat ik een stuk meer energie heb en minder last van op gezette tijden moeten eten door suikerrips.
en dat laatste is juist wat het meer eten doet in eerste instantie. Meer energie en minder suikerdips. Suiker heb je ook nodig! ook voor goed functioneren van je hersenen. Maar je gaat pas aankomen en spieren opbouwen en vrouwelije vormen krijgen (en dus wat vet) als je nog meer eet. Nu gaat alles op in energie... maar je zal dus meer moeten eten dan dat omdat je meer binnen moet gaan krijgen dan de energie die het je geeft .Kortom.. ophogen.
Dus het is zeker positief dat ik deze stap al gezet heb

. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook wel enorm trots op ben want dat is me nog nooit gelukt zonder hulp van kliniek of strenge gewichtseis. Nu lukt het volledig uit mijzelf.
je mag zeker heel trots zijn! want jij doet het en het is een hele grote overwinning om zelf de stappen te nemen om verder te komen.
Alleen ik wil niet eeuwig op dit punt blijven hangen wat betreft gewicht en spieropbouw en dat frustreert me. Zo hard je best doen en dan levert het op de weegschaal (nog) niks op. Maar goed ik kan daarin blijven hangen of toch nog wat stapjes erbovenop doen natuurlijk en ik kies voor het 2e. Voor nu eerst opbouwen naar 2300-2400 kcalorien.
gezien je nu 2100-2200 eet zou ik toch echt proberen minimaal die 2400 te gaan halen. Het is eng.. maar vergeet niet je bent er zelf bij en als je het te eng vind kan je altijd nog terug. Maar je zal ook merken dat je meer kracht gaat krijgen en resultaat gaat zien als je volhoudt. Je moet er doorheen en dat is een hoge muur om overheen te klimmen. Maar zover als je al gekomen bent kan je dit ook!
Een voorbeeld van mijn eetpatroon. Het is niet elke dag zo maar om een beetje een idee te geven van wat ik eet.
- 40g havermout, 15g lijnzaad, 200ml sojamelk, 15g pindakaas, 100g wortel
- grote appel of 2 kleine appeltjes, 200g magere kwark
- 50g quinoa, 100g tofu, +-200-300g groenten en zelfgemaakte pindasaus (15g pindakaas, scheutje sojamelk, sojasaus, sojamelk)
- 40g gemengde noten, rijstwafel met dikke laag huttekase
- 150g aardappel, omelet (2 eieren, paprika, ui, 50g avocado, sambal, courgette, spinazie)
- 200g magere kwark, bosvruchten, rijstwafel met 15g pindakaas
je eet erg eentonig en "je eigen veilige producten" zoals ik het zie... Waarom alleen soja? en geen gewone halfvolle melk? Waarom vegetarisch? toch een angst voor vlees? Je kan prima zonder vlees maar toch.. Durf je geen brood te eten? Daar is niets mis mee hoor.
Ik merk nu ik je tips lees dat ik nog best wel vaste ideeën en regels heb rondom eten. Verzadigde vetten in roomboter of volle zuivel lijken mij bijvoorbeeld niet gezond, hoe kijk jij hier tegenaan?
roomboter is juist veel beter. Volle zuivel is niets mis mee. Verzadigd vet is ook goed voor je. CHolestrol kan ook geen kwaad. Je celwanden worden opgebouwd met verzadigde vetten en cholesterol. Je hebt ze nodig! Enige vetten die slecht zijn is transvet. Maar dat zit tegenwoordig bijna nergens in. Er is niets mis met volle zuivel, 48+ kaas, roomboter etc. Het zijn gewoon gezonde vetten en heel normaal om te eten.
Rijst, pasta, brood alles is gewoon gezond en normaal.
Je eet erg weinig koolhydraten. Waarom rijstwafels? crackers kan ook, krentebollen lust je vast ook wel
eng.. maar zijn prima en ook gezond. Met een laagje roomboter. Suiker heb je nodig. Ook voor je hersenen. Complexe koolhydraten worden in je lijf ook gewoon afgebroken naar simpele koolhydraten (dus suiker) voordat ze opgenomen kunnen worden. Van vetten en suiker eten kom je niet aan. Van meer eten dan je verbruikt.. wat jij dus moet doen, kom je aan. En of dat nu vetten koolhydraten of eiwitten zijn dat maakt niet uit. Als jij op onderhoudt eet en je eet 200 kcal boven je onderhoud om aan te komen.. dan kan ej 4 appels nemen maar ook een lekkere bak volle griekse yoghurt met wat walnoten en honing. Als dat dezelfde hoeveelheid in kcal is doet dat hetzelfde.
Je leeft heel erg met het idee "ik mag alleen in mijn ogen gezond" eten...
Een stuk chocolade op de avond.. gewoon lekker even genieten kan prima. ZO ook een keer een koekje oid. Het zijn hele normale dingen en daarmee "verpest" je echt niets.
Producten die ik veel eet zijn noten, notenpasta, avocado, tofu, eieren, quinoa, havermout, aardappel/zoete aardappel, tonijn, magere kwark, linzen, kikkererwten, huttekase, fruit en groenten.
je eet erg weinig aan koolhydraten. Verhoog je havermout , quinoa en aardappel eens. Doe eens wat chilisaus bijvoorbeeld over je ei. Beetje foe yong hai achtig. Het kan geen kwaad. Doe ipv pindakaas gewoon eens een stukje chocolade van 25 gram bij de thee in de avond (kan ook extra gezien je je kcal op moet hogen)
Er is geen slecht en goed voedsel. het gaat om balans. Maar er zullen vast veel moeilijke producten zijn voor je.
Maak eens een lijstje en kijk eens of je er wat van durft te nemen als ophoging.
In het kort is het gewoon dat jij voor JOUW lijf.. met JOUW inspanning te weinig eet om aan te komen. Iedereen is anders.. dus hou je niet aan regels en berekeningen vast. Er zijn mensen die volgens een berekening aan 2200 kcal genoeg zouden hebben maar in werkelijkheid 3000 kcal nodig hebben om aan te komen. Het zijn geen vast eisen maar een indicatie. Jij hebt meer nodig dat blijkt. Dus hoog op en probeer dat met wat lekkers. Dus misschien niet een lepel olie maar een lekker stukje chocolade.. of een koekje. Gewoon dingen die je eng vind maar wel normaal zijn. Kijk maar of je dat zou durven.
Je bent heel goed bezig dat voorop gesteld. 
kijk maar of je hier wat verder mee kan. En hou vol!! want je gewicht is echt nog steeds extreem laag.
Vechten tegen jezelf is een helse strijd. Maar hou je doel voor ogen. Stap voor stap.