Fitness Seller

Voedingschema

Bezoekers in dit topic

Moet dit niet anders: koolhydraten geven 'sneller' energie af dan eiwitten omdat het afbraak proces langer duurt. Het is glycogeenvoorraad -> vetverbranding (lage intensiteit) aangevuld met eiwitten in je spieren als de intensiteit hoger word

Dus energie = energie en als je glycogeen voorraad vol zit dan kun je prima een training 60min afwerken zonder ook maar koolhydraten te nemen. Pas bij langere trainingen heb je baat bij extra koolhydraten (denk aan duursporten) en dit is dan een beknopte uitleg

Het is iig om het even in de basis. Genoeg koolhydraten voor die glycogeen voorraad, genoeg vetten, genoeg eiwitten en dan invullen zoals je het zelf in wil vullen.

Persoonlijk ben ik voorstander van niet teveel koolhydraten gedruende dag en pas tegen de avond meer. Je focus gaat omlaag als je vanaf de ochtend al begint met koolhydraten en met vetten/eiwitten heb je dat veel minder.
Klopt je hebt gelijk, koolhydraten geven sneller mate van energie dan eiwitten en vetten. Zo geeft vet langer energie (duurt langer voordat het is afgebroken) dan koolhydraten.
 
Moet dit niet anders: koolhydraten geven 'sneller' energie af dan eiwitten omdat het afbraak proces langer duurt. Het is glycogeenvoorraad -> vetverbranding (lage intensiteit) aangevuld met eiwitten in je spieren als de intensiteit hoger word

Dus energie = energie en als je glycogeen voorraad vol zit dan kun je prima een training 60min afwerken zonder ook maar koolhydraten te nemen. Pas bij langere trainingen heb je baat bij extra koolhydraten (denk aan duursporten) en dit is dan een beknopte uitleg

Het is iig om het even in de basis. Genoeg koolhydraten voor die glycogeen voorraad, genoeg vetten, genoeg eiwitten en dan invullen zoals je het zelf in wil vullen.

Persoonlijk ben ik voorstander van niet teveel koolhydraten gedruende dag en pas tegen de avond meer. Je focus gaat omlaag als je vanaf de ochtend al begint met koolhydraten en met vetten/eiwitten heb je dat veel minder.

Ik vind in je posts overkomen alsof het een direct proces is, het is veel meer indirect.
Rondom je training meer carbs pompen heeft ook zijn positieve effecten
 
Koolhydraten geven meer energie dan eiwitten. eiwitten worden pas als laatste gebruikt als energiebron door ons lichaam. Waarom zou je meer eiwitten eten dan nodig als je andere macronutriënten kan eten waar je meer baat bij hebt.
Je hebt nog steeds niet aangegeven waar dan die grens ligt dat iemand meer baat heeft bij koolhydraten en of het in je voorbeeld iets uitmaakt of iemand 1,6 of 2,0 gr/kg eiwitten neemt.

Dus nogmaals, als iemand de koolhydraten binnen krijgt die hij nodig heeft, wat maakt het dan uit waar de rest van de kcal vandaan komt? Als onze 72kg persoon op 3400kcal bulkt, haalt hij minder resultaat dan met 1,6g/kg s hij 1,8, 2,0 of 2,5g/kg eiwitten meemt?

Mogelijk voegen extra eiwitten niets toe, maar dat is de discussie niet.
 
Rondom je training meer carbs pompen heeft ook zijn positieve effecten
Waarom? Dit vraag ik mij serieus af de laatste tijd en geloof steeds meer dat dit een fitness industry verzinsel is.

Wat ik al zei; als je die ene krachttraining van 60 min met een volle glycogeen voorraad zit dan maak je die bij lange na niet op. Dan heb je toch 0 winst van koolhydraten rondom je training en dan heb je zo'n 23 uur de tijd om weer die voorraad nadien aan te vullen tot een acceptabel niveau?

Ik geloof dus steeds minder in die directe effecten:
- Die banaan die ik altijd at tijdens de rust in de voetbalwedstrijd gaf een lekker energie rush (lees: sugar rush), maar die was 5 min in de tweede helft gewoon weer weg (lees: sugar crash)? Wat is het nut dan? Dit is dan een grensgevalletje omdat 90min de grens kan zijn dat je wel die glycogeen voorraad deplete ;)
- Die pre-workout gooien het toch niet voor niets vooral op caffeine? Dat is imo het enige bestanddeel wat je kunt nemen voor direct effect op je training (extra focus == grote kans op betere prestaties). Overigens is zelfs dit niet slim om te doen binnen 10 uur voor slapen gaan omdat het je diepe slaap ten nadele beinvloed en het indirecte effect is dat je slechter herstelt.

Een volle glycogeen voorraad, goede slaap, goede hormoonbalans bereik je niet door die koolhydraten rondom trainingen, die bereik je imo door dagelijks op een manier hoe het voor jouzelf fijn werkt een goede basis naar binnen te werken. Dat is wat ik ondervind, want hoe meer kennis ik opbouw van hoe vetverlies, energie etc. in de basis werkt hoe meer het zaken ontkracht die veel verkondigen als 'common knowledge' of topsport schemas pusht op ons amateurs. Overigens komen topsportkoks ook steeds meer terug van de 'perfect meals' want ze merken dat zolang die basis goed is, je daarnaast makkelijker kunt varieren met voedsel en indirect daarmee bereiken dat topsporters daardoor lekkerder in hun vel zitten en beter presteren.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven