XXL Nutrition

Voedingsdilemma door ontstekingen - koolhydraten naar vetten etc

Bezoekers in dit topic

Voerknecht

Novice
Lid geworden
6 okt 2015
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
73kg
Vetpercentage
13%
Hallo,

Mijn naam is Rik. Voor 2 jaar geleden ben ik begonnen met sporten. Veel op eigen lichaamsgewicht. Later meer krachttraining met gewichten. Dit varieer ik nog regelmatig. Erg leuk om te doen allemaal. Ik ben begonnen op 65kg bij 9% vp. En zit nu op 74kg bij 12% vp. Daar ben ik erg tevreden mee. Lekker gezond gewicht. Want ik ben altijd een smal mannetje geweest. Ik kon eten wat ik wilde maar het kwam niet aan. Dus ik heb toch wat te puzzelen gehad.

Ik kamp met een aantal lastige punten. Misschien dat jullie mij daar verder mee kunnen helpen. Ik ben altijd erg dun geweest. Ik kan eten wat ik wil zonder er al te veel van aan te komen. Ik heb mijn voeding beetje bij beetje opgekrikt naar 3500 cal. Dit is veel op basis van koolhydraten. Nu bleef ik stabiel in energie. Want ik heb toch momenten gehad dat ik er allemaal geen energie meer voor had en begon af te vallen als een gek. Daarom had ik mijn trainingen al terug gebracht naar 3x per week met compound oefeningen. Ik merkte dat ik nu langzaam groeide. Vp blijft gelijk, spiermassa liep op. Ik hoop straks toch ook weer wat meer te kunnen trainen zonder af te vallen.

Mijn voedingspatroon heb ik om moeten gooien. Ik heb ergens een chronische ontsteking zitten. Die uit zich door het ontwikkelen van kleine ontstekingen over mijn lichaam. Tandvlees, wangen en onderhuidse ontstekingen. Maar ook op gewrichten waar ik lichte speling op heb. Voornamelijk schouders en heupen. Het grootste probleem is de irritatie in mijn darmen. Hierdoor kan ik bepaalde producten slecht eten. Om de ontsteking een beetje tegen te gaan moet ik de volgende producten proberen te minderen of uitsluiten:
- Chemische producten e.o. zoetstoffen
- Omega 6 vetzuren en transvetten
- Gluten houdende granen (Tarwe, gerst, spelt, rogge)
- Archidonzuur (varkensvlees, pinda’s)
- Alle vormen van suikers
- Koeienmelk en gepasteuriseerde producten met name van de koe
- Te veel zuurvormende voeding (Peulvruchten, vlees, witte rijst, soja, koffie, alcohol)
Veel van deze producten zijn bloedsuikerspiegel verhogend. Dat zou ik mogelijk moeten voorkomen. Een aantal van deze dingen at ik juist heel erg veel. Kwark, karnemelk en tarwe producten. Toegevoegde suikers eet ik eigenlijk al tijden niet meer (wat trouwens top werkt!). Door de irritatie van de darmen heb ik last van zetmeel houdende producten zoals aardappels en peulvruchten. Kortom ik ben wat beperkt in de keuze. Maar er zijn ook weer producten die juist goed werken.
Producten die ontsteking voorkomen:
- Plantaardige voeding, groene en gekleurde groente, knoflook en uien
- Omega 3 vetzuren
- Vis (Haring, rode zalm, sardines en makreel)
- Olijfen en olijfolie
- Kiemen noten en zaden (rauwe) en kokos
- Kruiden (gember, kurkuma, kaneel, brandnetel en veel mediterrane en provinciaalse kruiden)
- Appels, druiven, ananas uien, spinazie en koolsoorten
- Glutenvrije granen (lijnzaad, quinoa, haver en boekweit)
- Eiwitten. Bij voorkeur plantaardige
- Voldoende vitamine D
Nu was ik aan het zoeken naar ervaringen van mensen en kwam ik op het Paleo dieet. Die ben ik dat als leidraad gaan proberen. Tot dus ver werkt dit prima. Ik heb minder last van ontstekingen. Maar het grootste probleem is dat ik erg veel moeite heb genoeg te eten. Veel wat je kan vinden van Paleo is gefocust op afvallen. Ik wil juist aankomen. Ik heb ook het gevoel dat ik stil sta. De cal inname is erg moeilijk te realiseren. Helemaal als je eet op basis van koolhydraten. Nu kreeg ik al een tip een deel van mijn koolhydraat inname te verwisselen voor goede vetten. Nou klinkt dat vrij makkelijk. Maar ik heb er erg veel moeite mee dit in de levensstijl in te passen.

Ander punt van dubben. Je moet veel eten. Maar voor de ontstekingen raden ze dit aan maar 3x per dag te doen. Dit omdat er na elke maaltijd een ontstekingsreactie opgeroepen word. Ik eet nu 7 a 8 maaltijden per dag. Omdat ik anders niet weg krijg wat ik zou moeten eten. Mijn lichaamstype werkt ook niet mee als ik minder maaltijden moet eten. Schipperen misschien?

Iemand hier ervaring mee?

Iemand nog tips hoe ik mijn cal inname kan verhogen op basis van deze voeding?

Ideeën over producten, gerechten, diëten of voedingsschema’s?
 
Je zegt ik kan eten wat ik wil en niet aankomen... daarna zeg je dat je hebt opgehoogd naar 3500 kcal... In mijn ogen heb je dan niet gegeten wat je kon.. want 3500 trem ik ook zo makkelijk overdag weg.

Je zou je maaltijden in 3 en moeten splitsen.
Je zou voor je ontbijt bijvoorbeeld een shake kunnen maken met bijvoorbeeld 100 gram havervlokken/speltvlokken/quinoavlokken + 1 scoop eiwitten (er zijn genoeg plantaardige shakes te krijgen) + 25 gr zonnebloempitten + 25 gram pompoenpitten + 25 gram chiazaad + 25 gram cacao + wat fruit en 1 el olijfolie. Dan heb je zo al een shake van tegen de 1000 kcal. Even blenderen en wegkieperen.

Als lunch een blik vette vis + 100 gram quinoa of boekweit (ongekookt gewogen) + groentes naar keuze die je mag. Groentes lekker bakken in wat olie met kruiden en dan wat walnootjes erdoorheen. 1 a 2 eitjes bakken en erbij doen en je zit zo weer rond dei 1000 kcal

In de avond nog zoiets maar dan bijvoorbeeld met kipfilet (staat niet dat je dat niet mag) en lekker wat geiten of schaoen fetah door de groentes ipv nootjes.

Plantaardig shakeje erin voor het slapen en je haalt die 3500 kcal echt wel. Je moet even inventief zijn. Je kan genoeg eten waarmee je dit redt.

Ik heb zelf een lactose intolerantie, gluten intolerantie en pinda allergie... dus je moet gewoon de dingen eten die je kan. Je zal erachter komen dat je veel meer kan dan je denkt. ;)
succes.
 
Kijk inderdaad naar wat je WEL kunt eten en eet hier dan simpelweg meer van.

Als je het lastig weg krijgt is het een idee om bij de maaltijd een shake te nemen (zelf gemaakt kcal bommetje).

In het begin is het misschien proppen maar Uiteindelijk zal je eraan wennen en word het makkelijker.
 
Op Google, Youtube en diverse voedingssites kun je heel gemakkelijk recepten vinden. Bijv. Ah.nl en dan je eigen draai eraan geven zodat je het wel mag eten. Succes. Uiteraard kunnen supps ook een goede aanvulling zijn.
 
Back
Naar boven