AndroidHealthClinic

Voedingsschema 'bulken' herstel na burn-out en chronische stress (gluten- en koemelkvrij). (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dionski

Novice
Lid geworden
19 jan 2022
Berichten
19
Waardering
5
Lengte
1m87
Massa
65kg
Hallo allemaal,

Mijn naam is Dion, ik ben 32 jaar oud en weeg momenteel 65 kg. Dit is het lichtste wat ik ben geweest sinds mijn 18e. Ik ben op zoek naar tips rondom voeding zodat ik op een gezonde manier aan kan komen, rekening houdende met mijn intolleranties en voorkeuren.

Hoe die kilo's er bij komen maakt me niet uit, het gaat er mij om dat mijn lichaam aan herstel kan werken, dat is mijn uiteindelijke einddoel; ik wil een overschot aan meer energie, daardoor meer reserves, meer ruimte om te werken aan herstellen van mijn darmbioom (beschadigd door gluten), en op langere termijn; een hersteld (nu uitgeput) endorfinesysteem.

Mijn absolute bodem lag qua gewicht altijd rond de 67-68 kg, en ik ben op mijn top (na jaren van fitness en die-hard dieten) op 84 kg terecht gekomen. (Ik was hier op het forum destijds ook actief, maar ben mijn account kwijt, lol.) Helaas bracht een burnout en de turbulente jaren daarop volgend me weer volledig terug naar mijn bodem. (Chronische stress, slaapproblemen, angststoornis, depressie, en allerlei andere ontregeldheden are no good..)

In mijn zoektocht naar herstel (ik zal de exacte klachten jullie besparen, dat zijn er te veel) ben ik een aantal maanden geleden een traject gestart bij een Orthomoleculair Therapeut / natuurgeneeskundige. Aan de hand van diverse tests (bloed, urine, faeces, speeksel) zijn we achter de volgende dingen gekomen:

- Ik heb een glutenintollerantie (exorfine);
- Mijn endorfinesysteem is compleet onregelt hierdoor (en door overbelasting van stress enz.);
- Mijn galblaas is traag (onverwerkte vetten / vetschuim in faeces aangetroffen);
- Mijn leverwaarden (ALAT) zijn al 4 jaar lang hoog; respectievelijk 46 (2018), 96 (2019), 53 (2020), 43 (2021);
- Mijn cortisollevels zijn normaal (wat ik nog steeds raar vind);
- Bloedwaarden zijn oke, op vit. D en B12 na;

Daarop aanvullend kom ik dus tot de volgende 'richtlijnen' qua voeding:
- Ik eet geen gluten;
- Ik eet geen koemelk;
- Ik eet geen (geraffineerde) suikers;
- Ik eet geen sojaproducten;
- Ik minimaliseer bonen (fodmap);
- Ik minimaliseer vlees (2-3x week);
- Ik drink geen alcohol, koffie, thee enz;
- Ik eet 90% biologisch;

Verder gebruik ik de volgende supplementen;
- Multi Men (Garden Of Life)
- Turmeric Complex (Royal Green)
- Vit. B12 (Vitals)
- Vit. D3 (Healthy Vitamins)
- Magnesium (Exendo)

Wat blijkt nu, na mijn eerste maand diëten op gemiddeld 3300kcal per dag? Ik ben van 65,2 kg naar 64,7 kg gegaan (beide in de ochtend op nuchtere maag gemeten)..

Tijdens mijn fitnessleven was 3300 kcal op rustdagen en 3600 kcal op fitnessdagen meer dan voldoende om 1-2 kg per maand te gainen.

Teleurstellend, en enigszins ook beangstigend. Roept tevens veel vragen op:

Zie ik dingen over het hoofd? Beweeg ik toch meer dan ik denk? Ik werk fysiek (bouw een camper) en sta de hele dag in de kou.. Ik wandel 3x per week een uurtje, verder even niets qua sport (geen energie voor).

Is mijn eiwit inname te laag? Moet ik die verhogen (mogelijk door een erwten-proteineshake oid; tips welkom!)

Is mijn 'eiwitprofiel' niet compleet vanwege het niet eten van koemelk en mindere mate vlees.. Maar er zijn stronglifters die volledig vegan zijn gegaan.

Moet ik juist toch krachttraining gaan doen om mijn groei te stimuleren? Al is het maar 2x per week een half uurtje met weerstandsbanden thuis ofzo? Maar zelfs bij een overschot zonder te sporten zou ik gewicht moeten gainen..

Gaan de ingenomen calorieën vanuit vetten dan wellicht toch verloren door de malabsorptie vanwege traag werkende galblaas (en 'overbelaste' lever)..

Is het de stress? De kwalitatief mindere slaap? En zo nog 1000 vragen.

Ik tast echt in het duister! Ik ga in ieders geval deze week verhogen naar 3500+ kcal, om te zien of dit me wat oplevert.

In de bijlage (pagina 1) een overzicht van geconsumeerde kcal en macro's de afgelopen 4 weken, en een overzicht van mijn dieetrichtlijnen (pagina 2); ik hou deze niet 100% aan, maar registreer wel alles in MFP, dus ik weet sowieso dat ik dagelijks aan mijn caloriebehoefte voldoe!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Dion.
 
En dan nu ook de bijlage..
 

Bijlagen

  • Naamloze spreadsheet.pdf
    92,9 KB · Weergaven: 148
Kort door de bocht: maak je jezelf niet een beetje te gek?

Orthomoleculair Therapeut / natuurgeneeskundige
Ik heb veel mensen gezien die van alles zijn verteld door semiprofessionele wetenschap, maar ook door professionele wetenschap - zoals diabetes patiënten die door een ander voedingspatroon zomaar grotendeel een paar categorieën lager gingen of dat een intolerantie voor gluten ineens een overgevoeligheid bleek of zelfs alleen voor bepaalde voeding.

Tip blijf experimenteren, je merkt snel genoeg wat je fijn vind of niet. Herintroduceren van voeding is ook gewoon mogelijk.
endorfinesysteem
We denken vaak dat we door stress etc. dit door de war schoppen en wachten dan tot het terugkeert, maar je moet eerst gaan sporten, gaan neuken, gaan drinken, gaan lachen. Eerst de daad dan het resultaat. Een negatief mens moet eerst zichzelf verplichten om positieve dingen te zeggen en dan gaat het vanzelf automatisch en kan hij zichzelf positiever vinden.

Daarop aanvullend kom ik dus tot de volgende 'richtlijnen' qua voeding:
Zijn dit allemaal musts? Sommige lijken mij ook overtuigingen zoals beter zijn voor de planeet etc.

Vraag jezelf eens af of je niet eerst even beter kunt zijn voor jezelf en dan pas aan de planeet etc. te kunnen denken?

Zomaar een idee..

verder even niets qua sport (geen energie voor).
Geen energie voor bestaat niet, doe 1 pushup en je hebt een start.

Ik tast echt in het duister! Ik ga in ieders geval deze week verhogen naar 3500+ kcal, om te zien of dit me wat oplevert.

Blijven verhogen met de voeding die je wel denkt te kunnen eten, komt vanzelf goed. 2500kcal, 3500kcal, 45000000kcal zegt mij niet zoveel eerlijk gezegd, iedereen meet anders en ik zie het meer als op X blijf ik hetzelfde gewicht en op X+250kcal begin ik aan te komen. Daarom blijven verhogen.

Ik tast echt in het duister!
Terugkomen op gek van jezelf worden. Als je begint te zoeken op het internet jump je vaak in die rabbithole waar je moeilijk uitkomt zonder een flinke dosis nuchterheid en relativeren. Laat je die nou net minder hebben als je niet lekker in je vel zit, dus even 10 stappen terug en niet nadenken over endorfine systemen maar de tijd die je daaraan besteed besteden aan iets waarvan je ontspant en blij van word.
 
Kort door de bocht: maak je jezelf niet een beetje te gek?
Eerlijk antwoord? Ja! Haha. Maar in my defence: als je al meer dan 4 jaar ziek thuis zit, werkloos met uitkering, zonder enige progressie, dan probeer je iedere mogelijkheid tot herstel aan te grijpen, al geeft het maar 1% resultaat. Maar zeker niet alles in mijn wensenlijst is een must, dat is puur perfectionisme en wellicht eerder schadelijk dan bevorderend, daar heb je gelijk in.
Ik heb veel mensen gezien die van alles zijn verteld door semiprofessionele wetenschap, maar ook door professionele wetenschap - zoals diabetes patiënten die door een ander voedingspatroon zomaar grotendeel een paar categorieën lager gingen of dat een intolerantie voor gluten ineens een overgevoeligheid bleek of zelfs alleen voor bepaalde voeding.

Tip blijf experimenteren, je merkt snel genoeg wat je fijn vind of niet. Herintroduceren van voeding is ook gewoon mogelijk.
De reden dat ik in het alternatieve circuit terecht ben gekomen is omdat mijn huisarts (de professional) me 4 jaar op een rij weggewuifd heeft, waar ik duidelijk voelde dat er dingen niet klopte in mijn lichaam.

Bijvoorbeeld het glutenverhaal, geen Coeliakie geconstanteerd bij de huisarts, wel intollerantie via urinetest bij de Orthomoleculair Therapeut. Klachten op dat gebied (verwardheid, constipatie, brainfog, onder andere) verdwenen na 3 weken als sneeuw voor de zon, en zijn sindsdien weg gebleven. Je hebt gelijk inderdaad, blijven expirimenteren dus!
Zuivel gaf me na een off-on periode ook weer terugkerende darmklachten, dus loont zeker om zelf te expirimenteren. Key is dicht bij je gevoel te blijven!

We denken vaak dat we door stress etc. dit door de war schoppen en wachten dan tot het terugkeert, maar je moet eerst gaan sporten, gaan neuken, gaan drinken, gaan lachen. Eerst de daad dan het resultaat. Een negatief mens moet eerst zichzelf verplichten om positieve dingen te zeggen en dan gaat het vanzelf automatisch en kan hij zichzelf positiever vinden.
Exorfinevrij eten is inderdaad maar 1 onderdeel van het verhaal, ontlasten van. Om het geheel weer in balans te krijgen moet je niet alleen ontlasten maar ook langs de andere kant de aanmaak stimuleren!

Zijn dit allemaal musts? Sommige lijken mij ook overtuigingen zoals beter zijn voor de planeet etc.

Vraag jezelf eens af of je niet eerst even beter kunt zijn voor jezelf en dan pas aan de planeet etc. te kunnen denken?

Zomaar een idee..
Nee, zeker niet. De planeet kan me echt gestolen worden wat dat betreft, focus ligt op mijn gezondheid.

Gluten = intollerantie / exorfine
Koemelk = intollerantie / exorfine
Soja en bonen gaat de ruftmachine aan
Suiker en alcohol heeft geen uitleg nodig
Caffeine triggert bij mij panic attacks

Het minder vlees en biologisch verhaal is idd geen must, daar wil ik best van afwijken.





Geen energie voor bestaat niet, doe 1 pushup en je hebt een start.
Word. Ik moet weer terug naar de sportschool. Nu nog eentje vinden in Tilburg waar je unvacced binnen mag.


Blijven verhogen met de voeding die je wel denkt te kunnen eten, komt vanzelf goed. 2500kcal, 3500kcal, 45000000kcal zegt mij niet zoveel eerlijk gezegd, iedereen meet anders en ik zie het meer als op X blijf ik hetzelfde gewicht en op X+250kcal begin ik aan te komen. Daarom blijven verhogen.
Will do! Was puur gebaseerd op eerdere dieetervaringen, toen was 3300 prima. Wellicht nu door diverse redenen (uitputting, stress, malabsorptie, slaapgebrek) te weinig. Ik ga verhogen!
Terugkomen op gek van jezelf worden. Als je begint te zoeken op het internet jump je vaak in die rabbithole waar je moeilijk uitkomt zonder een flinke dosis nuchterheid en relativeren. Laat je die nou net minder hebben als je niet lekker in je vel zit, dus even 10 stappen terug en niet nadenken over endorfine systemen maar de tijd die je daaraan besteed besteden aan iets waarvan je ontspant en blij van word.
Ontspannen en blij worden zijn nou net de 2 dingen die maar heel sporadisch lukken. Ik ga geen zielig verhaal ophangen, maar de dagen dat ik goed in mijn vel heb gezeten de afgelopen maanden zijn op 2 handen te tellen! Dus ik probeer het zeker, maar soms is het lastig. Vandaar dat ik nu in ieders geval probeer de dingen 'goed' te doen waar ik wel invloed op heb; de brandstof die ik in mijn lichaam stop. Back to basics: voeding, sport, rust.

Thanks voor de reactie!
 
Zuivel gaf me na een off-on periode ook weer terugkerende darmklachten, dus loont zeker om zelf te expirimenteren.
Zeker dat het koemelk is en niet lactose? Als het namelijk gewoon de lactose is dan hou je nog een zee aan lactosevrije zuivel opties over.
 
Hallo allemaal,

Mijn naam is Dion, ik ben 32 jaar oud en weeg momenteel 65 kg. Dit is het lichtste wat ik ben geweest sinds mijn 18e. Ik ben op zoek naar tips rondom voeding zodat ik op een gezonde manier aan kan komen, rekening houdende met mijn intolleranties en voorkeuren.

Hoe die kilo's er bij komen maakt me niet uit, het gaat er mij om dat mijn lichaam aan herstel kan werken, dat is mijn uiteindelijke einddoel; ik wil een overschot aan meer energie, daardoor meer reserves, meer ruimte om te werken aan herstellen van mijn darmbioom (beschadigd door gluten), en op langere termijn; een hersteld (nu uitgeput) endorfinesysteem.

Mijn absolute bodem lag qua gewicht altijd rond de 67-68 kg, en ik ben op mijn top (na jaren van fitness en die-hard dieten) op 84 kg terecht gekomen. (Ik was hier op het forum destijds ook actief, maar ben mijn account kwijt, lol.) Helaas bracht een burnout en de turbulente jaren daarop volgend me weer volledig terug naar mijn bodem. (Chronische stress, slaapproblemen, angststoornis, depressie, en allerlei andere ontregeldheden are no good..)

In mijn zoektocht naar herstel (ik zal de exacte klachten jullie besparen, dat zijn er te veel) ben ik een aantal maanden geleden een traject gestart bij een Orthomoleculair Therapeut / natuurgeneeskundige. Aan de hand van diverse tests (bloed, urine, faeces, speeksel) zijn we achter de volgende dingen gekomen:

- Ik heb een glutenintollerantie (exorfine);
- Mijn endorfinesysteem is compleet onregelt hierdoor (en door overbelasting van stress enz.);
- Mijn galblaas is traag (onverwerkte vetten / vetschuim in faeces aangetroffen);
- Mijn leverwaarden (ALAT) zijn al 4 jaar lang hoog; respectievelijk 46 (2018), 96 (2019), 53 (2020), 43 (2021);
- Mijn cortisollevels zijn normaal (wat ik nog steeds raar vind);
- Bloedwaarden zijn oke, op vit. D en B12 na;
Ondanks supplementen heb je nog steeds niet genoeg vit D en B12?

Daarop aanvullend kom ik dus tot de volgende 'richtlijnen' qua voeding:
- Ik eet geen gluten;
- Ik eet geen koemelk;
- Ik eet geen (geraffineerde) suikers;
- Ik eet geen sojaproducten;
- Ik minimaliseer bonen (fodmap);
- Ik minimaliseer vlees (2-3x week);
- Ik drink geen alcohol, koffie, thee enz;
- Ik eet 90% biologisch;
Geen gluten bij een glutenintolerantie snap ik, maar de rest... ben je allergisch voor koemelk? soja? bonen? Waarom eet je geen geraffineerde suikers maar wel uit fruit en havermout?

edit: ik zie het in je nieuwe post, vanwege "exorfine"

Wat blijkt nu, na mijn eerste maand diëten op gemiddeld 3300kcal per dag? Ik ben van 65,2 kg naar 64,7 kg gegaan (beide in de ochtend op nuchtere maag gemeten)..

Tijdens mijn fitnessleven was 3300 kcal op rustdagen en 3600 kcal op fitnessdagen meer dan voldoende om 1-2 kg per maand te gainen.

Teleurstellend, en enigszins ook beangstigend. Roept tevens veel vragen op:

Zie ik dingen over het hoofd? Beweeg ik toch meer dan ik denk? Ik werk fysiek (bouw een camper) en sta de hele dag in de kou.. Ik wandel 3x per week een uurtje, verder even niets qua sport (geen energie voor).
Misschien misrekening in het aantal kcal dat je daadwerkelijk eet.

Is mijn eiwit inname te laag? Moet ik die verhogen (mogelijk door een erwten-proteineshake oid; tips welkom!)

Is mijn 'eiwitprofiel' niet compleet vanwege het niet eten van koemelk en mindere mate vlees.. Maar er zijn stronglifters die volledig vegan zijn gegaan.
Ik zou het baseren op je doelgewicht, dus iets meer. Plus nog meer als je vegan wilt doen inderdaad, wat ik niet aanraad.

En vergeet die stronglifters maar die hele docu is onzin.

Moet ik juist toch krachttraining gaan doen om mijn groei te stimuleren? Al is het maar 2x per week een half uurtje met weerstandsbanden thuis ofzo? Maar zelfs bij een overschot zonder te sporten zou ik gewicht moeten gainen..
Zonder krachttraining ga je in een overschot alleen maar vet aankomen.

Gaan de ingenomen calorieën vanuit vetten dan wellicht toch verloren door de malabsorptie vanwege traag werkende galblaas (en 'overbelaste' lever)..
Misschien maar waarom eet je zoveel vet als je inderdaad issues met je galblaas hebt? Hou het dan bij 50-60gr.

Is het de stress? De kwalitatief mindere slaap? En zo nog 1000 vragen.
Slaaptekort is wel killing voor fysieke energie en mentaliteit ja. Maar niemand hier kan zeggen waar je last van hebt zonder al je klachten te weten en eigenlijk dokter te zijn.

Zou voor energie ook overwegen om juist veel meer koolhydraten te eten. Zeker i.c.m. en vanwege die problemen met gal/vet opname.

Ik tast echt in het duister! Ik ga in ieders geval deze week verhogen naar 3500+ kcal, om te zien of dit me wat oplevert.
Kun je daar wel een beetje aan komen dan zonder suikers en al die genoemde voedingsbronnen die je niet kunt/wilt eten?
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk antwoord? Ja! Haha.

De planeet kan me echt gestolen worden wat dat betreft, focus ligt op mijn gezondheid.

Ik moet weer terug naar de sportschool. Nu nog eentje vinden in Tilburg waar je unvacced binnen mag.


Thanks voor de reactie!
Ongevaccineerd.
Laat je vaccineren, redt de wereld, focus minder op jezelf, neem een huisdier om voor te zorgen, and be happy again :D
 
Heb je met je huidige voeding geen darmklachten?

Heb je je ijzer bloedwaarde wel eens laten meten? Ik kan me voorstellen dat die met dit bijna-vegan dieet laag is wat ook veel klachten rond energie en depressie geeft.
 
Zeker dat het koemelk is en niet lactose? Als het namelijk gewoon de lactose is dan hou je nog een zee aan lactosevrije zuivel opties over.
Caseine, blijkbaar! Kwam naar voren uit die exorfinetest. Buffelmozzarella of geitenkaas trek ik weer wel..
 
supplementen heb je nog steeds niet genoeg vit D en B12?
Nope, D scoorde ik 36, waar ondergrens 75 is. B12 scoorde ik 157 waar 250 de ondergrens is. Heb die supplementen (nu) wel echt nodig. D bouw ik af na de winter, B12 kijk ik even aan als dit potje zuigtabletten leeg is..
Misschien misrekening in het aantal kcal dat je daadwerkelijk eet.
Zou kunnen, maar highly unlikely! Ik heb jaren calorieën geteld via MyFitnessPall en talloze voedingsschemas gebouwd. Maar, ik ga toch wat verhogen nu, just to be sure. In mijn geval kan ik 5000 kcal per dag eten, brengt me alleen maar dichter bij mijn 'doel'.
Ik zou het baseren op je doelgewicht, dus iets meer. Plus nog meer als je vegan wilt doen inderdaad, wat ik niet aanraad.

En vergeet die stronglifters maar die hele docu is
Vegan hoeft zeker niet! Ik vergroot mijn groenteinname gewoon, ongeacht het weightgain doel wil ik ook echt meer plantaardig eten. Ik ga ook de lokale kippenboer maar eens plunderen denk ik. Vind eieren nog steeds de makkelijkste manier om extra eiwitten toe te voegen. Gewoon elke middag een stuk of 3 tussendoor, met een avocado o.i.d.
Zonder krachttraining ga je in een overschot alleen maar vet aankomen.
Geen probleem, kan het hebben. Haha. Uiteindelijk wil ik meer energie en voedingsstoffen zodat mijn lichaam kan aansterken. Maar ik ga sowieso langszaam weer wat krachttraining introduceren.
Misschien maar waarom eet je zoveel vet als je inderdaad issues met je galblaas hebt? Hou het dan bij 50-60gr.
Meerdere redenen, eigenlijk. Die galblaas functioneerd, maar wel echt aan de lage kant van de normwaarden, dus de aanname is dan dat er potentieel onverteerde vetten weer uit je * komen. Lol. Inderdaad, minder vet en meer carbs zou beter zijn, maar ik was vergeten wat voor bergen aan eten je ook alweer naar binnen moet stouwen wil je aan 3500kcal komen, dus vetten zijn dan 'makkelijke' calorieën. Handje noten om de dag te toppen, je kent het. Gepersonaliseerd op mijn lichaam zou ik inderdaad vetten wat mogen verlagen.

Slaaptekort is wel killing voor fysieke energie en mentaliteit ja. Maar niemand hier kan zeggen waar je last van hebt zonder al je klachten te weten en eigenlijk dokter te zijn.

Zou voor energie ook overwegen om juist veel meer koolhydraten te eten. Zeker i.c.m. en vanwege die problemen met gal/vet opname.
Snap ik! En dat was mijn vraag gelukkig ook niet, daarvoor heb ik een psycholoog om de arm. Haha. Het gaat me eigenlijk hier vooral om "hee waarom kom ik niet aan", "is mijn schema zo goed?", "welke non-gluten aanvullingen en extra protein non-dairy shit" kan ik toevoegen enz.
Kun je daar wel een beetje aan komen dan zonder suikers en al die genoemde voedingsbronnen die je niet kunt/wilt eten?
Moeilijk! Heel veel havermout. Extra eitje. Extra hand noten. Extra lepel rijst of aardappelen. Ik moet het er maar even bij proppen nu denk ik!
 
Heb je met je huidige voeding geen darmklachten?

Heb je je ijzer bloedwaarde wel eens laten meten? Ik kan me voorstellen dat die met dit bijna-vegan dieet laag is wat ook veel klachten rond energie en depressie geeft.
Meest uitgebreide bloedonderzoek mogelijk gedaan via de huisarts in December. Ik eet ook gewoon vlees hoor, 2-3x per week, enkel geen koemelk en gluten, voor nu.

Verder heb ik ondervonden dat soja en bonen / peulen mijn darmen flink overhoop gooien. Toevallig paranoten ook (als enige noten). En een bepaalde alg, ben de naam kwijt. Verder geen gekkigheid ontdekt de laatste jaren.
 
Hoeveel vitamine D neem je?
 
al geeft het maar 1% resultaat
Ik herken de gedachte. Jij, ik en velen van ons zitten als een topsporter te zoeken naar die paar % verbetering. Topsporters hebben mensen die dat voor hen doen, dus kunnen zich focussen op die andere 95%. Zolang het leuk en aardig blijf is het voor ons ook geen probleem, maar alle energie kun je maar 1x uitgeven. Energie die topsporters zelfs niet gebalanceerd uitgeven ondanks dat ze mensen hebben voor die paar %, want zij hebben bijv. vaak een verminderd social life. Balans tussen sport/sociaal/werk/vrije tijd besteding is erg belangrijk.
me 4 jaar op een rij weggewuifd heeft
Wederom herkenbaar, ik had het met omeprazol die ze mij voor vast wilde geven. Door een acupuncturist geholpen met voeding en ook wel meer vage shit gedaan, maar omdat de dokter soms kut is, betekent niet dat het alternatieve goed is. Ook daar zit een hoop bullshit tussen en een dokter heeft mij daarna weer wel perfect geholpen met iets anders.... kritisch blijven naar beide kanten, maar nooit wegcijferen.
Koolhydraten bedoel je? Je weet dat alle koolhydraten tot hetzelfde worden afgebroken en het belang voor energie en mentale staat?

Suiker uitleg -- spoiler -- alles kan op 1 hoop

Het minder vlees en biologisch verhaal is idd geen must, daar wil ik best van afwijken.
Mooi, met tekorten zijn gevarieerd rood/wit vlees toch wel chill.
Ik ga geen zielig verhaal ophangen, maar de dagen dat ik goed in mijn vel heb gezeten de afgelopen maanden zijn op 2 handen te tellen!
Ben je alleen? Misschien loop je teveel antivax te ridderen online en moet je gewoon de deur uit naar mensen? (grapje hoor), maar wel meer ongevaccineerden hebben erg last van isolatie shit. Laatst was ik bij een collega en die kletste bijna psycho de oren van mijn kop, net alsof je een hongerige leeuw los liet in een varkensstal. Hem ook geadviseerd om wat meer af te spreken met mensen :D
 
Ook daar zit een hoop bullshit tussen en een dokter heeft mij daarna weer wel perfect geholpen met iets anders.... kritisch blijven naar beide kanten, maar nooit wegcijferen.
Heel kritisch mijn huidige therapeut uitgezocht op basis van scholing en reviews! Goed gevoel bij ook.

Ik ben inderdaad kritisch, en neem niets blind van anderen aan, dat heeft me nog nooit wat gebracht in mijn hele traject. Als iemand "endorfinesysteem" roept reken er maar op dat ik over 2 weken alles gelezen heb wat er te lezen valt. Haha. Uiteindelijk is kennis die kennis goud waard, veel meer mensen zouden "eigen dokter moeten spelen", zeker als het gaat om welke brandstof je consumeert, of hoe je je handelt of gedraagt.
Door een acupuncturist geholpen
Been there, done that. Hielp bij mij telkens voor even (uren, dagen) maar problemen kwamen terug. Niet raar ook als je je bedenkt dat de herkomst van je problemen (mijn handelen, uitgeput lichaam en geest, verstoorde slaap) nog altijd ik stand waren. Was niets meer dan symptoombestrijding in mijn geval. Maar ik ga zeker nog eens terug! Eerst Hapto eens een kans geven binnenkort.
Koolhydraten bedoel je? Je weet dat alle koolhydraten tot hetzelfde worden afgebroken en het belang voor energie en mentale staat?
Jhup. Ik doelde meer op het zo stabiel mogelijk houden van mijn bloedsuikerspiegel. Dus havermout over een banaan, een banaan wel functioneel, banaan over een Mars. Dat soort dingen.
Mooi, met tekorten zijn gevarieerd rood/wit vlees toch wel chill
T-bones for breakfast!

Misschien loop je teveel antivax te ridderen
Ahahaha. In tegendeel: alle news apps en wevsites blocked zelfs. Zou niet eens weten wat de regels zijn tegenwoordig!

erg last van isolatie shit
Geen last van! Althans niet zoveel als mensen om me heen. De burnout en angststoornis houden me al 4 jaar lang aan huis gekluisert, de eerste 1,5 jaar amper uit huis geweest. Ik was trendsetter van thuisisolatie. Nu gaat het oke, zolang ik lokaal verblijf. En ben doordeweeks in mijn atelier te vinden; met vele anderen. Dus nee, dat zit wel goed eigenlijk!
 
Hoeveel vitamine D neem je?

3 softgels van 25 mcg / 1000ie
Bouw af naar 2 in de lente en herfst
En 1 in de zomer

 
De granola die je eet staat onderstaande bij...

Bevat: gluten, noten. Kan mogelijk sporen bevatten van andere noten, pinda's, soja, melk en sesam.
 
De granola die je eet staat onderstaande bij...

Bevat: gluten, noten. Kan mogelijk sporen bevatten van andere noten, pinda's, soja, melk en sesam.
Klopt! Zo werkt dat in Nederland; als bijv. havermout niet een 100% glutenvrij ras is, of als het wordt geoogst met machines of verwerkt in een fabriek waar tarwe is verwerkt, mogen ze het geen 'glutenvrij' noemen. Volgens mij is het zelfs zo dat De Notenshop de havermout in balen inkoopt, glutenvrij, maar dat ze het niet glutenvrij mogen labelen omdat ze het zelf opnieuw verpakken. Regeltjes regeltjes.
 
Nope, D scoorde ik 36, waar ondergrens 75 is. B12 scoorde ik 157 waar 250 de ondergrens is. Heb die supplementen (nu) wel echt nodig. D bouw ik af na de winter, B12 kijk ik even aan als dit potje zuigtabletten leeg is..
Zou de dosering maar wat verhogen dan. Zou wel denken dat 3000 per dag genoeg is maar wellicht neem je het niet zo goed op uit voeding, dat kan ook. 5000?

B12 zou met meer vlees en ei enzo beter moeten gaan. Vergis je niet dat deze tekorten je gemoed ook echt onderuit kunnen halen, dat je die oorzaken misschien niet perse bij je voeding (behalve glutenintolerantie) hoeft te zoeken en juist meer kan dan je denkt als je maar eens binnenkrijgt wat je nodig hebt.

Meerdere redenen, eigenlijk. Die galblaas functioneerd, maar wel echt aan de lage kant van de normwaarden, dus de aanname is dan dat er potentieel onverteerde vetten weer uit je * komen. Lol. Inderdaad, minder vet en meer carbs zou beter zijn, maar ik was vergeten wat voor bergen aan eten je ook alweer naar binnen moet stouwen wil je aan 3500kcal komen, dus vetten zijn dan 'makkelijke' calorieën. Handje noten om de dag te toppen, je kent het. Gepersonaliseerd op mijn lichaam zou ik inderdaad vetten wat mogen verlagen.


Moeilijk! Heel veel havermout. Extra eitje. Extra hand noten. Extra lepel rijst of aardappelen. Ik moet het er maar even bij proppen nu denk ik!
Krijg je geen last van al die vezels?
 
Zou de dosering maar wat verhogen dan. Zou wel denken dat 3000 per dag genoeg is maar wellicht neem je het niet zo goed op uit voeding, dat kan ook. 5000?
Geen idee! Ik weet ook niet of vitamine D nou HET probleem is, eerder onderdeel van. En niet eens zo'n zorgwekkende ofzo, I mean 75% van de Nederlanders heeft een vitamine D deficiëntie in de winter..

Ik weet werkelijk niet of de supplementen die ik nu gebruik überhaupt worden opgenomen, laatstaan of ze effectief zijn.. Er zijn in ieders geval geen wezelijke verschillen merkbaar! Sowieso lastig te bepalen voor mij als ik het op basis vab gevoel moet doen aangezien er zoveel klachten door elkaar lopen, chronisch, al jaren.

De enige manier zou zijn als je het nu nogmaals moeten laten testen ofzo? En als je het goed wil doen eerst terwijl je ze nog slikt, en een aantal weken daarna als je gestopt bent. Maar het blijft gissen.


Krijg je geen last van al die vezels?
Kun je last krijgen van vezels? Nooit gehoord.. Ik heb er in ieders geval geen last van, ook niet met 2-300 gram havermout per dag!
 
Klote situatie man, net een vergelijkbare 2 jaren achter de rug. (ben pas 30)
Ook nog steeds een beetje instabiel bij vlagen maar gaat zeker de goede kant op.
De hele ratjetoe aan rare fysieke klachten, waaronder hoge spierspanningen (dichtgeslagen keel, pijn op de borst, pijn tussen de schouderbladen, veel spiertrekkingen etc.) Maar ook de mentale Rambam met paniekaanvallen, brainfogs etc.

Heb ook een shitload geprobeerd om met supplementen en dieet aanpassingen dit op te lossen, maar dit heeft niet geholpen kan ik je vertellen. Misschien een beetje maar zeer marginaal. Achteraf gewoon te gefixeerd geweest op beter worden, wat vervolgens weer stress geeft, wat vervolgens de klachten in stand houd etc. De hormonale disbalans zorgt er voor dat alle waarden naar de kloten gaan en blijven. Uiteindelijk een te sterkte introspectie ontwikkeld waardoor je ook echt alles maar dan ook alles merkt en hier ook weer van wat vind en last van hebt en er meer cirkeltjes bij komen.
Door actief / bewust mijn lichamelijke klachten te negeren heeft geholpen me er niet zo druk over te maken. Uiteindelijk zijn de meeste klachten hierdoor ook permanent verdwenen. Sommige spelen alleen af en toe nog op bij stress.
Ik ben inderdaad kritisch, en neem niets blind van anderen aan, dat heeft me nog nooit wat gebracht in mijn hele traject. Als iemand "endorfinesysteem" roept reken er maar op dat ik over 2 weken alles gelezen heb wat er te lezen valt. Haha. Uiteindelijk is kennis die kennis goud waard, veel meer mensen zouden "eigen dokter moeten spelen", zeker als het gaat om welke brandstof je consumeert, of hoe je je handelt of gedraagt.
Dat alles uitzoeken herken ik, maakt bovenstaand alleen maar erger. Die kennis is geen goud waard wanneer je niet in staat bent om het objectief in de juiste context te plaatsen. Het is een extra last op je schouders die je niet nodig hebt op dit moment. Je bent namelijk te druk bezig met beter worden.

Voor mij was / is vooral het belangrijk om te doen wat ik leuk vind en weer vertrouwen te krijgen in mijn lichaam.
Ik leg de lat nogal graag hoog vanuit nature, op zich prima alleen kan dit niet altijd bevredigen in een baan of andere activiteiten.
Voor mij is krachtsport een prima uitlaatklep om deze behoefte een plek te kunnen geven. Hier kan ik gecontroleerd 100% geven met duidelijke kaders voor mijzelf.

Ook ik dropte in gewicht en was constant moe wat zorgde voor meer stress, maar durfde niet te gaan sporten vanwege de klachten. (hele dag hartbonzen)
Uiteindelijk mijzelf gewoon een schop onder me reed gegeven en gewoon weer gegaan. Beetje spannend op het begin, en af en toe verergering van de klachten. Maar uiteindelijk de liefde voor de krachtsport weer opnieuw aangewakkerd en inmiddels weer ruim 10kg aangekomen in een jaar. Lichamelijk zo goed als klachten vrij en mentaal ook weer bijna er helemaal boven op.
En fysiek in misschien wel mijn beste shape ever :flexbiceps:

Ga gewoon weer naar de gym, gaat je ongetwijfeld een hoop goed doen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven