AndroidHealthClinic

Voedingsschema 'bulken' herstel na burn-out en chronische stress (gluten- en koemelkvrij). (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Klote situatie man, net een vergelijkbare 2 jaren achter de rug. (ben pas 30)
Ook nog steeds een beetje instabiel bij vlagen maar gaat zeker de goede kant op.
De hele ratjetoe aan rare fysieke klachten, waaronder hoge spierspanningen (dichtgeslagen keel, pijn op de borst, pijn tussen de schouderbladen, veel spiertrekkingen etc.) Maar ook de mentale Rambam met paniekaanvallen, brainfogs etc.

Heb ook een shitload geprobeerd om met supplementen en dieet aanpassingen dit op te lossen, maar dit heeft niet geholpen kan ik je vertellen. Misschien een beetje maar zeer marginaal. Achteraf gewoon te gefixeerd geweest op beter worden, wat vervolgens weer stress geeft, wat vervolgens de klachten in stand houd etc. De hormonale disbalans zorgt er voor dat alle waarden naar de kloten gaan en blijven. Uiteindelijk een te sterkte introspectie ontwikkeld waardoor je ook echt alles maar dan ook alles merkt en hier ook weer van wat vind en last van hebt en er meer cirkeltjes bij komen.
Door actief / bewust mijn lichamelijke klachten te negeren heeft geholpen me er niet zo druk over te maken. Uiteindelijk zijn de meeste klachten hierdoor ook permanent verdwenen. Sommige spelen alleen af en toe nog op bij stress.

Dat alles uitzoeken herken ik, maakt bovenstaand alleen maar erger. Die kennis is geen goud waard wanneer je niet in staat bent om het objectief in de juiste context te plaatsen. Het is een extra last op je schouders die je niet nodig hebt op dit moment. Je bent namelijk te druk bezig met beter worden.

Voor mij was / is vooral het belangrijk om te doen wat ik leuk vind en weer vertrouwen te krijgen in mijn lichaam.
Ik leg de lat nogal graag hoog vanuit nature, op zich prima alleen kan dit niet altijd bevredigen in een baan of andere activiteiten.
Voor mij is krachtsport een prima uitlaatklep om deze behoefte een plek te kunnen geven. Hier kan ik gecontroleerd 100% geven met duidelijke kaders voor mijzelf.

Ook ik dropte in gewicht en was constant moe wat zorgde voor meer stress, maar durfde niet te gaan sporten vanwege de klachten. (hele dag hartbonzen)
Uiteindelijk mijzelf gewoon een schop onder me reed gegeven en gewoon weer gegaan. Beetje spannend op het begin, en af en toe verergering van de klachten. Maar uiteindelijk de liefde voor de krachtsport weer opnieuw aangewakkerd en inmiddels weer ruim 10kg aangekomen in een jaar. Lichamelijk zo goed als klachten vrij en mentaal ook weer bijna er helemaal boven op.
En fysiek in misschien wel mijn beste shape ever :flexbiceps:

Ga gewoon weer naar de gym, gaat je ongetwijfeld een hoop goed doen.
Fitness sinds een week of 3 weer opgepakt, heel langszaam aan het opbouwen (2 jaar helemaal niets aan KT gedaan).. Ben nu saai wat op machines bezig nu, 4-5 oefeningen a 4x 15 tot 20 reps. Even de spieren weer laten wennen aan belasting. Over een aantal weken wat meer over naar kacht 4x 8 tot 10 reps o.i.d., en een aantal weken daarna over naar bodyweight en barbell stuff..

Voelt inderdaad best goed om gewoon weer bezig te zijn. Uitlaatkleppie, energie laten stromen, afvalstoffen de deur uit trappen enz.

Next step is voeding. Had al wat op papier gezet eerder, maar dat is het toch ook niet helemaal. Ik wil vooral ook gezone blijven eten, dus gluten- en koemelk vrij is een must. Het liefst ook loads aan geprepte groenten, eiwitrijk. Lastig wel, kan niet echt lekkere en makkelijke recepten vinden. Heb geen moeite met dagelijks rijst en groenten als lunch, heb alleen nog geen gezonde optie gevonden die niet ook meteen heel droog is..

Zin om je voedingsschema te delen? Als je in dezelfde hoek zit, of hebt gezeten, lijkt het me wel interessant om te zien hoe je gains zijn ontstaan. Ik merk dat ik zelf vooral de lunch lastig vind. De ochtend pak ik een flinke bak granola met fruit en noten (wil hier ook nog een goeie vegan protein aan gaan toevoegen, organic, tips welkom), en mijn diner kook ik whatever ik wil. Lunch freestyle ik nu een beetje.

Nope, ik haal mijn kcal niet. Nope, ook mijn macro's niet. Ja, ik moet een minimaal een 4e maaltijd gaan toevoegen aan mijn dagen. Maar alles op zijn tijd! Nu eerst even KT rustig opstarten. In de tussentijd eet ik even op gevoel, tot ik een degelijk voedingsschema heb gebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Je zegt dat gezond gelijk staat aan gluten en lactose vrij.
Maar dat is niet zo. Dat geldt alleen met een gluten en lactose intolerantie.
Heb je dat niet dan kan je dat prima eten en ook dat is gezond

Ipv rijst; brood, wraps, pasta, aardappelen, zo nu en dan.een frietje etc
Couscous, Bulgur en boekweit grutten/speltvlokken/havermout bij t ontbijt. Handje noten erdoor een klaar.

Paar eitjes per dag,
Sausje over groente en rijst.

Alles is gezond zolang je schema.maar in balans is.
 
Daarop aanvullend kom ik dus tot de volgende 'richtlijnen' qua voeding:
- Ik eet geen gluten;
- Ik eet geen koemelk;
- Ik eet geen (geraffineerde) suikers;
- Ik eet geen sojaproducten;
- Ik minimaliseer bonen (fodmap);
- Ik minimaliseer vlees (2-3x week);
- Ik drink geen alcohol, koffie, thee enz;
- Ik eet 90% biologisch;
En nu ben je ook van plan vegan te gaan.

Zou je niet gewoon eens kijken of je via de huisarts naar een dietist kunt? Want met die hele lijst + het plan om vegan te gaan lijkt me het nogal een verdomd lastige puzzel worden om hier een mooi voedingsplan omheen te bouwen.

Als je bijvoorbeeld alleen al kijkt naar eiwitten hè?
Vlees? Gaat niet, je wilt vegan gaan.
Zuivel? Helaas, geen koemelk. Alleen geit/schaap blijft over. Ohh die ook niet, want je wilt vegan gaan.
Eieren? Helaas, niet vegan.
Sojaproducten? Helaas, geen tofu en 95% van de vleesvervangers.
Hmm, bonen dan? Ah ook niet, je fodmap plan.
De overige vleesvervangers? Pulled oats, jackfruit... Ohh nee, ook al niet, gluten.
Vegan proteine poeder? Dat is dan eigenlijk je enige overgebleven optie.

In je eerste post laat je ook al vallen dat je B12 tekort komt, ga je door vegan te gaan nog meer tekort komen. Je ijzer gaat het waarschijnlijk niet leuk vinden en zo nog veel meer dingen. Vegan is een mooi idealistisch "ik wil de diertjes helpen" plan, maar je gaat echt voedingsstoffen tekort komen, zou je dit wel doen, kijkende naar je 1ste post?

Je maakt het jezelf zo ongelofelijk onmogelijk om hier ook maar iets fatsoenlijks van te maken, ik krijg ook erg het gevoel dat je veel en vééél teveel nadenkt over je eten en het jezelf op die manier totaal onmogelijk maakt. Ook heb ik het idee dat je voedingstoffen afschrijft die je mogelijk gewoon kunt hebben... Maar opnieuw: ga op zoek naar een dietist. Ik ga er vanuit dat er weinig/geen mensen zijn die hier ook maar iets moois van kunnen maken voor je.

Tsja je kunt beetje rijst, groenten en fruit eten. Als je fruitsuikers niet ook al een no-go vindt.
Wat is de volgende stap? Gazon planten en gaan grazen? Als je zo ongelofelijk weinig producten mag eten van jezelf daar gaat je gezondheid ook niet geweldig op hè?
 
Misschien heeft Kathlinoo nog tips
Ik denk dat het tijd wordt dat hij eens naar een echte arts/diëtist gaat en het (grotendeels) plantaardig eten sowieso uit zijn hoofd moet zetten met zoveel (zelfopgelegde) beperkingen.

Als je een B12 tekort hebt ondanks dat je een supplement neemt neem je deze vorm van B12 kennelijk niet goed op (mogelijke opnamestoornis bijvoorbeeld) en zijn er misschien B12 injecties nodig. Ga naar een arts.
 
Fitness sinds een week of 3 weer opgepakt, heel langszaam aan het opbouwen (2 jaar helemaal niets aan KT gedaan).. Ben nu saai wat op machines bezig nu, 4-5 oefeningen a 4x 15 tot 20 reps. Even de spieren weer laten wennen aan belasting. Over een aantal weken wat meer over naar kacht 4x 8 tot 10 reps o.i.d., en een aantal weken daarna over naar bodyweight en barbell stuff..

Voelt inderdaad best goed om gewoon weer bezig te zijn. Uitlaatkleppie, energie laten stromen, afvalstoffen de deur uit trappen enz.

Next step is voeding. Had al wat op papier gezet eerder, maar dat is het toch ook niet helemaal. Ik wil vooral ook gezone blijven eten, dus gluten- en koemelk vrij is een must. Het liefst ook loads aan geprepte groenten, eiwitrijk. Lastig wel, kan niet echt lekkere en makkelijke recepten vinden. Heb geen moeite met dagelijks rijst en groenten als lunch, heb alleen nog geen gezonde optie gevonden die niet ook meteen heel droog is..

Zin om je voedingsschema te delen? Als je in dezelfde hoek zit, of hebt gezeten, lijkt het me wel interessant om te zien hoe je gains zijn ontstaan. Ik merk dat ik zelf vooral de lunch lastig vind. De ochtend pak ik een flinke bak granola met fruit en noten (wil hier ook nog een goeie vegan protein aan gaan toevoegen, organic, tips welkom), en mijn diner kook ik whatever ik wil. Lunch freestyle ik nu een beetje.

Nope, ik haal mijn kcal niet. Nope, ook mijn macro's niet. Ja, ik moet een minimaal een 4e maaltijd gaan toevoegen aan mijn dagen. Maar alles op zijn tijd! Nu eerst even KT rustig opstarten. In de tussentijd eet ik even op gevoel, tot ik een degelijk voedingsschema heb gebouwd.

Nee, ik heb geen voedingsschema voor je. Zulke dingen zijn sowieso op basis van persoonlijke voorkeur imo.

Als je zo lang niet getraind hebt, dan is het sowieso niet nodig om de eerste maanden een heel spannend schema in elkaar te draaien. Gewoon je eiwitten halen en voor de rest niet te druk maken?

Probeer vooral het plezier weer terug te vinden
 
En nu ben je ook van plan vegan te gaan.

Zou je niet gewoon eens kijken of je via de huisarts naar een dietist kunt? Want met die hele lijst + het plan om vegan te gaan lijkt me het nogal een verdomd lastige puzzel worden om hier een mooi voedingsplan omheen te bouwen.

Als je bijvoorbeeld alleen al kijkt naar eiwitten hè?
Vlees? Gaat niet, je wilt vegan gaan.
Zuivel? Helaas, geen koemelk. Alleen geit/schaap blijft over. Ohh die ook niet, want je wilt vegan gaan.
Eieren? Helaas, niet vegan.
Sojaproducten? Helaas, geen tofu en 95% van de vleesvervangers.
Hmm, bonen dan? Ah ook niet, je fodmap plan.
De overige vleesvervangers? Pulled oats, jackfruit... Ohh nee, ook al niet, gluten.
Vegan proteine poeder? Dat is dan eigenlijk je enige overgebleven optie.

In je eerste post laat je ook al vallen dat je B12 tekort komt, ga je door vegan te gaan nog meer tekort komen. Je ijzer gaat het waarschijnlijk niet leuk vinden en zo nog veel meer dingen. Vegan is een mooi idealistisch "ik wil de diertjes helpen" plan, maar je gaat echt voedingsstoffen tekort komen, zou je dit wel doen, kijkende naar je 1ste post?

Je maakt het jezelf zo ongelofelijk onmogelijk om hier ook maar iets fatsoenlijks van te maken, ik krijg ook erg het gevoel dat je veel en vééél teveel nadenkt over je eten en het jezelf op die manier totaal onmogelijk maakt. Ook heb ik het idee dat je voedingstoffen afschrijft die je mogelijk gewoon kunt hebben... Maar opnieuw: ga op zoek naar een dietist. Ik ga er vanuit dat er weinig/geen mensen zijn die hier ook maar iets moois van kunnen maken voor je.

Tsja je kunt beetje rijst, groenten en fruit eten. Als je fruitsuikers niet ook al een no-go vindt.
Wat is de volgende stap? Gazon planten en gaan grazen? Als je zo ongelofelijk weinig producten mag eten van jezelf daar gaat je gezondheid ook niet geweldig op hè?
Ik vraag om welgemeend advies en jij komt me hier me de grond gelijk maken? Lekker safe van achter je keyboard. Roid rage? Zielig figuur.
 
Ik denk dat het tijd wordt dat hij eens naar een echte arts/diëtist gaat en het (grotendeels) plantaardig eten sowieso uit zijn hoofd moet zetten met zoveel (zelfopgelegde) beperkingen.

Als je een B12 tekort hebt ondanks dat je een supplement neemt neem je deze vorm van B12 kennelijk niet goed op (mogelijke opnamestoornis bijvoorbeeld) en zijn er misschien B12 injecties nodig. Ga naar een arts.
Judgen zonder info te vragen. Geen reactie voor je verder. Challasss
 
Nee, ik heb geen voedingsschema voor je. Zulke dingen zijn sowieso op basis van persoonlijke voorkeur imo.

Als je zo lang niet getraind hebt, dan is het sowieso niet nodig om de eerste maanden een heel spannend schema in elkaar te draaien. Gewoon je eiwitten halen en voor de rest niet te druk maken?

Probeer vooral het plezier weer terug te vinden
True, daarom ben ik hier wat aan het oriënteren om te zien hoe anderen het doen, daar mijn inspiratie uit te halen en vervolgens naar mijn eigen voorkeuren wat op te stellen!

Ik ben inderdaad sowieso niet bezig met voeding nu, behalve langzaam mijn calorieinname te vergroten in combinatie met fitness weer oppakken. Voedingsschema bouwen on the side, zodat ik het over een tijdje weer goed op kan pakken.

Thanks voor je response!
 
...
In mijn zoektocht naar herstel (ik zal de exacte klachten jullie besparen, dat zijn er te veel) ben ik een aantal maanden geleden een traject gestart bij een Orthomoleculair Therapeut / natuurgeneeskundige.
...
Daarop aanvullend kom ik dus tot de volgende 'richtlijnen' qua voeding:
- Ik eet geen gluten;
- Ik eet geen koemelk;
- Ik eet geen (geraffineerde) suikers;
- Ik eet geen sojaproducten;
- Ik minimaliseer bonen (fodmap);
- Ik minimaliseer vlees (2-3x week);
- Ik drink geen alcohol, koffie, thee enz;
- Ik eet 90% biologisch;
Nope, D scoorde ik 36, waar ondergrens 75 is. B12 scoorde ik 157 waar 250 de ondergrens is. Heb die supplementen (nu) wel echt nodig.
Judgen zonder info te vragen. Geen reactie voor je verder. Challasss
Ik had niet bepaald meer info nodig dan wat in dit topic al stond om mijn mening te vormen. Challassss.
 
Hoe zit het met die angstaanvallen? Ben je hier voor nog in behandeling? Zoek je (nog) regelmatig situaties op die je anders zou vermijden? Ik neem aan dat je psycholoog al aan exposure heeft gedaan met je?

Op basis van je verhaal hier denk ik dat die angstaanvallen vrij centraal in je klachten staan en er een aantal klachten zouden verdwijnen mocht je die angstaanvallen (meer) onder controle krijgen.
 
Ik vraag om welgemeend advies en jij komt me hier me de grond gelijk maken? Lekker safe van achter je keyboard. Roid rage? Zielig figuur.
Huh? Ik kom je helemaal niet met de grond gelijk maken... Ik heb gewoon even al je posts bekeken en gelezen en naar aanleiding van wat je daar allemaal typt lijkt het me verstandiger om een diëtist te zoeken. Je zocht welgemeend advies en dat gaf ik je.

Ik bedoelde er niks vervelend van, de lijst is gewoon zo lang dat ik geen flauw idee heb hoe je hier ooit een voedzaam, gevarieerd en gezond eetplan omheen kunt maken. Dus zou ik zeggen; zoek iemand die daar specifiek voor geschoold is... Namelijk een diëtist.

Geen roid rage hoor :) Ik help mensen graag met hun voeding, ook complexe voedingsplannen ben ik echt niet bang voor. Maar de combinatie van al jouw posts maakt het praktisch onmogelijk.

Wat ik vooral bedoelde was: als je al zo lang met je gezondheid loopt te kutten zoals jij, gaan veel mensen heel veel googlen en lezen over voeding. Dit is natuurlijk begrijpelijk. Maar als je maar lang genoeg over eten blijft Googlen, dingen uit blijft zoeken en op die manier steeds meer dingen gaat labelen als "off limits" kun je vanuit hier een dusdanig restrictief dieet creëren die vanuit de beste intenties z'n doel voorbij schiet en daardoor nou juist net weer ongezond wordt.

Ik hoop dat je je gezondheid vindt, gelukkig bent in het leven en uit deze shit komt. Best wishes :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven