AndroidHealthClinic

Voedingsschema tips/aanvullingen/feedback (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

tayyib073

Novice
Lid geworden
17 mrt 2020
Berichten
17
Waardering
6
Lengte
1m80
Massa
80kg
Beste leden,

Ik draai momenteel een voedingsschema waar ik niet helemaal tevreden over ben.
Ik heb het gevoel dat ik mogelijk teveel eet of bepaalde hoeveelheden moet aanpassen.
Ik ben 1.80m en weeg 78 kilo, doe momenteel een push-pull-legs schema waarbij ik voornamelijk op onderhoud aan het trainen ben i.v.m. sportscholen die dicht zijn.
Ik heb thuis gewichten, een bankje, een barbell dus ik kan niet klagen, maar er zijn beter tijden geweest.
Ik zou graag jullie tips/feedback horen, wat kan anders, wat zouden jullie aanvullen/weglaten.
De tijdstippen die er bij staan kunnen soms uitlopen, maar ik probeer ongeveer 3-4 uur max tussen maaltijden te laten.
Mijn lunch en avond eten is eigenlijk op gevoel en ik eet waar ik die dag zin in heb.

ontbijt 08:00: - 20 gram volkoren haver, 250 ml halfvolle melk en 50 gram ongebrande/ongezouten noten
- 3 hardgekookte eieren
- 1 banaan

lunch 12:00: - 150 gram kippendij/rundergehakt/zalm met 50 gram rijst/bulgur/pasta/tagliatelle/aardappels en 100 gram diepvriesgroente
- 1 schep whey eiwitpoeder (28gram) met 200 ml water
- 1 kiwi

Namiddag 15:00: - 1 blik tonijn uit water met rauwkost salade (sla, tomaat en komkommer)
- 1 schep whey eiwitpoeder (28 gram) met 200 ml water)
- 1 kiwi

avond eten 18:00: - 300 gram zalm/rundergehakt/kippenvleugels/kippenbout/kippendij
- 100 gram bulgur/rijst/volkorenpasta/tagliatelle/aardappels/
- 150 gram brocolli/erwtjes/sperziebonen/diepvriesgroente

maaltijd na het trainen 21:00: - 500 gram magere kwark
- 1 banaan

Alvast bedankt,

Tayyib
 
Om dit te beoordelen op alleen de genoemde producten is niet te doen. Noteer de hoeveelheden en macro's in een eetschema, deze zijn nodig. Hier op het forum is een makkelijk Excel schema te vinden die je zo in kan vullen, maar voor je dit doet:

1. Stel een doel, wat wil je? Afvallen, aankomen, op gewicht blijven?
2. Ken je lichaam: vetpercentage, vet vrije massa etc. Meten is weten: beste is huidplooimeting.
3. Bereken wat je lichaam nodig heeft aan kcal zonder beweging en met beweging. Beiden i.c.m. je doel: aankomen = kcal ophogen boven je onderhoud, afvallen = kcal aftrekken onder je onderhoud. Hou het een poosje vast en kijk wat je lichaam doet. Verschil merk je sowieso pas na meerdere weken. Wederom, meten is weten. Ga niet uit van het gewicht op je weegschaal i.v.m. vochtinname en netto voedselgewicht.
4. Bereken je macro's!
Eiwitten: een goede richtlijn is 1.8-2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. 1 gram eiwit = 4kcal.
Vetten: een goede richtlijn is om ongeveer 30% van je totale calorie inname uit vetten te halen. 1 gram vet = 9 kcal.
Koolhydraten: de overige calorieën haal je uit koolhydraten. 1 gram koolhydraten = 4 kcal.
 
Je zegt op onderhoud te eten.
Maar je weet niet exact wat je eet.

Wat doer je gewicht nu?
Kom je aan, val je af?
 
Om dit te beoordelen op alleen de genoemde producten is niet te doen. Noteer de hoeveelheden en macro's in een eetschema, deze zijn nodig. Hier op het forum is een makkelijk Excel schema te vinden die je zo in kan vullen, maar voor je dit doet:

1. Stel een doel, wat wil je? Afvallen, aankomen, op gewicht blijven?
2. Ken je lichaam: vetpercentage, vet vrije massa etc. Meten is weten: beste is huidplooimeting.
3. Bereken wat je lichaam nodig heeft aan kcal zonder beweging en met beweging. Beiden i.c.m. je doel: aankomen = kcal ophogen boven je onderhoud, afvallen = kcal aftrekken onder je onderhoud. Hou het een poosje vast en kijk wat je lichaam doet. Verschil merk je sowieso pas na meerdere weken. Wederom, meten is weten. Ga niet uit van het gewicht op je weegschaal i.v.m. vochtinname en netto voedselgewicht.
4. Bereken je macro's!
Eiwitten: een goede richtlijn is 1.8-2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. 1 gram eiwit = 4kcal.
Vetten: een goede richtlijn is om ongeveer 30% van je totale calorie inname uit vetten te halen. 1 gram vet = 9 kcal.
Koolhydraten: de overige calorieën haal je uit koolhydraten. 1 gram koolhydraten = 4 kcal.
Dankjewel 👍
 
Wat is het probleem dan?
Er is geen “probleem”. Ik word alleen regelmatig gewezen door mensen in mijn omgeving dat ik teveel vlees zou eten, teveel eieren is niet goed want cholesterol etc. Daarom was ik benieuwd of iemand dit misschien op zou vallen.
 
Er is geen “probleem”. Ik word alleen regelmatig gewezen door mensen in mijn omgeving dat ik teveel vlees zou eten, teveel eieren is niet goed want cholesterol etc. Daarom was ik benieuwd of iemand dit misschien op zou vallen.

Oke, zo staat het er niet.

Je voeding ziet er prima uit. Kwa vlees en vis zou ik ook afwisselen met kipfilet ipv elke keer kippendij en witvis ipv elke keer zalm of tonijn.
 
Oke, zo staat het er niet.

Je voeding ziet er prima uit. Kwa vlees en vis zou ik ook afwisselen met kipfilet ipv elke keer kippendij en witvis ipv elke keer zalm of tonijn.
Excuses als het niet helemaal duidelijk staat. Bedankt voor de tips.
 
Er is geen “probleem”. Ik word alleen regelmatig gewezen door mensen in mijn omgeving dat ik teveel vlees zou eten
Afgezien van het feit dat een halve kilo vlees/vis per dag eten duur, milieubelastend, dieronvriendelijk en onnodig is om je eiwitten te halen, is er verder niks mis mee. ;)
Ik zou wat meer op zoek gaan naar goede plantaardige eiwitbronnen, maar dat is een persoonlijke keuze.
 
Afgezien van het feit dat een halve kilo vlees/vis per dag eten duur, milieubelastend, dieronvriendelijk en onnodig is om je eiwitten te halen, is er verder niks mis mee. ;)
Ik zou wat meer op zoek gaan naar goede plantaardige eiwitbronnen, maar dat is een persoonlijke keuze.
Eens. Heb je misschien tips/bronnen die je zelf gebruikt?
 
Ziet er een beetje saai uit maar op zich weinig mis mee. Vraag me wel af hoelang je zo’n smakeloos dieet gaat volhouden..
 
Ziet er een beetje saai uit maar op zich weinig mis mee. Vraag me wel af hoelang je zo’n smakeloos dieet gaat volhouden..
Cheatmeals op zondag helpt wel. Plus gebruik van sauzen/kruiden helpt ook wel en daarbij ben ik best wel snel tevreden met eten (ik volg dit dieet nu om en nabij 2 jaar denk ik).
 
Er is geen “probleem”. Ik word alleen regelmatig gewezen door mensen in mijn omgeving dat ik teveel vlees zou eten, teveel eieren is niet goed want cholesterol etc. Daarom was ik benieuwd of iemand dit misschien op zou vallen.
Vleesvervangers zijn misschien ook een optie.
 
Reken gewoon eerst uit hoeveel eiwitten je dagelijks binnen krijgt, het zou me niet verbazen als dat beduidend meer is dan je echt nodig hebt.
 
Lees hier eens mee.
Zo te zien krijg je zat eiwit binnen.
Maar niets mis met veel vlees/vis/kip/eieren.
Alternatieven voor eiwitbronnen
Bonen / Kikkererwten / linzen / tempe / tahoe / vleesvervangers / paddestoelen en champignons / in pasta zit ook nog redelijk wat eiwit, volkoren pasta bevat al 14 gr per 100 gr.
Maar denk ook aan wat meer noten, pinda's, pindakaas, pitten en zaden etc. Behalve eieren en wat vlees eet je relatief weinig goede vetten.

Je eet vnl warm... maar ook brood bevat gewoon zo een 12-14 gr eiwit per 100 gr. Volkoren of meergranen oid.
Dus waarom geen brood met eiwitrijk beleg. Gooi er huttenkase of roomkaas met zalm op. Ik doe maar een gooi.

Maar reken t eens na. In de link post 2 zit een spreadsheet. Daar kan je alles mee op een rijtje zetten.
 
Back
Naar boven