XXL Nutrition

Voedingsschema (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

marien_db

Cool Novice
Lid geworden
13 jul 2022
Berichten
42
Waardering
11
Lengte
1m88
Massa
91kg
Vetpercentage
18%
Is dit een goed voedingsschema? Ik hou het wel laag in mn koolhydraten omdat ik diabetes type 1 heb. Op dit moment wil ik wat gewicht kwijtraken omdat ik een buikje begin te krijgen. ik ben nu 188cm en 87kg met 17%lichaamsvet. Ik eet ook volkoren spaghetti of zilvervliest rijst savonds met groente en vlees, maar gebruik ff een avgtje als voorbeeld.
1663676893671.png
 
Ik heb ook zegmaar nergens veel vet op mn lichaam behalve mijn buik. op mijn armen en benen is mijn huid ook echt dun. Ik denk wel dat ik 17% lichaamvet heb. Ik hoef niet glutenvrij te eten voor mijn diabetes, idd havermout en volkorenproducten om mijn bloedsuikers stabiel te houden. Moet vooral vet eten met veel koolhydraten en weinig vezels vermijden.
 
Als je geen coeliakie hebt dan hoeft dat toch niet?
We weten niet precies waardoor diabetes type 1 ontstaat. Het begint met aanleg voor diabetes type 1, ook zonder diabetes in de familie. Vervolgens raken de cellen die insuline uit evenwicht waardoor het afweersysteem de cellen aanvalt die insuline maken. Misschien heeft het te maken met:

  • gluten, dat zijn eiwitten in graan
  • of koemelk in flesvoeding voor baby’s
  • of een virus, zoals verkoudheid of buikgriep.
 
het is niet dat ik een dikke buik heb maar hij is wel aanwezig laat ik het zo zeggen haha
 
het is niet dat ik een dikke buik heb maar hij is wel aanwezig laat ik het zo zeggen haha
Gewoon lekker gaan trainen. al;s wat spier aankomt, en vet verliest zal je buikomvang ook afnemen
 
3x 500 gr kwark.... is wat veel.
Je zit op dik 200 gr eiwit. Je hebt aan 175 gr meer dan zat.
Kwark bevat ook veel eenvoudige koolhydraten (lactose).
Ik zou eerder insteken op wat meer vezelrijke voeding met complexe koolhydraten zoals havermout, volkorenproducten en wat meer vlees en/of vis.
Vervang bijvoorbeeld de helft van de kwark door havermout. Neem ipv kaas een keer kip of ham oid. Dan voor wat goede vetten een handje noten.
Ipv hamburger een stuk zalm. Of neem kip en doe er een lepel pindasaus bij oid.

Juist met diabetes zou ik niet kiezen voor 1,5 kg kwark.
 
IMO is je gewicht goed, je hebt gewoon een te hoog vet%. dus wat Bullshark zegt basically

Daarnaast ben ik bij dit soort voedingsschema's (lees: super saaie voedingsschema's) meer benieuwd naar wat je normaliter at. Misschien at je standaard gewoon wel semi gezond en hoef je niks te veranderen behalve wat cola en chocolade pepernoten laten staan de komende tijd? Als je dan zo'n voedingsschema ertegenaan gooit is het een aan/uit schema of jojo en laat je een kans liggen om je 'standaard eetpatroon' aan ten goede aan te passen. Bijv. havermout eten in de ochtend en de rest van de dag minder trek hebben. Ik noem maar wat.

Nou zal het geen cola, chocolade zijn gok ik met je diabetes, maar het was puur een voorbeeld.
 
3x 500 gr kwark.... is wat veel.
Je zit op dik 200 gr eiwit. Je hebt aan 175 gr meer dan zat.
Kwark bevat ook veel eenvoudige koolhydraten (lactose).
Ik zou eerder insteken op wat meer vezelrijke voeding met complexe koolhydraten zoals havermout, volkorenproducten en wat meer vlees en/of vis.
Vervang bijvoorbeeld de helft van de kwark door havermout. Neem ipv kaas een keer kip of ham oid. Dan voor wat goede vetten een handje noten.
Ipv hamburger een stuk zalm. Of neem kip en doe er een lepel pindasaus bij oid.

Juist met diabetes zou ik niet kiezen voor 1,5 kg kwark.
Waarom juist met diabetes niet? is echt heel makkelijk om mijn bloedsuikers te managen met kwark. Ik heb het pas een half jaar nu dus zit nog in een ''honeymoonfase'', dat is zegmaar dat mijn lichaam af en toe wel insuline aanmaakt waardoor het lastig is om de juiste hoeveelheid insuline te spuiten. En in kwark zit maar 20gr koolhydraten en hoef ik dus niks te spuiten.

Het is wel idd een super saai voedingsschema haha, ben begonnen sinds diabetes met zo eten, daarvoor gooide ik me helemaal vol met tosti's (volkorenbrood).
 
3x 500 gr kwark.... is wat veel.
Je zit op dik 200 gr eiwit. Je hebt aan 175 gr meer dan zat.
Kwark bevat ook veel eenvoudige koolhydraten (lactose).
Ik zou eerder insteken op wat meer vezelrijke voeding met complexe koolhydraten zoals havermout, volkorenproducten en wat meer vlees en/of vis.
Vervang bijvoorbeeld de helft van de kwark door havermout. Neem ipv kaas een keer kip of ham oid. Dan voor wat goede vetten een handje noten.
Ipv hamburger een stuk zalm. Of neem kip en doe er een lepel pindasaus bij oid.

Juist met diabetes zou ik niet kiezen voor 1,5 kg kwark
Kipfilet lijkt me ook wel lekker, ga ik ook proberen.
 
Waarom juist met diabetes niet? is echt heel makkelijk om mijn bloedsuikers te managen met kwark. Ik heb het pas een half jaar nu dus zit nog in een ''honeymoonfase'', dat is zegmaar dat mijn lichaam af en toe wel insuline aanmaakt waardoor het lastig is om de juiste hoeveelheid insuline te spuiten. En in kwark zit maar 20gr koolhydraten en hoef ik dus niks te spuiten.

Het is wel idd een super saai voedingsschema haha, ben begonnen sinds diabetes met zo eten, daarvoor gooide ik me helemaal vol met tosti's (volkorenbrood).
Lactose is snelle koolhydraten. Koolhydraten uit graanproducten zijn langzame koolhydraten. Juist met langzame koolhydraten hou je je bloedsuiker stabieler. Daarbij TE veel van 1 product is ook niet gezond.
Combineer kwark met granen. Dan heb je de combinatie van de voordelen van beide soorten koolhydraten. Je gaat nu doorslaan in teveel van hetzelfde. Zoals je vroeger alleen tostis at, ga je nu teveel kwark eten.
Dus combineer. Maak het gezond en afwisselend. Je kan ook 1 tosti en 250 gr kwark eten. ;)
 
Lactose is snelle koolhydraten. Koolhydraten uit graanproducten zijn langzame koolhydraten. Juist met langzame koolhydraten hou je je bloedsuiker stabieler. Daarbij TE veel van 1 product is ook niet gezond.
Combineer kwark met granen. Dan heb je de combinatie van de voordelen van beide soorten koolhydraten. Je gaat nu doorslaan in teveel van hetzelfde. Zoals je vroeger alleen tostis at, ga je nu teveel kwark eten.
Dus combineer. Maak het gezond en afwisselend. Je kan ook 1 tosti en 250 gr kwark eten. ;)
Ik snap wat je bedoelt, maar het zijn maar 20gr koolhydraten, als het er veel meer waren was het anders geweest, met kwark ga ik nooit meer dan 2 mmol/l omhoog. Ik snap helemaal wat ik moet eten om mijn bloedsuikers stabiel te houden, daar wilde ik geen advies over want daar heb ik zelf al heel veel onderzoek naar gedaan en er veel ervaring mee. Ik vroeg me alleen af of het gezond is wat ik eet.
 
Juist door variatie in je voeding krijg je alle vitamines, mineralen en voedingsstoffen binnen. Dus erg eenzijdig eten is niet perse ongezond maar variatie is wel gezonder.
 
Back
Naar boven