AndroidHealthClinic

Voedingswaarde cutten

Bezoekers in dit topic

Gurdjieff

Novice
Lid geworden
7 apr 2021
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
85kg
Vetpercentage
25%
Hoi fanatieke sporters!

Ik probeer wat af te vallen, zonder spierverlies, zo ver als dat mogelijk is.
Ik weeg momenteel 85kg, ik schat mijn vetpercentage op ongeveer 25%.
Sporten die ik vijf tot zes keer in de week, voornamelijk fitness, gericht, drie keer borst/schouder en triceps zover dat kan in de sportschool (buiten) en rug even zo vaak thuis dmv pull ups.
Daarnaast doe ik iedere dag biceps curl (challenge van youtube) en buikspieroefeningen (ook challenge van youtube).
Qua benen is het vooral joggen en touwtje springen, dag of drie in de week.
I know, het is niet bepaald het beste schema, maar ik wil vooral wat vet kwijt zonder op mijn bovenlichaam in te boeten.

Nu ben ik me aan het richten op mijn voeding, want daar zit natuurlijk de grootste winst.
Ik drink (momenteel even) geen alcohol en heb één dag in de week dat ik cheat.
Mijn huidige voedingsschema levert me de voedingswaarde op die op de afbeeldingen staan.
Is dit een goede basis om te cutten?
Screenshot_20210407_142029.jpg
Screenshot_20210407_141956.jpg
Screenshot_20210407_141931.jpg
 
1662 Cal is wel heel erg weinig voor iemand die bijna elke dag sport en 85kg weegt.
Hoeveel eet je op een cheatdag zo ongeveer?
 
Ja, doel is eigenlijk 1850, zoiets had ik ergens als richtlijn gelezen met mijn gewicht, maar deze specifieke dag zat ik er wel wat onder.
Op een cheatdag eet ik vrijwel hetzelfde, maar laat ik mezelf toe te snacken als avondeten. Qua kcal zal dat hooguit 500 schelen. Daar zitten dan wel voornamelijk meer koolhydraten in natuurlijk.
Vandaag heb ik een cheatdag en heb ik een klein stukje taart op (verjaardag zoon) en eet ik straks chinees.

Ik merk wel dat, nu ik een aantal dagen bezig ben, sporten inderdaad wat zwaarder is. Ik boet enorm in op kracht en energie, wat natuurlijk niet gek is. Maar het doel is ook zoveel mogelijk (gezond) af te vallen. Streven is ongeveer 15% vet....
 
Ook 1850 vind ik persoonlijk aan de lage kant. Met jouw stats zit je op de 2800 cal onderhoud. Een tekort van 1000 per dag is wel vrij extreem, dan is het logisch dat je nog maar weinig kracht en energie hebt . Ik zou toch minimaal rond de 2200-2300 blijven zitten, zeker als je zo min mogelijk spierverlies wilt hebben. Dan zou je nog steeds een halve kilo per week af moeten vallen. Als dit niet het geval is kun je daarna altijd nog richting de 2000 cal gaan.
 
Om maar even kritisch naar je verhaal te kijken. Ik denk het volgende:

- Begin met het maken van een degelijk training schema. Je doet nu maar wat. Je mist zowat alle cruciale punten om spiermassa op te bouwen en vet te verliezen.
- Stop a.u.b. met die rare challenge. Het zit je rust in de weg en elke dag biceps en buik trainen gaat je geen hulk maken.
- Touwtjespringen en joggen zijn prima manieren van cardio. Maar verwar dit niet met benen trainen. Frequent en zwaar benen trainen gaat je op de langere termijn veel meer opleveren. Dus nogmaals, werk aan een degelijk sportschema.
- Prima dat je nu even geen alcohol drinkt, zorg ervoor dat je je resultaat niet beloond met het dubbele.
- Ikzelf ben geen fan van een cheat day. Je hoeft namelijk niks te vermijden en dit gaat in jou geval ook alleen maar in je tegendeel werken. Zorg ervoor dat je ruimte maakt in je schema voor dingen die je lekker vindt. Vind je dit toch een fijne manier van werken? Verwerk dit dan ook in je schema, zodat je je progressie van de week niet verliest. Hier vergis je je namelijk snel in.
- Gooi je calorieën omhoog. Minimaal 2200. 163 gram eiwit is prima. Je KH en vetten zijn aan de lage kant.

Om je vraag dus even te beantwoorden, je basis is vreselijk en verre van basis te noemen. Zorg dat je deze punten op een rij hebt en kom dan terug.
 
Back
Naar boven