MuscleMeat

Voedingswaarde gehakt/shoarma e.d. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TristanU

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
4 sep 2011
Berichten
535
Waardering
37
Lengte
1m80
Massa
87kg
Vetpercentage
10%
Een vraag die me al een tijdje bezig houd. Hoe zit het met de voedingswaarde van bijvoorbeeld gehakt wanneer je deze in de pan hebt gegooid.

Ik had van de week 500gr gehakt gebraden en toen het gaar was afgegoten. Er bleef 360gr gehakt over.

Wat je weggooit is waarschijnlijk een combinatie van vet en vocht. Heeft iemand enig idee welke invloed dit heeft?

Ik ga ervan uit dat de voedingswaarde die op de verpakking staan voor rauw vlees zijn. Dus daar moet wel verlies bij komen kijken.
 
Vreet gewoon die bak op en je weet zeker dat je lekker veel eiwitten binnen hebt :)
 
Is hetzelfde als met pasta. Zet in je schema hoeveel ongebraden gehakt je eet.
Bij pasta ligt er 250gram op je bord, maar is maar 120 gram ongekookte pasta.
Altijd uitgaan van het ongekookte dus, tenzij je de voedingswaarda van gekookte/gebraden voeding kunt vinden
 
Is hetzelfde als met pasta. Zet in je schema hoeveel ongebraden gehakt je eet.
Bij pasta ligt er 250gram op je bord, maar is maar 120 gram ongekookte pasta.
Altijd uitgaan van het ongekookte dus, tenzij je de voedingswaarda van gekookte/gebraden voeding kunt vinden

This!
 

Niet helemaal. Bij pasta verdwijnen er geen voedingsstoffen, je volume en gewicht verhoogt gewoon door het toevoegen van water. Bij het bakken van gehakt verdwijnt er vet.

Maar dat is natuurlijk wat muggenziften, zo nauw komt het allemaal niet.
 
Niet helemaal. Bij pasta verdwijnen er geen voedingsstoffen, je volume en gewicht verhoogt gewoon door het toevoegen van water. Bij het bakken van gehakt verdwijnt er vet.

Maar dat is natuurlijk wat muggenziften, zo nauw komt het allemaal niet.

Zo kun je overal een studie van maken:D
 
Niet helemaal. Bij pasta verdwijnen er geen voedingsstoffen, je volume en gewicht verhoogt gewoon door het toevoegen van water. Bij het bakken van gehakt verdwijnt er vet.

Maar dat is natuurlijk wat muggenziften, zo nauw komt het allemaal niet.

Tenzij je het bakt in olie of boter, dan worden er ook weer vetten opgenomen :D
 
Ik vind 140gram verlies best een hoop, zeker wanneer dit bijvoorbeeld voor 25% uit vet bestaat.

Dan krijg je 35gram minder vet binnen wat niet echt meer onder kleine variaties valt.

Maar ik zal het afgietsel wel een keer opvangen om te kijken wat de balans vet/water is.
 
Inmiddels heb ik gemeten hoeveel vet er uit mijn gehakt is getrokken door het braden.

Op 500 gram gehakt waar volgens de voedingswaarde 100gr vet in zit is 43 gram verdwenen.

Ik heb dit gemeten door het vocht af te gieten in een glas, gewacht op het stollen en de vocht van het vet gescheiden. Daarna heb ik het gewogen.

Toch best veel lijkt mij dat bij gehakt bijna 5o% van de voedingswaarde (vet) verdwijnt door het bakken.

43*9= 387kcal is toch net het verschil tussen bulken en onderhoud ;)
 
Inmiddels heb ik gemeten hoeveel vet er uit mijn gehakt is getrokken door het braden.

Op 500 gram gehakt waar volgens de voedingswaarde 100gr vet in zit is 43 gram verdwenen.

Ik heb dit gemeten door het vocht af te gieten in een glas, gewacht op het stollen en de vocht van het vet gescheiden. Daarna heb ik het gewogen.

Toch best veel lijkt mij dat bij gehakt bijna 5o% van de voedingswaarde (vet) verdwijnt door het bakken.

43*9= 387kcal is toch net het verschil tussen bulken en onderhoud ;)

:haha: Hier krijg je karma voor! Toch benieuwd of dit wel zo nauwkeurig is
 
:haha: Hier krijg je karma voor! Toch benieuwd of dit wel zo nauwkeurig is

Nee nauwkeurig is het zeker niet. Wellicht in de toekomst eens goed aanpakken door tempratuur, duur en precieze gewicht te meten en de producent de exacte voedingswaarde vragen.

Het ging mij erom om aan te geven dat het niet te verwaarlozen valt.
 
Ik vroeg mij hetzelfde af!

Ik bak wel eens 500 gram mager rundergehakt, 197 kcal per 100 gr als ik me goed herinner is een kleine 1000 calorieen.

Halverwege het bakken, als de sappen goed loskomen gooi ik de boel in een zeef en stamp ik het flink aan.

Ik vroeg me af hoeveel calorieen er over blijven na dit zevingsproces.
 
Back
Naar boven