MuscleMeat

Voedingswaarde pasta: bereid en onbereid

Bezoekers in dit topic

LEGi0NAiRE

Novice
Lid geworden
18 feb 2011
Berichten
12
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
73kg
Vetpercentage
16%
Ik keek laatst op voedingswaardetabel.nl en zag iets wat ik een lange tijd over het hoofd heb gezien:

100g Pasta, bereid, gem.:
99 kcal
75,2g water
4,5g eiwitten
17,5g koolhydraten
1,0g vet

100g Pasta, onbereid, gem.:
359 kcal
12,1g water
13,5g eiwitten
67,0g koolhydraten
3,0g vet

Ik ging er altijd vanuit dat een pastamaaltijd een makkelijke manier was om in één keer heeeel veel (complexe) koolhydraten binnen te krijgen. Er staat immers altijd iets van 67g koolh. per 100g pasta op de verpakking. Nu besef ik mij dat er een verschil is tussen bereid en onbereid, volgens voedingswaardetabel.nl een gemiddeld verschil van 67,0g - 17,5g = 49,5g koolhydraten per 100g pasta! Relatief gezien erg veel verloren grammen dus!

Ik probeer een E/K/V-verhouding aan te houden van 30/50/20 en de koolhydraten haal ik voornamelijk uit brood, rijst en pasta. Ik had nooit rekening gehouden met bereid/onbereid dus ik heb waarschijnlijk vrijwel altijd mijn koolhydraat-inname hoger ingeschat dan dat ik werkelijk binnenkreeg.

Dezelfde fout zal ik natuurlijk dan ook voor rijst gemaakt hebben...


Hoe betrouwbaar zijn de gegevens van voedingswaardetabel? Zijn er mensen die zich nu ook voor hun hoofd slaan? Hoe kan het nou dat er zo veel waardevolle grammen koolhydraat verloren gaan bij de bereiding??? Of valt dat verlies in de werkelijkheid wel mee?

Veel vraagtekens, hopelijk weten jullie hier meer over dan ik!
 
Haha. Als je 100 gr rauwe pasta kookt heb je nog altijd 67 gr koolhydraten. Gekookte pasta neemt veel water op waardoor het meer gaat wegen. Dus 100 gr gekookte paste is misschien 30g rauwe oorspronkelijk... geen zorgen maken :p.
 
We hebben al eens zo'n vraag gehad over rijst :p.

Zoals Ignition zegt: stel je neemt 100 gram ongekookte pasta, 67 gram eiwitten.
Je kookt die, en het wordt bv 400 gram pasta omdat het zo veel water opslorpt, je hebt dus nog steeds 67 gram eiwitten in die 400 gram bereide pasta (100 gram onbereid + 300 gram water).

Als je dan gaat kijken wat die 400 gram per 100 gram heeft: 67:4 = 16.75 gram eiwitten per 100 gram bereide pasta.

Je eiwitten verdwijnen dus niet, er komt gewoon meer spul bij ;).
 
Haha dom van mij dat ik dat niet direct zag. Bedankt.
 
Back
Naar boven